tammikuu 10, 2025, 19:25:45 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili2011 toinen kausi

Aloittaja Chili2011, maaliskuu 12, 2012, 21:26:04 ip

« edellinen - seuraava »

Chili2011

Kai sitä voisi tännekin tehdä päiväkirjaa, vaikka vähän tämmöistä aloittelua tämä vielä on. Muutama Aji cristal on jo kylvettynä ja ajatellin laittaa Puriraa ja Starfishiä ainakin kasvamaan. Kuvia voisin laitella tässä lähipäivinä. Mikäs olisi hyvä kohtuu mieto lajike, joka olisi helppo kasvattaa, meinaan kun ei kaikki perheessä ja lähipiirissä oikein välitä noista tulisemmista lajikkeista, eli joku oikein mieto? "Normi" Paprikaa voisi kanssa laittaa... Tästä sitten lähdetään  ;D.

Fat Ali

Lombardo ? (C.annuum) Todella mieto ja ihan kivan makuinen. Annuumien pitäisi keretä satoamaan vielä tälle kaudelle.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Chili2011

Ok, täytyy pistää kokeiluun tuo Lombardo, kiitoksia vastauksesta! Jäi vähän myöhään tämä kylvö ja on aika baccatum pitoista, tällä hetkellä pieniä Aji Cristalleja, Jamaican bellejä on tuolla, mutta ajattelin tosiaan vielä jotain laittaa  :). Mites muuten jos on valoisa paikka chileille talveksi, niin pystyykö näitä kasvattamaan talvella sisällä?

Babu

Pink Habanero on tietääkseni lähes tuleton habsu ja kuulema todella maukas. Itse en ole kasvattanut, enkä maistanut. Mutta habanerojen mausta pidän todella paljon. Sitä en tiedä, ehditkö siitä vielä satoa taikomaan tällä kaudella. Talvella voi toki kasvattaa chilejä sisälläkin, mutta luonnonvalo talvella on niin kovin vähäistä täällä suomenmaassa, että lisävalo on suotavaa.. ainakin jos satoa/kasvua haluaa nähdä. Itse olen kyllä nähnyt pienimarjaisten annuumien tekevän satoa talvellakin ikkunalaudalla. Ongelmana voi olla myös se, että talvisin ikkunoista vetää kylmää ilmaa ja alapuolella hohkaa patteri kuumaa. Mutta kaapissa esim. parin loisteputken avulla varmasti asia on jo toinen, lajikkeesta ja kasvin koosta riippuen. Itselläni on Orange habanero tehnyt satoa pitkin talvea natikan alla.. :)
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Fat Ali

Jamaican Bell saattaa sitten venähtää jopa 3 metriä korkeaksi ::) Tuli minulle pienoisena yllätyksenä toi tieto, siemenpussin kupeessa luki 1-1,5 metriä.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

disturbed833

Aji Fantasy (C.baccatum) : Lähes tuleton ja hyvän makuinen chili jonka Jukka "Fatalii" Kilpinen on suomessa kehittänyt.

Sitten ihan joku Jalapeno. Ja taimia saa Kalat69:ltä. 7€/kpl ja lajikkeita on niin paljon ,että sieltä kyllä löytää mieluisen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Morso - maaliskuu 13, 2012, 18:42:21 ip
Aji Fantasy (C.baccatum) : Lähes tuleton ja hyvän makuinen chili jonka Jukka "Fatalii" Kilpinen on suomessa kehittänyt.

Fantasy ei ole chiliin tottumattomalle lähes tuleton vaan potkii selvästi. Niissä on podi/kasvikohtaisia eroja, mutta on se joka tapauksessa selvästi tulisempi kuin Jamaican Bell (= Campane ja 10 muuta). Tiedoksi vaan kun oikein mietoja haettiin.

disturbed833

Jaa.. Olen aina luullut ,että on pepperoncinin kaltainen  ???

No kiitos kun korjasit väärän tiedon :D