The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

ingeniero

Kasvarissa 41 on jo ehkä hieman huonoksi kasveille, toisethan aloittavat jo saunomisen noissa lämmöissä :D

Olen kateellinen sinulle, hoidat kouluasiat huolella ja kasvatat chilejä paremmin kuin minä mitään. Sust tulee hieno mies ja luokkasormus vaihtuu varmasti ajoissa toiseen kaliiberiin ;)

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - toukokuu 02, 2012, 09:45:34 ap
Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 01, 2012, 17:43:32 ip
Podi on luokkasormukseni sisällä, jotta ymmärtäisi mittaasuhteet.


Hahaa! Mutta sullahan voi olla aivan järjettömät räpylät käsien tilalla!

/offtopic


Olen sen verran pieni kokoinen kaveri (mittaa kuitenkin yli 180cm) ,että ei meikällä ole mitkään hirmuiset räpylät, 18.5 oli sormuskoko ja pidän sitä keskisormessa enimiten

Miehuuteni kyllä kärsi pahan tappion tuon podin nielaistuani. Kyllähän on ennenkin Nagaa tultu syötyä ,mutta ei ole tuollaista reaktiota saanut aikaiseksi...outoa  :o.

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - toukokuu 02, 2012, 15:35:32 ip
toisethan aloittavat jo saunomisen noissa lämmöissä :D


Ruots*laiset?  :D

Joo, jos olisi noussut korkeamalle olisin joutunut avata oven ,mutta alkoi sitten pikku hiljaan laskea 38 tasolle. Pubeja en tuolla juuri lämpötilan takia pitänyt.

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - toukokuu 02, 2012, 15:35:32 ip

Olen kateellinen sinulle, hoidat kouluasiat huolella ja kasvatat chilejä paremmin kuin minä mitään. Sust tulee hieno mies


Tattista!  :)

Olen joskus päättänyt ,että " kun kerran koulu on käytävä, voi sen sitten samalla tehdä kunnolla". Nyt viime aikana kuitenkin hieman löysännyt pänttäämistä ja viimeiseksi juuri tänään meni kemian koe päin persettä (kemia ja fysiikka ei ole minun juttu). Keskiarvo kuitenkin ollut aina reilusti yli 8 ,joten en minä miksikään hikipingoksi itseäni kutsuisi, mutta lukioon pääsy ei pitäisi tuottaa ongelmaa.

Täytyy vaan toivoa ,että inspis koulutyöhön palaisi lukion alettua. 

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - toukokuu 02, 2012, 15:35:32 ip
ja luokkasormus vaihtuu varmasti ajoissa toiseen kaliiberiin ;)


Toivotaan, kyllä minä chileistä pidän paljon ,mutta en minä avioon niiden kanssa kuitenkaan halua  ;D.

Lillen

Alkoi iskeä stressi: Ehdinkö saada satoa tällä kaudella? Tuntuu vain kun muiden päiväkirjoja katselessa ,että olen jälleen myöhässä  :-\.
Mitä mieltä olette?

Uunituoretta kuva materiaalia arvioitavaksi...


Yleiskuvaa sisä kasvarista...


Tänään isompiin ruukkuihin istutettuja, mm. Aji Fantasy, CO 4318, Goats Weed, Tobago Sweet+ Yelow pointed haba....


Koulintaa odottavia...


Aji Cristal alkaa kohta kukkimaan.


Ja tässä koko kasvi.


Pienemmät taimet...


Lisää koulintaa odottavia...


Naga podini on paisunut, tätä en kuitenkaan kokonaisena syö   ::)


Amppeli PI 260560 kasvaa...


C.Lanceolatumista löysn kymmenkunta nuppua...sadon saaminen lienee kuitenkin epärealistinen haave.

Hitto kun tuli huono kuva...taisi käsi tärähtää...

Kerrottakoon myöskin ,että Turbo Pube kukkii ja Lemon Drop on avannut ensimmäisen kukkansa.

Mitä mieltä olette???


Finprick

Saat tuosta yhdestä Aji Cristalista jo varmaan puoli ämpärillistä, jos kerta kasvihuoneeseen pääsee..

Syksyllä tulee sitten seuraava stressi. "Mitä teen kaikella tällä sadolla?"

Aku

Ei kannata turhaan ahdistua sadontuottoa pähkäillen. Asioilla on tapana järjestyä.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Finprick - toukokuu 05, 2012, 17:51:49 ip
Saat tuosta yhdestä Aji Cristalista jo varmaan puoli ämpärillistä, jos kerta kasvihuoneeseen pääsee..

Syksyllä tulee sitten seuraava stressi. "Mitä teen kaikella tällä sadolla?"


Tuskin siitä tulee stressiä  :D.

Lainaus käyttäjältä: ABK - toukokuu 05, 2012, 17:56:15 ip
Ei kannata turhaan ahdistua sadontuottoa pähkäillen. Asioilla on tapana järjestyä.



Toivotaan, aloin vain huomata ,että olen hyvin paljon muita jäljessä...tai ainakin minusta...

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 05, 2012, 18:06:46 ip
Toivotaan, aloin vain huomata ,että olen hyvin paljon muita jäljessä...tai ainakin minusta...

Miksi sitä itseään vertaamaan toisiin, minkä kokoisia ja näköisiä on kasvit. Hyvä sulla noista tulee ja hyvällä mallilla ovat. Mitä tuohon jäljessä olemiseen tulee, niin mulla taitaa monessa lähteä lähes nollasta tuo homma. :-[ Olenkin ajatellut suurimman osan viskata kankahalle ja jättää mistä voi edes jonkun hedelmän saada. :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Lillen

^ Kiitoksia.

En minä muuten, mutta aloin vain miettiä ,että olenko niin paljon perässä ,että sato tulisi sitten  loka-marraskuussa...  ::)

Harmillinen tilanne sinulla! Jos asuisit/asuisin hieman lähempänä voisin lahjoittaa taimia ,mutta kun matka on niinkin pitkä on aika vaikea saada taimia mitenkään sinne  :-\.

Siku

Mulla oli viime kesänä bubblerissa Aji Cristal, joka näytti 12.6 tältä. Siltikin tuotti toistasataa podia ja sinun tulee menemään heittämällä ohi.

sami.

Varmasti ehdit saamaan satoa tänä kesänä. Itselläni on pari baccaa vielä tommosia 5-15cm pitkiä ja uskon että niistäkin ehdin jotain saamaan, syksyllä viimeistään.

Lillen

Siinä tapauksessa voin nukkua yö uneni rauhassa  :). Kiitoksia kaikille arvioista!!

Lainaus käyttäjältä: Siku - toukokuu 05, 2012, 19:05:52 ip
Mulla oli viime kesänä bubblerissa Aji Cristal, joka näytti 12.6 tältä. Siltikin tuotti toistasataa podia ja sinun tulee menemään heittämällä ohi.


Komea oli tuo AC:si, pitäisi ensi kaudeksi itsekin hankkia vähintään yksi bubbleri...tai ainakin sellainen haave olisi  :).

Lainaus käyttäjältä: jörgen - toukokuu 05, 2012, 20:35:08 ip
Varmasti ehdit saamaan satoa tänä kesänä. Itselläni on pari baccaa vielä tommosia 5-15cm pitkiä ja uskon että niistäkin ehdin jotain saamaan, syksyllä viimeistään.


Itsellänikin edelleen kymmeniä 5-10cm korkuisia annuumeja/baccoja ja jopa joitain chinensejä jotka edelleen tarvitsisivat isommat ruukut kasvaakseen...täytyy miettiä jos niitä enään hirveästi viitsii lähteä koulimaan, kun koulittujen kasvien määrä on hieman yli 100.


Lillen

toukokuu 11, 2012, 18:39:51 ip #311 Viimeisin muokkaus: toukokuu 11, 2012, 18:42:08 ip käyttäjältä Lillen
Lähes viikko hyrähtänyt jälleen viime päivityksestä. Kokeita, töitä tuuppaa joka suunnasta niin ,että tietoa pursuu jo korvistakin ulos ja pahoinvointi valtaa kehon. Maanantaiksi pitäisi lukea Kjell Westön romaani loppuun (150 sivua jäljellä), lukea englannin kokeeseen ja matematiikan testiin. Kaikessa välissä pitäisi vannoutunena leijona fanina seurata lätkää ja kasvattaa vielä chilejä. Ressihän tässä iskee!

Vaikka tietoa on syötetty minuun viime aikoina entistä enemmän, en kuitenkaan tunne oloani paljoa järkevämmäksi  ::).

Kunpa peruskoulu jo loppuisi  ::)

Tämän päivän pidän kuitenkin taukoa koulutöistä ja nautin rehujen kasvusta, sekä mainiosta jääkiekko ottelusta  8) .

Kävin kasvarissa näpsimässä muutaman yleiskuvan. Kaikki kolme Nagaa kukkii ja podejakin he iloisesti puskevat, pieniä sellaisia.

Aji Cristal on avaamassa juur ensimmäistä kukkaansa ja muutama toinen peesaa lupaavasti perässä.

PI260560 on myöskin kukkimassa pian.

Turbo Pube kukkii kovaa vauhtia ja ensimmäinen podikin saattaa tulla, mikäli podi ei tipu pois, kuten niin monet muut ovat jo tehneet.


Yleiskuvaa kasvihuoneesta. Ensimmäinen harsoton yö vietettiin eilisyönä, mikä parasta, siitä selvittiin ongelmitta kun keskilämpötila pysyttli 14 asteen yläpuolella.


Pieniä Nagan podeja...kasvun seuraaminen on jo sinäänsä piinaavaa seurattavaa, puhumatta niden syömisestä.


Syövätkö muurahaiset kirvoja? Minulla kun on selvä kirva ongelma, kun niitä hyppii joka puolella ,mikäli päivittäin ei käy niitä liiskaamassa.

Muurahaisiakin minulta löytyy paljon kasvien päältä, erityisesti Nagoista noita urheita sotilaita löytää.


PI 260560 nuppu.


AJi Cristalin nuppuja, kukkiva kukka ei tietenkään kuvaan ikuistunut   :-\.


Isompiin ruukkuihin päässeitä mm. Aji Brown, Aji Fantasyä...


Ornamental Pepperin suurin podi, lieköhän jo kypsä?


Ja lisää kolmannen kerran koulittuja taimia, Nagaa ym...



SK

Muurahaiset ei syö kirvoja. Vaan ne lypsävät kirvoista jotain nestettä ja siten suojelevat niitä.

wille

Muurahaiset voivat elää symbioosissa kirvojen kanssa. Perinteisen vertauksen mukaan kirvat ovat ikään kuin muurahaisten lehmiä, joita muurahaiset "lypsävät" koskettelemalla niitä tuntosarvillaan. Ärsytyksen seurauksena kirva erittää pisaran sokeripitoista ulostetta, mesikastetta, jota muurahaiset käyttävät ravinnokseen. Vastineeksi muurahaiset suojelevat kirvoja niiden vihollisilta ja antavat niiden lisääntyä rauhassa.

- Wikipedia


Eli tuhoa kirvat, murkutkin lähtee. Ellei sitten oo jo raivanneet pesäänsä kasvariisi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit


Toni.A

Totta! Muurahaiset vaan äkkiä kasvarista pois, etteivät pääse ruukkuihin turpeitten sekaan. Voi kohta olla yllätys, kun ei millään chilit kasva. Itse jouduin pelastamaan muutamat kasvit vaihtamalla kokonaan uudet turpeet. Hidastuuhan se kasvu siinäkin, kun tulee turhia turpeiden vaihtoja. Aluslautanen ja alakautta kastelu hieman vähentää muurahaisten riehumista ruukuissa, muttei poista sitä. Kirvoista en ole kärsinyt minä vielä ollenkaan, mutta muista hiton ötököistä senkin edestä. Muurahaisia siellä silti pyöri kuin R...iä Anttilassa. ???

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Lillen

Muurahaisilla taitaa olla pesä tuolla kasvihuoneessa (varmaan lattia laattojen alla) niin eipä niitä sieltä hevillä pois saada.

Kirvat pitää vaan saada pois niin silloin muurahaisetkin katoavat...toivottavasti.

Suopavedelle (niin voimakkaalla kuin miedolla) olen niitä ruiskutellut, sekä ,tietysti nyppinyt niitä pois. En ole kuitenkaan vielä saanut koko yhdyskuntaa hengiltä.
Pitäisi varmaan useammin niitä ruiskutella...

En koe kirvoja hirmuisen vaarallisiksi ,vaikka tuhoakin pitkällä ajalla saavat aikaiseksi, ärsyttävät kuitenkin tätä kasvattajaa  :).

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 11, 2012, 19:13:53 ip
Muurahaisilla taitaa olla pesä tuolla kasvihuoneessa (varmaan lattia laattojen alla) niin eipä niitä sieltä hevillä pois saada.


Kokeileppas etikkaa. Ja etsi niitten kotikolo. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

SK

En tiedä pääseekö muurahaisista kokonaan eroon ikinä, mutta kotona otin niistä erä voiton tällä: http://www.bayergarden.fi/fi/produkter/Muurahaisia_ja_hyoenteisiae/Baition_I_Rae.html

Pesäkolon suulle ripottelee hieman tuota, niin parin päivän päästä kantavat kuoleita yksilöitä pesästä pois ja muuttavat muualle.

Lillen

Kiitoksia vinkeistä, täytyy kokeilla mikäli alkavat osoittautua vaivaksi nuo muurahaiset. Satunnaisia yksilöitä olen kasveista tavannut ,ehkä kymmenkunta, en sitä enempää, yleensä juoksentelevat vain lattialla, että mitään katastroofia ne eivät toistaiseksi ole aiheuttaneet.  :)