tammikuu 09, 2025, 22:10:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tmun kyselyikä 2011-12

Aloittaja tmu, syyskuu 18, 2011, 13:25:34 ip

« edellinen - seuraava »

tmu

Viikolla posti toi siemeniä ja nyt niitä on laitettu itämäänkin. Ajankohta taitaa olla huonoin mahdollinen, mutta yritä nyt olla kylvämättä kun innostus on päällä.

Kiitos Fataliille siemenistä ja ohjeista. Tilasin kymmentä plaatua ja bonuksena tuli vielä pussillinen Birds Eye Babyn siemeniä ja yksi suklaanappi (ihan huippua kamaa, mistä tätä saa lisää?)

Itämässä on siis:
2x Aji Crystal                                              on kuulemma hyvää, toinen menee bubbleriin ja toinen ruukkuun
2x Rocoto de San Isidro                                kun ovat kuulemma hitaita eivätkä niin valonahneita, ajattelin näitä amppeliin
2x Hyper Pube                                             kun ovat kuulemma hitaita eivätkä niin valonahneita, ajattelin näitä amppeliin
2x Bolivian Rainbow                                      bonchiksi harjoituskappaleet mulle ja vaimolle
2x Birds Eye Baby                                        bonchiksi harjoituskappaleet mulle ja vaimolle
1x Naga Morich                                           pelottava kasvi, youtubesta tuttu  ;) Bubbleriin Crystalin kanssa
1x Jalapeno Hercules                                   ei kai Jalapenoa voi olla kasvattamatta? Bubbleriin Crystalin kanssa
1x Hot Lemon                                             oli ostettava kun isemeniä löytyi kaupan hyllystä. Ruukkuun ikkunalaudalle
1x Ancho San Luis                                       kuulemma hyvänmakuinen ja mieto lajike. Bubbleriin Crystalin kanssa
1x Hot Fatalii                                             kuin edellä Ruukkuun ikkunalaudalle
1x Monkeyface Yellow                                 tällaisenkinolintilannut Ruukkuun ikkunalaudalle
1x Black Scorpion Tongue                             kuin edellä Ruukkuun ikkunalaudalle

Näiden lisäksi sisällä hedelmiään kypsyttelee Cayenne, mistä koko innostus chilinkasvatukseen sai alkunsa.

Cayenneä vaivaa kirvat (pieniä vihreitä hiippareita lehdillä) ja ilmeisesti se ripsipunkki tjsp. mikä tekee niitä seittejä (mullan päällä on runsaasti seittiä ja kasvissakin vähän. Kasvissa seittiä näkyy ainoastaan suihkuttelun jälkeen valoa vasten katsottuna). Olen suihkutellut kasvia parin päivän ajan ja leikannut oksia alas sitä mukaa kun hedelmät olen syönyt. Nyt jäljellä on viitisentoista podia, joista kymmenkunta alkaa olla sen verran tummanvihreitä, että ne vissiin kypsyvät ihan lähipäivinä.
Olen ajatellut, että annan hedelmien kypsyä ja sen jälkeen leikkaan kasvin alas ja vaihdan mullat sekä pistän pienempään ruukkuun (nyt on melko isossa, noin 15-20 litran ruukussa), jossa saa kitkutella talven yli. Kasvi on mukavasti haaroittunut tyvestään saakka ja olen myös ystävystynyt puskan kanssa sen verran, että ajatus roskiin viemisestä tuntuu hiukan ikävältä ja kernaasti soisin sen selviävän. Pitäisiköhän tuota yrittää myrkyttää vielä jollain tai tehdä jotain muuta? Onko toivoa lainkaan?

Idätyslaatikon lämpötila on nyt noin 24 astetta ja siellä on siis turvebriketeissä itämässä yhteensä 17 kasvia, kukin omissa briketeissään. Onko lämpötilan nostaminen välttämätöntä? Olen miettinyt mikä olisi kätevin tapa nostaa lämpötilaa, mutta en ole vielä keksinyt.

Lisäksi, laatikon pohjalle jäi noin sentti vettä ja olosuhteet laatikossa ovat aika kosteat. Onko vedestä haittaa, vai pitääkö siellä nimenomaan olla tilkka pohjalla?

Lisävaloksi olen katsellut Bauhausin 36W valolistaa. Ajattelin tehdä heijastimen itse ja laittaa siihen neljä putkea rinnakkain. Mikä on tällaisessa virityksessä sopiva väli putkille? Tähän alle saisi sopia IKEAn 50 l säilytyslaatikkoon suunnittelemani bubbleri ja jokin määrä ruukkuja (ruukkuAji ja Rocotot ainakin).

Luulisin, että näissä on tarpeeksi puuhasteltavaa ainakin tammikuuhun saakka. Jolloin katsotaan, mitä on hengissä ja mitä pitää kylvää lisää. Joitakin chinensejä pitää vielä hankkia ja ainakin starfish ja champion. Starfishille olen jo katsonut takapihalta paikankin, missä se saa kasvaa vaikka kuinka isoksi.

Hyviä chinensejä saa suositella!

Lopuksi vielä yksi kysymys: Bauhausissa olen jutellut jo kahden eri myyjän kanssa, jotka molemmat väittävät, että perus ESLit ja loisteputket ovat ihan turhia kasvien kasvatuksen kannalta. Heillä on myös jotain osramin loisteputkia, mitkä on tarkoitettu kasveille, ja tietysti tuota magemanin 15 W kasvilamppua. Tuo megamanhan on täällä moneen otteeseen tyrmätty, mutta onko noista osramin kasviputkistä kenelläkään kokemusta?

Ja lopuksi, selviääkö chilit edes hengissä talven yli jos suihkussa seistessään repii vain vitosen seteleitä?
Teemukin sai teemukin
http://tmunchilit.blogspot.com/

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: tmu - syyskuu 18, 2011, 13:25:34 ipLisävaloksi olen katsellut Bauhausin 36W valolistaa. Ajattelin tehdä heijastimen itse ja laittaa siihen neljä putkea rinnakkain.

Älä osta niitä valolistoja.
Olivat ainakin pari vuotta sitten aivan surkeita.
Samalla sähkölaskulla saat kaksinkertaisen määrän valoa, kun ostat jonkun muun, tai kahdella putkella saat noiden neljän tehon:
http://chilivaari.blogspot.com/2009/11/kannattaa-katsoa-milla-valaisee_06.html

InkRose

Tuo on ihan hyvä lämpötila. Ahdasta teilläkin tulee jouluun mennessä tuolla kasvimäärällä, oikein lupaava meininki. :D Melkeinpä pelkästään hyviä lajikkeita olet osannut valita.

Cayenne kannattaisi hoitaa joko pois päiviltä tai ainakin haittaelikoista puhtaaksi ennen kuin nuo siementaimet tuosta nousevat. Muissakin huonekasveissa (jos niitä on) on luultavasti jo orastavaa kirvapopulaatiota, jos tuo Cayenne on sisällä ollut vähänkin pitempään. Punkkejakin jos on, niin sitä suuremmalla syyllä kyllä kannattaa jotain vastatoimia nyt vielä toteuttaa. Sirkkataimet eivät paljoa ötököiden nakertamista kestä.

tmu

No juu, ahdasta saattaa tulla. Mutta jos ahkerasti saksii tuonne helmikuulle saakka, niin ehkä siitä selviää.

Kiitos vinkistä noista valolistoista. Ei ole ilmaisia lounaita eikä hyvää ja halpaa ole vielä samaan tuotteeseen saatu. Tämän olen huomannut aiemminkin, mutta aina sitä jaksaa toivoa.
No, nyt meni valojutut sitten ihan uusiksi. Sellainen natikka vaikuttaa hiukan hankalalta ja iso ESL kalliilta. Mutta aika äkkiä tähän valoprojektiin tuo alun toista sataa kuluu, jos kerran halvinta ei kannata ostaa.

Entä nuo Bauhausin 2x36W kylppärivalot? Onko ne samaa huttua kuin valolistatkin? Ja mitkä sitten olisi hyviä, jos kaikki halvat on ihan huonoja?

Loisteputkista jankutan edelleen siksi, että ne ovat aika kompaktin muotoisia ja valoa saa (ainakin näin maallikon silmin) levitettyä tasaisesti melko laajalle alalle. Tarkoitus on nikkaroida metalliputkesta sellainen pihakeinun telineen tyyppinen ratkaisu, mihin valon saa roikkumaan.

Ja siis myrkyttääkin pitäisi. Voihan piru. Siirrän Cayennen nyt aluksi ainakin alakertaan karanteeniin ja desinfioin itseni aina yläkertaan tullessa. Kuinka ärhäköitä nuo kirvat ja muut sittiäiset ovat leviämään? Ruukussa oli alunperin kaksi kasvia, joista toinen oli selvästi huonommassa kunnossa, ja on nyt saksittu tyngäksi.
Teemukin sai teemukin

InkRose

Kirvat ei ehkä ole pienellekään välittömästi hengenvaara, mutta jos tosiaan punkkeja on, niin ne pitäisi ainakin häätää. Lämmin ja kuiva on niiden mieleen, joten reippaalla sumuttelulla tai muulla ilmankosteuden ylläpitokonstilla voi niiden rellestystä hillitä. Ihan mekaanisesti jollain kostealla pyyhkimällä lehdet yltä päältä saa poistettua niistä ainakin valtaosan. Munia kuitenkin jää lähes varmasti kasviin ja/tai multaan, joten vastatoimia on tehtävä muutamaan kertaan esim. viikon välein. Kirvoillahan on kaiketi kolme kehitysvaihetta, joista viimeisellä on siivet ja ne sitten lentelevät uusille apajille tilaisuuden tullen. Punkkien liikkumistavoista en oikein tiedä, todennäköisimmin kyllä juuri vaatteissa reissaavat.

Kannattaisi valoja varmaan kysellä ihan paikallisista sähköliikkeistä sekä tietenkin kierrätyskeskuksista yms. Varjostimellisia pinta- tai uppoasennukseen tarkoitettuja loistarivalaisimia saa uutenakin muutamalla kympillä (remonteista pelastettuja parhaimmillaan ilmaiseksi), putket sitten joko sähkö- tai valaisinliikkeestä tekevät hintaa enimmilläänkin sen muutaman kympin lisää. Ihan hyvin loistareilla pärjää taimien kanssa, jos niitä tosiaan jaksaa vähän hillitä saksimalla ja kiduttaa pienillä ruukuilla.

tmu

Hep.

Cayenne on nyt siirretty karanteeniin, vaikkka ötökät näyttävät toistaiseksi jättäneen kasvin rauhaan. Saksin huonoimmat oksat pois ja nypin alimpia lehtiä myös. Nyt se puskee kovalla innolla uutta lehteä koko varrennysän matkalta. Suihkuttelua jatketaan, kuten myös podien siirtämistä takaisin ruukun juurelle (noin siis kuvainnollisesti, ei kirjaimellisesti).

Nyt myös näyttää siltä, että ensimmäinen siemenkin on itänyt. Naga Morichin turvepaakusta pinnistelee esiin jotain pientä ja vaalean vihreää. Hot Lemon sen sijaan näyttää voivan hiukan heikosti. Homepirulainen näyttäisi iskeneen.

Valoasiat on jääneet hiukan paitsioon, kun päälle puskee ihan vallan mahdottoman hyvää haukikeliä.

Huippua!
Teemukin sai teemukin

tmu

Hiukan päivitystä tilanteeseen:

Itämässä on siis:
2x Aji Crystal                                             molemmat itäneet ja siirretty ruukkuihin
2x Rocoto de San Isidro                                Toinen siemenistä osoittaa elonmerkkejä
2x Hyper Pube                                             Toinen siemenistä osoittaa elonmerkkejä
2x Bolivian Rainbow                                      molemmat itäneet, toinen on jo ruukussa ja toinen pääsee ruukkuun huomenna
2x Birds Eye Baby                                       molemmat itäneet, toinen on jo ruukussa ja toinen pääsee ruukkuun huomenna
1x Naga Morich                                           Osoitti elonmerkkejä heti ensimmäisenä parin päivä jälkeen. Kasvu on kuitenkin tyrehtynyt. Pikkuruiset sirkkalehdet vain kurkkivat turvebriketin sisältä, mutta mitään ei ole pariin päivään tapahtunut.
1x Jalapeno Hercules                                   Ruukussa. Sirkkalehdet ovat isot mutta ei puske vartta muiden lailla
1x Hot Lemon                                            Jotain elämää näkyy jo.
1x Ancho San Luis                                       Ruukussa.
1x Hot Fatalii                                             Odottelee vielä
1x Monkeyface Yellow                                 Odottelee vielä
1x Black Scorpion Tongue                             Odottelee vielä

Alakerrassa karanteenissa oleva Cayenne kypsyttelee hedelmiään. Olen suihkutellut kasvia noin joka toinen päivä. Mullan pinnalla näkyy edelleen seittejä, mutta kasvissa ei näy seittejä eikä mitään tuhoja.

Mökillä kesän kasvanut chili taisi olla Apache. Keräsin puskasta liki sata hedelmää, mutta itse kasvi oli jonkun tuholaisen riivaama ja päätyi kasvien hautausmaalle. Poltetta on, mutta ainakin cayenneen verrattuna aika kitkerän makuinen. Kuivasin podit, mutta en pessyt käsiäni riittävän hyvin. Huomasin hieroessani silmiä seuraavana aamuna. Voiko maanantai enää paremmin alkaa?

Valaistus pitää hoitaa kuntoon. Esimerkiksi Aji Crystaleissa sirkkalehdet keikkuvat kohta kymmensenttisen varren päässä vaikka ovat ikkunalaudalla.
Teemukin sai teemukin

Espelt

Mites on taimet lähteneet kasvamaan?
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Huru-ukko

Onnea kasvatteluun myös toiselta aloittelijalta.
  Kuivasin podit, mutta en pessyt käsiäni riittävän hyvin. Huomasin hieroessani silmiä seuraavana aamuna. Tulisten chilien kanssa käsiteltäessä kannattaa suositusten mukaan pitää ohuita kumi/lateksi hanskoja. Tein itse ostetuista Nagoista hilloa ja huomasin saman sekä silmissä että vessareissulla.... ::).
Ja olin pessyt käteni saippualla ja vielä kerran rasvapesulla. Onneksi, sillä poltteen tunsi kihelmöintinä....

Whili

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 21, 2011, 09:44:15 ap
Onnea kasvatteluun myös toiselta aloittelijalta.
  Kuivasin podit, mutta en pessyt käsiäni riittävän hyvin. Huomasin hieroessani silmiä seuraavana aamuna. Tulisten chilien kanssa käsiteltäessä kannattaa suositusten mukaan pitää ohuita kumi/lateksi hanskoja. Tein itse ostetuista Nagoista hilloa ja huomasin saman sekä silmissä että vessareissulla.... ::).
Ja olin pessyt käteni saippualla ja vielä kerran rasvapesulla. Onneksi, sillä poltteen tunsi kihelmöintinä....

Kannattaa koemielessa työntää sormi ensin nenään (omaan jos ei ole kaveria lähellä), ennen kuin rupeaa hieromaan silmiä tai...
On meinaan hiukan siedettävämpää pieni nenäkuumotus kuin...

Ja noista kirvoista ja punkeista:
Miedolla mäntysuopa tai tolu-liuoksella kun suihkuttelee niin pitäis öttiäisien häipyä.

exa

Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 21, 2011, 10:45:12 ap
Kannattaa koemielessa työntää sormi ensin nenään (omaan jos ei ole kaveria lähellä), ennen kuin rupeaa hieromaan silmiä tai...

Haitanneeko tuo nyt omissa paikoissa niin pahasti, menee kuitenkin ohi melko nopeasti. Sitäpaitsi kaikkeen tottuu, sanovat viisaat. Mutta auta armias jos epähuomiossa mielitietyn strategisia alueita kourii. Dermatologisen tutkimuksen tulokset kertovat, että ainakin naisten huumorintajun raja tulee edellämainitussa vastaan hyvinkin nopeasti. Tuloksena lähes poikkeuksetta poltetta paljon pitkäkestoisempi pakkoselibaatti sekä usein myös oheisrangaistukset.

Ei mutta asiaan. Kateus iskee kun listaasi luen, tmu. Jahka pääset kunnolla aluille ja virittelet valaistusratkaisut ynnä muut systeemit, niin kuvia saa laittaa. Niitä kattelee mielellään aina. Mukava seurailla miten talven yli selviävät, itselläkin tuossa vieressä menossa pienimuotoista kasvatusta.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

tmu

Hep ja juu!

Kuvien liittäminen (pienentely) ei ole mun lempihommaa, joten avasin kuvia varten blogin:
Tämä on siitä hieno vehje, että se hoitaa homman mun puolesta.

Mutta juu, hiukan vaihtelevalla menestyksellä on homma lähtenyt käyntiin. Osa kasveista kasvaa täyttä häkää ja näyttää hyviltä kun osa on jostain suuttunut eikä kasva lainkaan.

Tuossa yllä olevassa listassa on virhe: Hot Fatalii onkin Chocolate Fatalii. Mutta kaikki muut itivät paitsi toinen Hyper Pube, Chocolate fatalii, Black Scorpion Tongue ja monkeyface. Monkeyfacen toinenkaan siemen ei itänyt, mutta Chocolate fatalii puski kolmilehtisen sirkkataimen toisesta siemenestä. BST:tä ja Pubea en uudestaan yrittänyt.

Näiden lisäksi kaverilta sain Rocoto Red:n, Aji Amarillon ja Jalapeno Herculeksen siemeniä, joita on nyt myös pari kappaletta kasvamassa.

Valoja on kaksi 30 W ja yksi 45 W biltemaESLiä. Loisteputkihanke on vielä vaiheessa ja hyllyssä odottaa toinekin 45 W ESL sopivaa jalustaa. Voiko/uskaltaako Ikean Tertialiin laittaa tuollaisen 45 W polttimon? 30 W ei vielä juuri kuumene, ainoastaan hiukan lämpiää.

Ja mistä näppärät ovat kotikonstein nikkaroineet varjostimia/heijastimia?

Öttiäisistä luulin päässeeni eroon, mutta enpäs päässytkään. Vaikkei lehdillä mitään tuhoja näykään, olen muutaman ripsisäisen kasvien pinnalta poiminut ja joku tekee ohuita seittejä kasvista toiseen. Mitään suurempaa syhmyrää ei ole päässyt syntymään kun päivittäin kasveja suihkuttelen ja seitit pois keräilen. odottelen ja toivon ettei tarvitse ruveta myrkyttämään. Jos ei keitenkaan tokene, niin provadoa kehiin vaan.

Mieleen tuli, että onko kaktus/taimimulta liian karua noille kasveille? Heti kun lisäsin merileväuutetta kasteluveden mukana, niin lisäkasvua pyllähti lehden verran jokaiseen (kunnolla kasvavaan) puskanalkuun.

Rocotot kiukkuaa, kuten myös Naga Morich. Naga tosin näyttää hiukan piristyvän, kuten yksi rocotokin. Ovat molemmat tehneet jo uudet lehtiparitkin. Samoin toinen Aji Crystal oireilee vaikka toinen vieressä kasvaa ihan täyttä häkää. Tästä on kuvia blogissa.

Juu, olen kanssa miettinyt miten poltetta vaimolle selittäisi jos joskus sattuu noin käymään. Tuskin tykkää.

Teemukin sai teemukin

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - lokakuu 09, 2011, 15:10:18 ip

2x50w ESL-valaisimet edestä...

..Ja takaa. Hintaa tuli 50e, eli lamput, muut osat löytötavarana. Kaksi alumiinista katulampun heijastinta, pari e27 lampunkantaa, kytkimellä varustetut johdot, popniittejä, pari pulttia, vanhoja ilmeisesti johdonkiinnitykseen tarkoitettuja teräslenkkejä, kuvissa yllä yksi, alhaalla kaksi, jos lampun asentoa vaihtaa, sen voi noista ripustaa roikkumaan.

Mää tein tollain ne heijastimet. Mutta perusideana; pidä silmät auki, mieti mitä ominaisuuksia heijastimelta vaaditaan, todennäköisesti ennenpitkää törmää johonkin käyttökelpoiseen.

-Ja taas muistetaan sekä sähkö- että paloturvallisuusasioita!
E:vastuunsiirtoa kertojalta lukijalle...

tmu

Juu, hiano systeemi. Jotain ahaa-elämystä olen odottellut, eiköhän se sieltä tule. Nippusiteitä ja roudarinteippiäkin löytyy.

Teemukin sai teemukin

Toni.A

^ Tuossahan tulee näköjään pimennysverho samalla ulospäin, kun on noin massiivisen näköiset heijastimet ja kun vielä tiivistää, niin sopii kolmas kupu vielä viereenkin. Sitten ois varmaan jo ihan täyspimennys, eikä valo sitten ainakaan häiritsisi! ;) Joudutko ottamaan joka kerta kuvun pois, että saat kasteltua kasvejasi? Varmaan sopisi isommatkin lamput vielä noihin kupuihin.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - lokakuu 25, 2011, 14:12:08 ip
^ Tuossahan tulee näköjään pimennysverho samalla ulospäin, kun on noin massiivisen näköiset heijastimet ja kun vielä tiivistää, niin sopii kolmas kupu vielä viereenkin. Sitten ois varmaan jo ihan täyspimennys, eikä valo sitten ainakaan häiritsisi! ;) Joudutko ottamaan joka kerta kuvun pois, että saat kasteltua kasvejasi? Varmaan sopisi isommatkin lamput vielä noihin kupuihin.

Mahtuu noihin varmasti isommatkin. jos vetää lampunkannan kuvissa pohjassa olevasta reiästä läpi, sisämitat olis reunoista mitattuna 25x35cm, eli kyllä kaksi kertaa 50w eslin kokoinen lamppu mahtuisi. Tuuletuspuoli onkin sitten eri asia. Nuo on suunniteltu ulkokäyttöön e27 kannalla oleville elohopealampuille.

Kun tuo mun kasvattelupaikka on läpihylly, askartelin valosuojaksi molemmille puolille sermit, mutta noiden lamppujen kohdalla sitä ei tosiaan tarvita. Mulla menee valot päälle klo 8, jolloin puolisoni vetelee sikeästi unia. Herkkäunisuudestansa huolimatta nuo lamput ei kuulemma häiritse.

Kastelusta... Viritelmä on väliaikainen, joten lamput roikkuu nippusiteillä yläpuolisen kaapin ovien kahvoista, ovet avaamalla saa kummasti tilaa kasteluun.

Seuraava projekti on kaksi 2x36W loisteputkivalaisinta vierekkäin toiselle puolen huonetta, ja sinne korkeammat kasvit alle. Valaisimet maksoi 8e/kpl Jyväskylän Ekocenter raksalta, ja lamput ja sytyttimet... hm. *lainasin* työpaikalta.

tmu

Jaaha, viikon verran on taas vierähtänyt ja nopeimpia olen siirrellyt pikkuhiljaa isompiin ruukkuihin kun juuria alkoi puskemaan ruukun pohjarei'istä. Ilmeisesti olen kuitenkin kastellut taimia hiukan liikaa, kun Aji Crystalin ja Jalapeno Herculeksen juuret olivat etupäässä ruukun yläosissa. Ancho sen sijaan oli kasvattanut jo koko ruukkutilan täyteen juuria.

Valoratkaisuksi taidan ostaa Puutarhakadun myymän natikan.

Tuolle pitää ilmeisesti hankkia jokin tuuletin ettei koko talo pala?

Sorry, ei kuvia.
Teemukin sai teemukin

tmu

Niinhän ne kasvaa, nuppuakin puskee nopeimmat.

Hiukan kuvia ja tekstiä löytyy taas täältä:

Teemukin sai teemukin

tmu

Hep ja juu.

Päivittelin lurituksen tuonne blogiin.

Muutama kysymys olisis, miksi Aji Crystalin lehdet kupristelee? Blogissa näkyy kuvakin, mutta Ajien tuoreimmat lehdet ovat aivan kippuralla, mikä hiukan häiritsee. Kipristely alkoi jo ennen perjantaita, jolloin 400 w natikka saapui uuteen kotiinsa ja chilit saivat hiukan lisävaloa.

Ja olen tässä ostellut marketista pariin kertaan Fataliin chilejä. Nyt viikonloppuna ostin ensimmäistä kertaa sellaisen Dutch Habanero mixin mikä oli ensimmäinen kohtaamiseni chinense-suvun chilien kanssa. Ja vaikka täällä chinensejen makua hehkutetaan, niin täytyy sanoa että minä en siitä vakuuttunut. Hollantilaisia chilejä täällä paljon parjataan, joten toivottavasti tuo hiukan kitkerähkö ja tympeä maku ei edusta myös niitä "rotuchilejä", mitä mulla tällä hetkellä kasvaa?

Fataliin Aji Crystalit sen sijaan ovat ihan huippuja.

Mutta jos joku osaa sanoa, miksi nuo lehdet kupristelevat ja mitä pitää tehdä, olisin ylen kiitollinen.
Teemukin sai teemukin

Tiemuh

Meilläpäin, siis ihan keskenäni, kutsun nagalla silmien hieromista ihan vain ehdollistamiseksi. Kerätään sitä toleranssiaa näinkin.

Lainaus käyttäjältä: exa - lokakuu 23, 2011, 23:40:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 21, 2011, 10:45:12 ap

Haitanneeko tuo nyt omissa paikoissa niin pahasti, menee kuitenkin ohi melko nopeasti. Sitäpaitsi kaikkeen tottuu, sanovat viisaat. Mutta auta armias jos epähuomiossa mielitietyn strategisia alueita kourii. Dermatologisen tutkimuksen tulokset kertovat, että ainakin naisten huumorintajun raja tulee edellämainitussa vastaan hyvinkin nopeasti. Tuloksena lähes poikkeuksetta poltetta paljon pitkäkestoisempi pakkoselibaatti sekä usein myös oheisrangaistukset.

Ei mutta asiaan. Kateus iskee kun listaasi luen, tmu. Jahka pääset kunnolla aluille ja virittelet valaistusratkaisut ynnä muut systeemit, niin kuvia saa laittaa. Niitä kattelee mielellään aina. Mukava seurailla miten talven yli selviävät, itselläkin tuossa vieressä menossa pienimuotoista kasvatusta.