lokakuu 06, 2024, 09:32:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ongelmia HPS 150W lampun kanssa.

Aloittaja slipkasvu, joulukuu 28, 2011, 18:15:12 ip

« edellinen - seuraava »

slipkasvu

Terve!
Toivottavasti tulee oikeaan paikkaan.
HPS lamppuni toimi täydellisesti ensimmäisen viikon, siemenet ei ole ehtinyt tulla vielä mullasta joten on aika tärkeää chileilleni että lamppu toimisi.
Joka kerta kun nyt pistän virran päälle pelkkä sininen sähkön virtaus näkyy tuubin sisällä, mutta ei anna valoa.  >:(
Mikä voisi olla vialla?
Seinään yhdistetty jatkojohto missä on n.6 paikkaa missä on sitten muunnin ja tuulettimet isketty kiinni, mutta tällä kertaa ei aamulla lamppu antanut valoa.
Pitäisikö ostaa uusi lamppu tai muunnin vai onko koko sössökkä täysin pilalla!?
Nyt on chilieni elämästä ja kuolemasta kyse joten mielellään haluaisin nopeasti vastauksen!
Kiitos!

blakk

Onko lamppu uusi? Jos on, lähtisin ensimmäisenä kokeilemaan uutta polttimoa. Ja myyjään kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä.
Ensihätään siirrä ruukut/minikasvari lämpöiseen paikkaan ja valoksi yksi tai useampi esli (pikku eslitkin käy). Tuossa vaiheessa lämpö on tärkeämpi kuin valon määrä!

biblo

Ruuvaa lamppu irti ja takaisin huolellisesti. Kytke sitten uudestaan ja katso mitä tapahtuu.


Tosiaan, lamppuq ruuvatessa piuhat irti verkosta.
"Grow food, not lawns"

synkri

Mulla on turhana näitä, täysin käyttättömiä:
http://www.philips.fi/l/lamput-ammattivalaistus/kompaktit-kaasupurkauslamput-chid/mastercolour-cdm-monimetallilamput/mastercolour-cdm-t/928083705125_eu/
Eli 150w monimetallipolttimoita, G12 kantasia.
Löytyy kans 70wattisina samaa.
Sanotaanko 20euroa/kappale postitettuna.
Pistä yvtä.

Leipis

Jos on ihan kaupasta uutena ostettu niin yhteys myyjään ja takuun kautta uusi tilalle, kyllä lamppujen pitää toimia ja jos kerran toimi jo viikon hyvin niin sitten on jotakin vikaa tullu.

Siku

Olethan koittanut törkkästä tulpan suoraan seinään. Natikoiden kanssahan saattaa liian pitkät johdot aiheuttaa juurikin syttymisongelmia, toisaalta on melko pieni lamppu kyseessä.

slipkasvu

Kiva kun olette viittinyt vastata!
Lampun tilaus tehtiin kauan aikaa sitten, en ollut ehtinyt aloittaa projektia vielä silloin.
Muuntimessani voi laittaa joko HPS tai MH ja minulla on molemmat 150w HPS ja 150 MH missä on molemmissa täysin sama ongelma, joten epäilen että itse lamppu on ongelma.
Lainaus käyttäjältä: Siku - tammikuu 01, 2012, 16:27:23 ip
Olethan koittanut törkkästä tulpan suoraan seinään. Natikoiden kanssahan saattaa liian pitkät johdot aiheuttaa juurikin syttymisongelmia, toisaalta on melko pieni lamppu kyseessä.

Olen kyllä, sama ongelma.
Onko kyse muuntimesta?
Muunnin on sellainen että reflektorista missä lamppuni on kiinni menee sinne johto, ja se johto on ns. itse johdotettu, tai siis olen itse laittanut ne kolme johtoa oikeisiin paikkoihin siihen sokeripalaan.
Ei ole siis uusia tuotteita koska nämä ehdittiin jo 2011 alkupuolelta tilaamaan, mutta kesti täydellisesti ensimmäisen viikon.
Minulla ei ole mitään ideaa mitä tehdä, olette ainoa toivoni!

Leipis

Kerran käytössä on 2 erinlaista lamppua testailua varten ja ongelma on jatkuu niin kyllä lamput on kunnossa (ellei kummassakin sattuisi jollakin ihmeellä olemaan sama ongelma) ja alkaisin epäilemään vikaa muuntajassa. onko varmasti kaikki johdot kiinni tukevasti, se voisi myös aiheuttaa ongelmaa?

HerraDI

tammikuu 05, 2012, 18:48:50 ip #8 Viimeisin muokkaus: tammikuu 06, 2012, 12:13:29 ip käyttäjältä HerraDI
Minkä mittainen on sytyttimeltä lampulle menevä johto? Jos johto on liian pitkä niin sytytyspulssin jännite laskee ja lamppu ei syty. Kannattaa kokeilla lyhyempää johtoa.

EDIT: Jos kyseessä digitaalinen sytytin niin kannattaa odotella kytkemisen jälkeen noin 15min lampun syttymistä. Useissa digitaalisissa sytyttimissä on sytytys järjestetty lyhyillä pulsseilla, joita tulee pienin välein noin 15 minuutin ajan.

sammal

Kun laitat töpselin seinään niin kuuluuko kuristajasta sellaista pientä naksuttavaa ääntä?? ja lamppu hieman välähtää joka "naksauksella"??
Itsellä oli tällainen vika kun polttimo oli rikki.
Ja kokeilitko ikinä kuumana sytyttää natikkaa? jos ei kuumana meinaa syttyä niin tarkoittaa että kuristin ei ole ok.
Esim uuden lampun pitäis kuumana syttyä normaalisti.

biblo

Lainaus käyttäjältä: sammal - tammikuu 05, 2012, 18:49:34 ip
Kun laitat töpselin seinään niin kuuluuko kuristajasta sellaista pientä naksuttavaa ääntä?? ja lamppu hieman välähtää joka "naksauksella"??
Itsellä oli tällainen vika kun polttimo oli rikki.
Ja kokeilitko ikinä kuumana sytyttää natikkaa? jos ei kuumana meinaa syttyä niin tarkoittaa että kuristin ei ole ok.
Esim uuden lampun pitäis kuumana syttyä normaalisti.


Natikka käyttäytyy ongelman mukaisesti kun lämpimänä läväyttää päälle. Aina pitää jäähdyttää hetki ennen uutta starttia. Tokihan voi syttyä mutta polttimo ei tykkää hyvää.

Eli kuumana ei pidäkään mennä koittamaan/syttyä nopeasti.
"Grow food, not lawns"

sammal

Kun ilmeisesti tunnet natikan sielunelämää niin kertoisitko miksi polttimo ei tykkää lämpimänä sytyttelystä?
Itsellä tosin on vikavirtasuoja esim n 1s-30min sähkökatkoja varten että ei mene polttimo rikki siinä jos ei sytykkään.
Tuli muuten mieleen että onko normaalia jos natikan sammuttaa niin töpselistä saa sähköiskun  ??? ei siis mikään kova mutta kyllä se säikäyttää
Tämä siis vanhalla natikalla jossa koteloitu virtalähde ja tätä pitää jäähdyttää ainakin 4h ennen kuin suostuu syttymään.
Konkkahan sen sähköiskun aiheuttaa  mutta eikö konkan pitäis purkaa varaus lamppuun kun lamppu sammutetaan, eikä töpseliin   ;D

biblo

Tälliä ei kuulu saada, maadoituksesta tuon epäilisin johtuvan.

Tuosta lämpimänä sytytysjutusta voisi joku tarinoida enemmän. Itse olen nyrkkisäännön oppinut kymmenisen vuotta sitten joten muistissa ei ole mitään.
"Grow food, not lawns"

sammal

Miten se voi johtua maadoituksesta? Kaikki johdot on kiristetty asiallisesti ja johdot on ehjiä, ja heijastimesta ei saa sähköiskua.

Kärsä Babar

Kannattaisi ensin käyttää sitä lamppua sähkömiehen tutkittavana, jos siitä ei löydy vikaa niin sitten ottaa sähkömies tutkiin asuntoa.
Voihan siinä virtojohdossakin vikaa olla vaikkei sitä päällepäin näy.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

biblo

Kärsähän sen sanoikin, töpseli lyö läpi mahdollisesti. Meinasinkin maadoituksia myös talosta, en vain kytkennöistäsi.
"Grow food, not lawns"

sammal

Johto on tarkastettu ehjäksi mittarilla + varalta vaihdettu myös tarkastettuun johtoon, pistorasian maakaan ei anna virtaa läpi(mittarilla tarkastettu) sekä testattu myös johdonpätkällä missä töpseli = ei vikaa.

Eli kyllä se johtuu noista lampun sisuskaluista, kait tuota uskaltaa käyttää?

Xbow

Kyllä se taitaa niin olla, että natikan töpselistä voi saada sähköiskun, heti sen jälkeen kun se töpseli on pistorasiasta irti kiskaistu. Älä siis sörki, vaan anna varausten purkautua. Kun natikka on sammunut, niin hyvä sääntö lienee: Älä koske seuraavaan puoleen tuntiin... Myöskin on niin, että natikka kuuluu sytyttää kylmänä. Lämpimänä jos yrittää sytyttää, niin seurauksena voi olla, virtalähteestä riippuen, vain sinisen valon välähtelyä, kun virtalähde antaa virtapulsseja.

Virtalähteen sekä lampun lisäksi kriittinen komponentti on virtalähteen sekä lampun välinen johto. Mikä tahansa puhelinpiuha ei todellakaan kelpaa, kun virtalähde antaa pikkuisia tuhansien volttien pulsseja... Eli se on syytä olla kunnolla kytketty sekä asianmukainen johto. SPNA:n sytyttämiseen kun vaaditaan paljon tehoja.  Kuulemma joskus liitoskohdassa saattaapi se johto jopa sulaa ( kun johto ei ole kunnolla kiinni ) aiheuttaen sen, ettei siitä pääse riittävästi virtaa itse lamppuun ennen kuin kytkentä on taas korjattu.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti