tammikuu 10, 2025, 11:33:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Snuffyn varoittava esimerkki-päiväkirja

Aloittaja snuffy, elokuu 30, 2011, 15:35:19 ip

« edellinen - seuraava »

Mr_Green_

Lainaus käyttäjältä: snuffy - elokuu 31, 2011, 13:05:50 ip
Kiitos ohjeista :) Ensikerralla sitten.

Jostain tuo huuhteleminen on jäänyt mieleen, ja tein sitten sen mukaan. Laitoin nyt lampun tuohon astioiden päälle, jos lämpötila vähän nousisi. Eilen aurinko paistoi ja lämmitti vähän tuota multaa, tänään kuitenkin aika pilvistä... :(

Eipä mittään. Olen itsekin lukenut kyllä siitä kun joku on uutta multaa desinfioinut vedellä tai uunissa tms.

Eikö sulla oo mitään laitetta joka tuottaa lämpöä? Vahvistin tms? Itse idätän usein jääkaapin päällä olevassa kaapissa..siellä lämmöt sen 29 astetta.

snuffy

Tuota kaappia jääkaapin päällä vois katsoa :)

Asun kerrostalo kaksiossa, ja patterit on ihan kylminä tähän aikaan vuodesta. Vahvistimet tms. on sen verran ahtaissa paikoissa että ei oikein mahdu siihen päälle nuo kasvit. :(
pöytäkoneestani tuota lämpöä löytisi, se on kyllä vielä lomailun jäljiltä porukoiden luona, viikonloppuna sen pitäis tulla. Tuo halpa läppäri kyllä voisi vähän nostaa lämpöä.

Onkohan jollakin jotain tee-se-itse toiminta mallia tähän suositella?

Maikol

Pitäsköhän tuota itekkin kokeillan orangen 2x12 kitaravahvistinta  :D putket lämpimäks ja tsileille rautalankaa

InkRose

Mä idätän tällä hetkellä tossa keskusyksikön päällä. Viime talvena pidin lauttakippoa sirkkataimien valaisimen päällä, hyvin toimi sekin.

Vate

Lainaus käyttäjältä: snuffy - elokuu 31, 2011, 15:20:42 ip
Tuota kaappia jääkaapin päällä vois katsoa :)

Asun kerrostalo kaksiossa, ja patterit on ihan kylminä tähän aikaan vuodesta. Vahvistimet tms. on sen verran ahtaissa paikoissa että ei oikein mahdu siihen päälle nuo kasvit. :(
pöytäkoneestani tuota lämpöä löytisi, se on kyllä vielä lomailun jäljiltä porukoiden luona, viikonloppuna sen pitäis tulla. Tuo halpa läppäri kyllä voisi vähän nostaa lämpöä.

Onkohan jollakin jotain tee-se-itse toiminta mallia tähän suositella?

Tuolta tee-se-itse palstalta voi löytyä vähän kaikenlaista tarpeellista ;)!

snuffy

Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 31, 2011, 18:42:57 ip
Tuolta tee-se-itse palstalta voi löytyä vähän kaikenlaista tarpeellista ;)!

Aivan... Tuo osio on ihan unohtunut. :)

Jääkaapin päällä olikin lämpimämpi vaikkei se aistien varassa tehdyn tarkkailun mukaan siltä vaikuttanutkaan. Mittari näytti 27, tuossa pöydällä näyttää 24.
Sanottiin että lämpötilan vaihtelu vois nopeuttaa, niin kannattaako sitten nostaa kaappiin yöksi ja tuohon keittionpöydälle päivällä? Ei Tuossa paljoan eroa tule, mutta sais aamulla mennä avaamaan tuon kaapin kuin lapsi joululahjan ikkään :D

Mr_Green_

elokuu 31, 2011, 19:50:45 ip #26 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2011, 19:57:50 ip käyttäjältä Mr_Green_
Niin..  sehän on sellasta hifistelyä sitten. Enkä tiedä, kuinka paljon sillä oikeasti on vaikutusta chilien siementen kanssa. Herneiden itämisestä olen nähnyt ihan mustaa valkoisella, että lämpötilan  hyppyyttäminen nopeuttaa huomattavasti itämistä. Itse en ole koskaan nostellut yöksi muualle tms.. mutta varmasti se on jännittävää sitten käydä kurkkimassa kaappiin, josko ois jotain tapahtunut.. :P

Tässä alkaa ihan itseäkin himottaa tuo idättäminen taas... on se niin jännää seurattavaa! ;)

snuffy

Tänään oli kiva herätys, kun avovaimo huikkas että ne tulleet! Ensi reaktio tietysti oli "tä?", mutta perään kuului että 3 chiliä on päässyt pintaan. Siitä on aikaa kun olen viimeksi noin nopeasti noussut sängystä :D

Vasemmalla on kaks kappaletta Bolivian Rainbowia, ja oikealla naga. Nuo nostin sitten tuohon ikkunalle, vaikka ikkunasta tuleva valo nyt onkin aika heikkoa. Muut pääsi takaisin jääkaapin päälle. Istutin lisäksi yhden Barbadosin, joka oli piiloutunut viikko sitten kirjekuoreen niin, että en sitä löytänyt ekalla kertaa :D

Nyt on taas sormi suussa: Kuinka kosteaa nuo nyt vaatii, ja kannattaako valoa ruveta käyttämään samantien? Ja valohan olisi toistaiseksi se 11w loisteputki. :D

InkRose

Kyllä nuo sen verran kostealta näyttää, että ei sulla mikään kiire ole kastella. Eihän sitä tietenkään kuivaksi pidä noin pienten kanssa päästääkään, mutta pintamullan ollessa ihan kuivaa, on jo sentin syvyydessä vielä varsin kosteaa. Jos tuossa on patteri alla, niin se nopeuttaa kuivumista tietenkin, mutta tuskin enempää kuin päivän tai ehkä parin verran näillä keleillä. Nostele kevyellä otteella noita ruukkuja nyt, kun ovat märkiä, niin opit tuntemaan sen kuivumisen määrän. Itse omiani käyn tsekkailemassa muutaman kerran päivässä, tai aamuin illoin nyt ainakin, siinä kehittyy samalla tuntumaa kosteuden ja painon suhteeseen. Täysin kuiva ruukku tuntuu lähes yhtä kevyeltä kuin tyhjä. Päältä sitä kasteluntarvetta ei näe kuitenkaan ennen kuin taimi saa vähän lehtiä aikaiseksi.

Ehkä jonkun puoli desiä kerran-pari viikossa menee tuollaisille parin ekan viikon ajan.

Nyt voit lampun jo laittaa tuohon päälle; kannattaakin, jos ikkunasta ei kovin pitkään valoa tule. Haittaahan siitä ei ole tietenkään vaikka ikkunasta porottaisi koko päivän.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: snuffy - syyskuu 06, 2011, 09:25:06 apNyt on taas sormi suussa: Kuinka kosteaa nuo nyt vaatii, ja kannattaako valoa ruveta käyttämään samantien?

Tuota on tullut "tutkittuakin".
Pikkutaimet selviävät 4 viikkoa kastelematta tuollaisessa 2,5 desin ruukussa, jos ne aluksi ovat noin märkiä:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968

No, kärjistys kärjistyksenä. Älä nyt ryhdy kiduttamaan taimiasi, mutta älä myöskään hukuta niitä. Mitattu veden tarve ensimmäisinä viikkoina on 5 ml/päivä, eli teelusikallinen, mutta anna sitäkin vasta sitten, kun pinta kuivuu. Multaa voit lisätä, kun taimi kasvaa tai sitten istutat ne uuteen ruukkuun entistä syvemmälle. Tulee vahvempi varsi.

Valoa, paljon valoa heti. 11W ei monelle riitä. Se pitää olla n. 5 cm:n päässä taimista.

snuffy

Jätin nyt valon päälle. :) Multa on todellakin vielä käsinkin kokeillen selvästi kosteaa päältä, niin pari päivää menee todennäköisesti ilman vettä. Ja mitä tuohon patteriin tulee, niin se on aivan kylmä tähän aikaan vuodesta, joten ei se ainakaan merkittävästi aiheuta veden haihtumista.

noilla taitaa olla vielä niin pienet juuret että kannattanee laittaa vesi päältä?

InkRose

Noin pienessä kipossa se nousee kyllä riittävästi pohjankin kautta. Itse kastelisin alta kun kerta on se mahdollisuus. ChiliPark on ilmeisesti eri mieltä, eikä hänen osaamistaan kyllä parane kevyesti sivuuttaa...

snuffy

Laitetaan siis puolet ja puolet :D
noiden koosta en ole varma, siis siitä montako desiä nuo vetää. Nuo eivät kuitenkaan ole niitä pienenpieniä idätysruukkuja (?) Mitä olen esimerkiksi äidilläni nähnyt käytössä. Saman näköisiä ovat, mutta vähän isompia. :)

snuffy

Tarkoitus ei ole saada kaikki kasvamaan täysillä. Loppuu nimittäin hyvin nopeasti kaksiosta neliöt kesken jos niin tekisin. Lähinnä ideana oli että varmasti jokaista itäisi ja voisi vaikka lahjoittaa kaverille taimen tai kaksi.
Toissapäivänä nousi ylläri chili pintaan, tänään oli pikkuisen tuota bird's eyetä näkyvissä. Ainakin aluksi tuo ylläri chili näytti muita vaaleammalta, varresta siis. Ero on nyt kyllä tasoittunut. Kuinka pieninä noi voi siirtää, ja kannattaako heti siirtää isompiin, vai onko haittaa jos laittaa saman kokoiseen yksin?

snuffy

No niin... Ensimmäiset ruukun vaihdot tehty. Kaikki joilla vähänkin oli vartta pääsi uusiin ruukkuihin, alkuperäisessä istuu enää Rocoto. Lisäksi Aji Crystal on vieläkin jääkaapin päällä.

Tältä näytti pikkuiset pienissä ruukuissaan

Uusissa ruukuissa Bolivian Rainbow (vas) ja haba

Malawi bird's eye (edessä) ja yllätys chili. Ylläri on kasvanut todella nopeasti ja meni nagasta ja molemmista Bolivianeista ohi heittämällä sekä varren että lehtien koossa. Vaikka nousi pintaan myöhemmin. Lisäksi lehdet ovat reippaasti tummemmat.

Edessä toinen Bolivian Rainbow ja takana Naga.

snuffy

Oi ja voi! Kuulukos noiden ekojen lehtien tippua pois kun uudet tulee vai delaako tuo mun sateenkaari!? Toinenkin sateenkaari on vähän heikon näköinen, mutta muut voivat hyvin.

snuffy

Hienoa, niin epäilinkin. Emäntä säikähti kun minun lapsistani kävi moskaa pyhkimässä ja yksi lehti tippui :D Toinen tippui kun minä kävin tökkimässä :P Uusi (1) lehti on kyllä aika pieni, mutta kyllä se (oletettavasti) siitä kasvaa :)

InkRose

Kyllä se siitä kasvaa. Mulla on aika harvasta tippuneet sirkat ellen oo ite käyny nyppimässä. Sitä en tiedä vaikuttaako siihen enemmän valo, lämpö vai ravinteet vai joku ihan muu.

Vate

Niin, näitä poikkeuksiakin on. Mulla ei tuntunut millään sirkkalehet tippuvan :D

snuffy

Tuosta ekasta läti melkein itsestään. Tänään nyppäsin hellästi pientä hentoa voimaa käyttäen toisesta sateenkaaresta sirkat pois. Muilla ei sirkkalehdet näytä vielä lähtevän mihinkään! Ylläri cihilin kaikki neljä (2+2) lehteä kasvaa kovaa vauhtia. Kun saan kameraan virtaa, laitan kuvan siitä. Se poikkeaa etenkin sirkkalehtien värin osalta selkeästi kaikista muista.