The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 30, 2012, 21:48:48 ip
Tuo onkin minua kumastuttanut sillä sukulaisellani on jumalattomat kasvarit aivan Fasse-sedän tunnetun olinpaikan lähistöllä, olenkin usein epäillyt että heillä olisi jotain yhteistyötä sillä Fassen kasvari kuvista päätellen kasvihuoneetkin ovat aivan identtiset kuin sukulaisellani. Samoja lajikkeitakin kaupalliseen tarkoitukseen kasvattavat.

Sukulaiseni kasvarit olivat kyllä viime kesänä upeat, kasvit olivat 3-4 metrisiä täynnä podeja. Mikä parasta maistiaisia tarttui mukaan ja koko viime vuoden soossit tuli niistä tehtyä  :D. Tänä vuonna sitten omista mikäli satoa saadaan tarpeeksi.

No mene ja tiedä eikä tuo minulle kuulu, ihmetyttää vain...

Kauppapuutarha Hagelberg? Siellä kasvatetaan Fataliin päächilit, joita myydään kaupoissa. Fataliin siemenkaupan tuotteet taas tulee suuresta valikoimasta enemmän harrastuksen vuoksi kasvatettuja chilejä.

Lillen

Kyllä, Hagelbergeille olen sukua, itse viljeliää en niin hyvin ainakaan vielä tunne ,mutta hänen vanhemmat tunnen aika hyvin...tulipahan sekin selväksi. Kiitoksia tiedosta, hyvä että muut tuntevat sukuni kun en itse  :D.

No joka tapauksessa, upeat olivat kasvihuoneet viime vuonna ja varmasti tänä vuonna. Täytyisikin päästä katsomaan ja kyselemään vinkkejä, jospa pääviljeliä Hagelberg olisi paikalla tälläkertaa  :).

Lillen

Nonniin, Turun matka takana.

Helsinkiin päin ajaessamme pysähdyttiin Tammisillan puutarhan kohdalle. Mukaan tarttui "Bunte Mischung" niminen Annuumi.
Ostaessani sitä luulin lajiketta chinenseksi, mutta nyt jälkeenpäin tarkistettuna se olikin Annuumi!

Hieman myöhässä olin Tammisillalla. Parhaat oli selvästikin viety, varattuja oli yllinkyllin ,mutta vapaana olevat olivat käyneet vähiin (BR:iä lukuunottamatta).
Upea paikka!

Täälläkin oli pientä kasvua havaittavissa. Yksi Hungarian Hot Cherry oli alkanut lupaavasti punoittaa. Kohta saanee maistiaisia  :).

Kuvia huomenna...

InkRose

Mischung käsittääkseni tarkoittaa sekoitusta. Niitä olin ainakin näkevinäni sekä chinensejä että annuumeja. Jossain oli ainakin chilipäivillä käydessäni minikokoisen kurpitsan tai Scotch Bonnetin näköistä hedelmää tekeillä.

Lillen

Ihan hyvältä taimelta näyttää ja kuulostaa  :D

Yllätyin vaan kun kukat ja lehdet olivat  minusta aika Chinensemäiset ,mutta maku ratkaisee! Toivotaan että tosiaan olisi makoisa lajike. Kymmenkunta podin alkua siinä on ja saman verran kukkia.

Huomenna kaveri pääsee uuten ruukkuun...

Lillen

Lupaamani kuvat...

Ahdasta alkaa olemaan. Onneksi pääsen huomenna avaamaan chilien osalta ulkokasvihuone kauden. Pitää käydä ostamassa kasvarin pohjalle oikein kasvihuoneisiin suunniteltu muovimatto. Estää rikkaruohot ja alivuokralaiset

Alivuokralaisina voi esiintyä mm. varsin isokokoinen Kyy-käärme. Astuinkin jo kerran tämän päälle kun kasvihuoneessa kävelin, ei onneksi päässyt puremaan. Tänään naapurin johdolla kannettiin tuo kyseinen kuokkavieras ulos.

Ensimmäinen Hungarian Hot Cherry on alkanut kypsymään! Vein kasvin Aji Cristallien, Fantasyen... mukana parvekkeelle totuttelemaan auringonvaloon. Juuri illalla tiraillessani podia huomasin sen kypsyneen yllättävän paljon päivän aikana. Kaksi kuukautta on mennyt siitä kun tein ensimmäisen podi havainnon kyseisessä kasvissa: http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/search/label/Hungarian%20Hot%20Cherry

Tuntuu siltä kuin oikea lannoitemäärä Nagalle olisi löytynyt. Podeja lähemmäs toista kymmentä  :).

PI260560 kukkii. Muutama podin alku siinäkin...

Aji Cristal on jälleen innostunut kukkimaan. Lannoite säätö vaikuttaa onnistuneen sillekin.

Lopuksi vielä kuva eilen ostamastani ja kertomastani "taimesta". Ruukku on nyt vaihdettu isompaan ja lannoitteita annettu ,sekä pieni *"Lillisiidi" (en sitten matkinut nimen kanssa lainkaan Herpiilisiidiä  ;) ) annos ruiskutettu kirvojen ja mahdollisten muiden tuholaisten ehkäisemiseksi.

*"Lillisiidi"= Chilifoorumilla käyttäjän Lillenin "varmasti kehittämä" takuu varma kirvojen torjunta, pääsääntöisesti nokkosvedestä ja suopavedestä kyhätty, tuholaistorjunta-aine. 

*Patenttiehdote lähetetty*

InkRose

Muistat vaan nostaa sitä Nagan eväsvahvuutta hiljalleen kun satoa kertyy, että jatkuukin se sato ja kasvu läpi kesän. :)

Lillen

^
Juu täytyy muistaa! Olen jälleen kiitoksen velkaa sinulle, muuten Nagassani roikkuisi edelleen ne 5 podia  8).
Vielä pitäisi saada ne kaksi muuta kyösiin. Täytyy odotella ,että alkaisivat kukkimaan kunnolla uudestaan.

InkRose

Kasvutapansa on kyllä hyvin vahvasti chinenseen päin kallellaan. Eikö palhot sitten missään vaiheessa kukintaa saa violettia sävyä?

Lillen

Palhot ovat minusta kuten Nagan (sininen) ,mutta tummempia.
Hän on myös yhtä karvainen kuin Naga.
Podin muoto muistuttaa myös näin aluksi chinenseä.
Olisikohan kyseessä siis Annuum x Chinense risteytys? 

Voin käydä räpsimmässä tarkempia kuvia.

Lillen

Bunte Mischung:

HUOM! Olen ruiskuttanut Lillisiidillä, siksi kukat vaikuttavat hieman erikoisilta...

Lehden koko ei taas minusta viittaa chinenseen...

Karvaisuus tosin aivan samanlainen kuin Nagalla...

Podin alku

InkRose

Heteet tuossa ainakin ovat sinisiä ennen kuin aukeavat, mutta se taitaa päteä kaikkiin chileihin. Heteen varret eli palhot on chinenseillä ja muistaakseni myös frutescenseilla violetit.

Lillen

kesäkuu 06, 2012, 21:41:39 ip #392 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 06, 2012, 21:44:42 ip käyttäjältä Lillen
Öööh...eli mihin tuomio kallistuu? Annuum tai Chinense vai onko sitä mahdotonta sanoa?

Voisin tietenkin pistää YV:tä Kalat69 ja kysästä, kaipa he tietävät...

//: Meni taas yli hilseen  ::)

InkRose

Meinasin vaan että noista aiemmista kuvista ei oikein palhot näy, kuten ei noista märistäkään. :) Halusin myös varmistaa että puhutaan samasta asiasta.

Lillen

Asia selvä  :). "Palho" olikin minulle täysin vieras sana mutta nopealla KVG:llä selvisi suunnilleen missä päin kasvia palho sijaitsee. Itse kun erotan juuri ja juuri emin heteestä (oli pakko oppia ero kun kurpitsaa alkoi viljellä  ;) ) menee nämä vaikeammat termit yli hilseen  :D.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan kuvaa jossa palhot näkyisivät niin hyvin että itsekin ymmärtäisin 90% varmuudella mistä on kyse.

InkRose

Tässä uusinta viime kauden päiväkirjasta:
LainausPI 281429

Emin ja heteet siis tunnistat. Tuossa näkyy myös heteiden varsien eli palhojen violettius. Tämä on jo tummempi kuin useimmissa näkemissäni chinensen kukissa, mutta väri muuttuu kukan vanhetessa. Vasta auenneessa kukassa ei välttämättä tuota lilaa/violettia erota ollenkaan.

Lillen

Kiitoksia, nyt olen jo hieman viisaampi  :).

Täytyy käydä tarkistamassa. Kuvaa en tässä pimeydessä enää viitsi ottaa. Ehkä sitten huomenna...

Jos chinenseissä on violetit palhot niin Annuumeissa on...?

En ole tullut koskaan ajatelleeksi tällaista pientä eroavuutta , nyttenpähän kostautui  :D.

InkRose

Annuumeissa on tyypillisesti valkeat palhot. Antosyaania lehtiinsä tuottavissa koristeannuumeissa kuten Bolivian Rainbow:ssa kauttaaltaan selkeän violetit.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: InkRose - kesäkuu 06, 2012, 22:49:34 ip
Annuumeissa on tyypillisesti valkeat palhot. Antosyaania lehtiinsä tuottavissa koristeannuumeissa kuten Bolivian Rainbow:ssa kauttaaltaan selkeän violetit.

Jälleen hieman viisaampi  ;). Kiitoksia avusta!
Antosyaanista olenkin joskus kuullut, mielenkiintoinen juttu.

Huomenna kunnon luonnonvalossa tutkimaan tarkemmin kukkia.

//: Pitihän tästäkin blogia raapustaa: http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2012/06/bunte-mischung-mysteeri.html

Lillen

Ulkokasvari lopullisessa kunnossa! http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2012/06/kasvihuone-lopulliseen-kuntoon.html

Hifistelyä?

CO 4318

Aji Brown

PI 260560 ja kirvat.

Aji Cristal...

Aji Cristal...