lokakuu 07, 2024, 02:31:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


siemenistä

Aloittaja winnie84, elokuu 31, 2011, 00:09:50 ap

« edellinen - seuraava »

winnie84

Kertokaas nyt viksummat,kun lueskellessa tulee hiukan ristiriitaisia juttuja eteen..niin

sen tiedän jo että raa'asta chilistä otetut siemenet ei idä.
entäs:
kuivurissa tai uunissa kuivattujen chilien siementen idätys? tuli mieleen kun otin kuivurin pohjalle tippuneet siemenet pois.
pakkasessa olleet siemenet?
tuore vai kuivattu siemen?

yms

Rundari

Taitaa yleensä nuo kuivurit puhaltaa vähän turhan lämmintä joten itävyys saattaa mennä piloille siinä, kokeilla kuitenkin kannattaa. Pakastetut siemenet ilmeisesti säilyvät jos on ennen kuivattu erittäin huolellisesti. Ja eiköhän se tuore siemen paras ole itämään.

MegaRatt44

Lainaus käyttäjältä: Rundari - elokuu 31, 2011, 06:23:43 ap
Taitaa yleensä nuo kuivurit puhaltaa vähän turhan lämmintä joten itävyys saattaa mennä piloille siinä, kokeilla kuitenkin kannattaa. Pakastetut siemenet ilmeisesti säilyvät jos on ennen kuivattu erittäin huolellisesti. Ja eiköhän se tuore siemen paras ole itämään.


Komppaan Rundaria! Itse pistin tuoreesta Habanerosta pari siementä itämään ja ostin myös chilitarvikkeesta Lemon Dropin siemeniä. Haba on noussut jo mullasta, mutta Lemon Drop piilottelee vielä siellä mullan alla. Tietenkin lajien itämisaikaerot vaikuttaa...  ::) Kokeile vaan kuivattaa, mutta luulen, että paras tapa on pistää tuoreena itämään vaan.
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Raaka-Arska

Itse olen niistä chileistä, joita haluan kasvattaa, kaapinut siemenet pois kypsästä podista ja kuivattanut esim. lautasella. Jahka ovat kuivuneet niin ymmärtääkseni paras varastointi olisi viileä ja pimeä paikka... Itsellä ne asustavat paperipusseissa ja pimeässä kaapissa varastoinnin ajan...
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

winnie84

Eli en heitä kuivurissa käyneitä siemeniä pois,mutta pidän siis mielessä että eivät varmaankaan idä. kuivasin tuolla obh nordican hyötykasvikuivurilla n.50asteessa

olin kyllä jo ottanut osasta talteen ennen kuivausta,mutta loppuja en jaksanut.

Kauanko kannattaa ylipäänsään siemeniä sitten säilöä?

DoZe

Uudet siemenethän sinä saat jo seuraavalla kaudella säilöttäväksi ;)

En tarkkaan tiedä että kuinka kauan siemenet säilyvät itämiskykyisinä mutta oikeissa olosuhteissa (kuiva / viileä) puhutaan kuitenkin vuosista.

OscarMike

Suoraa kokemusta aiheesta ei ole mutta esimerkiksi havupuiden siementen itävyys tippuu alle 80%:n vasta noin 5 vuoden varastoinnin jälkeen joten luulisin chilin säilyvän viileässä ja kuivassa varastoituna ainakin vuoden... ehkä jopa pidempään.

Habanervous

Peruslähtökohta säilymiselle yleisesti ottaen siemenissä on että ne ovat kuivia ja piilossa valolta, varsinkin auringon valolta..itse et kylmään niitä laittaisi vaan simuloisin chilin normaaleilla esiintymisalueilla esiintyviä lämpötiloja eli huoneenlämpö?

PP

Lainaus käyttäjältä: Habanervous - syyskuu 01, 2011, 23:27:13 ip
Peruslähtökohta säilymiselle yleisesti ottaen siemenissä on että ne ovat kuivia ja piilossa valolta, varsinkin auringon valolta..itse et kylmään niitä laittaisi vaan simuloisin chilin normaaleilla esiintymisalueilla esiintyviä lämpötiloja eli huoneenlämpö?


Miksi sitten Huippuvuorten siemenpankissa kaikki siemenet säilytetään -18 C lämpötilassa? Se ei taida olla kasvinsiemenien keskimääräinen paras säilymislämpötila vaan kylmä yksinkertaisesti hidastaa kemiallisia reaktioita ja muita prosesseja, jotka aiheuttavat siementen vanhenemisen.

Habanervous

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 01, 2011, 23:57:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Habanervous - syyskuu 01, 2011, 23:27:13 ip
Peruslähtökohta säilymiselle yleisesti ottaen siemenissä on että ne ovat kuivia ja piilossa valolta, varsinkin auringon valolta..itse et kylmään niitä laittaisi vaan simuloisin chilin normaaleilla esiintymisalueilla esiintyviä lämpötiloja eli huoneenlämpö?


Miksi sitten Huippuvuorten siemenpankissa kaikki siemenet säilytetään -18 C lämpötilassa? Se ei taida olla kasvinsiemenien keskimääräinen paras säilymislämpötila vaan kylmä yksinkertaisesti hidastaa kemiallisia reaktioita ja muita prosesseja, jotka aiheuttavat siementen vanhenemisen.


Niin ,jäädyttäminen tosiaan onkin sitten eri asia. :) Se toki hidastaa vanhenemista. Ajattelin että tässä puhutaan jääkaappilämpötiloista joissa ei varsinaista jäätymistä tapahdu. Eli itse valitsisin jääkaapin ja huoneenlämmön väliltä huoneenlämmön.

pgrt

Kuivattuna ja kylmässähän ne parhaiten säilyy.
Jääkaappisäilytyksen ongelmaksi useimmiten tulee kaappien ilmankosteus ja siitä seuraava home orgaanisissa materiaaleissa.
Pakkasessa taas home ja muut hajottajat menevät lepotilaan parempia aikoja odotellen ja turha ilmankosteus kondensoituu useimmiten jäähdytyselementteihin ja jäätyy.
Uudemmissa kapistuksissa sitten kondensio ohjataankin kompressorin päälle haihtumaan huoneilmaan.

Minulla on omassa pakkasessa koesiemeninä ollut jo pidemmän tovin isompi satsi bolivian rainbowta, josta joka vuosi itävyyttä testailen.
Jos vaikka joskus haluaa pistää harrastuksen pauselle niin voi joitain villichilejä säilöä johonkin nurrkaan jos projekti onnistuu :)
Experience is simply the name we give our mistakes.