tammikuu 10, 2025, 11:24:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Loppuun kypsyttäminen?

Aloittaja wh, elokuu 18, 2011, 13:36:45 ip

« edellinen - seuraava »

wh

Podeja on varmaan about tollainen 5kg ja suurinosa niistä ei ole ehtinyt kypsyä (varmaan vajaan kk vielä pidän kasvarissa), miten ne säilyy jos käyttää esim omenan kanssa kypsyttämistä. Kuinka suuria määriä esim paperipussiin ompun kanssa voi laittaa kerralla, ja kauanko loppuunkypsyminen tuolla menetelmällä sitten kestää, ja kauanko ne noin ylipäänsä säilyvät?

Nizo

Eiköhän niitä voi pistää sinne paperipussiin omenan tai parin kanssa ihan sen verran kuin mahtuu. Itse laittaisin ehkä ennemmin uunipellille tai vastaavalle. Ehkä banaani toimisi paremin kypsyttäjänä kuin omena? Luulisi niiden säilyvän yhtä kauan kuin normaalilla tavalla kypsyneetkin. Säilytystavasta riippuen tietenkin.

PP

Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 18, 2011, 13:55:06 ip
Eiköhän niitä voi pistää sinne paperipussiin omenan tai parin kanssa ihan sen verran kuin mahtuu. Itse laittaisin ehkä ennemmin uunipellille tai vastaavalle. Ehkä banaani toimisi paremin kypsyttäjänä kuin omena? Luulisi niiden säilyvän yhtä kauan kuin normaalilla tavalla kypsyneetkin. Säilytystavasta riippuen tietenkin.

Kypsytin viime syksynä raa'at ja puoliraa't podit syvällä pellillä muutaman omenan kanssa. Kypsyminen oli yllättävän nopeaa (muutama päivä - maks. viikko), mutta podit myös pehmenee lämpimässä nopeasti, eikä irtonaisina kypsytetyt säily ollenkaan yhtä pitkään kuin kasvissa kypsyneet. Omena on käsittääkseni paras kypsyttäjä, koska se tuottaa paljon etyleeniä. Yleensäkin neuvotaan, että herkkiä vihanneksia ja hedelmiä ei kannata pitää omenoiden lähellä.

Whili

Onko omenan lajikkeella merkitystä ?
Omena kokonaisena vai halkaistuna ?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 18, 2011, 14:50:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 18, 2011, 13:55:06 ip

Kypsytin viime syksynä raa'at ja puoliraa't podit syvällä pellillä muutaman omenan kanssa. Kypsyminen oli yllättävän nopeaa (muutama päivä - maks. viikko), mutta podit myös pehmenee lämpimässä nopeasti, eikä irtonaisina kypsytetyt säily ollenkaan yhtä pitkään kuin kasvissa kypsyneet. Omena on käsittääkseni paras kypsyttäjä, koska se tuottaa paljon etyleeniä. Yleensäkin neuvotaan, että herkkiä vihanneksia ja hedelmiä ei kannata pitää omenoiden lähellä.

Ok. Itse olen kyllä ymmärtänyt että banaanit tuottaisivat enemmän etyleeniä kuin omenat.

chilihardhead.fi

Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

wh

Viikon verran kahden ompun kanssa joku 30 podia tommosessa kakkuloovassa ja ei kyllä mitään ole tapahtunut...

biblo

Olivatko varmasti kasvaneet täyteen kokoon? Ja jos olivat niin varmaan ihan hetki ennen poimintaa. Ei ne silloin kypsy.
"Grow food, not lawns"

wh

Itsellä menossa yksi uuninpellillinen täynnä podeja mutta noissa alkaa nyt kolmantena päivänä käydä niin että ne alkavat mennä erittäin pehmeiksi nuo podit, esim jallut on aivan sellaisia kumimaisia ja osa podeista painuu kasaan.. onkohan nuo sitten liian lämpimässä omppujen kanssa vai onko tuo ylipäänsä vaarallista, tuota esiintyy vain näissä jotka ovat menneet punaiseksi.

Siika

Mie laitoin kasvariin 4 kpl omenoita pensaiden juureen sekä halkaistuna että kokonaisena saas nähdä kuinka ukon käy,tuoksu on kuites mielenkiintoinen nyt kasvarissa,mulla on toi kasvari n viisneliötä joten ei mikään iso pytinki. ::) ::) ::) ::)
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.