tammikuu 09, 2025, 22:48:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin siementen haju ?

Aloittaja CH1LI, joulukuu 09, 2011, 22:42:47 ip

« edellinen - seuraava »

CH1LI

Eli laitoin siemeneni itämään talouspaperilautalle ja ovat tuossa lautalla olleet torstaista saakka. Päälle laitoin muovikelmun ja vähän rekiä siihen ja 4 kertaa päivässä tuulettanut siemeniä. Siemenet ovat valon alla ja niistä lähtee outo haju =S Onko tämä normaalia vai pitäneekö vaihtaa/muuttaa idätyksessä jotain ? ???

Whili

Lainaus käyttäjältä: CH1LI - joulukuu 09, 2011, 22:42:47 ip
Eli laitoin siemeneni itämään talouspaperilautalle ja ovat tuossa lautalla olleet torstaista saakka. Päälle laitoin muovikelmun ja vähän rekiä siihen ja 4 kertaa päivässä tuulettanut siemeniä. Siemenet ovat valon alla ja niistä lähtee outo haju =S Onko tämä normaalia vai pitäneekö vaihtaa/muuttaa idätyksessä jotain ? ???

Minkälaisia rekiä siihen päälle asettelit ?? Heh heh, ei vaan. Kyllähän ne siemenet hieman haisee, mikä on outo haju ?? Se on makuasia.
Tuulettelet vaan säännöllisesti niin pitäis homman onnistua.

CH1LI

:D No kyllähän se voi olla, että.tottumattomana tuolla chilin hajulle niin haisee hieman oudolle. Niin ja vielä sitä kysyisin, että onko tuo muovikelmu hyvä kansi tuohon talouspaperi-idätykseen ja milloin tuo vesi pitäisi vaihtaa ?

Nizo

Muovikelmu on ihan hyvä, kunhan siinä on niitä ilmareikiä. Vettä ei varmaankaan tarvitse vaihtaa, jos ei kuukausi tolkulla aio siinä idättää. Jos epäilyttää, niin voi sen vaihtaa vaikka parin viikon välein. Ei siitä haittaakaan ole.

CH1LI

Kiitos paljon avusta  :) Nyt saan chilejäni rauhallisin mielin idätellä  :D :D

jarski

Tarviiko lauttaidätyksessä kantta laisinkaan? Eikö tuon funktio ole estää kuivumista ja lauttamenetelmällähän vettä voi astiassa olla reilusti (jos mahtuu). Pelkällä talouspaperilla tai multa/turpeella kai tuo on enemmä vaarana? Pysyy ilmanvaihto ainakin tehokkaana.

rasse

Lainaus käyttäjältä: jarski - joulukuu 10, 2011, 10:47:48 ap
Tarviiko lauttaidätyksessä kantta laisinkaan? Eikö tuon funktio ole estää kuivumista ja lauttamenetelmällähän vettä voi astiassa olla reilusti (jos mahtuu). Pelkällä talouspaperilla tai multa/turpeella kai tuo on enemmä vaarana? Pysyy ilmanvaihto ainakin tehokkaana.

Itse olen pitänyt lautalla kantta löysästi päällä. Siis siten, että ilmanvaihto toimii, mutta kosteutta pääsee myös siementen päälle. Joissakin olosuhteissa olen nimittäin huomannut, että huoneilma voi kuivattaa jopa lautalla siemeniä päältä, jolloin itämistä ei tapahdu.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: rasse - joulukuu 10, 2011, 11:03:01 ap

Itse olen pitänyt lautalla kantta löysästi päällä. Siis siten, että ilmanvaihto toimii, mutta kosteutta pääsee myös siementen päälle. Joissakin olosuhteissa olen nimittäin huomannut, että huoneilma voi kuivattaa jopa lautalla siemeniä päältä, jolloin itämistä ei tapahdu.

Jeps. Juurikin tuosta syystä itsellänikin on lautalla kansi höllästi päällä.

Chilivaari

Tuohon hajuun liittyen voisi kysyä, olivatko välineet puhtaita ja vesi keitettyä? Aika helposti sinne saa jonkun käymistilan aikaiseksi.

Tarviiko lauttaidätyksessä kantta laisinkaan?

Kansi on hyvä olla, ei tiukasti suljettuna, mutta painovoimalla päällä. Se nimittäin nostaa ilman kosteutta, mikä on ehdottomasti hyväksi. Ilman kantta haihtuminen myös kiihtyy, mikä alentaa pinnan lämpötilaa ja hidastaa itämistä. Tuon voi tietysti korvata nostamalla ympäristön lämpötilaa.

Kuivassa huoneilmassa normaalissa huoneenlämmössä kannesta on ehdottomasti apua.

Touko

Kypärän irtoamiseenkin auttaa, kun on kansi päällä ja ilman kosteus korkeampi.
Elämä on reijässä rattoisaa

jarski

Ahaa, heti tuli monta hyvää syytä. Jatkossa siis kansi päälle täälläkin :) Kiitos viisaammille

CH1LI

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 10, 2011, 11:19:25 ap
Tuohon hajuun liittyen voisi kysyä, olivatko välineet puhtaita ja vesi keitettyä? Aika helposti sinne saa jonkun käymistilan aikaiseksi.

Huuhtelin astiaa hieman vedellä ja sen jälkeen keitetyllä vedellä. Ja keitin myös tämän veden joka sielä nyt on. Voiko vesi olla liian kylmää ? kun tuota vettä kokeilee niin tuntuu aika kylmältä. Pitäisikö ottaa lautta pois tuolta ja laittaa uutta keitettyä vettä ?

CH1LI

^ En oikein hallitse tuota lainausta  :D