tammikuu 10, 2025, 12:20:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Nightfrostin suunnitelmia kaudelle 2013

Aloittaja Nightfrost89, maaliskuu 30, 2012, 08:33:58 ap

« edellinen - seuraava »

InkRose

Pientä hivenainehäikkää on. Jos ovat noin pienessä tilassa olleet jo pitempään (yli kuukauden) niin ovat varmasti mullasta kaiken jo syöneet ja Puutarhan Kesää saisi antaa ennemminkin 0,5-1 tl per litra vähän valojen mukaan sovitellen.

sami.

Lainaus käyttäjältä: Babu - huhtikuu 11, 2012, 16:39:49 ip
Itse ehkäpä kokeilisin antaa vähän reilummin lannoitetta. Olisikohan tuo typen puutosta..? En ihan varma ole kyllä.

Minä kun luulin, että olen Aji Fantasylle antanut liikaa lannoitetta... jostain luin, että tuo harvakasvuisuus ja isot lehdet johtuu siitä.... no, vaihdoin sen vasta uuteen ruukkuun joten nyt ei vähään aikaan tule saamaan lannoitteita.

InkRose

Harvakasvuisuus kertoo ehkä alle ihanteen jäävästä valosta, mutta suuri osa baccoista kasvaa juuri noin: julmetusti pituutta ja lehdet tolkuttoman isoja rämmäleitä suht harvassa, kunnes lähtee tuuheutumaan sitten. Eikä se sittenkään chinensemäisen pöyheäksi yleensä ryhdy.

Nälkiinnyttämällä niiden pituuskasvua ei kuitenkaan juuri voi hillitä, kuten ei ruukun koollakaan. Tai no voi, mutta eihän se pitkään kasva mihinkään jos ei eväitä saa. Latvominen on tehokkaampi tapa jarruttaa pituutta ja saada tuuheampaa puskaa aikaiseksi.

Nightfrost89

Eli puutarhan kesää siis 0,5-1tl per litra, ja kuinka usein seosta käytetään? Joka kastelukerta, vai välillä pelkkää vettä?

InkRose

Mä lähtisin varmaan sillä 0,5 tl/l joka kerta tässä vaiheessa kautta. Tuoreessa turpeessahan on evästä kyllä, mutta joko se ei kaikkea saa käytettyä tai se ei vain riitä, joten siksi lantaa peliin. Ei baccalle tollasesta määrästä ole mitään haittaa ainakaan, luultavasti kyllä ottaa vielä vähän lisää vauhtia kasvuun. Minkäs kokoinen kaveri tuo muuten on? Lehtikuvasta ei oikein saa käsitystä koosta.

Nightfrost89

Tuollainen noin 20-25cm korkea, jolla suurimmat lehet on pituudeltaan 12cm lämpäreitä. Lehtikertoja sellain 6 (seittemännet on iihan pikkuset) ja sikiää joka lehden tyvestä tällähetkellä uutta kasvua

Nightfrost89

Kuvasta nyt kuitenkin saanee enemmän selvää ni tässä kuva koko kasvista

Nightfrost89

Tänään saapui uusia tulokkaita :) Kiitokset tulokkaista kuuluu Toukolle

Kuvassa yksi Capsicum Lanceolatumin pistokas :) Toivottavasti juurruttaminen onnistuu.

Nightfrost89

Tuossa on sarga cseresznye tällä hetkellä. Olen tähän asti nyppinyt siitä nuppuja pois, sitkeästi pukkaa vain uusia esiin, nytkin parikymmentä pientä nuppua tulossa.

Tuliskohan siitä vielä nyppiä nuo nuput pois?

Nightfrost89

Tänään vaihdoin ekaa kertaa vedet noille pistokkaille, eivät ainakaan viel ole nuupahtaneet :)

Snattu

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - huhtikuu 20, 2012, 15:38:17 ip

Vaikka itsekin ekaa kautta kasvattelen, niin annetaan mielipide. Eiköhän tuollaisen voi antaa kukkia ja podejakin tehdä, kun ei noi hedelmät kovinkaan isoiksi kasva. Saat alkukesästä jotain syötävääkin :) Minulla on samanlaisessa jotain ~10 raakiletta, joista muutama alkaisi kohta olla kasvanut mittoihinsa.

Babu

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - huhtikuu 20, 2012, 15:38:17 ip

Annanpa minäkin mielipiteeni. Itse antaisin kasvin kyllä kukkia, mutta istuttaisin esim. parin viikon päästä kasvin lopulliseen (isompaan) ruukkuunsa, ja antaisin totutella siihen hetken aikaa ja sitten vasta päästäisin tekemään hedelmää. Mutta toisaalta voisi tuon kokoisen kasvin antaa jo hedelmääkin tehdä..Ja voihan olla, ettei se ole vielä edes valmis tekemään hedelmää..  Kokeilemalla selviää.. :o
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Nightfrost89

Kiitos Snattu ja Babu. Annan siis kasvin kukkia :) Ja olen tosiaan siirtämäs parin viikon päästä kaikki chilit lopullisiin ruukkuihinsa/amppeleihinsa ja kasvihuoneeseen, joten sehän sattuu sopivasti :)

Nightfrost89

Tänään, palattuani viikonlopun jälkeen, odotti ikävä yllätys. Chilini on vallannut ötökkäpopulaatio viikonlopun aikana. :(

Kirvojahan nuo vissiinkin ovat, ja niiden lisäksi jotain pieniä vaaleahkoja höytyvän näköisiä juttuja oli ilmestynyt. En tiedä onko nekin tuholaisia vai jotain muuta.

Ensitöikseni suihkuttelin kasvit ihan vain kylmällä vedellä, ja nyt myöhemmin, kun kaupasta tulin niin käytin veden seassa vähän mäntysuopaa... Jättäisivät kasvipoloni rauhaan :-\

Babu

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - huhtikuu 30, 2012, 18:06:30 ip
Tänään, palattuani viikonlopun jälkeen, odotti ikävä yllätys. Chilini on vallannut ötökkäpopulaatio viikonlopun aikana. :(

Kirvojahan nuo vissiinkin ovat, ja niiden lisäksi jotain pieniä vaaleahkoja höytyvän näköisiä juttuja oli ilmestynyt. En tiedä onko nekin tuholaisia vai jotain muuta.

Ensitöikseni suihkuttelin kasvit ihan vain kylmällä vedellä, ja nyt myöhemmin, kun kaupasta tulin niin käytin veden seassa vähän mäntysuopaa... Jättäisivät kasvipoloni rauhaan :-\

Ne valkoiset haperot ovat varmaankin niiden kirvojen tyhjiä kuoria.. eli kuolleita ovat. Itse olen kirvoista päässyt eroon hyvin mäntysuopaliuoksella.
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - huhtikuu 30, 2012, 18:06:30 ip... käytin veden seassa vähän mäntysuopaa... Jättäisivät kasvipoloni rauhaan :-\

Toivottavasti ruiskit riittävän vahvalla saippualla.
Ohje taitaa suositella 3%, minä käytän 5% ja olen testannut chileillä myös 10% Tolua (mäntysaippuaa sekin on pääaineeltaan), eivätkä panneet pahakseen.
http://chilivaari.blogspot.com/2011/06/tolu-tehoaa.html
Saippuan pitää antaa olla lehdillä, erityisesti niiden alapinnoilla muutama päivä rauhassa ja mahdollisesti uusintakäsittely vajaan viikon päästä.

Nightfrost89

Nyt eilen tekemäni ensimmäisen käsittelyn jälkeen on kirvat jo suurimmalta osalta kadonneet, nyt niitä näkyy enään siellä täällä muutamia. Suur kiitos Chilivaarille ja Babulle avusta ongelmaani :)

Pitää toivoa että loputkin satunnaiset jättävät kasvini rauhaan.
Kannattaako odottaa hetki ennen kuin uudestaa sumuttelen kasvit mäntysuovalla? Vai saman tien uusiksi?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - toukokuu 01, 2012, 12:35:54 ip... Vai saman tien uusiksi?

Ei missään tapauksessa.
Saippuapohjaisten idea on, että ne muodostavat ötökän ympärille kalvon, jonka läpi se ei pysty hengittämään. Uudella suihkuttelulla vain tuhoat vanhan kalvon. Luulisin, että jotkut kirvat pysyvät hengissä siellä alla yli vuorokauden.

Vajaan viikon päästä kuoriutuu uusi sukupolvi ja silloin voidaan tarvita uusi ruiskutus. Epävarma tieto liikkuu, että rapsiöljyllä (kenties myös rypsillä) tuhoutuisi myös munia, jolloin ei uutta sukupolvea ehkä kuoriudukaan. Ruokaöljyä riittänee prosentin verran 5% saippualiuoksen sekaan. Alkoholia myös on käytetty lisäpontimena myrkytyksessä, mutta minä olen nauttinut sen itse.

Nightfrost89

Kiitoksia täsmennyksestä. Ruokaöljyä tuli tosiaan tippa laitettua sekaan foorumilta kaivetun vinkin pohjalta :) Noo jos viikon päästä ilmenee uusia tulokkaita, niin silloin ovat chilit jo kasvihuoneessa niin on hyvä sumutella, eikä tarvi pelätä saippuoivansa koko taloa  ;D

Onneksi mäntysuovan tuoksu ei ole pahimmasta päästä

Nightfrost89

Kirvojen karkottelun jälkeen on ilmentynyt uusia ongelmia :S Nyt tuntuu että kaikki menee päin honkia :(

Seuraavassa kolme kuvaa ongelmista ja niiden alla vähän sanallista lisätietoa.

Sekä Sárga Cseresznye että Hungarian Hot Cherry kärsivät tästä ongelmasta. Uusia lehtiä on nyt surkastunut pois kasveissa on havaittavissa vielä kirvoja muutamia, muttei lähellekään niin paljon kuin mitä niitä ol ennen mäntysuopakäsittelyä. Suoraa valoa eivät ole saaneet nyt hetkeen. Voisiko mäntysuopa aiheuttaa moista, vai mistähän tuollainen johtuisi? Toinen oire on esitelty alemmassa kuvassa.

Lisäksi molemmissa kasveissa on isommissa lehdissä havaittavissa moisia ruskeita laikkuja, nyt pelkään että nekin aikoo kuihtua pois :S
Tätä ei vielä ole kyllä onneksi kovin monissa lehdissä tai sitä on vain vähän.

Samaan aikaan Naga Morichin lehdissä on tällaista ongelmaa, ruskeita laikkuja niissäkin. Nagan lehtien alapinnalla on mykyjä jotka näin aloittelijalle näyttävät liikalannoitukselle. Lannoituksena on annettu puutarhankesää 1tl/n. 3l vettä, samaa litkua on siis annettu kaikille kasveille eli sargalle ja HHC:llekin.

Osaisiko joku auttaa mitä tulisi tehdä? Olisin iloinen jos kasvit voisi vielä jotenkin pelastaa eivätkä kuihtuisi kokonaan.