tammikuu 09, 2025, 22:39:16 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Harsosääsket kuriin

Aloittaja Whili, lokakuu 01, 2011, 06:47:35 ap

« edellinen - seuraava »

Jani M

Chilivaari

Mutta ÄLKÄÄ vain missään nimessä turvautuko niihin koviin myrkkyihin, mitä tuolla mainitaan. Juttu  onkin monen vuoden takaa.
Nyt EU on kieltämässä neonicotinoidien käytön kokonaan. Suomen maatalousministeri taitaa olla myrkkyfirmojen palveluksessa, kun hän aikoo vastustaa kieltoa. Ei kuulemma ole riittävästi tutkittu meidän mehiläistemme kestävyyttä niille. Jospa meillä olisi vahvempia mehiläisiä kuin Ranskassa? Mehiläistuhoja pahempi uhka noista on valtamerille.

Jani M

maaliskuu 01, 2013, 17:45:47 ip #62 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 01, 2013, 23:57:11 ip käyttäjältä Jarok
Kyllä pyretriini on kovin myrkky, mitä minä noille meinaan antaa. Edes provadoa ei tee mieli käyttää. Enemmän tuo biologinen torjunta alkoi tuossa kiehtoa.

Lisäksi harsosääsket on nyt vaan lähinnä ärsyttäviä. Pienet taimet voi suojata muutenkin, kuin käyttämällä sinkoa puukkotappelussa.

Just muuten pisti silmään uutisista, että suomi sittenkin hyväksyy niiden torjunta-aineiden kiellon. Mikä on erittäin hyvä asia.

Finsku

Onneksi pahin ongelma tälle kaudelle on ollut vain nämä harsosääsket. Muttta on ne kyllä ärsyttäviä. Muuttivat ainakin suurimmaksi osaksi pois mullista, mutta nyt ne on jotekin pesiytyneet ebbiin. Johtunee siitä, että ole kuivan ilman vuoksi suihkutellut kasvien lehtiä. Ja jotenkin niitä löytyy nyt mocca masterin vesisäiliöstäkin.

Tarra-ansoilla on pysyneet jokseenkin kurissa ja pintamultaa olen nyt alkanyt pitää kuivana. Kai tuo suihkuttelu pitäisi kokonaan lopettaa.  ???

Jani M

Harsosääskille tosiaan kelpaa mikä tahansa orgaaninen materiaali evääksi, eli esimerkiksi viemäreiden hajulukot yms ovat aivan oivia paikkoja evästää. Paitsi jos sillon tällön kaataa vähän kiehuvaa sekaan.

Mullakin joskus löytynyt caccamasterista niitä piruja, lopettivat sinne pesimisen, kun pesin sen vihdoin ja viimein kunnolla ja lopetin kahvipannulla veden kaatelun. Se kahvin rasva kelpaa myös evääksi niille.

Paras keino noita piruja vastaan olis varmaan täydellinen hygienia, pitää pestä kaikki astiat heti, kaikki ruuantähteet viedä roskiin heti (biojäteastia kiinnostaa noita todella paljon) ja kasveista pudonneet lehdet ja kukat imuroida hetimmiten pois. Pintamulta kuivaksi ja altakastelu. Ja yrittää jotenkin estää niiden pääsy kosteisiin multiin altakasteluruukkujen reikien kautta.

Minä olen päätynyt nyt siihen, että yritän pitää niiden populaation kurissa edes siihen asti, kun saan nuo kasvit ulos. Sittenpä olkoon ulkosalla miten haluavat. Helpompi sisällä hoitaa tuota populaatiota pienemmäksi, kun ei ole satoja litroja turvemultaa nurkissa. :D

Whili

Taas rupeaa olemaan noita lentäviä pikkuperkeleitä muutama liikaa.
Ja eikun uima-altaita kavereille  ;)  Hunajalla/sokerilla ja pienellä mehutilkalla maustettua vettä johonka tippa tai pari fairya  ;D
Ja eikun sukelteleen, pikkup...leet   

sorrii

Tuossa Kauppapuutarhojen sääskioppaassa [linkki ylempänä] oli kiinnostava vinkki: Perunaviipaleilla puoliksi upotettuna multaan voi houkutella toukat tarkkailua varten. Siinä mutuiltiin että peruna saattaisi houkutella toukat pois kasvista joten toimisi torjuntakeinonakin. Todettiin vaan ettei joka ruukkuun mitenkään voi ruveta perunoita kylvämään ... Kotioloissa muutamaan [-kymmeneen] ruukkuun kyllä jaksaa viipaleet veistellä! Tämä kokeiluun!!

Mulla oli pitkin talvea Mehukatti-ansoja pitkin kämpää ja sääskiä tuli aika paljon. Ennen idätyksiä sitten hommasin Cooper puutarha-aerosolia jolla melkein tapoin kasvini, kun en osannut varoa: Sitkeistäkin kasveista kuten Lemondrop paleltuivat latvalehdet ja muutamalta taimelta pysähtyi kasvu kuukaudeksi! Tein sen sumutuksen koko kämpään kaksi kertaa illalla viikon välein. Sääsket katosivat melkein kokonaan. Nyt näkyy taas yksittäisiä, ja pikkutaimia toistasataa ympäriinsä!

Ei oikein voi nyt muuta kun pitää liima- ja mehuansoja siellätäällä ja rukoilla itse perkelettä ...

PS. Pistokaskasvatus mainittiin erityisen alttiiksi harsosääskille. Itsellä on muutamia pistokkaita jo hyvällä mallilla omatekoisessa "cuttingboardissa" eli seinäliima-ämpärissä jonka kanteen porasin paikat 14'lle verkkoruukulle ja säiliössä vesipumppu liplattamassa. Olettaisin etteivät harsosääsken toukat viihdy kovin hyvin siellä liikkuvassa vedessä  ;D. Täytyy lisätä noita tamihydroja sitten vaan, jos sääsket vittuilee...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tunari

Itse olen saanut useammankin harsosääski -invaasion talttumaan pienellä kupilla valkoviinietikkaa johon loraus fairia tai vast...

Kuppi täynnä raatoja 2 vrk:n päästä, joutuu puhdistelemaan astiaa, mut ainakin pirulaiset 1-2 vko:n kuurin jälkeen kadonneet...

sorrii

Mehukatti-Cola mix viinietikkatilkan ja Fairytipan kanssa maistui munkin sääskille: tuli niihin muutama isompikin kärpäle, jollaisia en tiennyt täällä asuvankaan!
Niitä vaan tulee aina uusia jos ei pääse torjumaan lähteelle. Mehikatti Cola oli niin pahaa ettei sitä ainakaan raitis ihminen voi juoda: sopii hyvin torjunta-aineeksi.

Tein muuten uuden Cooper-hyökkäyksen taimikaappiin [=vanha pesukonelaatikko valkoiseksi maalattuna + 75W ESL 6500K]
Tällä kertaa sumuttelin taimia kauempaa ja enemmän kaapin seinien yläosiin - ja sitten ovi kiinni yöksi. Nyt ei kasvit kuolleet, eikä näy hyttysiä  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 19, 2013, 13:27:04 ip
Tein muuten uuden Cooper-hyökkäyksen taimikaappiin [=vanha pesukonelaatikko valkoiseksi maalattuna + 75W ESL 6500K]

;D ;D Hassu ukko.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Sihijuoma666

Millä perkeleellä nuo paskiaiset sais pysyvästi pois mun kodista!? Montaa erilaista lientä on kupissa kokeiltu, mutta ei ole varmaan yli kymmentä raatoa kerännyt. Lisäksi on ikkuna-ansoja pari ja pari liima-ansaa kasvien seassa. Niihin on moni langennut, mutta lentelijöitä silti riittää..  Haittaa ei tunnu olevan muutakuin itselle.. Pitääkö tilata jokaiseen ruukkuun annos petopunkkeja? Onko niistä haittaa olohuoneessa vai onko tarkoitettu vain kasvihuonekäyttöön?

unenkuva

Minä sain hävitettyä ne lähes pysyvästi (eli silloin tällöin vain muutama yksilö lentelee) ihan peruskonsteilla. Eli mehuansat, muutamat maalarinteipit kaksinkerroin (eli tulee liimapinta myös ulospäin) ja pitämällä pintamullan kuivana. Enää en edes tarvitse mehuansoja, ja silloin kuin niitä tarvitsin, niin kyllä niihin kymmeniä harsosääskiä jäi. Mehuansatkin pidin chilien juurilla, mullan päällä, eli mahdollisimman lähellä missä ne liikkuvatkin.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 04, 2013, 17:50:05 ip
Millä perkeleellä nuo paskiaiset sais pysyvästi pois mun kodista!? Montaa erilaista lientä on kupissa kokeiltu, mutta ei ole varmaan yli kymmentä raatoa kerännyt. Lisäksi on ikkuna-ansoja pari ja pari liima-ansaa kasvien seassa. Niihin on moni langennut, mutta lentelijöitä silti riittää..  Haittaa ei tunnu olevan muutakuin itselle.. Pitääkö tilata jokaiseen ruukkuun annos petopunkkeja? Onko niistä haittaa olohuoneessa vai onko tarkoitettu vain kasvihuonekäyttöön?

Sama ongelma. Liima-ansat tappaa ihan hyvin niitä, mutta uusia on koko ajan. Mulla näkyy jokaisessa multapurkissa pinnalla toukkia. Pitäisi lopettaa päältä kasteleminen kokonaan, mutta se tahtoo olla ainoa helppo tapa täällä.

Ensi kaudeksi ratkaisu on vesiviljeleminen. En aio kasvattaa muuta kuin bonchit mullassa, muut pääsevät bubblereihin. Pitäisi pysyä nuo perkeleet kurissa, eikä katoa taimilta juuretkaan kuukauden idätyksen jälkeen  >:( >:(

unenkuva

Kasteletteko chilit altapäin?  Jos kerran mullan pinnalla näkyy toukkia, niin antakaa kuivua reippaasti pintamulla (eli kastelkaa altapäin) niin eivätpä ne kovin kauaa pääse pinnalle munimaan.

Sihijuoma666

Kaikki kasvit on Pauliina säiliöruukuissa. Pinnalta en kastele. Ja annan kuivahtaa niin että multapaakku tuntuu kevyessä ruukussa väljältä.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 04, 2013, 18:07:04 ip
Ensi kaudeksi ratkaisu on vesiviljeleminen. En aio kasvattaa muuta kuin bonchit mullassa, muut pääsevät bubblereihin. Pitäisi pysyä nuo perkeleet kurissa, eikä katoa taimilta juuretkaan kuukauden idätyksen jälkeen  >:( >:(
Miksi bonchit mullassa?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Feint

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - elokuu 04, 2013, 23:37:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - elokuu 04, 2013, 18:07:04 ip
Miksi bonchit mullassa?

Öö...en ole keksinyt parempaa kasvualustaa :D ehdotuksia?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 04, 2013, 18:24:22 ip
Kaikki kasvit on Pauliina säiliöruukuissa. Pinnalta en kastele. Ja annan kuivahtaa niin että multapaakku tuntuu kevyessä ruukussa väljältä.

Onhan sulla se reikä josta vettä kaadetaan tukittuna? itse tein siihen foliosta hatun. Sitä kautta harsosääsket pääsevät munimaan kosteaan paikkaan.

Whili

Raidaus taitaa olla ainoa tehokas keino ja sekin pitää toistaa muutamaan kertaan parin päivän välein.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 05, 2013, 09:07:21 ap
Raidaus taitaa olla ainoa tehokas keino ja sekin pitää toistaa muutamaan kertaan parin päivän välein.

Et kai oo töissä Ruotsin marketeissa? ;)

Onneksi nuo öttiäiset eivät ole vaarallisia kuin pienille taimille. Talvetettavien kasvien kanssa joutunee käymään läpi käsittelyt, muista ei jaksa välittää. Pääasia ettei noita ole kauden ensimmäisen kuukauden aikana, sen jälkeen ne lähin ärsyttävät pörräämisellään. Otan kuitenkin ennemmin tuhat tälläistä kuin yhtäkään kirvaa tai muuta tuholaista :D