Sopivatko villit jo aloittelijoiden käsiin?

Aloittaja Vate, syyskuu 11, 2011, 08:07:01 ap

« edellinen - seuraava »

Vate

Tässä sitä kysytään, kun on ihan hirveä into villejä kasvattamaan! Ja mikä noista villeistä on sitten helpoiten kasvatettavissa ??? Etsitään semmosta hyvän makusta, mutta enenmän haasteita antavampaa kuin tommonen normilajike (en dissaa kumminkaan normaaleijakaan) ;D

Rundari

Suosittelisin ensin saamaan rocotoista satoa, sitten vasta villeihin. Itsellä näin keltanokkana nuo pubetkin tuntuu olevan vaikeita.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Vate - syyskuu 11, 2011, 08:07:01 ap
Tässä sitä kysytään, kun on ihan hirveä into villejä kasvattamaan! Ja mikä noista villeistä on sitten helpoiten kasvatettavissa ??? Etsitään semmosta hyvän makusta, mutta enenmän haasteita antavampaa kuin tommonen normilajike (en dissaa kumminkaan normaaleijakaan) ;D

Ei välttämätä herkkuja nuo villit..

PP

Omaa kokemusta ei ole, mutta väittävät, että monet villit on helppo pitää hengissä, mutta todella vaikea saada satoamaan. Syötävää villeistä ei juuri saa, koska podit on aina pieniä. Pitäisi olla melkoinen pusikko, että niistä irtoaisi saman verran satoa kuin yhdestä jalostetusta chilistä.

MegaRatt44

Vate ota hieman rauhallisemmin! Eihän sulle joulun jälkeen oo tilaa ees liikkua siellä kerrostalossas, kun paikat on täynnä chilejä! Mä sanoisin et pistät hieman jarrua ja hoidat vaan jotain pari lajiketta ja pidät ne kunnossa.

Yhdyn PP:n viestiin. Villien chilien podit on pieniä (ainakin ne kaikki mitä olen nähnyt). Jos syömään hamuat ota joku jalostettu lajike, joka on sun tasolles sopiva.
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

InkRose

Mulla kyllä pubescensit pelittää ihan kivasti, 7/7 kasvista tekee näin ekan kauden kesän päätteeksi satoa, osa jo toista kierrosta. Lancea taas en ole puolessa vuodessa saanut edes kukkimaan...

Mulla on tuosta C. Lanceolatumista 2-3 pistokasta tossa ylimääräisinä 7x7 cm taimikipoissa. Jos välttämättä moisen haluat nurkkaan rehottamaan, niin eiköhän joku postitusratkaisu onnistu vielä tässä ennen pakkasia. Tai jos pääset maanantaina 26.9. Helsinkiin/Tapiolaan niin onnistuu luovutus ihan naamatustenkin.

Lillen

Täällä yksi keltanokka jonka C.Lanceolatumit voivat mainiosti. Pubeillakaan ei ole mitään ongelmia (Rocoto Orange, Turbo Pube) .

Eli kyllähän ne minusta sopivat aloittelioidenkin käsiin, mutta yhtyisin kuitenkin MegaRatt44 vastaukseen, että jos on vähän tilaa kannattaa odotella ensi kevääseen idättämisen kanssa. Niin olen ainakin itse suunnitellut.

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Vate

Ok, tehään näin. Eka Pubet, sitten helpommat villit!

zarmo

Ainakin tuo Ulupica Large on ihan naurettavan helppo kasvatti ja hyvän makuinenkin. Toki pieniä omat tuonkin marjat.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Touko

Eipä tuo Capsicum Lanceolatumkaan ole ollu mikään vaikea tapaus. Koko kesän ollut ulkona puoliksi unohduksissa muiden puskien takana ja vettä on saanut sillointällöin kun lehdet on alkanut roikottaa. Nyt puskassa on pieni kourallinen marjoja kypsymässä.
Elämä on reijässä rattoisaa

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Touko - syyskuu 11, 2011, 19:59:24 ip
Eipä tuo Capsicum Lanceolatumkaan ole ollu mikään vaikea tapaus. Koko kesän ollut ulkona puoliksi unohduksissa muiden puskien takana ja vettä on saanut sillointällöin kun lehdet on alkanut roikottaa. Nyt puskassa on pieni kourallinen marjoja kypsymässä.

No, se on suhteellista. Omani ei tänäkään kesänä ole tehnyt marjan marjaa, hädin tuskin kukkinutkaan. Pätee useimpiin villeihin, sillä niiden vaativat elinolot poikkeavat usein (ei aina) jalostetuista chileistä, joskus hyvinkin paljon. Ulupica Large on ylivoimaisesti helpoin tapa aloittaa villi elämä. ;)  Seuraavana yrittäisin ehkä c.praetermissumia ja c.chacoënsea, jotka molemmat ovat aika ongelmattomia kasvatteja. Prae vieläpä erittäin loistava ja tulinen mauste kun sen marjat kuivaa ja jauhaa! Chacokin kyllä toimii kuivattuna, etenkin jos arvostaa vähän miedompaa potkua.

Minbaari

syyskuu 12, 2011, 01:06:14 ap #12 Viimeisin muokkaus: syyskuu 12, 2011, 01:10:01 ap käyttäjältä Minbaari
Minun mielipiteeni villeistä on se, että ne ovat hyvin vähään tyytyviä ja suht helppoja saada satoamaan. Pubet taasen voivat olla todella oikukkaita saada satoamaan, mutta korostan, että tämä on vain minun kokemuksiini perustuva näkemys. Viime kaudella helpohkoja villejä olivat Ulupica, Large ja Lanceolatum. Tällä kaudella eniten marjoja tulee villeistä baccatumeista("c.parvifolium", Cap 214 ja MiniMini), praetermissumista(Cap 1144) ja chacoensestakin tulee muutama marja.

Oikeastaan mitään syötäväähän pienten marjojen takia noista ei saa, mutta ovat kyllä sen verta erimakuisia keskenään, että on ollut mielenkiintoista niitäkin tällä kaudella kasvattaa.

Edit. Reilu kaksi vuotta vanha Tepin c.annuum var. glabriusculum tekee ekat marjansa tänä kesänä, joka taas kertoo siitä, että kärsivällisyyttä tarvitaan noiden joidenkin villien kohdalla reilusti.

tso

syyskuu 12, 2011, 01:21:11 ap #13 Viimeisin muokkaus: syyskuu 12, 2011, 13:37:55 ip käyttäjältä tso
Jos tämän foorumin keskustelutilastoja katsellaan uusia kasvattajia tulee mukaan hurjia määriä. Minun mielestäni on suurta tyhmyyttä alkaa väheksyä sitä osaamista tai virheistä oppimiskykyä mitä uusilla kasvattajiilla on.

Eli omasta puolestani: tervetuloa vaan Villiejä kasvattamaan ja kertomaan omia kokemuksianne. Jokainen uusi kasvatusprojekti on arvokas!

E: typot

Whili

Kokeilemalla, kyselemällä ja lukemalla sitä oppii.

Elikkäs kyllä.

Ryhis

Asiaan liittyen, lahjoitin jo keväällä yhdelle kaverille sortimentin taimia. Tämä halusi viedä ne mökilleen kasvariin. Kaikkien muiden ohella, annoin lanceolatumin pistokkaan ja lupasin tarjota bisset jos marjaa pukkaa.

Kaverini on karvan päälle viiskymppinen aivan totaalinen aloittelija chilin kanssa, mutta kasvitaustaa löytyy niin mausteista kuin tomaateista yms. Oli alkuun aivan kauhuissaan kun kerroin kyseisen rehun olevan mm. jalostamaton, uhanalainen ja että edes meikäläinen ei ole saanut sitä kukkimaan!

Omassa lancessa kukat tulivat elokuussa, mutta putosivat. Muistin mainita, nonchalantisti, että nyt "lanselotti" kukkii -> kaverilta tuli puoli desiä housuihin.

Nyt prkl tuli viikonloppuna kuvaviesti jossa on aivan selvästi tunnistettava lanceolatumin marja! Argh! Nyt on ikenet tosi kireellä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

SK

Ensimmäinen kausi lopuillaan ja ainoa villini C. Rhomboideum teki n. 300 marjaa ja kukkii edelleen.
Ja Rocotot on ollut kaikkein tuottoisimpia chilejä, mitä nyt olen kasvattanut.
Ei ole tarkoitus leijua kun hyvin meni, vaan todeta että alottelijan tuurilla voi olla osuutta asiaan...

Naga Morphia

Lainaus käyttäjältä: Rundari - syyskuu 11, 2011, 09:00:17 ap
Suosittelisin ensin saamaan rocotoista satoa, sitten vasta villeihin. Itsellä näin keltanokkana nuo pubetkin tuntuu olevan vaikeita.

Mulla rocoto ehti kasvaa noin vuoden, ennenkuin sain sitä kukkimaan. Tosin, se ei vaatinut paljon; keinovalon alta ikkunalle luonnonvaloon, niin alkoi kukkimaan. Toivottavasti muutama podikin jaksaa kasvaa kypäsksi asti.

-Morphia
Cooking the next step..

Asaxi

Itse olen aloittelija ja koko chili homma lähti ihan kokeilemalla käyntiin... vaikka en olekkaan vielä villeihin koskenutkaan ni uskon että aloittelijakin noista kelpo kasvin saa kasvatettua :) jos miekin tällänen viherpeukalo keskellä kämmentä tyylinen on saanu itämään/kasvamaan kaiken minkä laittanu ni onnistuu se muiltakin....

P.S. mielelläni ottaisin lahjoituksena jonkin helpon villichilin siemeniä/pistokkaan :)
Push it to the limit!

Wonka

Tepin Guatemala Nationalpark of Tikal.
Muista villeistä ei vielä ole kokemusta, mutta verrattuna muihin kasvattamiini chileihin on tämä tepin ollut yksi helpoimmista.
Itäminen tapahtui ihan samassa ajassa kuin muillakin Chileillä. Villichiliksi tekee myös aika kookkaita siemeniä.
Ei välittänyt tuholaisista (punkit, kirvat, ripsiäiset),  pienestä juuritilasta, lannoitus virheistä tai pH:n heilahteluista, kasvoi vaan. Syksyllä alkoi kukkimaan ja tekemään marjoja (satoaa edelleen).
Ainoat kerrat kun kyseinen kasvi on hetkellisesti osoittanut tytymättömyyden merkkejä olivat passiivihydroon siirto ja tämän jälkeen kuivahtaminen. Tällöin pudotti jonkinverran lehtiä, mutta piristyi nopeasti saatuaan vettä.
Nyt pitempään passiivihydrossa majailleena kestää myös kuivahtamista. Viimeksi kun vesi loppui  tarkkailin kasvia 4 päivää ennen seuraavaa kastelua. Tässä ajassa eivät lehdet edes lurpahtaneet.