kesäkuu 26, 2024, 08:02:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mitä siitä Joulupöydästä pitää löytyä?

Aloittaja wille, joulukuu 23, 2011, 22:17:13 ip

« edellinen - seuraava »

wille

Kaikenlaisia variaatioita löytyy, mutta mikä sinusta on se Joulupöydän oikea sisältö?

Meillä se koostuu tietenkin kinkusta, kylmäsavulohesta, punajuurista ja suolakurkuista (ei niin rosollista väliä), kinkun kastikkeesta, silleistä, herneistä ja itse tehdyistä sinapeista. Siihen sitten tietty hinonnettua sipulia ja punasipulia, tilliä, keitettyä kananmunaa ja muuta lisuketta.

Cevicheä olen yleensä tehnyt aatonaattona ja samoin ihan savusiikaa. Tänä vuonna jäivät pois.

Sitten tietysti asiaan kuuluvat oluet aterialle, puna- ja valkoviiniä, ja konjakkia tai muuta jälkkärille. Ja juustoja. Onneksi Kouvolastakin löytyy nykyään palveleva juustotiski. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Kaltsu

Juomapuolella: Urbock, punkku, portviini, olut ja whisky.

Ruokapuolella: Kinkku, peruna, soossi, portviinisilli, kylmäsavu, lämminsavu, rosolli. Jälkkäriksi suklaakakku.

Panostan enemmän hyvään juotavaan ja kinkkuun. En hirveästi välitä jouluruuista.

http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

wille

Niin tosiaan keitetyt jauhoiset perunat ja lanttukaatikon unohdinkin mainita.
Yhtenä Jouluna mukana oli palvattu kalkkuna. Varsin pätevää evästä sekin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

tomppa,

Kyllä täytyy olla itse tehtyä maksalaatikkoa,porkkanalaatikko,lanttulaatikko,imelletty perunalaatikko.
sitten kinkkua sekä rosollia ja graavilohta! juomana maito..   perussuomalainen juntti kun olen ja ajan ranskalaisella autolla.

AnouR

Lohta, poroa, lanttulaatikkoa, mätiä, juustoja, leikkeleitä, suklaata.... Kinkkua perinteen vuoksi, vaikka jää kaikilla yleensä syömättä. Ja juhlapyhinä tässä talossa ei nautita tippaakaan alkoholia, jotta lapset oppisivat jotain muutakin... Eli juomapuolena lähinnä maito, limsa ja mehut. RAUHALLISTA JOULUA!

TunturiTiger

joulukuu 23, 2011, 23:10:22 ip #5 Viimeisin muokkaus: joulukuu 24, 2011, 00:40:14 ap käyttäjältä TunturiTiger
Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - joulukuu 23, 2011, 22:46:45 ip
Kyllä täytyy olla itse tehtyä maksalaatikkoa,porkkanalaatikko,lanttulaatikko,imelletty perunalaatikko.
sitten kinkkua sekä rosollia ja graavilohta! juomana maito..   perussuomalainen juntti kun olen ja ajan ranskalaisella autolla.

Piti ihan kirjoittaakkin tähän jotain. Itse lisäisin tuohon listaan vielä, sillit, kotikaljan ja pikkusisko-juuston. Ja jouluna ei mitään kotikaljaa väkevämpää juodakkaan, vaan mieluummin pelataan paketeista tulevia lautapelejä lasten kanssa.

exa

Kinkkua ja asianomainen kastike (mahdollisesti myös savukalkkunaa), sekä graavi- että kylmäsavulohta. Lisäksi lohta tai muuta kalaa jossain muussa muodossa, mahdollisesti lämminsavuna. Laatikkopuolelta jouluun yhdistän perinteiset lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot, myös bataattilaatikko on joinain vuosina ollut listalla.

Lisukkeina muun muassa herneitä ynnä muita kasviksia, Dijon- tai muu herkullinen astetta vahvempi sinappi ja erinäiset pääruoan jälkeen nautittavat herkut.

Juomina otteet sekä puna- että valkoviineistä ynnä korillinen lageria sekä laadukas konjamiini.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Nizo

Meillä mennään joka vuosi vähän fiiliksen mukaan. Kinkku, perunat ja laatikot on aina vakiona, mutta muuta pikkulisuketta hommataan aina vähän erilaisia. Kala on myös lähes joka vuosi mukana kuvioissa.

Aku

Ei muulla niin väliä, mutta hyvä kahvi kuuluu minun jouluuni.

LupeKani

Kinkku, jauhoiset perunat, poronkäristys, joululaatikot, sinappi, graavilohi, silakat, muut kalat ja kalkkunafileitä. Lisukkeena sitten juustot, salaatit, smetanat, mädit sun muut, rosolliin täällä ei kukaan koske vapaaehtoisesti...

Ryhis

Graavilohta, paria eri silliä, lihalientä ja pasteijoja, lanttulaatikkoa, ehkä jotain possuleikettä, kylmäsavulohta, smetanaa ja mätiä (+silputtua sipulia), kynttilät, punkkua, kori bisseä, jääkylmä kossu jotta voidaan skoolata vuorotellen joululle ja Mannerheimille, keitettyjä perunoita, panettone ja hyvää kahvia.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Janne

Ei joulupöydässä tarvita kuin kaikkea, kunhan sitä on ylettömästi.

Mässäillään!
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Minbaari

Kaikki mitä se anoppi on joulupöytään loihtinut+ lisukkeeksi valkosipuli-canarioita, nagasinappia ja monopolin jouluoluita.
#816

Whili


masaiman

-KINKKU
-Lihapullia
-Palapaistia
-Porkkanalaatikkoa

Muu onkin sitten vapaamuotoisempaa, kunhan pöydästä löytyy myös paria eri sinappia (ärjyä kotisinappia sekä konjakkisinappia) sekä tummaa olutta. Tänä syksynä tuli tehtyä säilykepurkillinen Aji Cristaleita, joka olis huomenna tarkoitus korkata joulupöydässä kanssa. Mielenkiinnolla odotan voiko niitä syödä...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: wille - joulukuu 23, 2011, 22:17:13 ip... kylmäsavulohesta, punajuurista ja suolakurkuista (ei niin rosollista väliä) ...

En minäkään yleensä, mutta nyt.
Tämän vuoden yllätyssuosikiksi muodostui rosolli Aji Cristalilla. Ihan Fatalliin purkista niitä paloiteltuja etikkasäilykkeitä lisäsin rosollin joukkoon. Sulautuvat hyvin sinne, mutta maistuu ihan ällistyttävän hyvältä.

wille

Se alkaisi taas olla aika miettiä pöydälle päätyviä herkkuja. Kinkku on ja pysyy, mutta jotain vähän erilaistakin voisi tälläkertaa olla. Tuota perinteistä kun on saanut nyt nauttia enemmän kuin riittävästi.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

LupeKani

Kinkkua
Riistapaisti
Perunat
Salaatteja
Kalasäilykkeitä
Savulohta
Maksa/porkkanalaatikko
Graavilohi
Kinkulle kastike
Lisukkeita(oliivit, juustot, mädit jne)

Juomaksi olen itselleni ottanut tummaa olutta ja punaviiniä, mutta muuten pöydässä on punaista maitoa ja Colaa.

NiGo87

Pöydästä löytyy varmasti kinkkua, maksalaatikkoa, lanttulaatikkoa, perunalaatikkoa, rosollia (jossa PALJON sipulia), italian salaattia (itse tehtyä), jäniskastiketta, lohta savustettuna, lohta graavattuna ja itsetehtyä sinappia.

Ajattelin myös tehdä lohiterriiniä, jos vaan aika antaa myöden. Kerran sitä olen kokeillut ja oli oikein maukasta.

Miquel

Millaisia kinkun kastikkeita porukka suosii?

Oma ehdoton MUST joulupöytään on mäti siiasta tai muikusta sekä punaviini ja tottakai hyvä seura. Kaikki muu on toisarvoista.  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0