lokakuu 06, 2024, 02:48:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ostetaan pepperonin / jalapeñon siemeniä.

Aloittaja Wynderbaum, tammikuu 07, 2012, 18:03:39 ip

« edellinen - seuraava »

Wynderbaum

tammikuu 07, 2012, 18:03:39 ip Viimeisin muokkaus: tammikuu 07, 2012, 22:03:21 ip käyttäjältä Wynderbaum
Eli hakusessa olisi jalapenon siemeniä.
Tarkoitus olisi alkaa kasvattamaan sellaisia "puskasta suuhun" chilejä.
Ainakin kebabravintolojen kokemuksella jalapeno olisi sopivan tulinen :P

Vastauksia voi laittaa suoraan tänne tai matti.nenonen@hotmail.com

Kitoos!

Nizo

Offtopic, mutta silti.

Aika harvassa kebab"ravintolassa" on jalapenoja tarjolla. Aina ne on jonkin sortin pepperoneja tms. vaikka kuinka väittävät sen olevan jalopeeno.

Whili

Lisää offtopikkia

Kebabchili - pepperooni

Jalapeño


Wynderbaum

Aaaaaa, kiitos valaistuksesta! Sitten ostetaankin pepperoonin siemeniä :D

chili_maestro

Olen ihmetellyt ennenkin porukan innostusta kasvattaa jalapenoa?
Olen kahdesti todennut esim Fresnon olevan liioittelematta 10 kertaa satoisampi samoissa olosuhteissa kuin jalapenon.
...mutta monelle riittää se jalapenon tunnettu nimi, kai?

luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - tammikuu 07, 2012, 19:08:39 ip
Olen ihmetellyt ennenkin porukan innostusta kasvattaa jalapenoa?
Olen kahdesti todennut esim Fresnon olevan liioittelematta 10 kertaa satoisampi samoissa olosuhteissa kuin jalapenon.
...mutta monelle riittää se jalapenon tunnettu nimi, kai?


Höpö höpö, kyllä se on maku mikä ratkaisee. Tultakaan noissa pepperoncheissa ei ole juuri ensinkään. Mistä ihmeestä moiset turinat on lähtenyt edes liikkeelle!  :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

TunturiTiger

Onko nyt kyseessä peperonchini vai pepperoni?

Jos jälkimmäinen, niin mä etsin samaa. Lisäks mulle kelpais ihan perus lauantaimakkaran siemenet. ;)

Täti-E

Kyllä mun innostus Jalapeñoon johtuu ihan kyseisen lajikkeen mausta,tulisuudesta ja käytettävyydestä. Onko edes parempaa kuin täyetty ja grillattu jallu? Mä toivon syöväni niitä koko ensi kesän jos tuuri vaan on mun eikä ötököiden puolella ;)

Touko

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - tammikuu 07, 2012, 20:05:03 ip
Onko edes parempaa kuin täyetty ja grillattu jallu?


Täytetty ja grillattu Turbo Pube voittaa täytetyn jallun helpostikkin. :P
Elämä on reijässä rattoisaa

PP

Lainaus käyttäjältä: Touko - tammikuu 07, 2012, 20:12:39 ip
Täytetty ja grillattu Turbo Pube voittaa täytetyn jallun helpostikkin. :P


Ehkä maussa, mutta potkii niin, että aika harva pystyy vetämään niitä kuin Jalluja.

Siku

Ketjuja on aina kiva laittaa OT:ksi.
Itse hankin syksyllä Jalapeñon (ilman mitään liitteitä) siemeniä. Syynä juurikin se, että kun ihmiset alkavat puhua jalopenosta ja siitä kuinka hyvää se on kebussa, niin voin lyödä heille podin käteen ja sanoa "tässä sulle oikeeta jalapeñoa".

Wynderbaum

Onko tuo oikea jalapeno sitten tulisuudessaan minkälainen verrattuna tuohon kebab pepperoniin?
Jos suurin piirtein samaa tasoa niin niidenkin siemenet kelpaavat :)

Siku

4-6 taitaa olla jalapeñojen tulisuusluokka vähän lajikkeesta riippuen. Kebabpepperoni on etikkaliemmessä uitettu ja tulisuus on enintään ykkösen luokkaa.
Itsellä ainakin Heinän Jalapeño nosti pienen hien otsalle.
Kannattaa tutustua muihin miedeoksi todettuihin lajikkeisiin. Mitä nyt itsellä kasvaa:
Pink Habanero
Cascabel
Chocolate Fatalii
Aji Fantasy (Näiden tulisuusaste kaiketi vähän vaihtelee, mutta monille tämä taitaa olla karkkichili)

cap220

Öh, tuota noin...

Jos joku haluaa ostaa nimenomaan pepperonin siemeniä, niin mikä siinä nyt on niin kauheata? Kyllä mä syön mieluusti sekä peruspaprikaa ja pepperoneja. Jopa porkkanaa ja lanttuva.

Ei kai nyt kaiken sapuskan tartte nostaa helmeä otsaan, eikä jokainen ruokailu liene die-hard-testi josta vain kovimmat selviävät, vai?

Jos joku löytää noita junttipepperonin siemeniä jostain, niin vinkkiä vaan tännekin. Yhtään ei hävetä moisia kasvatella.

Masa.T

Tuo pepperonikin lienee yleisnimike joissakin välimeren alueella esiintyville chileille. Lieneekö nimi tullut tuosta muodosta jopa. Kasvatin edelliskesänä "magedonian fringed"-nimistä chiliä. Tunnetaan kai nimellä makedonialainen pepperoni. Siitä erikoinen lajike,että korkkautuu aika voimakkaasti. Ei mitenkään tulinen. Etikkaliemessä etikka voisi tuoda makua (tulisuutta) lisää.
Miksei tuota pepperoniakin voi kasvattaa, jos mielenkiintoa riittää.

Whili

Pepperoncini lienee oikea nimi noille löysille, mauttomille kebablötköille.


Masa.T

Minulta saa myös tuon "makedonian fringed"-annuumin siemeniä. On sen verta erikoinen chili, että suosittelen.

kalat69

ja meiltä löytyy vielä jonkin verran noita pepperonichin siemeniä jos jota kuta kiinnostaa ;), olivat jota yllättävän maukkaita, eihän niissä potkua ollu mutta eihän kaikessa aina tarviikka olla ;D Eikä oo jallun voittanutta grilli chiliä, siinä on maku kohillaan siihen hommaan, ja kyllä siinä pizzakin kuuluu olla jallua päällä, ei se muuten maistu miltään ;D


2010- 2013 hallituksen jäsen

TunturiTiger

Jatketaan OT-linjalla. Kyllä tuo championikin on loistava grillichili.

linker


Viime kesän kasvatteluni perustuivat nimenomaan pepperoncinin kanssa puuhasteluun.
Se oli päätavoite, ja onnistui mukavasti. Oli helppo ja kesti ötökkää. Makuvariantteja
on nyt säilössä vihreästä punaiseen. Antaa hyvän maun ruokiin, mutta "tuulipukukin"
sietää syödä.

"Peperoncini (or pepperoncini), common names Tuscan peppers, sweet Italian peppers, Banana Peppers, golden Greek peppers, and Kyle peppers, are a variety of the species Capsicum annuum. While called peperoncini in American English, these particular kind of peppers, in Italy, are called friggitello (plural friggitelli) or more generally peperone (plural peperoni) like other sweet varieties of peppers, while the term peperoncini (singular peperoncino) is used for hotter varieties of chili peppers.[1] The Greek varieties are sweeter and less bitter than the Italian varieties grown in Tuscany. Peperoncini are mild with a slight heat and a hint of bitterness, and are commonly pickled and sold packaged in jars."
________________________
http://linkerquu.blogspot.com