maaliskuu 29, 2024, 10:50:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


TÄRKEÄÄ loisteputkivalaisimista!

Aloittaja Puuhis81, helmikuu 11, 2005, 13:11:13 ip

« edellinen - seuraava »

Puuhis81

Loisteputki valaisimet myydään kompensoimattomina!!
avaa valaisin ja lue kuristimeen leimattu hyötysuhde: cos(fii) arvo: yleensä n. 0.33-0.55 ts. 18W valaisin kuluttaa mitattuna ja kompensoimattomana n.80W ja kompensoituna n.26W!!
Olen mitannut eri valaisimien sähkönkulutusta ja kokeilemalla sekä mittaamalla löytänyt sopivan kokoiset kompensointikondensaattorit. Olen keskustellut asiasta myös paikallisen elektroniikka kauppiaan kanssa.

Mittasin 120cm valaisimen ottotehoiksi 95W ja kun kytkin rinnalle 6uF konkan, putosi kulutus 45W. Itse putki ottaa n.36W ja kuristin lämpenee n. 10W teholla. Tällä on vuositasolla kirkollisveroa suurempi vaikutus kukkaroon!!

Kompensoikaa valaisimienne kuristimen aiheuttama loisteho kytkemällä valaisimen rinnalle moottorin käynnistys kondensaattori(mm. SP elekroniikasta Oulusta): Konkka liitetään kuristimelle töpseliltä tulevan vaiheen(ruskea) ja töpseliltä tulevan nollan (sinisen) välille eli valaisimen rinnalle, ennen kuristinta. Ei voi kytkeä väärinpäin. 18W/60cm valaisimeen sopiva arvo on n. 5uF (mikroFaradia).  36W/120cm valaisimeen sopiva konkka on n.6uF ja 58W/150cm n.8-10uF.
Elikkä jos sinulla on vaikka ajastimen takana 4kpl 120cm loisteputkia kannattaa ne kompensoida yhdellä 24uF konkalla(4 x 6uF) jne..

HUOM! Nykyaikaisella elektronisella liitäntälaitteella varustettua loisteputkivalaisinta ei tarvi kompensoida, jos elektronisen kuristimen tai valaisimen tyyppikilpeen on leimattu Cos fii arvoksi esim 0.95(hyötysuhde lähes yksi=ei aiheuta loistehoa) Mutta lähes kaikki "perinteiset" loisteputkivalaisimet on toteutettu tavallisella loisteputken kanssa sarjaa kytketyllä käämipakkakelalla jotka aiheuttavat loistehoa.

TÄRKEÄÄ: Viherpeukun osasettien natikoita ei ole jostain syystä kompensoitu. Kuristin moduulissa on vain kuristin ja sytytin. Ne ryöstävät YLI TUPLAT polttimon ottotehosta: 400W ottaa yli 1000W verkosta ja kaikki pitää maksaa. Se perinteinen peukussa myytävä valkoinen koteloitu 400W kasvihuonenatikka sisältää myös kompensoinnin(50uF konkka). JOS OMISTAT OSASETISTÄ KOOTUN VPn VALAISIMEN KOMPENSOI SE. 400Ween kuuluu 45 tai 50uF konkka ja 250Ween 36uF. Konkka kytketään samaan paikkaan kuin aiemmin tekstissä neuvoin loisteputkien osalta. Olen lähettänyt aiheesta peukkuun postia mutta eivätpä ole vastanneet...

Jos epäilet, ota yleismittari(tai kutsu kaveri joka osaa mitata) ja mittaa valaisimen töpselistä ottama virta(A) ja kerro mitatut ampeerit jännitteellä (230V) saat tuloksen Wateissa. Esim 0.22A x 230V = 50,6W

TÄRKEÄÄ! KÄYTÄ VAIN 400V JA SITÄ SUUREMMAN JÄNNITTEENKESTON VAIHTOVIRTA KONKKIA!!!!!! MOOTTORIN KÄYNNISTYSKONDENSAATTORI ON SOPIVA, ENKÄ SUOSITTELE MUITA ELLET VARMASTI TIEDÄ MITÄ TEET. PYYDÄ SÄHKÖMIES TEKEMÄÄN KYTKENTÄ JOS EPÄILET TIETO-TAITOJASI!

Loisteputkivalaisimia ei kompensoida tehtaalla koska ne yleensä kompensoidaan isoissa laitoksissa suoraa sähkökeskuksella. Näin säästetään runsaasti valaisimien valmistuskustannuksissa.

T:Automaatioasentaja & innokas kasviharrastaja
PUUHAPETE =) Leppoisaa kevään odotusta vaan kaikille

laapotti

Entäpä nämä energiansäästölamput? Siis tavallisella E27 ja E14 kannalle olevat. En omista yleismittaria joka kykenisi vaihtovirran mittaukseen, vain tasavirta onnistuu.

Fatalii

Kylläpä kuulostaa sulla olevan kovia sähkösyöppöjä nuo sun lamppusi....
120cm putkesta kun puhuit niin oletan sun puhuvan tuplaputkesta koska oma bilteman 120cm tuplaputkeni vie vähän päälle 90 W sähkömittarin mukaan.

Pitänee mittaa noita vanhempia putkia... kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, sillä 9 x 120cm putket vievät mittarin mukaan yhteensä hiukan yli 400w ja mukana on VANHOJAKIN valaisimia.

Viherpeukun koteloitu natikka vie mittarin mukaan 423-426 W (pomppii tällä välillä), osasettiä ei ole tullut mitattua. :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

jjussi

Eiköhän ESL ole kaikki jo sisäänrakennettuna. Eli ei tarvitse huolehtia tuossa tapauksessa.

Normi loistareissa tuo konkka olisi kyllä hyvä olla, aivan kuten tuossa yllä selvitettiin.

Mutta mutta, ei kai loistehoa laskuteta yksityisasiakkailta? Yritykset ja teollisuus sitten erikseen.

Eikös normaalit yleismittarit mittaa vain pätötehoa? Eli ei kai niihin mittarin lukemiin näy loistehon osuus. Eri asia sitten jos on käytössä jotkut erikoissysteemit?

Fatalii

Joo totta turiset, eihän nuo mittarit mittaa kaikkea mutta sitä mitä laskutetaan kylläkin.
Joskin sähköyhtiöt velottavat vähän omilla tavoillaan....
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Wiski

Pikainen googlettelu sanoo, että

"Loissähkömaksua peritään suurilta sähkönkäyttäjiltä. Maksulla pyritään ohjaamaan asiakkaat tuottamaan itse tarvitsemansa loisteho. Jos asiakas ottaa verkosta loistehoa yli sovitun ilmaisosuuden, joutuu hän maksamaan siitä loissähkömaksua korvaukseksi verkon kuormittamisesta."

Tuo sovittu ilmaisosuus on yleensä ilmeisesti 20 % .

"Sähkölaitokset antavat kuluttajan ottaa loistehoa verkosta yleensä 20% pätötehon huipusta. Ylittävältä osalta peritään loistehomaksu, jonka tariffit vaihtelevat sähkölaitoksittain."

Itse en ole sähkölaskussani nähnyt loistehomaksua so far .. Ymmärsinköhän oikein, että loistehoa pitäisi ottaa 20% esim. kotitalouden pätötehosta (tai sen huippuarvosta?), jotta siitä joutuisi maksamaan loistehomaksua.  Esim. 5KW sähkökiuas ei käytä loistehoa, joten aika reilusti joutunee noita loisteputkia laittamaan, että tuo 20% täyttyisi huippupätötehosta.

Ja tosiaan, en tunne asiaa kovin tarkasti, mutta ihan kiinnostava aihe kylläkin.

REMo

Kotitaloudet eivät maksa loistehosta. Tämä asia liittyy siihen toisaalla käytyyn kellokytkinjuttuun kuorman laadun takia. Kuristimilla varustetut lamput muodostavat loistehoa, jonka se kompensointikondensaattori poistaa.

Vanhanmallisiin kiekkomittareihin tuo voi vaikuttaa kuuleman mukaan ja monet halvat mittarit eivät erittele pätö- ja loistehoa, eli näyttävät väärin induktiivista kuormaa mitattaessa.

Itse pelkäsin Fataliin kokemusten mukaan tasauslaskua. Tulihan se lasku, mutta ei siinä ollut mitään extraa. Kulutuksen lisäys ~1500kWh ja kun toukokuussa hankin valaistusta 250w*12h+80w*10h,  täsmäsi kulutus yhteen laskutetun ja lasketun kanssa.

Tuossa kulutuksen lisäyksessä on myös toinen sähkörohmu, mitä en tullut maininneeksi. Muutenhan se luku ei täsämäisi lainkaan.

JartsaP

Olen näiden muiden kanssa samaa mieltä siitä, että loistehoa ei mitata eikä laskuteta kotitalouksilta. Joten siinä mielessä missään tapauksessa ei kannata alkaa kompensoimaan, nuo konkat kun siis muodostavat valaisimen tarvitsemaa loistehoa mutta samalla lisäävät pätötehon kulutusta, jos en kamalasti ole väärin ymmärtänyt.

T: Toinen automaatioasentajan koulutuksen saanut ja innokas kasviharrastaja.

uuno

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"samalla lisäävät pätötehon kulutusta,
Lainaus

öö ei kai? ymmärtääkseni ne juurikin kompensoivat sen induktiivisen kuorman... eivätkä lisäisi pätötehon kulutusta, tämmöinen mielikuva mulla ainakin on. Mutta enpä siltikään alkaisi mitään omia konkka virityksiä tekemään

T: 5. vuoden sähköteekkari
"Sähkö on sinistä ja sattuu  :shock: "

Puuhis1

Hyviä kommentteja tullut!
Lisää vaan tietoa kaikilta jotka tietävät, niin saadaan tämä asia selväksi ok?

En tosiaan tiedä että miten "sähköenergiamittari" jota kerrostaloasukkaat eivät itse pääse lukemaan, reagoi kompensoimattoman purkusvalaisimen ottamaan loistehoon.
2kpl 18W valaisimia, joilla molemmilla oma kuristin ja molempien kuristimiin leimattuna cos fii = 0,35 .
Laitoin yleismittarin Amp AC alueelle ja kytkin mittarin tulevan vaihejohdon(ruskea) kanssa sarjaan ja mittasin kytkennän ottavan 0,75 Amp = 0,75A x 230V = 172W. Jätin yleismittarin kytketyksi ja otin töpselin seinästä. Kokeilin eri kokoisia moottirikäynnistys konkkia(mittarin jälkeen ennen kuristinta, nollan ja vaiheen välille) ja luin yleismittarista valaisimen verkosta ottaman virran. Lopulta kun olin kytkenyt molempien 18W valaisimien rinnalle 6uF konkan yht. 12uF, putosi valaisimen verkosta ottama virta 0,25Amp jolloin valaisimien yhteensä ottama teho siis putosi-> 0,25A x 230V = 57,5W. Pienemmillä konkilla oli virta isompi kuin 0,25A mutta pienempi kuin ilman mitään konkkaa. Myöskin töpseliin laitettava energian kulutus mittari, joka näyttää A, V, VA, kWh sekä sähkön kulutuksen rahana, näytti että kompensoimaton 36W valaisin otti n. 95VA(Näennäisteho VolttixAmpeeri) ja kun kytkin kompensointikonkan, näytti mittari 45VA.

En tosiaan tiedä (olen vain olettanut) että talouteni energiamittarini kiekko pyörii tämän valaisimen loisvirran ansoista nopeampaa(mittaa myös loistehon??). Ainakin on varmaa että kompensoimaton valaisin ottaa enemmän virtaa (A) verkosta jolloin "olettaisi" myös sähkömittarin näkevän kuorman näin??

Ja kaikissa koteloiduissa Suurpainenatrium, Elohopeahöyry ja Monimetalli-purkausvalaisimissa ON kompensointikondensaattori sisällä, paitsi näissä ViherPeukun osasettivalaisimissa, eli ei se kompensointi siellä turhaakaan ole??.

EIKÖS SE NÄIN MENE:
Kuristimen kela aiheuttaa induktiivista kuormaa(jännite tai virta siirtyy toisen edelle, en muista kummin päin) ja kondensaattori kapasitiivista kuormaa eli päinvastaista kuin induktiivinen.
Kuristimen(joka on kela) aiheuttama vaihesiirto(jännite siirtyy Cos fiin asteluvun verran virtaa edelle( tai jälkeen)) täytyy kompensoida vastaavan kumoavan vaihesiirron aiheuttavalla kapasitiivisella kuormalla, jolloin päästään optimitilanteessa lähes olemattomaan loistehoon(vaihesiirtoon).

On totta että konkka itsessään kuluttaa sähköä, mutta VAIN sen sisäisen vähäisen, vuotovirran verran joka ei tosiaan ole käytännössä paljon mitään.

Täytyy kysyä myös paikalliselta energialaitokselta mitä he ovat mieltä, juoksuttaako loisteho energiamittareitamme, vai hötkyilinkö opastamalla kaikkia kompensoimaan LP-lamppunsa.

calm

Lainaus käyttäjältä: "Puuhis1"Myöskin töpseliin laitettava energian kulutus mittari, joka näyttää A, V, VA, kWh sekä sähkön kulutuksen rahana, näytti että kompensoimaton 36W valaisin otti n. 95VA(Näennäisteho VolttixAmpeeri) ja kun kytkin kompensointikonkan, näytti mittari 45VA.

Nähtävästi kyseessä ei kuitenkaan ollut true rms -mittari, kun noin erilaisia lukemia antoi (kuten yleismittarilla mittailusikin).

Lainaus käyttäjältä: "Puuhis1"En tosiaan tiedä (olen vain olettanut) että talouteni energiamittarini kiekko pyörii tämän valaisimen loisvirran ansoista nopeampaa(mittaa myös loistehon??).

Sehän tosiaan sitten mittaa pelkästään pätötehoa, kuten jo onkin kerrottu. Uudemmat mittarit (kotitalouksissa) kyllä mittaavat myös loistehon, mutta ei siitä laskuteta. Ihan huoletta voi siis jättää valaisimensa virittämättä, jos ei todella tiedä mitä on tekemässä. Tulee vähemmän ruumiita..

Puuhis1

Soittivat mulle paikalliselta energialaitokselta, kun olin tiedustellut sähköpostilla tätä loistehon kompensoinnin tarvetta. Elikkä asia oli niinkuin jo edellinen kirjoittaja totesi, eli loistehosta ei yksityisen sähkönkuluttajan tarvi maksaa.
Turhaan hötkyilin kun kehotin kaikkia kompensoimaan loistehon, ei oo tarpeen...

Mutta aurinko kasvattakoot ja kypsyttäkööt meheväksi tulisen satomme :)

Powerel

Induktiivinen kuorma siirtää virran vaihekulmaa jännitteestä jälkeen. Siis jännite on se mikä töpselissä on, sitä ei yksittäinen chilinkasvattaja paljon heilauta lamppuineen  :wink: Virta taas riippuu kuormasta, ja induktiivinen jättää sen jännitteestä jälkeen. Tätä pyritään niillä kondensaattoreilla kompensoimaan. Loistehoa ette pysty käyttämään hyödyksi vaikka kuinka yrittäisitte  :)  Eli jos lamput tarvitsevat tietyn tehon, ottavat ne sen pätötehona, ja riippuen piirissä olevasta induktanssista sen lisäksi tarvittavan määrän loistehoa. Eli kompensoimalla kuorma, tuotetaan kuorman tarvitsema loisteho siinä kondensaattorissa, ja verkosta otetaan vähemmän (tai ei ollenkaan) loistehoa. Tällöin virtakin pienenee, eikä siinä ole mitään merkitystä onko TrueRMS-mittari vai ei (jos virta on sinimäistä).

T: 5. vuoden sähköteekkari joka tekee eräästä kompensointilaitteesta diplomityötä  :wink:

E: Ja ainakin Bauhausista ostamani loisteputkivalaisin oli valmiiksi kompensoitu.

JartsaP

Meinaisko tuo nyt sitten, että jos on paljon induktiivista kuormaa, piiriä syöttävän kaapeloinnin kuormitus kasvaa, ja kompensointi auttaa pitämään kuormituksen kurissa? Työpaikalla muistelen olevan jonkun hillittömän kondensaattorin tai vastaavan kompensoimassa tehtaan vielä hillittömämpää induktiivista kuormaa (iso firma varmaan joutuisi maksamaan loistehostakin). Elektroniikkatehtaassa kun on eräskin loistelamppu, moottori ja muuntaja.

Powerel

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Meinaisko tuo nyt sitten, että jos on paljon induktiivista kuormaa, piiriä syöttävän kaapeloinnin kuormitus kasvaa, ja kompensointi auttaa pitämään kuormituksen kurissa? Työpaikalla muistelen olevan jonkun hillittömän kondensaattorin tai vastaavan kompensoimassa tehtaan vielä hillittömämpää induktiivista kuormaa (iso firma varmaan joutuisi maksamaan loistehostakin). Elektroniikkatehtaassa kun on eräskin loistelamppu, moottori ja muuntaja.


Nimenomaan juuri näin. Loistehon siirto kuormittaa johtoa/verkkoa periaatteessa ihan turhaan. Lisäksi, koska verkkokin on pääasiassa induktiivinen, kasvattaa loistehokuormitus jännitetteenalenemaa kertaluokkaa enemmän kuin pätötehon siirto. Eli jos verkko on "heikko" eli kaukana jakelumuuntajasta, notkuttaa loistehon siirto jännitettä paljon enemmän kuin pätöteho.

myrsky

Lainaus käyttäjältä: "Fatalii"Viherpeukun koteloitu natikka vie mittarin mukaan 423-426 W (pomppii tällä välillä), osasettiä ei ole tullut mitattua. :)


250W vai 1000W  :P

Fatalii

400w, täytyy vielä mitata huvikseen tuo 600w.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Pankkipoju

huhtikuu 04, 2010, 17:03:48 ip #17 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2010, 11:46:13 ap käyttäjältä Pankkipoju
Onnistuin vastustamaan kiusausta avata uusi triidi  ;D

No niin siis, äsken ruuvvasin kompensoitikonkan irti 250W monimetallista ja valo tasoittui.
Alkoi siis "pätkimään", eli valo värisi jo aivan silminnähden heijastettavasta pinnasta tarkasteltuna.
Nyt kondensaattorin poiston jälkeen valo on samettisen tasaista.

Subjektiivisesti pohdittuna, eli nillittämällä suoraan polttimoon näyttäisi antavan valoa enemmän kuin koskaan aiemmin.
Polttimo vaikuttaa järkyttävän kirkkaalta verrattuna kondensaattorilla avecoituna.

Polttimolla ikää muutama kymmenen tuntia joten ei tulisi olla siitä kiinni.

Edit: Kondensointi -> kompensoiti

Soul eater

Mikä tarkoitus näillä loisteputkivalaisimilla on? tarvitseeko kasvi sen verran valoa että se ei selviä talvesta muuten?

Pankkipoju

Semi of topic:

Nyt kun tarkemmin asiaa pohdin niin ilmeisesti kondensaattori ei ole osa alkuperäistä konseptia, vaan se on kyytiin ronkeloitu ilmeisen jälkijättöisesti?
Kuristin on tämmöinen  ja siihen printattuun kytkentäkaavioon ei ole merkattu konkkaa ollenkaan.
Pelkästään lamppu, kuristin ja sytytin.

Valo sätki jo niin pahasti että sisukalut meni purkuu joten ajattelin kokeilla ilman kondensaattoria ja nyt oikeasti vaikuttaa siltä että konsepti kondensaattorin kanssa on ylipäätänsä haasteellinen.

Rehuist sen verran että lamppu ompi huoneessa jossa on ikkunoita (etelään) vain yhdellä seinustalla ja ikkunoiden vastakkasessa päädyssä valaisin katon kautta huoneen valaisi koko päivän ajan. Huoneella kokoa öbaut 20 m2.
Ikkunalaudalla olevat rehut kääntyivät kaikki auringonvalon (harmaa päivä tänään) sijaan juuri tuonne takaseinän sinisen valon lähdettä kohti.
Yhden näreen päällä oli 20W ESL (2700K)  kymmenen sentin päästä kasvista, jopa tämä rehu kääntyi monimetallin sinisen suuntaan.