The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

jaolsten

Caribbean Red Habanero kypsyy tosiaan oranssin kautta punaiseksi. Oranssissa marjassa on jo ihan hyvä maku ja itämiskykyiset siemenet.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Lillen

Ai...no se selittääkin. Ihmeen kauan kyllä niillä kestää ,mutta annetaan niiden sitten kypsyä ihan punaisiksi  :).

Kiitoksia tiedosta.

Lillen

Kausi alkaa olla päiväkirjan osalta paketissa. Tämä olkoon viimeinen päivitys vuoden 2012 päivyriin, loput sitten blogiin.

Syksy tekee kyllä tehtävänsä, aamulla olikin todella kylmä, pistinkin ensimmäisen kerran syksyn aikana karvalakin päähän.

Aamu tosiaan oli sumuinen kello 11 näytti suon ja naapurin pellon kohdilla tältä.

Lasi kasvihuone alkaa olla tyhjä. Ensi vuoden kasvatusalustoja on jo sinne raahattu. Kasvit alkavat olemaan aivan loppu, sato mikä täältä tulee on enemmän vähemmän viallista. Täysin kypsien podien saaminen alkaa tuolta alkaa olemaan toiveajattelua. Kieltämättä onhan sieltä vielä muutama täysin kypsä Naga ja tuntematon bacca irronnut ,mutta aika lopussa alkaa homma olla.

Neljäs ja toivottavasti viimeinen Naga pensas alkaa kypsyttelemään vähäisiä podejaan. Naga pensaita on löytynyt vähän sieltä täältä, alunperin oli tarkoitus olla vain 3 mutta jostainhan tuokin tupsahti. Luulin nimittäin sen olevan Congo, siksi säästinkin sitä, mutta podit olivat toisenlaisia...eikä sitä tietenkään kehdannut heittää kompostiin kasvia joka pukkaa lupailevasti satoa.

Ainoa Chocolate Fataliin podi. Fataliita olen kahtena vuotena yrittänyt idättää, tuloksetta. Shoko Fasse onnistui mutta ei sato ollut häävi. Ei jatkoon. Fataliita yritän taas ensi vuonna idättää, veikkaan että jos siemeniä sattuu SKK II nokan eteen tupsahtaa otan muutaman itselleni.

Goats Weed kukkii edelleen. Ihme annuum. En ole edelleenkään saanut kasvista maistiaisia, ensimmäiset pian kypsänä!

Jos tämä on aito PI 260567 olen minä joulupukki. PI 260567 podin kuuluisi olla pienehkö, nämä ovat 12-14cm järkäleitä...

Aika paljon punaista ja keltaista näkyi kun kasvarissa muutaman kerran edestakaisin ravasi.

Tässä yksi mysteeribacca, veikkaan että on sama lajike kuin "Aji Brownini" joka kypsyi siis punaiseksi  ;D.

Ja sit eiku hommiin...

Aji Fantasy on kyllä satoisa lajike. Kuten jo Nipsulle sanoin oli AF pieni pettymys itselleni. Odotin satoni olevan yhtä maukas ja hyvän makuinen kuin fassenkin. Omani olivat kuitenkin maultaan puumaisempia ja mauttomia. Jollei äitini näistä niin kovasti pitäisi en kasvattaisi näitä lainkaan ensi kautena.

PI 260560

Eivät Nagat oikein kypsiksi enään kypsy...

10-15 asteisessa seinusta kasvarissa podit kypsyvät vielä suht koht oikean värisiksi, eikä kypsyminen kestä kovin paljon normaalia pidempään.

Starfishissä on vielä aika paljon raakaa, yhden podin olen päässyt tälläkaudella tähän asti maistamaan, hyvä sekin.

Nagasta alkaa suurin osa sadosta olla poimittu, kohta leikaan senkin tapiksi ja pyrin jonkin asteista bonchia siitä tekemään, katsotaan mitä saan aikaiseksi.

Suurin rhombo, tämä yksilö ei ole satoa kovinkaan ahkerasti pukannut. Yhden podin verran yrittää kasvi kypsyttää.
Tämä ja yksi toinen taitaa kohta puolin etsiä uutta kotia. Pienimmän, mutta tuuheimman pidän itse.

Inca Red Dropit kypsyvät pian...

Pieneksi jäänyt Orange Rocoto on kirvaton ja koska minulla ei muistaakseni siitä ole siemeniä enään jäljellä yritän talvettaa tämän yksilön.

Ensimmäinen ja ainoa Turbo Pube alkaa olemaan kypsä, vielä viikko tai puolitoista...

Päviän sato oli kauden suurin, yhteensä poimin 960 gramman edestä chilejä mikä tarkoittaa sitä että tähän asti poimittujen chilien paino on lähes 2.2kg

Lopuksi vielä iso kiitos jewelle siemenistä!

Koska tämä nyt oli tämän päiväkirjan viimeinen päivitys haluan kiittää kaikkia seuraajia tästä kaudesta!
Kausi on ollut minulle erittäin tärkeä, aina kaikki ei ole mennyt kuten olisin toivonut ja paljon on parannettavaa, mutta olen taas keräänyt paljon kokemusta ja oppia.

Kauden sato tavoite (1kg) on rikottu, mikä merkitsee minulle paljon. Ensi kaudeksi on nostettava rimaa, vielä en uskalla asettaa mitään tiettyä painoa tavoitteeksi kun en tiedä kasvatusoloista juuri mitään. Yksi kasvihuone minulla on ainakin. Toisesta elättelen toiveita mutta mikään ei ole varmaa.

Mitä tulee päiväkirjan pitämiseen, niin ensi kautena uskoisin vielä pitäväni päiväkirjaa mikäli vain on aikaa, kesäloman aikana uskoisi ainakin riittävän aikaa.

Jotain jäi varmasti sanomatta, mutta lisään tarpeen mukaan. Nyt en keksi muuta sanottavaa kuin hyvät vuoden jatkot, blogia yritän jatkaa läpi vuoden, juttua riittää jos vain aikaa. Törmäillään foorumilla!

Toni.A

Kyllä tuo minusta ihan aidolta PI 260567 näyttää. Mulla ne kasvoi kanssa pitkiksi, n. 13 cm hedelmiksi. Katso, kunhan ne alkavat kypsyä, että onko ne oranssinkeltaisia. Mutta aidolta minä niiden katsoisin näyttävän. :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Lillen

Siinä tapauksessa taidan alkaa kasvattaa partaa ja jahtaamaan poroja ree'en vetäjäksi. Mihinkäs minä ne saappaat...

Ihan kiva jos olisivat aitoja, on taas tälläkaudella tullut aika paljon takapakkeja lajikkeiden puhtauksien suhteen...

Ryhis

lokakuu 15, 2012, 15:13:43 ip #745 Viimeisin muokkaus: lokakuu 15, 2012, 15:18:53 ip käyttäjältä Räyhis
Lillenille isot aplodit tämän päiväkirjan vetämisestä. Blogia olen seuraillut sivusilmällä, jotenkin koen nämä varsinaiset kasvatuspäiväkirjat paremmin foorumimuodossa, ja tähän liittyen toivonkin suunnattomasti, että jaksaisit vetää foorumipäivyriä myös kaudella 2013 (ellei maailmanloppu koita).

Kuten Jaolstenille sanoin, jotkut foorumin päiväkirjoista pitäisi "tägätä" suositelluiksi uusia käyttäjiä varten. Kun on jokusen kauden kasvatellut eri lajikkeita, alkaa pikkuhiljaa kehittyä sellainen ns. pelisilmä chilinkasvatuksen suhteen. Toisin sanoen, näkee kenellä on homma hallussa ja kenellä ei. Sinulla, Lillen, homma on selkeästi hallussa. Tällä foorumilla on semmoinen sortimentti asiantuntijoita, jotka eivät tuntisi edes omaa persettään jos se tulisi kadulla vastaan, että pieni lähdekritiikki on aina paikoillaan. Tällaista kasvatuspäiväkirjaa, jossa kuvat ovat hyviä ja tekstit asiallisia sekä pohtivia, suosittelee ilomielellä.

Jatka samaan malliin.

Ja onnittelut satoennätyksestä!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Kiitos hyvästä päiväkirjasta ja onnittelut sadosta. Jatka ihmeessä päiväkirjan kirjoittelua ensi vuonnakin, jos vaan intoa riittää, koska homma on kaikin puolin hallussa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - lokakuu 15, 2012, 15:13:43 ip
Kuten Jaolstenille sanoin, jotkut foorumin päiväkirjoista pitäisi "tägätä" suositelluiksi uusia käyttäjiä varten. Kun on jokusen kauden kasvatellut eri lajikkeita, alkaa pikkuhiljaa kehittyä sellainen ns. pelisilmä chilinkasvatuksen suhteen. Toisin sanoen, näkee kenellä on homma hallussa ja kenellä ei. Sinulla, Lillen, homma on selkeästi hallussa. Tällä foorumilla on semmoinen sortimentti asiantuntijoita, jotka eivät tuntisi edes omaa persettään jos se tulisi kadulla vastaan, että pieni lähdekritiikki on aina paikoillaan. Tällaista kasvatuspäiväkirjaa, jossa kuvat ovat hyviä ja tekstit asiallisia sekä pohtivia, suosittelee ilomielellä.

Tämä oli napakymppiin osuvasti muotoiltu.

Lillen

Lillenille isot aplodit tämän päiväkirjan vetämisestä. Blogia olen seuraillut sivusilmällä, jotenkin koen nämä varsinaiset kasvatuspäiväkirjat paremmin foorumimuodossa, ja tähän liittyen toivonkin suunnattomasti, että jaksaisit vetää foorumipäivyriä myös kaudella 2013 (ellei maailmanloppu koita).

Jatka samaan malliin.

Ja onnittelut satoennätyksestä!

Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 15, 2012, 15:35:02 ip
Kiitos hyvästä päiväkirjasta ja onnittelut sadosta. Jatka ihmeessä päiväkirjan kirjoittelua ensi vuonnakin, jos vaan intoa riittää, koska homma on kaikin puolin hallussa.

Tämä oli napakymppiin osuvasti muotoiltu.

*Niisk*
Kiitokset kauniista sanoista kummalekin!

Itselleni on muodostunut sellainen tapa että päiväkirjaa päivitän kun ei parempaa tekemistä löydy, blogia taas kun on oikeasti jotain kerrottavaa. Päiväkirjan osalta on se hieman hämmentävää että kun joskus pukkaa (varsinkin kesäloman aikana) päivityksiä tulla ripeään tahtiin ei oikein tiedä onko porukka turhautunut lukemiseen, syntyy tietämättömyys joka tekee hallaa ihmiskehoon.
Päiväkirjan pitämisestä pidän periaatteessa hyvin paljon. Kuvaan aika paljon nykyään ja onhan se ihan mukava jakaa niitä ja siten myös saada lokaa ja rakentavaa kritiikkiä kuvaamisesta ,kuin chilin kasvatukset (kehutkin lämmittävät aina mieltä  ;)).

Jotenkin vaan kauden loppumetreillä iski sellainen tunne että "hei oikeasti, lukeeko kukaan tätä paskaa kun kuvaan niitä samoja kasveja joka kerta, mutta vain toisesta kuvakulmasta!". Mukava kuitenkin huomata että joku lukee.

Mikä oikeasti harmittaa tämän päivyrin kohdalla on se että teksti puoli on taas kerran jäänyt huonoksi. Tietenkin asian voi ajatella että mielummin muutama rivi faktaa kuin sivun verran paskaa, mutta mutta, nyt on teksti puoli jäänyt sellaiseksi perus "TSMB kukki  :)..."

Blogihan täydentää sitten taas sitä teksti puolta jossa kuvat ovat päiväkirjaan verrattuna jääneet harvakseen.

Lyhyesti virsi kaunis: Eiköhän joulukuussa foorumilla taas nähdä meikäläisen päivyri (tietenkin jos maailmanloppu ehtii listiä meidät ennen ::) ).

//: Jos joku miettii TSMB:tä ensi kaudelle, tässä arvostelu: http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2012/10/arvostelu-trinidad-scorpion-morouga.html

ChiliChillailija

Räyhiksen kanssa olen ehdottoman samaa mieltä, että tämä päiväkirja on todella asiallinen ja asiantunteva. Taipaleeni alussa sain paljon vinkkejä nimen omaan tästä päivyristä.

Todella isot aplodit täältäkin :)
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

El Borracho

Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 15, 2012, 15:54:46 ip
"hei oikeasti, lukeeko kukaan tätä paskaa kun kuvaan niitä samoja kasveja joka kerta, mutta vain toisesta kuvakulmasta!". Mukava kuitenkin huomata että joku lukee.

Ethän ottanut itseesi juttuani itsekritiikistä kuvien suhteen? Sen kohdistin lähinnä itseeni. Ei koskenut sinua millään tavalla.

Kiitos. Blogi ja päivyri täydentävät toisiaan. Jatka samojen vanhojen rehujen kuvaamista! -Toivottavasti tulee muutama uusikin.

Lillen

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - lokakuu 15, 2012, 16:01:05 ip
Räyhiksen kanssa olen ehdottoman samaa mieltä, että tämä päiväkirja on todella asiallinen ja asiantunteva. Taipaleeni alussa sain paljon vinkkejä nimen omaan tästä päivyristä.

Todella isot aplodit täältäkin :)

Kiitokset, mukava kuulla että on auttanut tai innoittanut!  :)

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - lokakuu 15, 2012, 16:05:46 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 15, 2012, 15:54:46 ip
"hei oikeasti, lukeeko kukaan tätä paskaa kun kuvaan niitä samoja kasveja joka kerta, mutta vain toisesta kuvakulmasta!". Mukava kuitenkin huomata että joku lukee.

Ethän ottanut itseesi juttuani itsekritiikistä kuvien suhteen? Sen kohdistin lähinnä itseeni. Ei koskenut sinua millään tavalla.

Kiitos. Blogi ja päivyri täydentävät toisiaan. Jatka samojen vanhojen rehujen kuvaamista! -Toivottavasti tulee muutama uusikin.

Ööh häh? Mitäköhän olen taas missannut?  :D En ole ainakaan viime aikoina ottanut mistään nokkiini, ihan omista mietoksista sain tuollaisen ajatuksen  ;).
Juuh, eiköhän ensi kautena yksi tai kaksi uutta tule  ::)

jewe

Ollos hyvä vaan siemenistä, vai oli Orange Rocoton siemenetkin loppu...täältä niitäkin olisi riittänyt.

Hieno päiväkirja ja blogi jonka seuraaminen jäänyt varsin vähälle kun aika ei vaan kaikkeen riitä. Hienoa että nuori kaveri jaksaa noin paneutua kasvatukseen.

Ensi vuodeksi vaan uusi päivyrikin kehiin niin taatusti on ainakin täällä seurantalistalla kun jatkossa itsellänikin on aikaa ainakin vähän enemmän.

Lillen

No voi... suur kiitos kuitenkin noista muista!
Voin tuon ihan hyvin talvettaa kun ei kirvoja sisällä ja on kuitenkin aika pieni kasvi.

Itsellänikin jäänyt viime viikkoina päiväkirjojen seuraaminen hieman hunningolle kun kiirettä on tuupannut aivan jatkuvasti ja sitten kun ei ole kiirettä niin on vain niin väsynyt. (Pahoittelut heille joille olen luvannut pistokkaita/siemeniä jotka eivät vielä ole niitä saaneet, ovat tulossa kyllä!).

Joo kyllä tässä aika varmasti päiväkirjaa ollaan taas talvella perustamassa, jos ei nyt mitään odottamatonta tapahdu...

Jani M

Komppailen minäkin, tämä on yksi ensimmäisistä päiväkirjoista mitä aloin seuraileen täällä chilifoorumilla. Oikeastaan yksi niistä syistä, miksi tänne päätin rekisteröityä. Erittäin mielenkiintoista luettavaa tämä on ollut aina, yksi parhaista päivyreistä täällä. Luen myös blogiasi, minusta erittäin hauskaa, että molemmissa on eri tekstit, mutta aihepiiri on hyvinkin sama. Eli kumpikin täydentävät toisiaan, mutta ei iske informaatioähky, ellei halua lukea molempia yhtäaikaa.

Lillen

lokakuu 15, 2012, 21:59:27 ip #754 Viimeisin muokkaus: lokakuu 15, 2012, 22:25:03 ip käyttäjältä Lillen
Tattista vaan, minullehan alkaa käydä ilmi että olen arvostetumpi henkilö täällä foorumilla kuin odotin. Huomenna lukioon palatessani pyydän kanssa opiskelioitani ja opettajiani puhuttelemaan itseäni Lillen Af Capsaisine'  ;D.

Ehkä ei... mutta kiva kuulla jos raapustuksista on ollut jotain hyötyä. Olen periaatteessa pyrkinyt pitämään kirjoittamani asiat heinähattu muodossa ilman mitään vaikeampia kaavoja. Testit tai vastaavat olen aivan omien havaintojeni mukaan kirjannut ilman mitään vahvempia teoreettisia perusteita, ei siitä en minä oikeastaan tiedä kykenisinkö edes mitään lannoite vertailuja tehdä, mutta siihenhän foorumiltamme löytyy viisas joukko testaajia ja kaavojen piirtäjiä! :).

Kiitokset vain kehuista :).

//: Kiitokset CC onnitteluista :)

ChiliChillailija

Juuri se päivyrissäsi ja blogissasi on minua viehättäänyt, että kirjoitat tuolla "heinähattumuodolla". Oli minustakin paljon helpompi sisäistää ne asiat ilman niitä monimutkaisia juttuja. :)

Yksinkertaisuus kunniaan. Jatka samanlailla!

PS. Tämä tulee ehkä hiukan myöhässä, mutta onnittelut 2kg sadon rikkoutumisesta. :D
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

jaolsten

lokakuu 15, 2012, 22:27:14 ip #756 Viimeisin muokkaus: lokakuu 15, 2012, 22:33:27 ip käyttäjältä jaolsten
Itse olen todella laiska lukemaan blogeja, enkä liene ainoa täällä. Varmaa kuitenkin on, että nuo tulen kahlaamaan vuodenvaihteessa läpi, jotta saan pikaisen spektrin eri kasvattajien kauden kulusta. Olisi todella sääli, jos His royal highness, Capsicum Von Lillen ei seuraavalle kaudella avaisi päivyriä. Se olisi iso menetys koko foorumille. Ylläpitäjänä kiellän lopettamasta päiväkirjan pitoa Lillen. Onko selvä?

:D

Mut saatiinhan me suut makeiks näistä chileistä kummatkin! Toivottavasti vanhemmatkin jaksavat tukea harrastustasi ja saat korvaavan tilan tuolle seinustakasvarillesi!

Onnea ensi kauteen, ja kiitokset kuluneesta kaudesta! Oli nautinnollisia hetkiä seurata tätä touhua!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Lillen

Kyllä herra Iso J, eihän sitä modelle voi sanoa ei, ties vaikka saisi bännit :D.

Joo saatiinhan me, sä tosin piskuisen enemmän mutta olen oikein tyytyväinen jo tähän astiseen tulokseen ja juu, tulin jo viime kauden jälkeen jäädäkseni.

Ovat he aina tukeneet harrastuksiani, ei se aina tietenkään niin helppoa ole kun poika jauhaa vain samaa asiaa chileistä, mutta veikkaan että näin on myös muiden käyttäjien kanssa jotka asuvat saman katon alla jonkun toisen henkilön kanssa.

Kiitokset vain onnea myös sinne!

//: Näytetään joo niitä käenmunia!

wille

Täälläkin on päiväkirjaasi seurattu päivitys päivitykseltä, vailla mitään tylsistymistä.
Onnittelut opettavaisesta ja palkitsevasta kaudesta!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

Kiitokset Willelekin!

Tähän väliin täytyy sanoa ettei D-H F4 ehtinyt oikein kasvaa toivottuun kokoon, kukki mutta podeja ei puskenut. Ensi kaudella sitten ne podit.
Cap 1445 ja Tepin Peru voivat oikein hyvin. Peru ollut pitkään ulkona mutta nostin taimen nyt viikonloppuna sisään. Cap 1445 kasvu hieman pysähtynyt mutta sellainen 5cm on kokoa. Lance saattaa jopa tuupata ensimmäistä podia! En tiedä pysyykö kukka kiinni mutta hyvälle näyttää ainakin näin pitkälle :).