tammikuu 10, 2025, 15:44:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Onko sienestäjiä ja sienien ystäviä?

Aloittaja ..TOMPPA.., syyskuu 04, 2011, 17:27:14 ip

« edellinen - seuraava »

Aku

^ Epäilystä mistä lajista? :D Kompostiinhan nuo "vahverot" menivät, kun ei kahdella kuivahkolla olisi mitään tehnytkään.

Kuitenkin, tuli tänään kerättyä noita herkkutatteja. Aikaisemmin postaamani taitaakin siis olla vain vanha herkkutattiyksilö.

Aku

Michilin

Tää on suoraan sanottunä vääryys ku täältä ei vaan herkkutatteja löydy  :'(
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Huru-ukko

Nyt on herkkutatteja löytynyt muutama joka päivä kun olen koiran kanssa käynyt lenkillä. Myös punikkitatit on nousseet, mutta kuivuus on täällä tosiasia....Parin yön sateet olisi poikaa....

Aku

Haavan- ja koivunpunikkitatteja on harvakseltaan, mutta kuten Huru-Ukko mainitdikin, ovat ne kärsineet kuivuudesta. :/

Bruce Willis

Kuivuus on monesti ongelma vaikka vettä on tullutkin välillä kohtuullisesti. Mutta jos maaperä on semmoista sorttia että se imee kaiken kosteuden pois kuin serla niin sieniä on turha toivoa.  Juuri viikko sitten kävin tuttavieni mökillä jossa on ennen ollut sieniä ja sielläkin on satanut paljon niin suht kallioinen maasto on ruutikuiva! ei saatu yhtikäs mitään vaikka tovi pyörittiinkin sienten perässä.
Ja mitä tatteihin tulee niin ne on monesti aika syötyjä ötököiden osalta,siksi en itse niitä kerää. 
Ja nyt on pakkasessa itselläni sieniä parin vuoden takaa (en tiedä onko enää syömäkelpoisia,tuskin) vaikka niitä löytää ja kerää ahneuksissaan niin käyttö onkin toinen juttu.

Huru-ukko

Kääväkkäät säilyy hyvänä pakkasessa rasioissa montakin vuotta, kunhan niihin ei ole laitettu suolaa eikä rasvaa tai öljyä.
Ehkä muutkin, mutta noita itselläni on pakkasessa...Mustia torvisieniä taitaa olla 3-4 vuoden takaa.....

tonttu

Täällä niin rutikuivaa, että 8m kaivostakin vesi loppuu puolen tunnin käytöllä. Silti sinnikkyys palkitaan. 5 tuntia viime sunnuntaina metsässä ja lopulta löyty se oikea intuitio sienien löytämiseen. Tuloksena kanttarellejä, herkku, kangas ja männyn tattia sekä pari kangas haperoa. 2 aterian verran. Ilmottaudun siis sienestäjien joukkoon. Mukavaa puuhaa. Kuhan vähän sataa ni potti räjähtää. Hyvät merkit nähtävillä.

PK

Nillittämättä yhdyssanoista, niin männyn_mikä_tatti? Eipä sillä oo sinänsä mitään väliä, sienestäminen on hauskaa ja saalis ääntä kohti.

meikkupeikko

syyskuu 01, 2013, 01:28:27 ap #229 Viimeisin muokkaus: syyskuu 01, 2013, 01:39:55 ap käyttäjältä meikkupeikko

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa tutustuin tatteihin. Yleensä olen kerännyt vain kanttarelleja, suppilovahveroita ja mustatorvisieniä. Suppilovahverot ovat henkilökohtaista herkkuani, mutta eniten muut tässä talossa söis kanttarelleja.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: PK - syyskuu 01, 2013, 00:36:21 ap
Nillittämättä yhdyssanoista, niin männyn_mikä_tatti? Eipä sillä oo sinänsä mitään väliä, sienestäminen on hauskaa ja saalis ääntä kohti.

Hyvin poimittu. En muistanut itsekkään tarkkaa nimeä, eli männynpunikkitattihan se oli nillittääkseen.

Minbaari

Ruskotatteja, herkkutatteja, punikkitatteja, kangastatteja, mustarouskuja ja haaparouskuja tuli käytyä keräämässä viikko sitten vanhimman tyttäreni kanssa. Ja jokavuotinen suosikkikin tuli löydettyä: Limanuljaska.  ;D

Miquel

En ole koskaan ymmärtänyt miksi sienet kerätään 'juurmultineen? :D
Hirveä siivo! Hankkikaa sieniveitsi.

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

ChiliKopf-13

syyskuu 01, 2013, 11:46:38 ap #233 Viimeisin muokkaus: syyskuu 01, 2013, 11:52:34 ap käyttäjältä ChiliKopf-13
Isäni kanssa käytiin sienessä noin 40 vuotta, mutta nyt olen isäni kuoleman jälkeen yksin vaeltanut metsissä 9 vuotta etsimässä sieniä.  :(
Paras ruokasieni on milelestäni keltavahvero ja toisena suppilovahvero. Nätä tulee kerätyä joka syksy paljonkin riippuen syksyn kosteudesta. Suppilovahverot yleensä kuivaan ja keltavahverot kypsennän ja pakastan.
Tämä loppukesä on ollut länsirannikolla melko kuiva ja sieniä on löytynyt vain kosteammilta alueilta. Toivottavasti jatkossa tulee lisää kosteutta jotta sieniä ilmaantuisi lisää. Tänä vuonna olen jo kerjennyt keräilemään 3 kiloa keltavahveroita ja muutamia mustatorvisieniä. Suppilovahverot ova myöhäisemmän syksyn sieniä, joten niitä katselen silloin.

jaolsten

Muutamia löytöjä metsäretkllä muksujen kanssa..

Tatteja, enimmäkseen herkkutatteja.

Samoja.

Voitatteja

Kantarelleja

Karvarouskuja
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Bruce Willis

Komea saalis!

Karvarouskuja itsekkin on tullut kerättyä mutta niitä ei oikein ole tullut käytettyä,vaikka toki hyvä sieni onkin. Niin kuitenkin se ryöppäys ja säilöminen on hieman hankalaa,suolasienet eivät mene oikein alas ja nyt on pakastimessa muutama purkki vieläkin vanhoja sieniä.
Kantarellit yms herkut tulee samantien pistettyä pannulle mutta nyt on ollut hieman huonoa tuuria itselläni sienimaiden suhteen. Josko tästä vielä kerkeää paremmille apajille saa nähdä. Karvarouskuja olisi lähimetsä täynnä mutta ei viitsi kerätä kun ei vain tule käyttöä.

Minbaari

^Ai siellä päin kasvaa chilejäkin metsässä?  ;)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - syyskuu 02, 2013, 06:00:43 ap
^Ai siellä päin kasvaa chilejäkin metsässä?  ;)

Rekvisiittaa. Ja kuvakin on vuodelta 2010 jolloin oli paras herkkutattivuosi ikinä. Nyt on kohtuullisesti tatteja mutta vain paikoitellen hyvin, lähinnä kosteahkoissa paikoissa. Oon kerännyt vasta alle 15kg.

SK

Olen löytänyt vasta parisenkymmentä herkkutattia, mutta en yhtään madotonta. >:(
Jopa pieniinkin, vasta nousemassa oleviin pikkutatteihinkin on madot jotenkin ehtineet.
Sama oli viime vuonna. Eikä pari reikää mua haittaa, mutta kaikki vähänkin isommat tatit on syöty aivan piloille. :(