tammikuu 10, 2025, 11:30:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Masan chilit 2012

Aloittaja Masa.T, joulukuu 22, 2011, 00:05:21 ap

« edellinen - seuraava »

Masa.T

joulukuu 22, 2011, 00:05:21 ap Viimeisin muokkaus: syyskuu 06, 2012, 16:20:51 ip käyttäjältä Masa.T
Yhtään ainoaa ei ole nyt ennen joulua vielä kylvetty. Yleensä tähän aikaan on ollut jo paljon chiliä itämässä. Oikeastaan haluankin pääasiassa baccatumeista eniten satoa, kun savubaccatumia tulee kuitenkin eniten käytettyä. Bluesmanilta saadut ylikuumenneet fleksun siemenet menee myös kokeiluun mutta saa olla minulla ainoat villichilit tällä kertaa.
Päivitystä tulee silloin tällöin.

bluesman

Mukava että MasaT:kin on hereillä, uhkailit taannoin lopettelevasi koko chilitouhun vai käsitinkö väärin?
Käräytetyissä flexunsiemenissä on kuivunut hedelmäliha riesana. Kannattaa varmaan liotella vuorokausi ja putsata malto pois ja vasta sitten kylvää mihin haluaa. Saattaa muutoin homehtua ennenkuin/jos itää.

Toni.A

Ei tee muutenkaan pahaa liottaa lasissa siemeniä, ennenkuin laittaa itämään. En tosin itse montaa kertaa ole testaillut noin. Kyllä Masa ehdit vielä kiinni saamaan tulevien kasvien osalta. Eikun jyvää vaan jemmaamaan! ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 22, 2011, 05:48:00 ap
Mukava että MasaT:kin on hereillä, uhkailit taannoin lopettelevasi koko chilitouhun vai käsitinkö väärin?

En usko, että chilien kasvatus mihinkään jää. Tulee sitä käytettyä kuitenkin jatkuvasti.
Chilien kasvatuksen ohella on kuitenkin tullut niin paljon tuttuja, että voihan ne kasvatusten tulokset jakaa täällä päiväkirjassa, vaikka päivitykset ehkä olisikin hieman harvemmassa.

Masa.T

joulukuu 29, 2011, 13:08:35 ip #4 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2012, 19:25:07 ip käyttäjältä Masa.T
Nyt vihdoin sain aikaiseksi laittaa hieman siemeniä itämään. Listaan saattaa tulla hieman muutoksia myöhemmin.

C. annuum;
Serrano  x
Zabotec jalapeno x
Hungarian hot wax x
Navaho x
Monkey face x
Mulato isleno x
Maule´s red hot x
Costeno x
Pimiento de padron x
Beaver dam x
Kashmiri x
Squash
Georgia flame x

C. frutescens;
Donni sali  x

C. chinense;
7-pot SR strain x
7-pot Chaguanas x
Tobago sweet  x
Cajamarca  x
Habanero market peach  x
Habanero golden x
GRIF 9293 x
Congo brown x
Enorme caliente x

C.baccatum;
Aji verde  x
Aji banana  x
Guyanalainen PI 199506  x
Aji cito  x
Aji cristal x
Pimenta cambuci  x
CAP 220 x
PI 596052 x

C. pubescens;
Manzano orange  x
Canario x
Rocoto san isidro  x
Rocoto Guatemala x

Villit ja muut;
C. flexuosum x
CAP 505 C.sp x
CAP 1620 C.sp x
CO 4318  x
Peppadew x ( "Piquante" C.baccatum)

x= itänyt.

Flexun lisäksi tuli nyt kuitenkin laitettua näitä epämääräisiä myös itämään. Niiden seasta saattaa tulla joku villi lisää.
Pubescensseista ei ole minkäänlaisia odotuksia, kun tuli laitettua niin myöhään itämään.

Tuosta alapuolelta näkee, koska olen viimeksi päivittänyt tätä listaa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - joulukuu 29, 2011, 13:08:35 ip
Flexun lisäksi tuli nyt kuitenkin laitettua näitä epämääräisiä myös itämään. Niiden seasta saattaa tulla joku villi lisää.
Pubescensseista ei ole minkäänlaisia odotuksia, kun tuli laitettua niin myöhään itämään.

Ei tämä niin myöhään ole ettei kannattaisi olla odotuksia. Minusta ainakin tuntuu, että monella on yliampuvan aikainen aloitus, kun aloittavat lokakuussa tai marraskuun alussa. Jos ei ole kasvua viivästäviä ongelmia ja olosuhteet on kunnossa, nyt kylvetyt pubet ehtii hyvin tuottamaan kesällä.

Masa.T

joulukuu 30, 2011, 10:47:10 ap #6 Viimeisin muokkaus: joulukuu 30, 2011, 11:24:15 ap käyttäjältä Masa.T
Laitoin nyt kuitenkin Rocoto san isidron vielä itämään, kun olen ainakin siitä joskus saanut hieman satoa. GRIF9293 chinenseihin ja Aji cristal baccatumeihin tuli vielä lisäksi sekä näihin erikoisiin Filagolta aikoinaan saamiani Peppadewn siemeniä. Tuosta Peppadewstähän ei ole oikein tarkkaa tietoa mikä se on. Joku oli veikannut tomaatin ja paprikan risteymäksikin, mitä kyllä hieman epäilen, kukka ainakin vaikuttaa aika lailla baccan kukalta.

Edit.  Nyt löysinkin jo tietoa, että tuo Peppadew on paremminkin tuotemerkki "piquante" C.baccatumista tehdyille säilykkeille. :)

Masa.T

Ensimmäiset itäneet tuli Aji bananasta, Aji verdestä, Guyanalaisesta, Aji citosta ja serranosta. Oikeastaan hieman turhankin nopeasti! En odottanut näin nopeaa itämistä ja osaan siemenistä oli tullut jo hieman liian pitkät juuret. Sain viskata ne roskiin. Kaikki muut oli omista siemenistä, paitsi serrano.
Guyanalaisesta ja Aji verdestä onkin tarkoitus kasvattaa hieman enemmänkin taimia, ehkä laitan niitä niitä vielä enemmänkin itämään.;)

El Borracho

Anteeksi, mutta mitä tarkoittaa jos siemenessä on liian pitkät juuret? Ihan uteliaisuuttani kysyn.

Masa.T

tammikuu 03, 2012, 22:11:05 ip #9 Viimeisin muokkaus: tammikuu 03, 2012, 22:12:50 ip käyttäjältä Masa.T
Lainaus käyttäjältä: El Borracho - tammikuu 03, 2012, 21:50:58 ip
Anteeksi, mutta mitä tarkoittaa jos siemenessä on liian pitkät juuret? Ihan uteliaisuuttani kysyn.

Pyrin aina istuttamaan siemenen taimimultaan heti, kun siemenestä alkaa ilmestyä sitä valkoista juurta (häntää). Mielestäni juuri pääsee silloin parhaiten kasvamaan istutusastiassa alaspäin ja tulee parempi juuristo. Nyt jossain siemenessä oli jopa näkyvillä sirkkalehtien alkua. Ehkä näin hyvin itävät siemenet olisikin parempi kylvää heti kasvualustaansa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - tammikuu 03, 2012, 22:11:05 ip
Pyrin aina istuttamaan siemenen taimimultaan heti, kun siemenestä alkaa ilmestyä sitä valkoista juurta (häntää). Mielestäni juuri pääsee silloin parhaiten kasvamaan istutusastiassa alaspäin ja tulee parempi juuristo. Nyt jossain siemenessä oli jopa näkyvillä sirkkalehtien alkua. Ehkä näin hyvin itävät siemenet olisikin parempi istuttaa heti kasvualustaansa.

En kyseenalaista etteikö tuo toimisi, kun olen itsekin tehnyt niin, mutta kysyn kuitenkin onko muita perusteita kuin oma kokemus? En ymmärrä miksi sentin parin juuri ja sirkkalehdet häiritsisi juurten kehittymistä multaan/kivivillaan siirrettäessä. Kasvattamalla lautalla sirkkoihin asti välttää myös mahdolliset kypäräpää-ongelmat.

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 03, 2012, 22:15:11 ip
Lainaus käyttäjältä: Masa.T - tammikuu 03, 2012, 22:11:05 ip
Pyrin aina istuttamaan siemenen taimimultaan heti, kun siemenestä alkaa ilmestyä sitä valkoista juurta (häntää). Mielestäni juuri pääsee silloin parhaiten kasvamaan istutusastiassa alaspäin ja tulee parempi juuristo. Nyt jossain siemenessä oli jopa näkyvillä sirkkalehtien alkua. Ehkä näin hyvin itävät siemenet olisikin parempi istuttaa heti kasvualustaansa.

En kyseenalaista etteikö tuo toimisi, kun olen itsekin tehnyt niin, mutta kysyn kuitenkin onko muita perusteita kuin oma kokemus? En ymmärrä miksi sentin parin juuri ja sirkkalehdet häiritsisi juurten kehittymistä multaan/kivivillaan siirrettäessä. Kasvattamalla lautalla sirkkoihin asti välttää myös mahdolliset kypäräpää-ongelmat.

Ei ole muita perusteita, kuin oma kokemus. En sano, etteikö onnistu kasvatus näistä pitempi juurisistakin. Itse asiassa istutin nyt myös näitä pitkä juurisia. On vaan muodostunut tuollainen tapa. Enkä oikein tykkää sählätäkään siemenien kanssa, mihin on ehtinyt kasvaa pitkä juuri vaan siirrän sellaiset sivuun. Idätykset oli nyt siis tuollaisessa lauttasysteemissä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - tammikuu 03, 2012, 22:29:37 ipOn vaan muodostunut tuollainen tapa.

Niitä on itse kullakin.
Minä olen viime aikoina ottanut tavakseni päästää taimet lautalla sirkkalehdille asti. Pitkä juuri kyllä irtoaa ja sen voi laittaa kierteelle tai upottaa ruukun pohjalle asti, millainen kuoppa nyt sattuu tulemaan. Ainakin yhtä hyvin ovat tällä tavalla lähteneet.

Viimeksi pidin varataimia muutaman viikon lautalla ennen multaan siirtoa. Eihän ne sirkkalehtiä pidemmälle kasvaneet, mutta ryöhähtivät kasvuun heti, kun juuret pääsivät multaan.

Tiemuh

Itse idätin kauden ensimmäisiä arvokkaita villien siemeniä lautalla ja laitoin ne turvemultaan kun häntä tuli ulos. Moni lähti kasvamaan, vaan muutama kaikkein arvokkaimmista ei milloinkaan antanut enää elonmerkkiä mullan pinnalle. Seuraavassa idätys satsissa annoin kaikkien siemenien kasvaa niin paljon kuin niillä voimaa riittää ja siirsin vasta sirkkalehdillä turpeeseen. Tässä tavassa muodostui ongelmaksi se että jotkut olivat kasvattaneet häntänsä styroksin sisään ja juuri katkesi siiron yhteydessä. Kolmatta satsia olen kohdellut niin että siirrän taimen turpeeseen heti kun sirkat on vapautuneet kypärästä. Myös tällöin juuri voi kasvaa styroksiin ja vahingoittua siirrossa. Sanoisin että paras tapa olisi olla sellainen lautta johon juuri ei voi porautua, sillä paperista olen ainakin tähän asti saanut kaikki ilman suurempia vaurioita irti, ja antaa kasvaa niin isoksi kuin voima riittää ja vasta sitten siirtää varsinaiseen kasvualustaan. Styroksin ja paperin väliin voisi laittaa vaikka muovia, jonka läpi en usko juuren pääsevän. Taidankin tehdä näin seuraavan baccatum lautan kanssa.

PP

Kokeile paperina suodatinppuseja. Ne on tosi tiivistä joten juuret ei tartu helposti.

Tiemuh

Tuota olen harkinnut myös. Olisiko ollut MadDog joka niin kertoi tehneensä.

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 03, 2012, 23:11:41 ip
Sanoisin että paras tapa olisi olla sellainen lautta johon juuri ei voi porautua, sillä paperista olen ainakin tähän asti saanut kaikki ilman suurempia vaurioita irti, ja antaa kasvaa niin isoksi kuin voima riittää ja vasta sitten siirtää varsinaiseen kasvualustaan. Styroksin ja paperin väliin voisi laittaa vaikka muovia, jonka läpi en usko juuren pääsevän. Taidankin tehdä näin seuraavan baccatum lautan kanssa.

Itse olen käyttäny kuplamuovia, toimii vallan mainiosti, ja juuret ei pääse porautumaan mihinkään. Toinen etu jonka olen huomannut, koska kuplamuovi on varsin ohut, pysyy talouspaperi jatkuvasti erittäin märkänä ja jos sattuu siemen homehtumaan, ei home pääse leviämään mihinkään noin märän paperin ylitse.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Masa.T

Kiitos kommenteista. Taas oppi jotain uutta.  :)
Nuo minun lauttasysteemini tosin hieman poikkeaa tuosta chilivaarin kehittelemästä systeemistä. Tuossa kelluvassa systeemissäni on vaan ohuesta superlon-palasesta tehty lautta (mikä ihme ja kumma kelluu!) ja sen päälle olen laittanut taiteltujen suodatinpaperipalasten väliin siemenet. Vesi tulee tuon superlonin läpi juuri sen verran, että siemenet pysyy kosteina. Tuo ruskea suodatinpaperi ainakin pehmenee tässä aika äkkiä oltuaan jonkun aikaa märkänä.
Toinen idätys-systeemi on, että olen vaan laittanut altakastelumattoa paksuhkon solumuovin ympäri ja sen vesiastiaan. Samaten nuo siemenet suodatinpaperin välissä tuohon päälle.
Kummassakin systeemissä nuo pitkät juuret saattaa käydä ongelmaksi. Tuon altakastelumaton aion nyt ainakin juuri sen vuoksi vaihtaa wettex-talousliinaan, siinäkin kun tuo kosteus siirtyy kapillaarisesti.

Huru-ukko

Ensimmäinen lautta oli minulla juuri tuollainen superlonlautta, jonka päälle siemen ja talouspaperi päälle. Kun juuret oli kasvaneet hiukan pidemmiksi, niin muutamasta taimesta katkesi pääjuuri sinne superlonin sisään. Nyt on kovaa styroxilevyä (noin 5x6cm) ja sen päälle talouspaperi, sitten siemen ja lopuksi noin 2x2cm talouspaperinpalanen siemenen päälle. Osan olen istuttanut heti kun juurta pukkaa, mutta kokeeksi olen myös antanut kasvaa sirkkalehdille asti.
Nyt on kokeiluna päällä sirkkalehtisellä noin 1EC ravintolitku, miten pärjää ja kasvaako lautalla niissä olosuhteissa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 04, 2012, 12:57:53 ipNyt on kokeiluna päällä sirkkalehtisellä noin 1EC ravintolitku, miten pärjää ja kasvaako lautalla niissä olosuhteissa.

Tuossa voi käydä huonosti.
Vesi pilaantuu, limottuu tms. ja kasvit kuolevat. Ihan kaikkea ei voi yhdistää ainakaan, jos idätyslaatikko on läpinäkyvä ja valolle alttiina. Olen joskus tehnyt tuollaisen kokeen ja se päättyi nuutumiseen. Veden vaihdolla ennen ravinneliuosta se voisi toimia.

Ilman ravinteita vedessä sirkkataimet sinnittelevät lautalla useita viikkoja saman kokoisina ja esimerkiksi multaan siirtoja voi niputtaa tällä tavalla.