heinäkuu 01, 2024, 01:32:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hengitysoireita

Aloittaja Aakoo, joulukuu 14, 2011, 20:28:58 ip

« edellinen - seuraava »

Aakoo

Tervehdys

Viime kesänä minulla oli muutama kaupan chilistä kerrätyistä siemenistä kasvatettu puska. Kasvaminen meni mainiosti, mutta juuri kukkimisen alla muutimme uuteen tupaan, jossa kukinta käynnistyi kunnolla. Kun kaikki 3 puskaa kukki alkoi minulla paha yskä joka vaivasi vain kotona. Vähän ensin jännitti olisiko meidän kohdalle sattunut hometupa. Vaan eipä sattunut, yskä loppui kun siirsin puskat peräkammariin, jonne minulla ei ole juurikaan muuta asiaa.

Juuri laitoin siemeniä itämään 4 eri lajikkeesta. Talven saa olla työhuoneessa tai saunakammarissa valojen alla ja kesäksi laitan ne pihalle. Eli harrastusta ongelma ei tukahduta. Askarruttaapa kuitenkin, että onkos muilla ollut vastaavia ongelmia? Onko lajikkeiden välillä eroja?

Whili

Mulla muut kasvit (Limoviikuna, vehkat yms.) ovat aiheuttaneet "köhää", mutta chilien kanssa en ole huomannut mitään.
Melkeimpä päinvastoin, chiliviidakko puhdistaa ja hapettaa kivasti ilmaa.

Sitä en tiedä mitenkä nuo allergisoivat, mutta ei vaikuta meikäläiseen.

jaolsten

vaikka kaikki asiat maailmassa on todettu allergsoiviksi, jopa ilma ja vesi, niin käytännössä kaikista maailman kasveista juuri chilit ovat niitä vähiten allergisoivia. Yleisimmin syynä allergiaan löytyy sisäkasvien kasvatusalustasta. Ruukkumultaan kertyy valitettavasti väistämättä hometta. Eräitä keinoja, jolla oireita pystyy vähentämään:
- Mullan, etenkin pinnan pitäminen kuivana
- Mullan pintaan kerros kevytsoraa, joka pysyy helpommin kuivana
- Kasvien tuuletus

Etenkin Limoviikunan ruukkumullasta on mitattu erittäin suuria, jopa ennätyspitoisuuksia toksiinisia homeitiöitä, siksi niitä ei saisi olla esim. julkisissa tiloissa. Yet they do exist there, unfortunately!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Tzili

^Tuota homeasiaa limoviikunasta. Pistämpä korvantaakse. Ettei ihan offtopiciksi mene, niin ei ole yskää tai muuta vastaavaa. Homeneuvot ovat hyviä, otan ehkä itsekkin käyttöön kevytsoran ruukunpäällä. Olen hieman yökyöpeli, joten olen kirjoitellut PALJON yöllä, ja suurimman osan kännykällä. Ja offtopickia taas. Menen vain nukkumaan nyt.