tammikuu 10, 2025, 12:30:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2012

Aloittaja bluesman, joulukuu 06, 2011, 20:12:52 ip

« edellinen - seuraava »

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 04, 2012, 18:31:27 ip
Lainaus käyttäjältä: shp - helmikuu 04, 2012, 17:51:20 ip
vois kurkistaa kaivoon, niin näkis mihin asti routa ulottuu nurmijärvellä, ainoo vaan että kaivon on lumikasan alla piilossa =P

Veikkaan että routii tänä vuonna. Ainakin paremmin kuin viime keväänä. Täytyy sillä jotain efektiä ötököihin olla.
Täällä oli ihan kunnon järistyksiä tuon roudan takia viime viikolla. Tuntsin pariin kertaan ihan kunnon jytkyjä maan alta töissä ja tässä ihan kotosallakin. Tuossa pikkuinen juttukin siitä!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

Yleiskuva taimi/blueskellarista. Oli pakko istuttaa ebbeihin taimet syvälle ja kasvatuslootan ja reson välitilakin on vain pari senttiä. On todella matalasta huonekorkeudesta kysymys vaikka maatakin kaivettiin ennen lattianvalua kohtuullisesti. Kunhan tuosta nyt kasvaisivat edes siten että näkis kasvin sivusta paljun laidan yli. Vaan ei ihan vielä.
Valoteho alkaa olla riittävä. 2290W kuvassa oleville taimille. Pari 150W ESLiä on vielä muualla. Kouluttelin taimia ja fleecen sai riisua.
Halpisajastin aiheutti eilen hiukan paniikkia. Kuudelta oli talossa +12C. Maalämpöpumppu oli jäänyt vaille virtaa. Ulkona ihan riittävästi pakkasta ja jos en olisi äkkiä löytänyt vikaa (ajastin oli hajotessaan melkein rikkonut sulakkeen ja pumppu sai vain 2 vaihetta virtaa) ja vaihtanut sulaketta olisi pian tullut hiukan viileämpää.

Herpiili

helmikuu 06, 2012, 23:08:35 ip #142 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2012, 23:39:20 ip käyttäjältä Herpiili
vois kurkistaa kaivoon, niin näkis mihin asti routa ulottuu nurmijärvellä, ainoo vaan että kaivon on lumikasan alla piilossa =P

Veikkaan että routii tänä vuonna. Ainakin paremmin kuin viime keväänä. Täytyy sillä jotain efektiä ötököihin olla.

Tänään oli parikin viljelypuolen opettajaa sitä mieltä että tänä talvena ei routa kovin syvälle ulotu (ainakaan täällä Jämsän korkeudella) ja myyrätuhoja luvassa reilusti.

edit: Tuolla näyttäis olevan linkin takana routatilanteesta, http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=651&lan=fi#a4

chili_maestro

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - helmikuu 06, 2012, 23:08:35 ip

Tänään oli parikin viljelypuolen opettajaa sitä mieltä että tänä talvena ei routa kovin syvälle ulotu (ainakaan täällä Jämsän korkeudella) ja myyrätuhoja luvassa reilusti.

Sitä olen ihmetellyt kun olen pariin otteeseen lukenut tulossa olevan pahan myyrävuoden. Itse olen (täällä Rauman seudulla) koko syksyn aikana saanut vain yhden myyrän räpsään, hiirulaisia sitäkin enemmän ja loukkuja ripoteltu useampi pitkin tonttia jotta jättäisivät hedelmäpuuni rauhaan.
Tänä talvena taitaa säästyä myyrätuhoilta, mutta jäniksiäkään ei kannata unohtaa. Jos lunta on paljon, niin ne ylettyvät syömään melkoisen korkealtakin.   ;)
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

bluesman

Taas kylvämään. Willy wonka kävi visiitillä ja toi Guatemalan Tikalin Tepinin siemeniä. Nyt pitäis olla ihka oikea Tepin kyseessä.

Jahvetti

Mä jo meinasinkin, että jää kuvasta päätellen joutomaata ;)

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Remotecontrol

Vieläkö keltaselle congolle tarvetta?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Remotecontrol - helmikuu 09, 2012, 14:47:48 ip
Vieläkö keltaselle congolle tarvetta?

Eipä mahdu enää enempää. Räyhiksetä sain Oranssin Congon ja Keltaisen Tobago sweetin siemeniä. Koulittuina on n.20kpl. Hyvä jos saan edes ne kunnialla kasvamaan. Kiitoksia vaan.

bluesman

Nyt iski pienimuotoinen paniikki.
InkRosen tarkat nuorenmiehen silmät havaitsivat punkkeja taimissani kun pistääntyi velipoikansa kanssa kylässä. Prkl kun on näin vanha ja vaan ihmettelee miksi kasvi alkaa voida pahoin. Karateiskun paikka.

Jan

Täytyy ihan kateuttaan jotain kirjoittaa. Koitin tuossa selata nämä kahdeksan sivua läpi löytääkseni tietoa, mitä kuuluu kuuluisalle tillichilille. Mitään ei kuvista pistänyt silmään, joten pyydän anteeksi laiskuuttani ja kysäisen siitä ihan suoraan lukematta kaikkia viestejä. Vieläkö tuo ihme on elossa viime vuodelta ja mitä sille kuuluu?

(Ainakin muistaakseni se oli sinulla. Jäänyt tämä foorumien selailu vähän vähemmälle viimeisen puolen vuoden aikana ja nyt nolottaa pahasti, jos se olikin jonkun toisen ihme.)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Jan - helmikuu 12, 2012, 22:27:49 ip
Täytyy ihan kateuttaan jotain kirjoittaa. Koitin tuossa selata nämä kahdeksan sivua läpi löytääkseni tietoa, mitä kuuluu kuuluisalle tillichilille. Mitään ei kuvista pistänyt silmään, joten pyydän anteeksi laiskuuttani ja kysäisen siitä ihan suoraan lukematta kaikkia viestejä. Vieläkö tuo ihme on elossa viime vuodelta ja mitä sille kuuluu?

(Ainakin muistaakseni se oli sinulla. Jäänyt tämä foorumien selailu vähän vähemmälle viimeisen puolen vuoden aikana ja nyt nolottaa pahasti, jos se olikin jonkun toisen ihme.)

Kyllä niitä mulla oli 9 kpl. yritin yhtä talvettaa mutta luteet olivat pesineet kasviin niin totaalisesti että olin pakotettu heittämään sen pois.
Pari siementä on jäljellä ja hyvä kun muistutit, täytyypä kylvää ne jotta saa mutantille jatkoa ja risteytysaineistoa.
Käsittääkseni ainakin Noselessilla on ko.ihme kasvamassa. Vaikkei muuta arvoa ole kuin erikoinen ulkonäkö niin onhan tuon kanta toki koetettava säilyttää.

C.annuum  var.tillintallin

ottulo

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 13, 2012, 05:30:40 ap
Pari siementä on jäljellä ja hyvä kun muistutit, täytyypä kylvää ne jotta saa mutantille jatkoa ja risteytysaineistoa.
Käsittääkseni ainakin Noselessilla on ko.ihme kasvamassa. Vaikkei muuta arvoa ole kuin erikoinen ulkonäkö niin onhan tuon kanta toki koetettava säilyttää.

Viime vuonna sain idun näkyviin, mutta hoitovaikeuksien vuoksi se ei selvinnyt.  :-[
Viime viikon loppupuolella laitoin viimeisen siemenen itämään. Se ei ole vielä osoittanut elonmerkkejä, mutta toisaalta eipä se ole mustunutkaan tms, eli toivoa on.

MrFrost

Mulla noi flexut on pitkiä ja honteloita, sama koskee c.lanceolatumia....

Turpeessa ovat, nyt vasta alkanut lannoittamaan biobizz grow ja pikkasen sen sivulannoitteita, al-g-miciä ja ripaus bloomiakin.

Valaistuksena 2x 22w eslit, ei tullu natikkaa (emäntä ei antanu, liian lähellä makuuhuoneita :( )

Sit champion ja ulupica large on lastenhuoneen ikkunan vieressä, habanero brown large on olkkarissa töllön vieressä (useempi metri ikkunaan), rocoto peru cusco on toistaiseksi vailla fiksua paikkaa, siinä ne lajikkeet sit tais ollakin, ainiin zengrowssa kasvaa kovaa tahtia alivalaistuna SD haba ja goronong.... Vielä pitäs jostain pari taimea keväämmällä hankkia (chocolate fatalii, naga, ehkä jokunen pube, räyhikseltä on tulossa pistokas mun kuolleen emäkasvin jälkeläisestä RPR:ästä, jotain baccoja vois pihalle kans heittää....) Kasvaria tuskin alan rakenteleen, sen verran tiukka budjetti, mut kassotaan mitä nyt keksii, mennäänkö turpeella vai laitetaanko sittenki 4 partsilootaebbiä ja kaks ikealootaebbiä (vanhoja mustia)... Saas ny nährä, kun toi piha ois kokonaan tsekattuna, nyt on vaan lunta, koiran paskaa ja kusta siellä sun täällä, kun tohloppi on telonu jalkansa, ei oo oikeen voinu lenkittää normisti.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

bluesman

Nyt kun Karateiskulla oon toivottavasti saanut punkit hiljaiseksi ja kunhan muutama viikko katsellaan onnistuiko homma, voin antaa sulle muutamia taimia jos haluat ja uskallat ottaa. Vaikka myöhemminkin kunhan saat mestapaikat järjestykseen. Tuohan kuulostaa jo hyvältä että on pihaa jonka voi täyttää chileillä.
Onnittelut uudesta majapaikasta! 

shp

Eilen iti ensimmäinen flexu, en kyllä muista milloin tökkäsin kivivillaan =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Rundari

Mulla iti bluesmanin flexut ekalla kerra reilussa 2kuukaudessa, ja toisella kerralla about parissaviikossa.

bluesman

Flexujen itävyys taitaa olla 80% paikkeilla. Vaikea arvioida kun jokaisella siemeniä saaneista on erilaiset idätysolosuhteet. Jokatapauksessa Suomessa on flexuja tällä hetkellä enemmän kuin Ruotsissa. Sehän on pääasia.

bluesman

Muutama kuva. Punkkeja sitten luteiden jälkeen. Oikein kiinnostavaa. Menetettyjä ovat mm. Tasmanian red habanero ja Rocoto Red Peruvian. Vaurioita tuli salakavalasti kun en ilman luuppeja öttiäisiä nähnyt. Banaanista hokasin ensimmäiset punkkiyksilöt, punaisia l. talvehtivia käsittääkseni. InkRose näki tarkkana myös sitten TSOrangessa jossa oli myös jo vaurioita kasvualueilla. Karatea kehiin ja jo luulin että auttaa mutta eilenillalla tutkin luupeilla kunnon valossa Pimenta di Cheiron käppyröiksi menneitten latvalehtien alle; elävä vaalea punkki siellä vilisti. Ilmeisesti olin suihkutellut aineen huolimattomasti tai sitten pitoisuus ei ollut riittävä. Onneksi infektio esiintyy vain alle 10%:ssa taimia mutta taisteluksi taitaa mennä tämäkin vuosi.
Gardenian, jossa kävin ihmettelemässä kahta chilipuskaa, puutarhuri suihkuttelee viinalla kasvihuoneen punkki-infektoituneita kasveja. Kokeilin Sinolia kun en pirtureseptiä ehtinyt kirjoittaa. Lopputulos oli keltaisia ja osin kuivahtaneita lehtiä. Homma sopinee nahkealehtisille kasveille.

Ylhäällä Trinidad Scorpion Morouga Blend. Hidasta kasvua. Turveversio on isompi.
Habaneroja alemmassa kuvassa. Jotenkin nihkeää tuo hydrokasvien kasvu. Onkohan tila liian kylmä? Yöllä alle +20C ja kun valot syttyvät, jotain +24C.

Limon (C.chinense) vaikuttaa vauhdikkaalta.

Rocotot ovat nupuilla mutta jotenkin standby-oloisia.

Muutama villi ja 90% vainaa 7pod white jonka siirsin takaisin turpeeseen bubblerista. Ei tule selviytymään hengissä. Ensi vuonna uudestaan.

Peito de moca kasvaa mainiosti. Taitaa 8 tai 10kpl olla kasvatuksessa ja kokeilen sopiiko amppelichinenseksi. Muutama flexuntaimi.

Tästä TSOrangesta InkRose bongasi punkkeja.

Punkkivaurio Pimenta di Cheirossa

Taimia. Yksi reikä bubblerissa on vapaana. Fatalii yellow on nimensä näköinen. Viinakäsittelyn vaikutusta.

InkRose

Unohdinkin kiittää lämpimästä vastaanotosta sekä maistiaisista ja eväistä. Eli kiitos. :) Onneksi oli visiitistä jotain hyötyä sinullekin, tietää sentään minkä kimppuun pitäisi käydä.

Toni.A

Vaikuttaa muuten epäilyttävästi nuo pari kasvia, mitkä on ötököiden jälkeen muutaman lehden kasvattanut, niin ihan viimekesäiseltä lutikkapurasun jälkeiseltä lehtikasvulta. Toivottavasti olen väärässä, mutta kerran karatea sulla on, niin anna tehohoitoa niille, niin uskoisin pelastuvan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030