tammikuu 08, 2025, 22:29:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Harsosääsket kuriin

Aloittaja Whili, lokakuu 01, 2011, 06:47:35 ap

« edellinen - seuraava »

Aji Kettu

syyskuu 24, 2013, 13:48:18 ip #100 Viimeisin muokkaus: syyskuu 24, 2013, 14:04:51 ip käyttäjältä Aji Kettu
Harsoperkeleet on hävitetty suurimmilta osin keltaisilla tarra-ansoilla(toimii todella hyvin keräämään mature perkeleet pois), mäntysuopa liuosta multaan laittamalla, sitä kasviin lievästi suihkuttelemalla. Pintamulta kuivana ja vain altakastelu. Pintamullan peittää ruukkusoralla/ perliitillä.
Kyllä ne Harsoperkeleet on sitkeitä, pääsääntöisesti tein tämän ylläolevan aktin kaikille huonekasveille.

Yksi kikka oli katsoa harsoperkeleiden toukkia: leikkaat perunasta siivun ja tunget sen pystyasennossa multaan, parin pv:n päästä oli useita toukkia rohmuamassa perunaa, he saivat kiltin kyydin pihakompostiin bunkkaamaan ja levittämään innovaasiotaan. Tuo ei tosin edistä niitä poistamaan.

-Kettu
Elämän tarkoitus on olla onnellinen ja tehdä sitä mitä haluaa satuttamatta muita.

sorrii

LainausYksi kikka oli katsoa harsoperkeleiden toukkia: leikkaat perunasta siivun ja tunget sen pystyasennossa multaan, parin pv:n päästä oli useita toukkia rohmuamassa perunaa, he saivat kiltin kyydin pihakompostiin bunkkaamaan ja levittämään innovaasiotaan. Tuo ei tosin edistä niitä poistamaan.

Luin tuosta perunakikasta jutun viime talvena, jossa mainittiin että sitä ehkä voisi käyttää pienimuotoisesti torjuntakeinonakin: Perunaviipale houkuttelee mahdollisesti kaikki toukat mullasta ...
Ainakin luulisi niiden vähentyvän siinä kuin ne aikuiset liima-ansalla!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Make12345

Jos haluat eroon harsosääskistä tee näin:
1. Käytä vain altakasteluruukkuja.
2. Kaavi jokaisen ruukun pinnalta n. 2cm kerros multaa pois.
3. Laita multa uuniin 100 asteeseen kunnes multa on rutikuivaa.
4. Suihki kaikkien ruukkujen pintamulta 5% mäntytolulla (muutkin aineet varmaankin käy, mutta itse käytin tota)
5. Ripottele rutikuiva multa takaisin ruukun pinnalle.
6. Kastele alakautta toluliuoksella.
7. Jatka kasvattelua kastellen vain alakautta. Pintamulta pysyy aina kuivana eikä ötyjä pitäs näkyä.

Jos näkyy, vie roskat, kaada viemärit ja altaiden ylivuotoreiät (jne kaikki missä kosteeta orgaanista settiä voi olla) läpi kiehuvalla vedellä. (Teevedenkeitin on hyvä tähän.)

Jos kaiken tämän jälkeen näkyy harsosääskiä niin heitä kasvit menemään ja muuta muualle tai totu niihin.

Miquel

Miten, ihan kuin olisin aistivani jonkinsortin hyönteisvihaa tuosta Enzeitin viestistä?  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

mikkoha

En itse menetellyt harsosääskien kanssa ihan yllämainittujen ohjeiden mukaan:)

Laitoin kippoon fairyvettä, kipon pohjalle on jo kertynyt noin 30 sääskiä, loput olen litistänyt sormella. Aika lailla nuo lentää ihan pienessä tilassa, en ole muualla nähnyt vaikka olohuoneessa kasvit on.. Tilanne sääskien suhteen tällä hetkellä lähes 0 :)

Toivoin mukaan ei taas viikon päästä määrä lisäänny. Olen koittanu kastella alakautta mahd. paljon

Make12345

Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 27, 2014, 04:47:41 ap
Miten, ihan kuin olisin aistivani jonkinsortin hyönteisvihaa tuosta Enzeitin viestistä?  ;D

Sota niitä vastaan kesti parvekekauden lopusta(syyskuun puoliväli) tohon uudenvuoden tienoolle, nyt ei oo kolmeen viikkoon näkyny ainuttakaan. Uskon siis vihdoin voittaneeni nämä ötyt noiden 7 vaiheen ja kiehuvan veden avulla.(koputtaa puuta)

unenkuva

Itse voitin taistelun pelkällä mehuansalla ja altakastelulla. Hieman käytin myös itsetehtyä tarra-ansaa (pitkä pätkä maalarinteippiä kaksinkerroin, että liimapuoli tulee myös ulospäin, yllättävän hyvin toimi) En siis multia uunissa kuumentanut, enkä käyttänyt kiehuvaa vettä. Nähdessä liiskasin elossa olevat.

Jani M

Mulla siihen meni noin kaksi vuotta, asiaa vaikeutti ne muutama sata litraa multaa ja turvetta, mitä olohuoneessa kaikenmoisissa ruukuissa majaili. Noilla edellämainituilla keinoilla pystyi hieman hillitsemään kantaa, mutta aika vähäinen vaikutus silti lopulta oli. :D

Habanervous

Ei suoranaisesti liity harsosääskiin muttei varmaan ole kovin kaukaa haettua soveltaa ripsiäisiin toimivia konsteja myös niihin. Huomasin että tuulettimella on suurehko vaikutus. Tuuletin joka puhaltaa ja riepottaa kasveja ei ole varmaankaan kenellekkään lentiäiselle mikään maailman mukavin lentotukikohta.

Kohdistin tuuletuksen niin, että kasvien lehvästö saa jatkuvaa puhuria, ja ruukun pinta taas ei. Ripsiäiset hakeutui alaspäin ja kärpäsansoihin alkoi kerääntyä enemmän tavaraa, mitä ilman tuuletinta oli. Mitään faktatietoa ja selvää verrokkikoettakaan ei ole, mitä nyt kieli poskella tehdyt pikaratkaisut ja niiden aiheuttamat mututunteet. Kannattaa ainakin kokeilla.

Miquel

Vaikeuttaa merkittävästi ainakin kasvin lehdille muniviven otusten elämää tuo tuuletus.  :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

rasse

Peruna- ansa kokeiltu täälläkin ja toimihan se. Onneksi kuitenkaan ei mitään mahdotonta saalista tullut, mutta nekin vähät saivat kyydin muualle mullista keikkumasta. "Muiluttaa muiluttaa"....

sorrii

Mä laitoin perunasuikaleita sinne-tänne joskus viikko sitten mutten ole saanut yhtään toukkaa! Täytyy vielä kokeilla noilla ulkoa tuoduilla rocotoilla mullassa: niiden ympärillä ainakin näkyy välillä yksittäisiä itikoita ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 01, 2014, 11:05:54 ap
Peruna- ansa kokeiltu täälläkin ja toimihan se. Onneksi kuitenkaan ei mitään mahdotonta saalista tullut, mutta nekin vähät saivat kyydin muualle mullista keikkumasta. "Muiluttaa muiluttaa"....

Käytitkö jauhoista vai kiinteää perunaa? Pitääkö siinä olla kuoret vai kuorittu? Keitetty vai tuore? Toimisko ranskalaisilla...  ;D En siis ole kokeillut pottua, mutta tälläkin kaudella sain harsosääsket provadolla tapettua mitä sisään kannetun c.flexuosumin mukana tuli. Yksi puikko siis flexun multaan ja varmistukseksi vielä muutama liima-ansa ympärille, niin hiljaista on pidellyt. Vaikka en noita kovia myrkkyjä kauheasti arvosta, niin veikkaanpa ettei myrkkyä ole hirveämmin jäljellä, kun syksyllä flexusta alkaa taas satoa saamaan.

rasse

Minä en kyllä uskalla noille pikkutaimille minkäänlaista myrkkyä antaa. Siksi perunaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 02, 2014, 07:26:06 ap
Minä en kyllä uskalla noille pikkutaimille minkäänlaista myrkkyä antaa. Siksi perunaa.

Eipäs ne taimet sinällään myrkytyksistä kärsi. Myrkyn käytössä on vähän sama juttu, kuin ihmisillä antibioottien käytössä. Jos joka pieneen vaivaan käytetään tehokkainta myrkkyä, ennenpitkää tulee populaatio, johon ei se myrkky enää vaikutakaan.

rasse

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 02, 2014, 15:44:31 ip
Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 02, 2014, 07:26:06 ap

Eipäs ne taimet sinällään myrkytyksistä kärsi. Myrkyn käytössä on vähän sama juttu, kuin ihmisillä antibioottien käytössä. Jos joka pieneen vaivaan käytetään tehokkainta myrkkyä, ennenpitkää tulee populaatio, johon ei se myrkky enää vaikutakaan.

Tuota en tiennytkään! Olen aina luullut että taimet (varsinkin sirkkalehtivaiheessa) ovat herkkiä kaikelle, olen samaan sarjaan hyönteismyrkyt laskenut. Eli vaikkapa Raidillakin uskaltaa kokeilla?

PP

Lainaus käyttäjältä: rasse - helmikuu 02, 2014, 17:35:15 ip
Tuota en tiennytkään! Olen aina luullut että taimet (varsinkin sirkkalehtivaiheessa) ovat herkkiä kaikelle, olen samaan sarjaan hyönteismyrkyt laskenut. Eli vaikkapa Raidillakin uskaltaa kokeilla?

Itse myrkyn puolesta kyllä, mutta spray-pullojen sumu on todella kylmää ja sen kanssa pitää olla varovainen. Sirkkataimia sumuttaisin lähimmillään metrin päästä.

rasse

Kiitos tiedoista. Vanhakin oppii uutta.

Habenerous

Nyt täytyy tähän väliin kysyä kun kastellessani taimiani (ylä kautta, vastoin kaikkia ohjeita tässä ketjussa) huomasin, että kun vettä hieman pintaan kertyy alussa niin erittäin pieniä juuri ja juuri havaittavia valkoisia toukkia ilmestyy veden päälle ja ne "sätkivät" siinä kunnes vesi imeytyy ja sitten ne siinä mullan pinnassa liikkuvat kunnes katoavat. Ne ovat siis juuri ja juuri silmällä havaittavia, liekö kyseessä siis harsosääsken toukat vai jokin muu? Lentäviä otuksia en ole nähnyt yhtäkään. Kasvit ovat siis noin 2,5kk vanhoja..

PP

Lainaus käyttäjältä: Habenerous - maaliskuu 21, 2014, 17:07:11 ip
Nyt täytyy tähän väliin kysyä kun kastellessani taimiani (ylä kautta, vastoin kaikkia ohjeita tässä ketjussa) huomasin, että kun vettä hieman pintaan kertyy alussa niin erittäin pieniä juuri ja juuri havaittavia valkoisia toukkia ilmestyy veden päälle ja ne "sätkivät" siinä kunnes vesi imeytyy ja sitten ne siinä mullan pinnassa liikkuvat kunnes katoavat. Ne ovat siis juuri ja juuri silmällä havaittavia, liekö kyseessä siis harsosääsken toukat vai jokin muu? Lentäviä otuksia en ole nähnyt yhtäkään. Kasvit ovat siis noin 2,5kk vanhoja..

Oletko googlannut aihetta? Harsosääsken toukat on hieman isompia kuin juuri ja juuri silmin havaittavia ja ne on läpikuultavia. Tärkeä tuntomerkki on musta pää.