Tässä sen taas näkee millainen hätähousu on

Aloittaja winnie84, elokuu 23, 2011, 22:27:51 ip

« edellinen - seuraava »

winnie84

Selailin vaikka ja mitä sivustoja,rupesin lukemaan täältä noita päiväkirjoja..ja sit se hätähousu mun sisällä pääs valloilleen  :-\ mies toi mulle lamput ja arvatkaas laitoinko ekat siemenet itämään  :o no totta maar. Otin vain muutaman siemenen kylläkin,koska haluan saada laittaa myös sitten tammikuun puolella lisää tulemaan..jos siis saan yhdenkään siemenen edes itämään  ;D

Mutta tässä sen nyt näki, aikanaan minä olin se joka toppuutteli ukkoa et ei nyt ihan vielä..sitten voitan naga puskan ja se on menoa se  :P

osa siemenistä menee kivivillaan ja osa kookokseen..tiedä vielä jos johonkin muuhunkin lykkäis,mutta pakko kokeilla miten eri pohjilla kasvavat. tiedän ettei pitäis hutkia ennen kun on tutkinut mutta tällänen oon  ;D hätähousu..mennään sitten vaikka perse edellä puuhun

wille

Kivivilla on ainakin mun mielestä ollut se riskittömin ja helpoin tapa idättää. Sitten kun taimen juuret puskee ulos KV-kuutiosta, on aika lykätä kasvi multiin!
Tervetuloa foorumille ja opettavaisia idätyksiä!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

InkRose

Tämähän olisi vallan loistava avausviesti vaikka omalle päiväkirjalle! ;D Pyydät vaan modeja siirtämään tän ketjun sinne jos niin haluat.

Ja kuvia kehiin!

Rundari

Siis kukapa vasta-alkaja ei olis vailla intoa kokeiluja. Muistan itekkin alkuaikoina tuli monennäköstä kokeiltua ja opittua kantapäänkautta. Ja oppimisprosessi jatkuu vieläkin ja tuskin koskaan loppuukaan.

winnie84

Kiitos vinkeistä.

saa nähdä uskaltaako sitä ruveta ihan päiväkirjaa ite pitämään..se kun voi olla että menee oikeesti päin prikkalaa nää hommelit,mut laitetaan harkintaan  ::)
kuvia meinasin kyllä ottaa ja jossain vaiheessa jakaa teidän kanssa,jos nyt edes joku lähtee kasvamaan..

tätä se flunssa teettää..kuume houruissa pitää keksiä jotain tekemistä :) ihan kuin 3 lapsen kotiäidillä ei olisi jo tarpeeksi puuhaa muiden harrastusten ohella

Rundari

Lainaus käyttäjältä: winnie84 - elokuu 23, 2011, 22:58:30 ip
saa nähdä uskaltaako sitä ruveta ihan päiväkirjaa ite pitämään..se kun voi olla että menee oikeesti päin prikkalaa nää hommelit,mut laitetaan harkintaan  ::)
kuvia meinasin kyllä ottaa ja jossain vaiheessa jakaa teidän kanssa,jos nyt edes joku lähtee kasvamaan..

Tottakai uskaltaa ja pitääkin. Silloin kun menee päin prinkkalaa niin joku tietää neuvoa oikeille raiteille ;)

winnie84

Lainaus käyttäjältä: Rundari - elokuu 23, 2011, 23:03:02 ip
Lainaus käyttäjältä: winnie84 - elokuu 23, 2011, 22:58:30 ip

Tottakai uskaltaa ja pitääkin. Silloin kun menee päin prinkkalaa niin joku tietää neuvoa oikeille raiteille ;)

Noh katsotaan  ;) ehkä sitä luottamusta tulee kunhan vain joku noista siemenistä aloittaa itämisen..
mites muuten kun lapset nappas raa'an nagan ja minä sitten siitä otin siemeniä talteen  ( taaskin kokeilu mielessä) niin lähteekö tuollaiset siemenet ikinä itämään..eli onkohan kukaan ollut yhtä innokas testailija kuin minä?

muut oli sitten niitä habanero suden death , starfish ja ylläripylläreitä :) koitin ylläripussista kattoa aivan täysin erinäköiset siemenet kuin yksikään muu  ;D

Rundari

Ei lähde raaoista otetut itämään, täytyy olla täysin kypsiä. Mutta porukalla on kyllä nagan siemeniä vaikka kuinka ja paljon, joten varmasti saat niitä jos haluat. Niin ja onhan sulla kohta itelläkin kypsiä :)

InkRose

Rundari ehtikin.

Jatkokysymys kuitenkin: Annoitko lasten syödä sen Nagan kun kerta menivät puskasta mokoman nappaamaan?

MasaT

Kannattaa ottaa jotain pieneksi jääviä pensaita talveksi kasvatukseen. Podit on sitten vastaavasti pieniä mutta kypsät hedelmät piristää talvipäivää kummasti. Jotain itsellä aikaisin hedelmiä tekeviä chilejä on ollut Nepali orange(Annuum, mutta voi olla todella nopea) Chinenset charapita ja White bullet. Baccatumeista suosittelen talvikasvatukseen Inca red droppia.

winnie84

Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 23, 2011, 23:25:40 ip
Rundari ehtikin.

Jatkokysymys kuitenkin: Annoitko lasten syödä sen Nagan kun kerta menivät puskasta mokoman nappaamaan?

Oisin voinutkin jos oisin vaan tiennyt kuka sen sieltä nappasi  :( mutta onneksi oli hyvin pieni yksilö.
meidän apina ( neiti 3v ) tykkää välillä syödä tulisia ruokia, ja noi chilisuklaat on hänen ehdoton suosikki, muut lapset huutaa pienestä suklaapalan puolikkaasta kuin hyeenat..apina sitten taas maistelee ja kehuu kuinka hyvää on ja pyytää lisää, kerran on pyytänyt hiukan juotavaa,jonka jälkeen kuului taas että saisinko lisää  :) en tiedä onko ollut vaikutusta mutta yhdellä thaimaa reissulla neiti oli vielä masussa, ja koskaan ei ole tykännyt pilteistä..isin lautaselta ja mitä tulisempaa ni sen parempi.

siis pitääkö mun heittää mun naga siemenet nyt sitten roskiin  :( voi lapset minkä tekivät..penteles

winnie84

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - elokuu 23, 2011, 23:30:48 ip
Kannattaa ottaa jotain pieneksi jääviä pensaita talveksi kasvatukseen. Podit on sitten vastaavasti pieniä mutta kypsät hedelmät piristää talvipäivää kummasti. Jotain itsellä aikaisin hedelmiä tekeviä chilejä on ollut Nepali orange(Annuum, mutta voi olla todella nopea) Chinenset charapita ja White bullet. Baccatumeista suosittelen talvikasvatukseen Inca red droppia.

kyllähän noita siemeniä pitäisi hommata lisää,mutta nyt mentiin noilla mitä olin voittanut + ylläri siemenet jotka tuli fataliiltä ostosten kylkiäisenä

Rundari

Kiltisti kun pyytää niin varmana saa muutamia mukavia lajikkeita :)

InkRose

Masan ehdotukset ovat jopa oikeasti hyvää syötävää. Mulla tuli mieleeni vain vaivaton, pieni ja nopeasti satoava Short Yellow Tabasco, tosin maku ei ole sitten mikään herkullinen. Jauheeksi ja kaupan Cayennen jatkoksi, tuomaan siihenkin vähän potkua korkeintaan. Biquinho viihtyi myös hyvin pienessä ruukussa, oli kohtuullisen satoisa ja maukaskin eikä mitenkään äärimmäisen tulinen.

Molempia mainitsemiani saa kyllä jos haluaa. Biquinhon itävyyttä en tosin ole testannut.

winnie84

Kiitos taas vinkkeleistä.. tää vaan rupee tuntumaan enemmän ja enemmän siltä etten saa noista yhtäkään kasvamaan.

ja arvatkaas,juurikin tajusin että mullahan on tuolla kypsiäkin chilejä..ukon ostamia..ne sitten on orange habanero ,aji cristallia ja ylläri ylläri... nagaa  ;D
Luulen kuitenkin että jos ja kun saan noihin siemeniin jotain eloa niin hinku saada lisää erilaisia on kova,mutta nyt mennään näillä ..ainakin vielä  ;)

tuli sellainenkin tyhmä juttu mieleen että jos nyt sitten kypsästä tuoreesta chilistä haluun siemenii ni,mitä niille täytyy tehä?vai lykätäänkö suoraan itämään?`

Rundari

Lainaus käyttäjältä: winnie84 - elokuu 23, 2011, 23:51:21 ip
tuli sellainenkin tyhmä juttu mieleen että jos nyt sitten kypsästä tuoreesta chilistä haluun siemenii ni,mitä niille täytyy tehä?vai lykätäänkö suoraan itämään?`

Heti voi laittaa itämään, jos haluaa säilyttää kannattaa ensin kuivata talouspaperin välissä.

winnie84

HAHAA taisin löytää syyllisen raa'an chilin nappaajaan.  ;D leikkasin aamulla aji cristalin ja nagan puoliksi ja otin niistä siemeniä kuivumaan. noh,puolikkaat jäi pöydälle ( tarkotuksella  ;) ) ja hetki sitten mini (poika 2v ) tuli vedet silmissä sanomaan suussa suussa suussa, ja itki hetken ja taas aloitti,suussa suussa..kysyin onko tulista ? joo suussa  :'(

Kamala äiti olen  :D ehkä nyt oppii olemaan koskematta

siemenet vein saunan lauteille itämään,koska muualla kämpässä on vain 20-22 astetta,kun ei viitsi vielä laittaa pattereihin lämmitystä päälle.. saunan mittari näytti noin 25-30
laitoin tuoreista nagoista ja aji cristaleista siemenet kanssa itämään, ja koska jäi vielä tilaa niin otin maustepurkista jotkut siemenet kanssa mukaan kokeiluun, vaikka tuskin niistä mitään tulee.

InkRose

Ei se välttämättä vieläkään opi, jos pääsi endorfiinien makuun poltteen hiivuttua. ;D

Meidän typy (juuri täytti 2) on kanssa kovasti iskän chilejä aina näpräämässä. Viimeksi nyhti puskasta raa'an Aji Cristalin kun oli seurana täytettyjä jalapenoja grillaamassa. Eihän se vielä tulinen olisi ollut luultavasti, mutta en antanut syödä. Likka on kyllä aina maistelemassa mun ruokia, omat annokset kun pitää itse maustaa sopivaksi. Tuoreisiin ei onneksi vielä hirmusti uskalla koskea. Nagajauheella terästettyä tonnikalanuudelia maistoi pari kuukautta sitten - jos olisin itse ensin ehtinyt maistaa, en olisi edes antanut typylle, sen verran oli lämpöä... Vähän illemmalla kysyttiin siltä että oliko iskän ruoka tulista - pienellä äänellä "oli" - ja sitten että oliko hyvää - "JOO!".

winnie84

;D

Kyllä noi lapset on hauskoja,kunhan vaan jättäisivät äidin harrastukset rauhaan.

Nyt avasin sitten päiviksen muutaman kuvan kera