tammikuu 09, 2025, 12:09:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Poltetta Saarella - Juson kausi 2012

Aloittaja Juso, marraskuu 27, 2011, 12:34:45 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Mahtavan näköistä satoa ja määrät huikeita. Tunnen itseni chinensepuuhastelijaksi kun tätä päiväkirjaa lueskelen.

biblo

Onni on tuollainen määrä goronongia. Omanikin alkoi satoamaan mutta liian myöhässä joten podit jäänee pariin kouralliseen.

Laitappa muuten viestiä tms kun visiitti jordanin tälle puolelle tulee tai toki hieman aiemminkin. Voisi valmistella tuota sovittua.
"Grow food, not lawns"

Juso

Lainaus käyttäjältä: jewe - syyskuu 12, 2012, 16:37:17 ip
Mahtavan näköistä satoa ja määrät huikeita. Tunnen itseni chinensepuuhastelijaksi kun tätä päiväkirjaa lueskelen.

No ettei tulisi väärää kuvaa Harold St. Bartsista tuli/tulee ebbissä ehkä 400 g, tosin itse teloin kasvin heti kesäkuussa.

Sadolle positiivinen asia on tuo ötökättömyys.  Hieman olen analysoinut asiaa, ja varmaan Neem puree tuonne kirvaosastolle, mutta kasvarini on niin umpikostea, ettei siellä kyllä vihannespunkki elä ja begoniapunkilta olen välttynyt, taimia kun en ole vaihdellut. Kasvarissa on yhteensä 500 litraa vettä resoissa, joissa on vaan löyhä vanerilevy päällä. Sen jälkeen kun kasvari kasvoi "täyteen" vihreää, on ovet voinut pitää kiinni, ja tänä kesänä ei lämpötila ole 30 päälle noussut vaikka aurinko paistaisi kuinka. Keväällä tyhjään huoneeseen tuli helposti älyttömät lämpötilat paisteella. Luukut aukeilevat itsekseen, mutta esim aamupäivisin kaikki seinä- ja kattopaneelit ovat sisältä aivan höyryssä. En ole kosteuden nähnyt kasveihin vaikuttavan negatiivisesti ennenkuin nyt syksystä hieman.  Mutta punkki tuossa tuskin elelee. Kesällä vielä tehostin Bluesmanilta saaduin opein ruiskuttelemalla ne vedellä paikalla ollessani lämpimällä ilmalla 2-3 kertaa päivässä.
Toki ongelmia ei juuri ole ollut ulkokasveissakaan noita pihtihäntiä lukuunottamatta, ja ne pureskelevat lähinnä reikiä lehtiin.  Neemissä avain on säännöllisyys, tammikuusta lähtien joka toinen viikko olen kaikki ruiskutellut. Tämän selityksen seurauksena varmaan ensi kesä menee jossain invaasiossa ja voidaan analysointi aloittaa alusta.

Lainaus käyttäjältä: biblo - syyskuu 12, 2012, 18:06:18 ip
Onni on tuollainen määrä goronongia. Omanikin alkoi satoamaan mutta liian myöhässä joten podit jäänee pariin kouralliseen.

Laitappa muuten viestiä tms kun visiitti jordanin tälle puolelle tulee tai toki hieman aiemminkin. Voisi valmistella tuota sovittua.

Näyttää siltä että perävaunun tuon kun roudaan tuon kurpitsan Lepaalle punnituksiin syyskuun viimeisenä viikonloppuna. Sen jälkeen voin ottaa suunnan kohti länttä. Vielä tuolla on sen verran puskissa että saatetaan saada pahimpaan tuskaan Goronogia.

biblo

Asia kuitti. Laittelen jossain vaiheessa yv:llä puhelinnumeroa niin tuo kommunikointi onnistuu helpommin.
"Grow food, not lawns"

PP

Kulunutta, mutta totta: hyvää settiä!

Kasvarin kosteus voi tosiaan olla yksi syy ötökättömyyteen. Omakin kasvari on ollut kesäkuun puolivälistä alkaen jatkuvasti kostea eikö tuholaisia ole näkynyt. Oli se tosin kostea viime vuonnakin, mutta kirvoja riitti.

Juso

PP, "Hyvää settiä" kommenttia arvostetaan kannustuksena kovasti kun se tulee sellaiselta jolla on taustaa sanoa, kuten sinulta. Jos olisi elämän ekat teinipodit tulossa saattaisin  jopa harkita että postaanko kannustusta joka päiväkirjaan. No, arvostelukyky kasvaa iän myötä ja suvaitsevaisuus on lähes rajaton luonnonvara. Sanotaan vielä että ABK:n ja Lillenin tyyliset tyypit keskustelee tasavertaisesti kenen tahansa kasvattajan kanssa, eli ei se iästä kiinni ole. Tämä avautuminen tästä aiheesta riittänee.

bluesman

Vaikka arvailut menivät Nagan suhteen pieleen niin ehkä tuolla määrällä savunagaa juuri ja juuri kevääseen sinnittelee. No, eivaan hienoa seurata kasvattelujesi kulkua ja onnistumista.
Ebbit tosiaan ovat omalta osaltani myös historiaa, joku muu systeemi tullee ensi kaudeksi käyttöön. Samoin otan Neemöljyn ohjelmaan, uskon kokemustesi perusteella aineen estäneen ainakin kirvainvaasion joka on yleensä vähintään loppukaudesta todennäköinen.
Kasvarin kosteus on chileille selvästi hyvä homma. Siksi sprinkleri on verraton apu, myös viilentää kuumimpana aikana. Myös kasvien tolkuton ryyppäämminen vähenee kun on lehdet jo valmiiksi märkiä. 
Todella hyvin raportoitu päiväkirja jota on ollut mukava seurata. Videot olivat kekseliäästi toteutettuja kun on kekseliäs mies itsekin.

Juso

Kyllä kopiointi ja soveltaminen on paremmin meikäläisen laji kuin kekseliäisyys. Siinä lajissa interwebaika ja chilifoorumin kokeneet ja kokeilleet kasvattajat ovat kullanarvoinen lähde. Miltei kaikki olennainen asiasta kuin asiasta on löydettävissä jostain netin syövereistä tai kuultavissa joltain kokeneelta hemmolta kuten Bluesman. Kiitos kehuista, teikäläisen suusta ja taustaa vasten niistä on kyllä mielissään. Ja hyviä neuvojakin on tullut kauden mittaan. Chinensesadolle ratkaiseva oli varmaan kommenttisi lannoitteiden (typen) lisäämisestä päiväkirjan kuvan perusteella alkukesästä ja toisaalta muutos takaisin PK painoitteiseksi kun kasveilla oli sopiva koko.

Sanotaan myös suoraan etten tiedä mikä multakasveissa meni pieleen, kovin vaatimatonta on ollut kautta linjan, mitä nyt rocotot ovat suht reheviä ja muutama satoaa jonkin verran. Voi olla vaan tietysti että olivat huolimattomammalla hoidolla kuin rookiekautena. Mykon vaikutus jää edelleen arvailujen varaan.

Täytyy koota lopussa omat havainnot ja kokemukset tältä kesältä. Kaiken kaikkiaan tuntuu että yleisesti ottaen porukka on mennyt kovemmilla lannoitteilla kun aiemmin. Aina tietysti pitää muistaa että optimi ei todennäköisesti ihan maksimin vieressä, vaan ennen tuota rajaa tulee jo selkeä stressivaihe, joka vähentää kokonaissatoa. Olen kaivellut tietoa kasvistressistä, ja ehkäpä talven aikana voitaisiin pieni keskustelu käydä esim aiheesta, miten stressaamalla (lannoitteella, pitkällä valojaksolla, jne) voi saada aikaisen kukinnan ja podituksen, mutta sato jää pienemmäksi kuin optimioloissa ja sitä kautta "luonnollisessa" ja pidemmässä ajassa kasvaneella. Mutta tiedä näitä, pitäisi olla melkoisesti havaintoja ennenkuin varmaksi voi sanoa. Se on tietysti tunnettu fakta että stressaamalla saa kasvin kukkimaan. Jatketaan aiheesta myöhemmin.

Toni.A

Huomasitko itselläsi Juso, että tuo Neem-öljy olisi paakkuuntunut ja tukkinut painesumuttimen suuttimet? Mulla ainakin kävi näin ja huomasin, että nesteen täytyy olla lämmintä, kun se on pullossa. Alle +20 se jäykistyi ja tukki aina suuttimet. Rapsiöljyllä ja Vodkalla olen saanut itse parempia tuloksia aikaiseksi.

Hienoja kuvia muuten lopuksi näin sanottakoon ja hyvä sato siellä kerätty.  :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Juso

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - syyskuu 13, 2012, 08:34:08 ap
Huomasitko itselläsi Juso, että tuo Neem-öljy olisi paakkuuntunut ja tukkinut painesumuttimen suuttimet? Mulla ainakin kävi näin ja huomasin, että nesteen täytyy olla lämmintä, kun se on pullossa. Alle +20 se jäykistyi ja tukki aina suuttimet. Rapsiöljyllä ja Vodkalla olen saanut itse parempia tuloksia aikaiseksi.

Hienoja kuvia muuten lopuksi näin sanottakoon ja hyvä sato siellä kerätty.  :)

En kyllä ole, mulla on tuolta iHerbistä ostettua Thereneem-tuotetta. Teen aina setin juuri ennen ruiskutusta, mutta olen pohjiakin ruiskutellut myöhemmin ihan halpispuutarharuiskulla. Laitan kyllä suht lämpimään veteen ja sekoitan ensin pienessä kupissa neemit reilun tiskiainetujauksen ja vesitilkan kera ja sitten vasta ruiskupulloon, jossa sielläkin vedessä on hieman tiskiainetta. Itse Neem menee kuten tiedätkin lähes kiinteäksi ja täytyy kuumassa vesihauteessa/-suihkussa ensin sulatella.
Välillä on ollut Lithovit-lehtilannoitettakin mukana joka on mikrojauhettua kalkkikiveä tai vastaavaa (muistaakseni?) ja menee ihan hyvin sekin läpi, myös kylmänä.

Kiitokset kehuista. Satoa tosiaan on aivan riittävästi, enkä suunnittele laajentavani määrää, ehkä päinvastoin.

Toni.A

Juu, kyllä näin on. Huoneenlämmössähän tuo pysyy suoraan nestemäisenä ja paineruiskuun olen itsekin laittanut tiskiainetta. Kaikki ei kerralla ole aina mennyt ruiskutellessa ja seuraavan kerran, kun on suihkutellut, niin ottoletku on ollut tukossa varsinkin yön jälkeen.  Täytynee muistaa ottaa vaan aina sisään ruiskutuksen jälkeen, eikä jättää kasvihuoneeseen, niin pysyy nesteenkoostumuskin hyvänä.  :D Hyvä juttu, eli jatketaan harjoituksia tuolla, kunnes Vodka loppuu!  ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Juso

Hitto, olin niin mehuissani satohomman kanssa etten huomannut että excelini otti annuumit 2 kertaan, eli 14 kilossa mentiin vasta.  Nyt nolottaa kun lehdellekin hehkutin tuota vajaata 20 kiloa. No se tulee kyllä kasaan. Ei pidä vanhan miehen innostua liikaa.

Lillen

Hienosti siellä tosiaan on satoa tullut siitäkin huolimatta että lehdelle hehkutit liikoja, eiköhän ne puutuvat lisäkilot vielä pikaisesti täyty.
Itse kiinnitin suurta huomiota tällä kaudella siihen että Cili Coronongit olivat huomattavasti odottamaani pienempiä.
Onkohan kyseessä vain sitten oma kasvini joka tuottaa pienehköjä podeja vai olenkohan yleisesti käsittänyt asian väärin?

Mikäli et ole vielä syönyt jokaista Coronongiasi niin viitsisitkö mitata yhden ja kertoa  :).

Itse odottelen edelleen ensimmäisiä maistiaisia kyseisestä lajikkeesta mutta antamasi arvio lupaa kyllä odotuksen arvoista chinenseä :).

Juso

syyskuu 13, 2012, 20:54:49 ip #133 Viimeisin muokkaus: syyskuu 13, 2012, 21:32:15 ip käyttäjältä Juso
Kävin mittaamassa ja pituutta on Goronongeilla 4-7 cm, ja keskiarvo varmaan tuossa 6 sentin korvilla. Alkukaudella olivat hieman pienempiä. Kookkaimpia ovat kaikista chinenseistäni.

Bonda yllättää, sillä se on ollut koko ajan perässä idätyksestä lähtien. Nyt se on Nagan kokoinen puska ja satoakin tulisi saman verran jos vain kerkiäisi. On nyt täynnä kasvavia vihreitä podeja, jotka eivät millään ehdi, joten pitänee ne vaikka muutaman viikon päästä kuivata ja jauhaa. Kilon kuitenkin keräilin kypsiä pois ja tämä on kyllä hienon hieno chinense. Loistava maku ja melko riittävä polte. Nippa nappa pystyy podin syömään kerralla, mutta sitten kyllä jo polttaa ja hiki lentää.  Ilman muuta jatkossa ensi vuodelle. Olisi vaatinut typen vähentämisen hieman aikaisemmin, että kukat olisivat jääneet heinäkuussa kiinni.

Kumpaisiako nuo suuret etualalla ovat Rocoto Peroneita vai Peru Cuscoja? Pituutta yli 6-7 senttiä. Muut listalla (sivu 1) eivät sovi kyllä kuvaukseen. Näyttävät samalta kuin toisen puskan Peronit, mutta ovat huomattavasti suurempia. Joku vuosi täytyy rocotoissa kyllä onnistua. Siementen perkaaminenkin on hauskaa, kun ovat niin mehukkaita ja paksuseinämäisiä. Jos ovat chinenset hyviä, ovat kyllä nämäkin. Molempi parempi.

E: Liekö Bluesmanin Peru Cuscot keltaisia vai punaisia (molempia ilmeisesti on)? Jos punaisia niin lienevät niitä?

Lillen

Kiitoksia tiedosta, täytyy huomenna käydä vertailemassa omien kanssa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Juso - syyskuu 13, 2012, 20:54:49 ip
Kumpaisiako nuo suuret etualalla ovat Rocoto Peroneita vai Peru Cuscoja? Pituutta yli 6-7 senttiä. Muut listalla (sivu 1) eivät sovi kyllä kuvaukseen.

E: Liekö Bluesmanin Peru Cuscot keltaisia vai punaisia (molempia ilmeisesti on)? Jos punaisia niin lienevät niitä?

Minun Peru Cuscot on Bluesmanilta ja keltaisia. Pituutta suurimmilla on kymmenisen senttiä.

Juso

Lainaus käyttäjältä: PP - syyskuu 13, 2012, 21:40:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Juso - syyskuu 13, 2012, 20:54:49 ip
Kumpaisiako nuo suuret etualalla ovat Rocoto Peroneita vai Peru Cuscoja? Pituutta yli 6-7 senttiä. Muut listalla (sivu 1) eivät sovi kyllä kuvaukseen.

Minun Peru Cuscot on Bluesmanilta ja keltaisia. Pituutta suurimmilla on kymmenisen senttiä.

No mikäköhän tuo sitten on? Selkeästi ovat noita Peroniksi (Peronissa on nimilappu tallella ja siemenpussista otettu, joten sen ainakin pitäisi olla oikein ja niitä näkyy kuvassa mittakulhon alalaidassa) uskomiani suurempia ja "kuhmuraisempia". Voihan se toki olla eri puskassa suuremmaksi kasvanut Peronkin. Häijy polte niissä kyllä oli. Odotellaan Bluesmanin mietteitä asiasta.

Juso

Huomenna paluu sorvin ääreen, ja niinpä tänään tuli korjattua suurin osa satoa talteen, ja heivattua varsinkin annuumit kaikki kompostiin. Nyt mennään sitten himpun alle 22 kilossa. Toki Anaheimin 1.4 kg sekä Aji Fantasyn melkein kilo auttoivat aiemman nolon laskuvirheen kiinnikuromisessa, mutta myös kookoskuitu-Goronongin luovutti hieman alle kilon yhteiseen pottiin. Kun laivalla tätä kirjoittelen, suurin osa on Caddyn peräosan uumenissa, mutta joku 150 podia pääosin annuumeita heitin paikallislehteen, jonka etusivua chilijuttu komisti kuvan kera männäviikolla. Saavatten jakaa saarelaisille viikonlopun maapäiville näytteiksi ja siemeniksi . Faktat olivat jutussa hieman sinnepäin, mutta pääasia oli hyvä innostus ja selkeä kipinä hommaan. Ainakin lehdessä tuntui yksi ja toinen syöneen mukaan antamiani Goronong-kurkkuja sekä kokeilleen chilinäytteitä ja voi olla että jotain reseptinurkkaa ilmestyy vielä viikonlopun lehteen.

Kun lastattiin kaikki salsa/sosepurkit autoon mietittiin kyllä että kuka nämä kaikki syö? Viikonloppuna tuli nimittäin tehtyä noin 6 litraa lisää. Savurocoto-omena-kurpitsahillo osoittautui erinomaiseksi, vinkki tähänkin saatu Nurmijärven suunnalta, paitsi ettei maistettu tuote ehkä ollut savustettua?

Kausi paketoidaan 3 viikon päästä. Siihen mennessä viimeinen setti chinensejä pitäisi olla valmis ja rocotot samoin. Chinensejä on tullut nyt n. 9.5 kiloa, ja kilo tai kaksi tulee vielä. Naga ja Gorong ebbipuskat ovat suht tasoissa n. 3 kilolla kumpikin. Kuten näkyy meikäläisen kulma on melko sato-orientoitunut chiliexploitaatio paremminkin kuin runsas lajikirjo tai harvinaisuuksien vaaliminen. Mutta tämähän on siitä hieno harrastus että valittavissa on monia lähestymisiä.

bluesman

Melko mainio tuotto, uskoisin että olet tyytyväinen. Määrä on just passeli kun voi kaikessa rauhassa kokeilla ja kokkailla ilman että raaka-aineet loppuvat heti kesken. Tuntuu valtaisalta määrältä mutta kun tuttavat innostuvat tarjoamistasi näytteistä on sitten melkein pakko jakaa joululahjoina tai muutenkin niin siitähän se sitten hupenee. Toleranssisi kasvaa ja syöt enemmän chiliä joka päivä. Katsotaan onko ensi kesäkuussa sulla enää paljoa jäljellä, parhaat tuotokset loppuvat jo joulun jälkeen. Naga ei taida ihan heti loppua.
Kurpitsa-omena-rocotohillo oli savustamattomasta rocotosta. Tein myös Kurpitsa-omena-habanerohilloa jossa taisi Orange haba olla pääasiallinen chili. Sopii hyvin moiseen soseeseen. Baccatumeja en ole yhdistelmään kokeillut, ensi viikonloppuna kerään kurpat ja kokeilen.

Juso

Tyytyväisiä ollaan kyllä.
Kävin hakemassa kurpitsan punnituksiin ja poimin päälle 3 kiloa kypsiä taas pois, joista kilo Nagoja.
Menevät kaikki rocotoja lukuunottamatta hyviin koteihin, ei pysty enää tekemään mitään. 25 kiloa on tullut täyteen ja hyvin tosiaan riittää. Rocotot siirsin kasvariin josko kypsyttäisivät paremmin loput hedelmät.

Taas astia täynnä. Nuo isot omenan oloiset ja painavat rocotot ovat hienoja.

Mielenkiintoisen näköinen Goronong. Näyttää jostain kulmasta päältä. Kukin pähkäilköön itsekseen, kummalta niistä.

Jos joku tulee Lepaalle huomenna lauantaina punnituksiin, niin napatkaa hihasta. Olen se  hemmo joka spiikkaa tuon kurpitsaosuuden punnituksen. Tässä meiksin kaunotar tänä aamuna paketoitavana. Pitäisi olla maanantaista alkaen Ison Omenan K-Marketissa näytillä, käykää zekkaamassa. Ei se mikään maailman suurin ole mutta kaunein kasvattamani. Oranssi ja suht muodokas. Ympärysmitta vaakatasossa 373 cm. Jos yli 260 kilon menee niin sitten olen tyytyväinen.