Mistä edullisesti perliittiä?

Aloittaja Tonppa, helmikuu 06, 2012, 21:41:19 ip

« edellinen - seuraava »

Tonppa

Blantagenin hinta 10e\6 litraa ei miellytä mistä kannattas kysellä? ???

Tonppa

Tarkoitus olisi ostaa noin 50l joten hinta täytyy olla halvempi...jokin aika sit näin sitä myytävän jossain 50l jotain 20-30e hintaan mut ei nyt löydy  :'(

PP

Bauhausissa ja/tai Kodin Terrassa on ollut n. euro/litra. Exotic Gardenilta saa vielä halvemmalla: 16,95/35 l.

http://www.exoticgarden.fi/webshop.php?showshopcat=25&menu_showcat=4&page=2

Tonppa

Kiitoksia vastanneille !  Hienoa kun apuja löytyy täältä  :)

Blue-berry

Onko tuosta monen hehkuttamasta perliitistä oikeasti apua? Jos ite hommailis sitä myös...

PP

Lainaus käyttäjältä: Blue-berry - helmikuu 08, 2012, 21:25:30 ip
Onko tuosta monen hehkuttamasta perliitistä oikeasti apua? Jos ite hommailis sitä myös...

Tuskinpa kukaan on tehnyt pätevää vertailutestiä joten mutulla mennään. Se auttaa pitänään mullaan ilmavana ja estää kovettumista, mistä on etua kasville. Yhtä lailla mutuna väitän, ettei perliitti tee ihmeitä vaikka itsekin käytän sitä mullan seassa.

Blue-berry

ookkei... kai sitä vois ite uteliaisuuttaan johonkin purnukkaan sekotellakki. saapahan ainakin lisää pähkäiltävää siitäkin  ;D (noin että auttaako vai ei) kai sitä jostakin esim. Kodinterrasta saa hankittua???

PP

Lainaus käyttäjältä: Blue-berry - helmikuu 08, 2012, 22:38:48 ip
ookkei... kai sitä vois ite uteliaisuuttaan johonkin purnukkaan sekotellakki. saapahan ainakin lisää pähkäiltävää siitäkin  ;D (noin että auttaako vai ei) kai sitä jostakin esim. Kodinterrasta saa hankittua???

Olen muistaakseni nähnyt perliittiä Tuusulan Terrassa, mutta nettisivut väittää, että löytyisi vain Kajaanista. Bauhausissa ainakin on.

Masa.T

helmikuu 09, 2012, 00:18:09 ap #10 Viimeisin muokkaus: helmikuu 09, 2012, 00:27:44 ap käyttäjältä Masa.T
En suosittele perliittiä taimivaiheessa. Olen itse parina vuonna joutunut muuttamaan ruukut/astiat perliittiseoksesta pelkästään turpeeseen olevaan kasvualustaan. Jossain olosuhteessa tuo perliitti voi toimia taimivaiheessa, muttei ainakaan minulla. Kesällä perliitti on omiaan, kun taimet vaatii enemmän kosteutta.
Syy miksi perliitti ei taimien kanssa ole toiminut minulla on ilmeisesti liika kosteus. Kasvualustan pitää olla sellainen, että vesi solahtaa läpi.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - helmikuu 09, 2012, 00:18:09 ap
Syy miksi perliitti ei taimien kanssa ole toiminut minulla on ilmeisesti liika kosteus. Kasvualustan pitää olla sellainen, että vesi solahtaa läpi.

Perliitti siis pidättää kosteutta (huomattavasti?) paremmin kuin kevytsora? Hyvä tietää, olisin olettanut (testaamatta) sen kevytsoran kaltaiseksi tältä osin. Ehkäpä tipautan kookoskuidut tämän kauden kasvualustoista pois...

aropupu

Mahtaakohan MasaT nyt sekoittaa vermikuliittiin? perliitin ei pitäisi pidättää kosteutta juuri ollenkaan, vaan päinvastoin pitää alusta ilmavampana.

bluesman

Perliittiä oli ainakin eilen Keravan Honkkarissa 23€/50 litran säkki.
On minusta toiminut hyvin vaiheessa kuin vaiheessa. Ilmavoittaa selkeästi kasvualustaa.

jaolsten

+Perliitti mullan pinnassa estää todella tehokkaasti multaa homehtumasta.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Lainaus käyttäjältä: -V- - helmikuu 09, 2012, 03:00:57 ap
Perliitti siis pidättää kosteutta (huomattavasti?) paremmin kuin kevytsora? Hyvä tietää, olisin olettanut (testaamatta) sen kevytsoran kaltaiseksi tältä osin. Ehkäpä tipautan kookoskuidut tämän kauden kasvualustoista pois...

Perliitti ei pidä kosteutta juuri lainkaan vaan on tosiaan kevytsoran kaltaista siinä mielessä.

Whili

Blue-berry

Jos kerran perliitti ei pidä kosteutta, niin eikö sen voisi korvata vaikka lecasoralla tai vastaavalla? Jos nyt ei satu sitä löytämään esimerkiksi....

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: aropupu - helmikuu 09, 2012, 05:22:49 ap
Mahtaakohan MasaT nyt sekoittaa vermikuliittiin? perliitin ei pitäisi pidättää kosteutta juuri ollenkaan, vaan päinvastoin pitää alusta ilmavampana.

Kyllä tuota perliittiä tarkoitin mutta ilmeisesti olin tuossa kosteuden pidätyskyvyssä väärässä. Jostain syystä perliitti ei ole toiminut minulla pienillä taimilla vaan pelkässä turpeessa on kasvanut paremmin. Olisinko sitten sekoittanut sitä liikaa turpeen sekaan. Tuo perliittihän ei sitten vastaavasti sido itseensä ravinteita.