kesäkuu 26, 2024, 09:30:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ABK:n kausi 2012!

Aloittaja Aku, syyskuu 05, 2011, 20:16:54 ip

« edellinen - seuraava »

Aku

Tuli näpsästyä pari kuvaa kännykällä. Käteni oli kuvaushetkellä vakaa kuin kallio  ::).

Lance on lähtenyt hyvin kasvuun. Kuvassa lehdistä osa näyttää kellertäviltä johtuen heijastuksista.


Kihokkini. Eihän se mikään kaunotar ole, mutta pärjäilee ihan hyvin.



Aku

joulukuu 06, 2011, 20:32:51 ip #41 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2011, 20:35:15 ip käyttäjältä ABK
Kun ei ole mitään järkevää asiaa, niin laitan kuvia parin kasvin nykytilanteesta.

Capsicum flexuosum nuppuilee ja kasvattaa uusia oksanhaaroja. Lannoittaminenkin pitäisi pian aloittaa, koska merkkejä vajareista alkaa jo näkyä. Kukistaan tämä ei vielä suostu pitämään kiinni. Harmi vain, että olen onnistunut teilaamaan tämän lajitoverit. Onneksi on jäljellä vielä kaks siementä, joista toinen on lautalla ja toinen idättämättä.


Flexun nuppuja.


Capsicm lanceolatum


Markettihaban heinäkuinen pistokas. Saanut laimeaa lannoitelientä harvakseltaan

Siku

Todella hienosti haaroittunut Flexu ja ikää tosiaan vasta 2kk?
Oletko CGN22795:n saanut itämään?

Aku

Onhan tuossa ollut nuppujakin jo jonkin aikaa, eli luonnollisesti se on haaroittunut. CGN22795 lautalla kaksi siementä, ei ole itänyt vielä.

Aku

Hiphei ja trallallei! Capsicum flexuosumin kukat alkavat aueta  :D .


Purple halel (Capsicum chinense) on kieltämättä nopeasti tuuheaksi kasvava, puolivilli chili. Tämän kuvan kasvi on heinäkuinen siementaimi.

Aku


Mikäli kasveja on paljon, niiden kastelu kannulla vaikeutuu. Silloin tällöin tulee lirutettua vettä pöydälle kukkien sijaan. Tähän kyllästyttyäni vaihdoin kasteluvälineen paineruiskuun. Siitä saa helposti hyvän kasteluvälineen, joka soveltuu erinomaisesti esimerkiksi pienten taimien kasteluun.
---
Paineruiskun tulisi olla sellainen, jossa suutin on letkun päässä. Oma ruiskuni on bilteman 8 litrainen (hinta 20€). Mitä suurempi säiliö, sitä parempi (ainakin, jos ei jaksa jatkuvaan olla säiliötä täyttämässä   ;D)


Paineruiskusta poistetaaan suutinosa kokonaan


Kun suutinosa on poistettu ruisku liruttaa vettä sopivaan tahtiin.

SK

Kätevää!
Olen kastelukannun päähän teipaannu muoviletkua ja sillä sihtaillu takimmaisille kasveille vettä.
Tuo ruisku ois varmasti parempi ratkasu monessakin mielessä. Pitänee ensi keralla pysähtyä biltemaan, kun sen jossain tien varessa näkee.

Aku

C. flexuosum on varmasti nopeiten kasvava chilini tällä hetkellä. Kuten kuvasta näkyy, kasvatan sitä minikasvihuoneessa. Lehdet kasvavat kattoon kiinni, joten lehdet ovat lähellä valoa. Lamppu nostettu pois kuvaamisen ajaksi.


Flexun kukka. Kuvattu turhan keltaisessa valossa, joten kuvasta ei erotu vihertävänkeltaisia laikkuja.

Lillen

Upeaa jälkeä olet saanut aikaiseksi  :).
Kuinka iso tuo mini kasvarisi on?
Itse ajattelin ottaa käyttöön vanhan akvaarion  ;D.

Aku

Suurinpiirtein mitattuna: pituus 38cm, leveys 20cm ja korkeus 16cm. Lance on muuten myös viihtynyt tuolla minikasvarissa. Kasvanut kattoon, pituutta n. 10 cm.
Vanha akvaario toimii aivan hyvin minikasvihuoneena, olen myös hyödyntänyt sellaista taimikasvatuksessa. Tällä hetkellä sellaisessa majailee 2 Canna edulista, Goat's Weed, Omnicolor, muutama haba, 3 Jamya  ja CRH. Tässä pikainen räpsäisy siitä.

Aku

Yksi C. rhomboideumin siemen itänyt jälleen. Nyt on jo vihreää näkyvissä. Toivottavasti harsosääsket ei teilaa sitä sirkkalehtivaiheessa niin kuin edelliselle itäneelle kävi.

Siku

En muista onko tullut mainittua, mutta 6:sta lautalle laitetusta siemenestä, olen saanut tähän mennessä 4 hyväkuntoista Rhombon tainta. Kahta olen alkanut kietoa ristiin, yhden luvannut Hessille joululahjaksi ja neljäs toimii varataimena (ja toivonmukaan saa keväällä uuden kodin).
Yksi idätykseen menneistä siemenistä taisi olla hivenen rikkinäinen joten 4/5 tarkottaisi 80% itävyyttä. Viimesenkään kanssa en ole toivoa menettänyt.

Aku

joulukuu 16, 2011, 19:20:18 ip #52 Viimeisin muokkaus: joulukuu 16, 2011, 19:23:06 ip käyttäjältä ABK
No, enhän mä tosin ole juuri yrittänytkään noita idättää ;D. Pari viikkoa sitten tuli pari siementä heivattua lauttailemaan. Muka aina ollut paremaa tekemistä kuin kylväminen.

BTW, missä lämpötilassa olet idättänyt? Mulla ollut rhombon siemenet ihan vaan huoneenlämmössä. Ne siemenet on Nondolta peräisin.

Siku

Lautalla ja huoneenlämmössä myöskin. Annan aina kasvaa sirkoille asti lautalla. Reilu kuukauden taisi kestää, itäminen.

Aku

Capsicum lanceolatum on myös itänyt parissa viikossa.
---
Capsicum rhomboideum, joka saa olla lautalla kunnes luopuu kypärästään.


Chilintaimia   ;D (lehdet näyttävät heijastuksien takia taas kellertäviltä   ::) )


El Borracho

Heh, onkos takarivissä tuttuja? Toinen purkki ainakin näyttää tutulta.

Jos nuo isommat on juuri postissa tulleet, pimeässä laatikossa vietetty aika on saattanut myös kellertää noita ylimpiä lehtiä.

Aku

Siinähän ne sulta sadut taimet nököttää. PWH otti vähän matkasta nokkiinsa ja uusi kasvu sai hieman kellertävää sävyä, mutta muuten selvisivät postituksesta vahingoitta :).

El Borracho

Hyvä kuulla! Tulikin muuten mieleeni, että itse olisin vaihtanut purkit jo, mutta ajattelin säästää sen ilon sinulle.

Aku

Selvä, pitänee laittaa pian astetta isompiin purkkeihin.

Aku

Lilleniltä saatu lance on pyöräyttänyt nupun joulun kunniaksi. Tuntuu tuo lance kasvavan melko helposti honteloksi, tällä hetkellä se on n. 10cm ohutvartinen tikku (pysyy sentään omin avuin pystyssä).

Rhombo tuli siirrettyä lautalta ruukkuun. Tämän lisäksi myös joukko jalostettuja chililajikeita itänyt.
Laitan niistä sitten kuvaa, kun edistystä tapahtuu.