tammikuu 10, 2025, 19:14:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tzilin kasvatukset 2012

Aloittaja Tzili, marraskuu 26, 2011, 22:16:31 ip

« edellinen - seuraava »

Tzili

Chilivaarin neuvoa noudattaen, en ostakkaan noita kiinanihmeitä, vaan laadukkaat osramin putket läheiseltä Ohlsonilta. Heijastusmateriaaliksi ehkä mylaria tai vastaavaa. Kahvinjuoja olen, joten saan paketeista hyvät pinnat. Kahvipaketteja odotellessa heijastimena toimii Pirkka-folio.

Systeemissä tulevat hyvät puolet:
-Valoteho tuplaantuu+heijastinpinnan hyvä vaikutus
-Nykyinen kasvupöytä vapautuu muuhun käyttöön
-Säästän luontoa käyttämällä kaffepuketteja
-Kodin tunnelma säästyy, ja niin myös minun nalkutuksenkuunteluhermo
-Kellokytkimen käyttö ei näy pakettimylarvuoratun pöydän alta.
-Ilmanvaihto tapahtuu pöydän takana olevien rakojen avulla

Nämä kuusi positiivista asiaa pitää minut, talon naishenkilön ja ENNEN KAIKKEA chilit tyytyväisenä.

Aku

^ ;D

Ainakin meidän kuluttamien kahvien pakkaukset on olleet huonosti heijastavia, sameapintaisia...

Siku

Itse ostin juuri 3 metria Pavunvarren mylaria. Ihan hyvän oloista tavaraa, mutta onko se sitten sitä oikeaa mylaria, ei voi tietää.
Ellen nyt ihan väärin muista niin jo normaali valkoinen pinta heijastaa >80% valosta, joten taitaa olla mylarin mystiset ominaisuudet chilien kanssa hieman epäoleellisia.

Tuohon ABK:n mainitsemaan sameapintaisuuteen sellainen pointti, että alumiinifoliostahan nimenomaan se himmeämpi pinta heijastaa paremmin.

-V-

Kahvipaketeissa tuppaa olemaan väärällä puolella muovia (joka on turhan paksu ja samea) se heijastava kalvo. Eli paketin ulkopuolella, johon on sitten vielä lätkitty päälle kahvipaketin väritys.

Tzili

Jaa, ei se valkoinen maali heijasta 80%, kun nettiä selailin. Ehkei hameväkeä voi miellyttää 100%.

Tzili

tammikuu 08, 2012, 13:38:25 ip #65 Viimeisin muokkaus: tammikuu 08, 2012, 13:40:55 ip käyttäjältä Tzili
Pelastin nagan siidut mullasta, ja yritän idättää ne lautan hellässä kosteudessa. Kun itää, niin multiin, jos itää. Olikos mulla nyt kolme siementä. Valourakka tulee siirtymään mahdollisen muuton takia (Lasitettu partsi ;D). Erittäin mukavaa.

Tzili

Kaikki silit kasvattavat toisia lehtiä, jos 7podia ei lasketa, ja lisää on tulossa. Vielä ruukutan muutaman chilin että saisin kymmenen planttua. Nagan siemenet mustuivat, joten se niistä nagoista. Voi hitto kun yrittää tuo minun mukacayenne tehdä kukkia. Hidastuu kasvu paljon, eikä tule kuitenkaan kukkasia. Mitä teen, nyppäänkö nuput irti, katkaisenko koko kukkivan osan? Annanko olla? Apuja tarvitsen!

Ja tuli karsittua turhaa kasvustoa, eli huonoja lehtiä sekä sentin kasvaneita varkaita, että saa enemmän energiaa hyödylliseen kasvuun, eikä käytä energiaa turhaan ylläpitoon. Kännykällä kirjoittelu on aika turhauttavaa, pikkunäppis+nakkisormet=KATASTROFI!!

Aku

Nyppäise ainoastaan nuppu pois, ellei muuten ole pakottavaa tarvetta leikata kasvia.

Tzili

Nuppuja on helvutin paljon. Nyppiminen ei ole mahdollista, enkä huomannut määrää kun ehdotin nyppimistä. Aina kun kirjoitan tänne foorumille, ihailen chilintaimiani. Alan huolestua, mutta vain vähäsen.

Tzili

Olin jo onnistunut pilaamaan erään käyttäjän päivyrin valittamalla, joten poistin kommenttini häiritsemästä. Noh, jokaisella chilillä kasvaa ekat lehdet, myös 7podilla ja pubella, jotka ovat nyt mielenkiintoisimmat plantut. Vielä pelastan bollun ja yllätyskamun, ja loput kavereille jakoon tai muualle, esim komposti voisi olla kiinnostunut. Kaamosmasennus on alkanut, sillä lamput ovat kadonneet pöydältä, mutta eivät kovin kauas-vain sen alle! Siellä on nyt oma tee-se-itse solariumini, jossa voin viettää aikani kaamosmasennusta ja aikaa tappaen. Ja olla tietokoneella ylimääräisen pistokkeen avulla. Ja päivittää päivyriäni. Ei, en kirjoita tätä siellä. No, muutto ehkä kahden viikon sisään, jahka asunto on hyvä.

biblo

Hyvältä näyttää kasvatukset ja mitä kommenttiin tulee:

No hard feelings ja hyviä satokausia!
"Grow food, not lawns"

Tzili

Tzili

Latvoin mukacayennen samalla irrottaen nuput. Haaroittumista halutaan muutenkin. Minialtakasteluruukku on mainio vekotin. Sellasta DIY kamaa toi mun oma, joka tuli tehtyä, kun unohdin reikäset pohjiin laittaa. Mahtava nostokyky, kun on juuri sopivan kosteaakin. Tein myös ison mallin, se on vain erilainen vesisäiliöltään. Siinä kelpaa sitten isoimman chilin kölliä, kun on tehty isompaan astiaan, tai sitten tulee tomaatti tohon. Anyway, muutto varmistui, ja 1.2.-11 avaimet kouraan. Chileille on nyt partsipaikka. Partsi on lasitettu, joten on mieluisa chileille. Parveke on koilliseen, ehkä vähän enemmän pohjoiseen, vajaa puolet parvekkeesta on itään. Vähän myös kaakkoon, ja se kohta on Chinenseille ja tomaateille varattu. Pisin reuna on annuumeille ja baccoille. Ulkopuolelle viritetään vielä parvekelaatikko joitain muita hyötykasveja varten, esim. Salaatille. Koillinen on Pubelle, sillä viihtyvät kuulemma puolivarjossa. Cantaloupemeloni tulee vielä pitkälle reunalle testikasviksi. Amppeleihin vielä jotain, vaikka Aji Cristal. Aika luomulla yritän saada systeemin vörkkimään, ei mitään ihmelitkuja, eli hyönteismyrkkyjä. Chili ei ole hyvää myrkyllä kyllästettynä. Varmaan ihan PK:lla lannoitan, aika turvallinen, muttei paras, valinta. Katsotaan kesällä tarkemmin, mitä tehrään. Syksyllä taas keinovalorumba, ellei se maailmanloppu tule. Jos tulee, niin toivottavasti tuonpuoleisessa riittää tulisuutta podien muodossa, tai voi chilipäät hermostua. ;D. No ei ihmeellisempää silti, maalaus ja muut muuttohommelit tarjoavat minulle virikettä, kun kasveja ei juurikaan tarvis hoitaa kastelua kummemmin. iPhonen skidinäppis on kovassa käytössä tälläkin hetkellä. Ei muuta kuin hyvät jatkot ja minun SuperSelväPaintKaavaSuunnitelma-paprua odotellessä.

Tzili

Uutta updatea tulossa siidulistaan,sillä tilaus fataliille mahdollisesti lähdössä. Uusia lajeja ovat:

C.lanceolatum

Lemon drop

Piri-Piri

Diablo

Hinnaksi 23.10 EUR. Se olisi yhteistilaus kaverin kanssa, jotta postarit katoavat. Itse olisin ottanut vain lancen.

biblo

Vaihtokirjeellä löytyy kyllä lancen kuivattuja podeja täältäkin jos tarvetta. Lemon droppia löytyy myös.
"Grow food, not lawns"

Tzili

Vaihtokirje? Eli vaihtarit? Jos tarkoitit tuota, niin ei ole vaihdettavia siemeniä minulla.

biblo

Siis tarkennusta tosiaan, kirje jonka sisällä kirje jossa postimerkki nimineen valmiina.
"Grow food, not lawns"

Tzili

Eli ensin lähetän tuon kirjeen, jonka jälkeen vastaanottaja ottaa toisen kuoren ja postimerkin kuoresta, lisää lähetyksen kuoreen ja lähettää takaisin. Jaa, nyt ymmärsin. Eli lähettäisit siemet, ja haluaisitko jotain vastineeksi? Vai ovatko ylimääräisiä, joita lahjoittaisit?? Otappas vaikka uudelleen yhteyttä YV:n kautta, jos sopii.

Tzili

Tosiaan, eli kirje(et) lähdössä postista. Biblo on kyllä hieno mies, kiitos jo etukäteen, korvaan tämän tilaisuuden tullen! Isolla chilillä ruukunvaihtoaika. Lannoitus on nyt alkanut, uudet lehdet kaikkiin kasveihin ovat tulleet, kiitos VanhaSopivaravinteinenMulta.

Tzili

Nyt on Raidin tuoksua ilmassa, suihkepullon suhinaa kämpässä.

Onko se sadonkorjuu?
Ei.
Onko se leivontaa?
Ei!

Se on PUNKKI-INVAASIO! Nyt kutsun Long Slimmiä Small Slimmiksi. Punkit valtasivat kaiken latvasta asti, lähes juureen asti. Leikkasin puskan 13 senttiseksi tyngäksi. Raidasin kaikki kasvit ja sumutin pienet. Toisen ison hylkäsin. Uudelleenraidaus parin päivän päästä, ja sumuttelua silloin tällöin. Onko normaalia, että jää hieman seittiä huuhtelunkin jälkeen? Jos jotain hyviä ehdotuksia näiden pikkurunkkareiden tappoon tulee mieleen, otan neuvot ilomielin vastaan.