tammikuu 10, 2025, 11:40:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Rampen ensimmäinen kasvatus!

Aloittaja Rampe, maaliskuu 12, 2012, 00:49:15 ap

« edellinen - seuraava »

Rampe

maaliskuu 12, 2012, 00:49:15 ap Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2012, 02:09:17 ap käyttäjältä Rampe
Moro! Heti alkuun haluun kiittää foorumillakin vaikuttavaa Valtteria, joka ystävällisesti lahjoitti mulle muutamat pikku chilit, kiitos!

Tää on mun ensimmäinen kasvatus ja lajikkeina toimivat Chocolate Bhut Jolokia, sekä Scotch bonnet. Mulla ei oo vielä hankittuna minkäänäkösiä lamppuja, mutta eslejä pitäs saada lähiaikoina kaverilta. Toistaseks chilit siis nauttivat ikkunalaudalla auringon valosta. Kuvia tulee pian!

Lähinnä tein tän kasvatuspäiväkirjan teidän kaikkien iloksi, mutta myös siksi että voin kysyä tarvittaessa apua täällä! Kommentteja, ehdotuksia, pölinöitä otetaan mielellään vastaan!

::) 8)

Ryhis

Aloha vaan! Nyt on aurinkoa jo siinä määrin, että eteläikkunalla pärjää vallan mainiosti ilman lisävaloja.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Rampe

Mulla ei oo eteläikkunaa tarjolla, mut yritän löytää parhaat spotit noista mitä on. Sitten vuorossa muutama tänään otettu kuva.

Tässä Chocolate Bhut Jolokia. Vähän toi latvominen arveluttaa, että millon kannattaa tehdä. Isomman ruukunkin varmaan tarvitsee piakkoin. Sori tyhmä kysymys, mutta tuottaako sekä uros että naaras kasvit satoa?

Sitten vuorossa vähän pienempi yksilö, Schotch Bonnet.

Viimisessä kuvassa komeilee molemmat!

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Rampe - maaliskuu 12, 2012, 16:52:26 ip
Vähän toi latvominen arveluttaa, että millon kannattaa tehdä. Isomman ruukunkin varmaan tarvitsee piakkoin. Sori tyhmä kysymys, mutta tuottaako sekä uros että naaras kasvit satoa?

Se on enempi huumepuolen hommia erotella uros- ja naaraskasvit toisistaan. Tämän foorumin rehuissa molemmista saa yhtä hyvää budi...eikun podia.  ;)

Tuon kuvassa olevan plantun latvoisin heti kun on kasvattanut seuraavan lehtiparin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Rampe

Asia selvä. Kerrohan räyhis aloittelijalle, että risteytyykö noi kuinka helposti keskenään, että sais sellasiakin siemeniä. Latvoin tänään ton isomman, vähän siinä sydän meni kurkkuun, haha. Lisään kuvaa jos vaikka kun lähtis haarautuun, ensimmäisen kasvatuksen jännittävät hetket! Tulista satoa odotellessa, Poppamiehen Naga Jologia soositkin pääsi loppuun, taitaa ehtiä vielä hakeen muutamat pullot lisääkin

Rampe

FUUUUUUUUUUUU. Jotain lentäviä mönkiäisiä on tullut häiritsemään mun kauniita kasvejani. Ilmeisesti harsosääskiä, vai mitä lienevätkään. Helvetti. Täytyykin hakea kaupasta mäntysuopaa, jotta saa tapettua noi ilkeät demonit.

Babu

Mäntysuopa toimii! Örkeille kyytiä!! ::) Mistä pelistä toi kuva? :o
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Nizo

Babu

Päiväkirjani:

Peace&Love

Rampe

Joutuu kasvit olemaan yksin pidennetyn viikonlopun ajan. Jotain hyödyllistä tehdäkseni väsäsin litran karhu tölkistä lampulle heijastimen, jos sellasen saa hankittua. Keittiöveitsellä onnistu hienosti. Sit anastin isomman ruukun, muovinen, mutta muodoltaan sellanen ettei oikein voi tehdä altakastelu systeemiä, jos ei jotain patenttia keksi.

Joo Diablo kolmosta todellakin odotellaan yhtä hiessä kun chilejäkin. Nyt kun vielä olis rahaa ostaa se kun ilmestyy, like thats gonna happen.

Rampe

maaliskuu 26, 2012, 19:14:39 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2012, 19:16:46 ip käyttäjältä Rampe
Yes. Eli kuva päivitystä, vaikka vähän heikomalla laadulla. Siinähän kasvavat, ehkä pääsevät nauttiin partsille myös kohta

Rampe

Tuntuu että varsinkin isompi kasvi kasvaa todella_hitaasti. Mahtoikohan tähän ollu syy enemmän liian pieni pieni ruukku, vai latvominen? Latvomis kohdassa näkyy ehkä pieniä, uusia oksia. Kuuluuko asiaan että niiden päät näyttää mustilta? Näyttää pieniltä mustilta pisteiltä

Tässä kasvatus hommassa on kyllä ensin parempi tutkia ja sitten vasta hutkia. Siirsin Chocolate Bhut Jolokian isompaan ruukkuun. Laitoin Biolanin mustaamultaa. No, olis pitänyt tajuta tehdä tohon astiaan altakastelureiät, ennenku siirsi kasvin siihen. Kuinkahan kova riski on että juuret esim tukehtuu/lahoo/homehtuu, kun on astiassa pelkkää mustaamultaa, kastellaan päältä, eikä ylimääränen vesi pääse mihinkään?

Myös toisen virheen tein, kun aurinko paisto kivasti, niin vein tohon parvekkeelle. Oli vaan viisi astetta lämmintä, oli siellä hyvän aikaa. Kun toin takas sisälle, niin koko kasvi nuupahti ihan täysin. Kannattaako jatkaa ulos viemistä, että sais kivemmin valoo ja tottuis kylmään, vai viedä ulos vasta myöhemmin?

Jees, aika tekstipitonen päivitys. Näitä on seuraavalla kaudella lukee ja tehdä juttuja erilailla. Seuraavaks kuva päivitys mukaan!

Babu

huhtikuu 10, 2012, 08:34:18 ap #12 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 10, 2012, 09:31:26 ap käyttäjältä Babu
Musta multa ei varmaankaan ole paras mahdollinen multa chileille. Ja kyllä ne reiät on ihan hyvä olla olemassa ruukun pohjassa.. tai ainakin kerros soraa ruukun pohjalle, jos ei reikiä ole.

Oliko kasvi auringossa parvekkeella? Itsekin olen kyllä ulkoiluttanut jo kasveja, vaikka lämpötila on ollut varjossa +2 astetta. Mutta auringossa mittari näyttänyt +30, joten lämpöä on piisannut. Joten onko kasvi nuupahtanut kylmästä vai auringosta sinulla? Itselläni ainakin pari kasvia meinasi nuupahtaa selkeästi auringosta, kun eivät siihen ole tottuneet. Kasvu varmaankin voi hidastua jos niitä kylmällä parvekkeella pitää pitkiä aikoja, mutta aurinkoon niitä varmaankin kannattaa totutella, jos sinne parvekkeelle arska paistelee.

EDIT: Vastaanpa vielä tuohon latvomiseen. Mikä kasvi siis on kyseessä? Itselläni on ollu chinense lajin kasvien kanssa ollut vähän ongelmaa latvomisen jälkeen ja olen päättänyt, etten niitä enää aio latvoa. Ne kun vieläpä haarautuu itsestäänkin komeasti ilman latvomista. Tällä kaudella ruskea habanero on ollut latvomisen jälkeen jotenkin aivan tukossa. Minulla myös uudet lehdet ovat olleet jotenkin mustia kärjistä, eikä kasvua juuri tapahdu.
Päiväkirjani:

Peace&Love

InkRose

Saahan ne reiät sinne pohjaan jälkikäteenkin tehtyä, jos haluaa. Olennaisinta on nyt sitten opetella kasvin juomatahti, ettet kastele liikaa. Kyllä se sujuu tuollaisessakin ruukussa kunhan vain tuon em. virheen välttää. Tämmöisestä oli ainakin itselleni paljon hyötyä säiliöruukkuihinkin siirtyessä ekalla kaudella.

exa

Laitoit pelkkää mustaa multaa? Eikös kyseinen tavara ole aika tiukkaa tavaraa chileille noin ravinteiden puolesta? Itse vältän mullan tiivistymisen sotkemalla kasvualustaan lecamursketta (-sora käy ihan yhtä hyvin). Ylläpitää kosteutta sekä kuohkeutta.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Babu

Lainaus käyttäjältä: exa - huhtikuu 10, 2012, 09:58:55 ap
Laitoit pelkkää mustaa multaa? Eikös kyseinen tavara ole aika tiukkaa tavaraa chileille noin ravinteiden puolesta? Itse vältän mullan tiivistymisen sotkemalla kasvualustaan lecamursketta (-sora käy ihan yhtä hyvin). Ylläpitää kosteutta sekä kuohkeutta.

Niin minäkin olen ymmärtäny, että se on aika tymäkkää kamaa. Ja jotenkin on sellainen fiilis, että se pakkautuu aika tiiviiksi, joten tuo sora varmaan seassa auttaisi pitämään sen ilmavampana.
Päiväkirjani:

Peace&Love

InkRose

Mustamulta tosiaan tuppaa päältä kasteltaessa pakkautumaan ikävän tiiviiksi, mutta ei siinä ravinteiden suhteen ole merkittäviä ongelmia. Joitakin vuosia sitten oli laadunvalvonta hukassa ja joku erä oli täysin ravinteetonta kun toinen taas poltti typpiövereillä taimilta juuret. Muistelen että se olisi ollut joskus 2002-05 välissä, huono maine vain jäi elämään. Kovin savipitoinen koostumus on isompi ongelma pitemmän päälle.

Rampe

Jepa. Nyt pitkän odottelun jälkeen, jotain on sentään alkanut tapahtumaan tossa latvotussa kasvissa (Chocolate Bhut Jolokia). Se, että tapahtuuko kaikki kuten oppikirjoissa neuvotaan ei taasen ole itsestään selvyys. En nääs omista yhtään oppikirjaa.

Eli uusista lehdistä puuttuu "palasia". Onko nämä kenties jonkun ötökäisen tekemiä, vaiko jotain luonnotonta muutatiota? Vaiko ihan luonnollinen ilmiö ???
Chocolate Bhut Jolokia:

Tässä sitten pikkukaveri, joka ei vieläkään ole päässyt kurkottaan pois purkistaan. :)
Scotch Bonnet Big Sun:

Jotenki huolettanut toi että kastelenko mä liian vähän. Mutta kai kasvi sen näyttää, jos sillä on jano? Tässä vielä extrakuva asuntolan yhdestä tuolista, koska pelkään että kasvini muistuttaa kohta sitä. :P
Asuntolan tuoli:

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rampe - huhtikuu 30, 2012, 02:44:08 ap... jotain on sentään alkanut tapahtumaan tossa latvotussa kasvissa...
... uusista lehdistä puuttuu "palasia". Onko nämä kenties jonkun ötökäisen tekemiä, vaiko jotain luonnotonta muutatiota?

Etköhän sinä ihan itse ole tehnyt nuo "mutaatiot".
Eli latvomistouhussa on joku osunut näihin muodostumassa oleviin lehtiin. Uusimmathan ovat taas kokonaisia.

Rampe

No se selventää huomattavasti, kiitos! Tässä nyt ollaan niin lapsenkengissä, että kaikesta pitää raportoida 8)