heinäkuu 03, 2024, 05:06:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


cornell Germaniassa

Aloittaja cornell, tammikuu 04, 2012, 00:34:01 ap

« edellinen - seuraava »

cornell

Ok, näin mä vähän olen itekkin tumannut. Kyllä ne kasvuun lähtevät viimeistään kasvihuoneessa. Tuli pikkusen yllätyksenä kuitenkin tämä kukkiminen. En ole ennen pistiksinä talvettanutkaan joten aina oppii uutta...

Kiitoksia! en tiedä konkarista ... hitto että parissa vuodessa hommat unohtuu, mutta todella mukava on planttuja hyysätä. Mä jäin ulos kuvioista juuri siinä vaiheessa kun Nagat yms. iskivät laajempaan tietoisuuteen ja Fasse pisti kunnon busineksen pystyyn. Olin pikkasen ihmeissäni kun paussin jälkeen rupesin 2010 chilijuttuja taas surffailemaa.

Oikeestaan vasta silloin tajus mikä oli puuttunut. Muutto Saksaan oli todellinen irtiotto kaikesta... ei ollut yhtään tuttua täällä, vieras kieli ja uudet duunit... siinä oli tarpeeksi pureskeltavaa. Nyt tuntuu, että on löytänyt perille ja elo alkaa sujua... sairastelut vähenivät murto-osaan entisestä sen jälkeen kun pääsi kasveja kasvattelemaan! En mä noita podeja edelleenkään raakana syö, mutta nagahenget hoitaa mut kuntoon ja ohjaavat oikeille urille...

Ammattimaista toimintaa versoo useammalta taholta, hienoa! Oot Herpiili itsekin siirtynyt puutarhurien kiltaan?
¨käynks mä usein täällä?¨

svalli

Hienoa nähdä täällä vanhoja tuttuja. :) Olenkin ihmetellyt oletko unohtanut kasvattelut kokonaan ja siirtynyt pelkkään bratwurstiin.
Minä en enää täällä kirjoittele niin usein, vaikka chilejä vielä kasvattelen kaikkien muitten kasvien lisäksi. Kasvihuoneenkin sain kasaan viimekesänä, joten nyt on toiveissa saada uudistettua mietojen chinensien siemenkokoelmaa.

Mielenkiintoista seurata minkälainen kasvatuskausi on siellä etelässä päin.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: cornell - helmikuu 14, 2012, 10:31:19 ap
Ammattimaista toimintaa versoo useammalta taholta, hienoa! Oot Herpiili itsekin siirtynyt puutarhurien kiltaan?



Tammikuun alkupuolella tuli aloiteltua puutarhatalouden opinnot ja jatkuvat toukokuulle 2014 joten pikkuhiljaa siirrytään :)

Muutamassa vuodessa on harrastus levinnyt melko laajalle ja tarjontakin tuntuis jatkuvasti vaan kasvavan, kunnollisia chilimakkaroitakin (kuten Kivikylän Tulitikku-nakki jossa on Nagaa) on alkanut ilmestymään ja taimitarhatkin tuntuis lähtevän tarjoamaan vähän eksoottisempiakin lajikkeita mihin on aiemmin totuttu.

Mielenkiintoista seurata miten kasvattelu onnistuu toisaalta paremmissa ja toisaalta hieman vaativammissa olosuhteissa :)


cornell

helmikuu 18, 2012, 17:55:06 ip #23 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2012, 11:59:02 ap käyttäjältä cornell
Terve vuan kaikille ja tattista!

Muisti palaa pätkittäin! Kyllä Saksassa tavaraa riittää ja usein hinnat hieman paremmat kuin siellä Pohjolassa... tosin siellä teillä on jotain mitä rahalla ei täältä saa!!! Saksassa mää pidän tietynlaisesta junttiudesta tahi maalaisuudesta joka on saanut protestin piirteitä. Maalla asuvat ovat täälläkin aika marginaalissa, mutta se ei tunnu monia vaivaavan... viis veisataan digiajan ihmeellisyyksistä ja sen luomista uusista tarpeista. 8-kymppiset sodan nähneet selviytyjät ajelee kopittomilla traktoreillaan paskaa pikkupelloille, tekevät heinää lampailleen ja kasvattavat suuren osan elintarvikkeista itse. Uusmaalaiset komppaavat mukana ja opettelevat elämään luonnon rytmissä, romantisoivat maalaiselämän ja haluavat lastensa kiipeilevän kirsikkapuussa jonkun vitun playstationin sijaan... ja hyvä niin. mä olen ihan messissä... ei olis uskonut että johtavan talousmahdin sylissä elellään myös hyvin yksinkertaista elämää... jessus eihän näillä tyypeillä voi tehdä rahaa!!!

Herpiilille tervetuloa uuden ammatin pariin!! Voin samantien suositella hakeutumaan Keski-Eurooppaan harjoittelujaksoille... Britteihin, Saksaan, Hollantiin... Vaikea tarhurina on tienata... taitaa olla kutsumusammatti nykyään... pitää olla ulkona ja nostella asioita, hikoilla ja likaantua... ja tykätä kukista. ei oo helppoo

Svalli, mahtavaa että otit yhteyttä \O/ . Sain sulta aikoinaan paljon... viimekesänä, mulla kasvoi kämmenen levyisiä Pink Brandywine pihvitomaatteja !!! Aivan törkeän hyvä lajike ja vaikka on heirloom niin oli mun lajikkeita taudeille kaikkein resistentein... sun siiduista lähtee mulla joka vuosi kasveja tulemaan!!

Pistähän raporttia kaikesta mielenkiintosesta!

Idätykset idätelty ja viimoset taimet ruukutettu
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Tässä ne nyt ovat... mahtuvat vielä yhdelle tarjottimelle... loppukesästä tulee kasvarissa ahdasta...



Pistiksestä



Siemenestä

¨käynks mä usein täällä?¨

PP

Lainaus käyttäjältä: cornell - helmikuu 20, 2012, 11:57:58 ap
Pistiksestä

Siemenestä



Hyvä vertailu, joka kertoo, että pistokas säilyttää emokasvin tiedon kasvuvaiheestaan ja jatkaa pienten lehtien tekemistä sekä todennäköisesti satoaa nopeammin kuin siementaimi.

cornell

Tältä näyttää... pitänee noihin pistiksiin soveltaa jatkuvan sadotuksen strategiaa eli trimmata niitä ja yrittää pitää kasvua yllä poistamalla osa raakileista... muuten saattavat jäädä pieniksi penteleet...
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Ihan vain muistiinpanona... 5-7.3. tein 5 vartetta joista 2 jouduttu uusimaan. Minikasvarissa on tällä hetkellä:

Ramiro Gumdropilla (bacca)
Naga Gumdropilla
Naga Aji Cristalilla (bacca)
Aji Cristal Murupilla (chinense)
Choco Fatalii Rocotolla (pube)

Näistä 3 on kiilaliitoksella, ramiro hakaliitoksella ja ChocoFasse on liitetty Rocoton varteen.

Varttaminen oli aika säätöä... vaikea saada teipattua liitoskohta tiiviisti... taimet ovat aika hentoja. Minikasvarin toinen luukku oli jostain syystä raollaan ja se kostautui heti ja vartteet alkoivat lerpattaa.
Kumpikin menetyistä vartoksista oli ajautunut rti perusrungosta. Toivotaan että edes muutama kasvaisi kiinni.
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

maaliskuu 18, 2012, 20:47:44 ip #28 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 19, 2012, 00:01:36 ap käyttäjältä cornell
Olipa kiva käydä Suomessa vaikka hautajaisista olikin kyse. Tunnelma oli aikas talvinen verrattuna Ala-Saksin kevääseen. Viikonloppuna mitattiin varmasti kohonneita grillisavun määriä alailmakehässä kun Horstit aloittivat grillikauden... reilua 15 astetta ja linnunlaulua !!! Kirsikassa on jo piukat silmut...

Latvoin isommat taimet vaikka pahaa teki... on niin pienet taimetus tilat mulla... Paras uutinen lienee se että BmJaques aloitti vihdoin kasvun. Pubet kukkivat ennen aikojaan ja pistikset aivan täynnä budeja ; )) Taimet ovat nyt 9cm poteissa ja kasvualustassa kanankakkaa, mykosieniä ja bio bizziä

Vartospuolella ei näytä hyvältä... jos se ois helppoa niin kai sitä enemmän vartettais... 7 vartoksesta 2 kohdalla vielä toivoa ... kasvit näyttävät tosi huonoilta... 10 päivää minikasvarissa ja lehdet aivan hartsissa... uskon ja toivon, että oikealla tekniikalla ja jälkihoidolla tämä saataisiin onnistumaan...
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Kylmä on kevät. Kirsikan alkava kukinta pitää mielialan korkealla.




Malttamattomana odotan kasvarikauden alkua. Ajatuksissa on pääsiäisenä askarrella taimille kuplamuovista lämmitettävä teltta yösijaksi. Hatuttaa valojen alla kasvatus kun aurinkoa riittäisi... ei vain ole mahdollisuuksia roudailla kasveja aamuisin 4 asteiseen kasvariin ja töissä meinaavat illat venyä liian pitkiksi.

Kasvari, josta mulle on suotu 12 m2 tila.


Rocotot kukkivat !!!



San Isidro on kyllä nätti vaaleine kukkineen...



Tän kevään silmänterä: baccalle vartettu Naga, joka oottaa ruukutusta... odotukset ovat korkealla





¨käynks mä usein täällä?¨

sami.

Lainaus käyttäjältä: Pete M - huhtikuu 02, 2012, 20:20:15 ip
Täällä on vielä kylmempää. Tuli takatalvi tuoden sankkoja lumisateita ja yöpakkasia. Päivälämpötilakin on  nollan paikkeilla.  :-\

Meillä oli tänään aamulla pakkasta ainakin 10, päivälläkin noin -5 astetta ja nyt näyttäisi -7C. Raahessa siis asustelen, noin 5km merenrannasta. Jossain pohjoisemmassa on kai vielä kylmempääkin. ;)

InkRose

Lainaus käyttäjältä: cornell - huhtikuu 02, 2012, 19:55:49 ip
Tän kevään silmänterä: baccalle vartettu Naga, joka oottaa ruukutusta... odotukset ovat korkealla


Kyllä tuossa onkin silmäterää, jos vain oikeasti onnistuu kuten näyttää. Vaan mikähän tuossa nyt on sitten lopputulos (ja/tai tavoite) pitemmän päälle?

cornell

En löytänyt vielä mistään tietoa lajien välisten vartosten vaikutuksesta vartetun kasvin kokoon. Ajattelin kokeilla.

Hedelmäpuilla käytetään yleisesti kääpiökasvuisia perusrunkoja hillitsemään latvuksen kokoa. Perusrungo genotyyppi vaikuttaa voimakkaasti puun kasvuun ja halusin kokeilla toimisiko tämä capsikumeilla. Nagat ovat mulla jääneet aika pieniksi kasveiksi ja vartoin yhden latvuksen suurimpaan kasvattamaani baccaan... katotaan miten käy... toiveena tietysti 4 metrinen satoja tiukantulisia hedelmiä tuottava Naga !

Taimi on tällä hetkellä pontevasse kasvussa... :o
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

huhtikuu 07, 2012, 23:28:28 ip #33 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 07, 2012, 23:36:18 ip käyttäjältä cornell
Pari kuvaa vartteista... tein kokeeksi 3 uutta vartetta kiilaliitoksella, vartekohdan suojasin elmukelmua kiertämällä. 2/3 onnistui... tai näyttävät nyt 2 viikon jälkeen lähtevän kasvuun...  tekniikka taitaa olla hallussa. Pistokkaiden lehdet ovat aika kiteissä 2 viikon kasvarikuurin jälkeen... tämä kuuluu asiaan. Nyt karaistaan ja parin päivän jälkeen tomaatin taimien joukkoon lamppujen alle.

Choco fatalii Starfish perusrungolla. Perusrunko työntää omaa versoa hankasilmuista. Nämä poistetaan pian, sillä varte häviää kasvuvoimassa.


Murupi Doce Starfish perusrungolla


Tämä vartos kasvaa, mutta kiila on lähes ulkona perusrungosta... Aji Cristal Chinensellä


makro


Muru pistiksestä
¨käynks mä usein täällä?¨

sami.

Hyvältä näyttää, löytyisikö tuohon varttamiseen jostain ohjeita?

cornell

Etsivä löytää, mutta pistän mun versiot tuonne kasvatuspuolella käytyyn varttamiskeskusteluun...
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

toukokuu 01, 2012, 16:51:03 ip #36 Viimeisin muokkaus: toukokuu 01, 2012, 17:10:52 ip käyttäjältä cornell
Meno on niin villiä ettei kerkeä kuin päivitellä asioiden tilaa...

Plantut siirtyivät huhtikuun puolen välin jälkeen kasvariin... yöt olivat viileitä... ulkona 3-5 astetta ja kasvariin kyhäämässäni taimetusteltassa 6-8 astetta. Hankin lämmikkeeksi pienen parafiinipolttimon joka ei ollut kovin laadukas... 4 yötä se paloi ja käry oli kova... onneksi yöt lämpenivät 21.4.





Viileiden öiden johdosta kasvu hidastui ja kasveihin tuli selviä puutosoireita



Ekat mehiläiset kuitenkin pörräsivät rocotoissa



21.4. nousi sellainen helle, että huolena olivat liika lämpö ja säteily. Ulkona oli pari päivää 26 C ja kasvarissa 39 C täydellä tuuletuksella. Selvähän se oli, että taimet paloivat. Kasvien yleisväritys on nyt likaisen vihreä ja isoimpia lehtiä tippuu, mutta veikkaisin, että pian nuo lähtevät taas kasvuun. Kaikki taimet ovat nyt 2-3L ruukuissa.

CRISTAL


Bonda Ma Jaques


Iloisena yllätyksenä Gynostemma pentaphyllum selvisi muovitunnelissa -20 asteen pakkasista.



Aasialainen Nashi päärynävarte... aivan mahtavan makunen... tästä tehdään cideriä eläkepäivien iloksi!!





¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

toukokuu 01, 2012, 16:59:45 ip #37 Viimeisin muokkaus: toukokuu 01, 2012, 17:08:12 ip käyttäjältä cornell
Kolme vertetta voivat hyvin. En ole toistaiseksi huomannut mitään muutosta vartteiden kasvutavassa. Versovat tyypilliseen chinensen tapaan vaikka istuvat baccatumin perusrungolla.

Lopullinen taimiluettelo:

Annuum:

Ramiro Red
Ramiro Orange
Sweet Green x2
Lombardo

Chinense:

Bonda ma Jaques
Pimenta Biquinho X Pink Haba F2 x3
Choco Fatalii
Naga x2
Murupi Doce
Trinidad seasoning

Bacatum:

Aji Cristal
Blondie
Sugar Rush

Pubet:

"Bloomtech" x2
Peru Cusco
Manzano Rojo
San Isidro

Vartteet:

Choco fatalii baccalla
Naga baccalla
Murupi Doce baccalla

Lombardo vaikuttaa tosi nopealta hedelmöijältä. Toivottavasti maku on yhtä hyvä kuin muistelen. Bloomtechin Rocotot hedelmöivät villinä ja Ramiroissa roikkuvat ekat podit. Chinensiksistä Murupi pistokas ei kauaa aikaillut ja podia pukkaa. Nagat aloittelevat, mutta muut pudottavat kukkansa...

Hyvää vappua helteisestä Saksasta! Lämmöt ovat 22 asteessa ja ukkonen jyrisee jossain etäällä!!
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

On ollut tahmeeta tämä alkukesä... säät eivät ole varsinaisesti suosineet ja lisäksi sekottelin liian happaman kasvualustan... meni 2-3 viikkoa planttujen juroessa, mutta onneksi vihdoin näyttää paremmalta. Punkkeja ei liiemmälti ole, mutta pikkasen lehtiä reikiintyy. Tuokkia en ole löytänyt... epäilen kuoriaisia.

Varhaissatoa voi jo keräillä useammasta lajikkeesta. Juhannuksen kunniaksi paahdoin jo pieniä rocotoja grillissä...  aivan mahtavaa !!

Lombardot ovat saaneet myös makeutta, mutta mun kasvia vaivaa jokin tauti... osassa lehtiä vaaleita laikkuja... pitänee selvittää ettei kyseessä vain ole mosaiikivirus  :( Murupin paloissa alkaa olla maku kohdallaan. Muuten chinenset ovat vielä aika mitäänsanomattoman makuisia

Vargin pimenta Biquinho X Pink Haba F2 jälkikasvu hedelmöi hyvin ja marjoissa jo melkosesti ytyä! Mitä saa kun risteyttää kaksi mietoa lajiketta? Uuden tulisen lajikkeen?


Kasvarin eteläseinustaa





Bonda ma J. En ole vielä maistanut.



Murupi D. Karkkia



Peru Cusco... hillittömiä pommeja tulossa... lupaavin mun kolmesta pubesta



Sugar Rush... makeudesta ei vielä tietoa, mutta tulisempi tää on kuin Fassen kuvailuista päättelisi... kuten tavallista  ;D



Nagat eivät ole toipuneet hapanturvekuurista



¨käynks mä usein täällä?¨

Lillen

Hyvältä näyttää! Teillä on upea maa-pohja siellä Saksassa, meillä täällä koto Kirkkonummella ei ole muuta kuin savea, PRKL.

Et haluaisi ottaa alivuokralaisen kasvihuoneeseen? En tuhoa satoa kirvoja enempää ja olen lähes sisäsiisti  ;D