tammikuu 09, 2025, 11:57:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kahvi

Aloittaja yan, lokakuu 31, 2011, 21:10:03 ip

« edellinen - seuraava »

yan

Näin kahvinhimoisena on tullut mieleen oman kahvipensaan kasvattelut. Näitä kahvin taimia joskus kaupassakin olen nähnyt. Onkohan nämä hankala saada tuottamaan marjoja kotioloissa? Onko kukaan yrittänyt?

TunturiTiger

On jokku yrittäny. Ei kuulemma oo kovinkaan hankalaa, mutta voi olla, että saat pistää parikin puskaa itään, että saat kahvia. Puska kasvaa sitten ihan miehekkään kokoseks!

JohnnyBlade

Eikait ne varmaan kovinkaan vaikeita ole mutta vaatii useamman vuoden mikäli olen oikein käsittänyt. Lainaus lontoon kielisestä wikipediasta "The tree of Coffea arabica will grow fruits after three to five years, and will produce for about 50 to 60 years (although up to 100 years is possible). The white flowers are highly scented. The fruit takes about nine months to ripen."

exa

Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - lokakuu 31, 2011, 22:43:36 ip
Eikait ne varmaan kovinkaan vaikeita ole mutta vaatii useamman vuoden mikäli olen oikein käsittänyt. Lainaus lontoon kielisestä wikipediasta "The tree of Coffea arabica will grow fruits after three to five years, and will produce for about 50 to 60 years (although up to 100 years is possible). The white flowers are highly scented. The fruit takes about nine months to ripen."

Yllämainittu onkin ainoita asioita, mitkä meikäläistä on pidätellyt kahvin kasvatuksesta. Pitäisi joko bongata uutta kotia etsivä kahvipuu tai ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa pitkää pinnaa vaativa projekti. Mene ja tiedä, olisiko robustaa sitten nopeampi saada satoamaan, maku kun ei muuten houkuttele niin kauheasti.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

JohnnyBlade

Lainaus käyttäjältä: exa - lokakuu 31, 2011, 22:52:39 ip
Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - lokakuu 31, 2011, 22:43:36 ip

Yllämainittu onkin ainoita asioita, mitkä meikäläistä on pidätellyt kahvin kasvatuksesta. Pitäisi joko bongata uutta kotia etsivä kahvipuu tai ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa pitkää pinnaa vaativa projekti. Mene ja tiedä, olisiko robustaa sitten nopeampi saada satoamaan, maku kun ei muuten houkuttele niin kauheasti.

No jos tuo robusta kasvaa rymähtää 10 metriseksi pikku pensaaksi niin ei sitä ehkä sisälle kannata  :P
Ja kyllähä nuot arabica lajikkeetkin liki saman kokoseksi kasvaa

bluesman

Eräällä toisella puutarhafoorumilla on mynnissä 2,5m korkea marjoja tekevä kahvipensas. Tai ilmeisesti annetaan pois.

chilimieli

marraskuu 01, 2011, 13:29:30 ip #6 Viimeisin muokkaus: marraskuu 01, 2011, 14:04:23 ip käyttäjältä chilimieli
Itsella kasvaa täällä oulussa yksi pensas ja turussa on hoidossa isompi n. kaksi metrinen kahvipensas. Helppohoitoinen, vaatii seisotettua vettä ja sumuttelua säännöllisesti. Voidaan (kannattaa) leikata syksystä lyhyemmäksi, sillä jättää talvella ikäviä aukkoja lehtien väliin niitä tiputellessaan. Multaa ei päästetä kuivumaan kokonaaan kasteluiden välillä, lannoitus kesäisin säännölllistä, talvella harvakseltaan. Käsittääkseni vaatii n. kuusi vuotta tehdäkseen papuja,  toinen omani on juuri tämän kuusi vuotta, oulussa oleva n. 1-1.5 vuotta. Ehkäpä ensi kesänä pääsen maistamaan omia papuja.

Kasvi kasvaa yllättävänkin nopeasti.

Muoks.
Tässä kuvassa kahvipensas n. kolme vuotta-  ja asuntoa sitten.
Kyseisestä kuvasta on muuttunut ainakin: ruukku n. 15 litrainen, kasvi n.kaksimetrinen.

Joo, ei se kuva mikään ruusunnuppu ole, mutta kun ei ole kasvia täällä nyt kasvamassa, niin en saa kuvaa otettua.

O

Muutaman pavun sain joskus 2 metrisestä puskasta. Joko valoa tai lannoitusta olisi tarvinnut rutkasti enemmän. Silloin ei vielä ollut taitoa ja ymmärtää kasvien hoidosta niin paljon.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Horsester

Jos joku haluaa itse kokeilla idättämistä, niin Pauligilta saa ohjeet ja paljon papuja ilmaiseksi, kun laittaa sinne vain viestiä. Itsellä ei lähtenyt yksikään, eivät tainneet olla ihan tuoreita?

Lehmann

Lähetin Pauligin kuluttajaneuvontaan kyselyn, saa nähdä miten käy.

Mistä te muut olette saaneet kasvinne alkuun vai oletteko ostaneet taimina? Lähinnä kiinnostaa tietää mistä saisi itämiskykyisiä siemeniä. Kasvitieteelliseen puutarhaan en kehtaa lähteä poimimaan papuja.

Lehmann

Pauligilta tuli kirje: kymmenkunta vihreää papua ja kasvatusohjeet. Neljän vuoden päästä olen omavarainen?

Horsester

joulukuu 15, 2011, 16:17:59 ip #11 Viimeisin muokkaus: joulukuu 15, 2011, 16:23:45 ip käyttäjältä Horsester
Lainaus käyttäjältä: Lehmann - joulukuu 14, 2011, 14:29:05 ip
Pauligilta tuli kirje: kymmenkunta vihreää papua ja kasvatusohjeet. Neljän vuoden päästä olen omavarainen?

Vihreää? Vau. Pitäiskö kokeilla uudestaan, entiset oli vaalean rusehtavia...
//Laitoinpa uudestaan, jos sais vaikka tuoreempia :D

Lehmann

Totuus selviää 5 viiva 6 viikon kuluttua. Tuputin kaverille muutaman pavun ja yhden chilitaimen. Toivottavasti kohta on yksi chilipää lisää?

Horsester

Tulipa pavut mullekkin. Kannattaisko tuo ''kuori'' ottaa pois? Kokeilen idättää ne minigrip pussissa, ainakin muilla kasveilla on onnistunu.

Lehmann

Siis mikä kuori?

Ei minun pavuissa mitään kuorta ollut.

Ja jos aiot idättää suljetussa pussissa, niin eihän se itu mitään happea saa?

chilimieli

Laittaisin minigrippiin vain siinä tapauksessa, että olisin leikannut siitä yhden kulman pois. Pitkät idätysajat aiheuttaa useimmiten hometta..

Horsester

Näin olen idättänyt sitruunoita ja muita. Tuulettelen välillä. Pavuissa on semmoinen vaaleanruskea kuori, kun otin pois, oli vihreä pallo sisällä. En tiedä tuhosinko koko pavun, mutta sama se. Näin ainakin yritän idättää, kirjoittelen sitten tänne tuloksista :-D

Lehmann

Minä laitoin ne kahvipavut 2 dl raejuustopurkkiin ja siihen kukkamultaa. Muoviseen purkkiin pari reikää pohjaan, että ylimääräinen vesi pääsee pois ja kanneksi sen raejuustopurkin kirkas muovikansi. Muovikanteenkin tein kolme pientä reikää, että tuuletus pelaisi. Ja koko homma leivinuunin päälle, joka on pirtin lämpimin paikka.

Minun kahvipavut tulivat Pauligolta ilman kuoria ja puolikkaina.

Horsester

Siis kuorella tarkoitan tämän näköisen pavun päällimmäistä kerrosta : http://www.google.fi/imgres?q=kahvipapu&um=1&hl=fi&sa=N&rlz=1T4ACAW_fi___FI446&biw=1669&bih=902&tbm=isch&tbnid=a2JO6kfTUuUxvM:&imgrefurl=http://www.kahvipapu.fi/&docid=s0QaWwBYUJP41M&imgurl=http://www.kahvipapu.fi/%2540Bin/121142/9502coffee_bean.jpeg&w=420&h=279&ei=6CjzTreQEsWE4gTRkNWNCA&zoom=1&iact=hc&vpx=165&vpy=164&dur=360&hovh=183&hovw=276&tx=160&ty=120&sig=114804646920107658849&page=1&tbnh=113&tbnw=170&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0

//En tiedä siis saako sen ottaa pois, mutta kokeilumielellä mennään ;)

Lehmann

Nyt otin loput Pailigilta saamani pavut suurennuslasin alle ja huomasin, että osa niistä on aika pyöreitä. Ei siis kuvan mukaisia "puolikkaita". Niistä pyöreistä oli kuori jo alkanut kuivumaan pois ja sisällä oli mungopapua muistuttava iloisenvihreä "herne". Laitoin niitä 3 kpl veteen likoamaan ja jos vaikka huomenna virittäisi jonkinlaisen kivivillaidätyksen?

Papuja tuli sen verran monta, että kokeilujakin raaskii tehdä.

Raportoin lisää jos ja kun aihetta ilmaantuu.