Selviääkö tsilintaimet +10 asteen lämpötilassa?

Aloittaja sputnick, huhtikuu 14, 2012, 21:23:15 ip

« edellinen - seuraava »

sputnick

siinä kysymys, olisi tarjota vakaasti tuota lämpötilaa nuorille tsilintaimille, 2vko vanhoja, "kylmällä puolella" (liikuntasali), jossa kunnon valaistus ja isot ikkunat.
Kituuko vai onnistuuko kasvu. Kesällä tietenkin lämpö nousee... kannattaako nuoria vielä viedä sinne "kylmään"?

wille

Kyllä ne selviää, mutta kasvu voi olla aika hidasta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sputnick

No tuota... Sain lämmöt ainakin päiväsaikaan tuohon 18c plussan puolelle, öisin 15-16c, kasvaako tuossa lämmössä normisti?

Suorempi kysymys on varmaan että mikä se taianomanen ihanteellinen(= tavoite-) kasvulämpötila on vastaitäneille, taimille ja sadotukseen?

Valoa tulee tarpeeksi, sitä piisaa... on lediä, spna, ja loistaria...

PP

Lainaus käyttäjältä: sputnick - huhtikuu 17, 2012, 17:56:00 ip
No tuota... Sain lämmöt ainakin päiväsaikaan tuohon 18c plussan puolelle, öisin 15-16c, kasvaako tuossa lämmössä normisti?

Ei normaalisti, mutta kasvaa.

LainausSuorempi kysymys on varmaan että mikä se taianomanen ihanteellinen(= tavoite-) kasvulämpötila on vastaitäneille, taimille ja sadotukseen?

Tästä en uskalla heittää muuta kuin, että yli 20 mutta alle 30 ja pubescenseille vähiten, chinenseille eniten ja muille siltä väliltä. Infernon sivuilla on muistaakseni tarinaa lämpötiloistakin.

Jarell

itsekin olen tätä alkanut jo pähkäilemään. Asun itse kerrostalossa 3 kerroksessa ja minulla on lasitettu parveke. Lämpötila oli eilen auringon paistaessa noin +30 ja aivan seinän vieressä mittari ei edes riittänyt vaan elohopea nousi yli +45 asteeseen. Tänään hieman pilvisellä lämpöä näyttäisi olevan +15, mutta yölämpötilaa en muistanut katsoa. Jos laskee alle +10 asteeseen niin ilmeisesti ei vielä kannata ulos laittaa kasvamaan. Aurinkoon totuttaminen voi tosin jo alkaa kunhan ottaa kasvit sisälle auringon laskiessa. Toukokuun puolessa välissä varmaan voisi kuvitella olevan se vaihe kun chilit uskaltaa jo jättää ulos.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: FryGuy - huhtikuu 24, 2012, 14:26:53 ipToukokuun puolessa välissä varmaan voisi kuvitella olevan se vaihe kun chilit uskaltaa jo jättää ulos.

Ilmatieteen laitos uskoo yhä pitkän ajan tilastoihinsa ja niiden mukaan Tampereen korkeudella yöpakkaset ovat ohi vasta 10.6.
Vuosittaisia vaihteluita on paljon ja ilmasto on ehkä lämpiämässä, mutta itse sitten riskin otat.

PP

Lainaus käyttäjältä: FryGuy - huhtikuu 24, 2012, 14:26:53 ip
itsekin olen tätä alkanut jo pähkäilemään. Asun itse kerrostalossa 3 kerroksessa ja minulla on lasitettu parveke. Lämpötila oli eilen auringon paistaessa noin +30 ja aivan seinän vieressä mittari ei edes riittänyt vaan elohopea nousi yli +45 asteeseen.

Sen verran pakko nysvätä, että tuollainen 45 tuskin on todellinen varjolämpötila vaan auringossa lämmenneen mittarin oman lämpötila. Viralliset ja vetrtailukelpoiset merkitsevät lämpötilat on aina varjossa mitattuja.

Jarell

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 24, 2012, 18:29:58 ip
Sen verran pakko nysvätä, että tuollainen 45 tuskin on todellinen varjolämpötila vaan auringossa lämmenneen mittarin oman lämpötila. Viralliset ja vetrtailukelpoiset merkitsevät lämpötilat on aina varjossa mitattuja.

Ilmaisin asian hieman epäselvästi. Varjolämpötilasta ei ollutkaan kyse vaan siitä seinän vierustalle osuvasta paahteesta, jossa chilit pärjäsivät vuosi sitten todella hyvin.

PP

Lainaus käyttäjältä: FryGuy - huhtikuu 24, 2012, 18:32:58 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 24, 2012, 18:29:58 ip

Ilmaisin asian hieman epäselvästi. Varjolämpötilasta ei ollutkaan kyse vaan siitä seinän vierustalle osuvasta paahteesta, jossa chilit pärjäsivät vuosi sitten todella hyvin.

Niin minäkin. :) Ilma seinän vieressäkään ei ole noin kuumaa vaan ehkä 30-35 näin hatusta vedettynä. Auringonvalossa olevan mittarin lukema riippuu paljon sen/anturin väristä.

Lolwutter

toukokuu 05, 2012, 21:13:37 ip #9 Viimeisin muokkaus: toukokuu 06, 2012, 02:27:25 ap käyttäjältä Lolwutter
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 24, 2012, 14:49:46 ip
Lainaus käyttäjältä: FryGuy - huhtikuu 24, 2012, 14:26:53 ipToukokuun puolessa välissä varmaan voisi kuvitella olevan se vaihe kun chilit uskaltaa jo jättää ulos.

Ilmatieteen laitos uskoo yhä pitkän ajan tilastoihinsa ja niiden mukaan Tampereen korkeudella yöpakkaset ovat ohi vasta 10.6.
Vuosittaisia vaihteluita on paljon ja ilmasto on ehkä lämpiämässä, mutta itse sitten riskin otat.

Itse ainakin viime vuonna heitin chilit ulos heti Toukokuun alussa ,vaikka olivat vasta juuri itäneet. Nyt niitä on liikaa.
Ja koska niitä on liikaa, ajattelin ,ettei ole suuri menetys jos pari kasvia kuolee ,niinpä vien 3 koekaniinia huomenna kasvihuoneeseen :D

Jarell

Lainaus käyttäjältä: Lolwutter - toukokuu 05, 2012, 21:13:37 ip
Itse ainakin viime vuonna heitin chilit ulos heti Toukokuun alussa ,vaikka olivat vasta juuri itäneet. Nyt niitä on liikaa.
Ja koska niitä on liikaa, ajattelin ,ettei ole suuri menetys jos pari kasvia kuolee ,niinpä vien 3 koekaniinia huomenna kasvihuoneeseen :D

Ilmottele sitten tännekin, että miten reagoivat :)

Kappu

Lasitetulla parvekkeella (pelkkä aamuaurinko) ollut kohta pari viikkoa ongelmitta yöt läpeensä. Ei tosin lattialla kaakelit on kylmät vielä.

Jarell

itse olin jo laittamassa chilejä ulos mutta aloin sitten arkailemaan asian kanssa. Orange Rocoton vois varmaan kohtapuoliin laittaa ulos... se ymmärtääkseni on muutenkin parempi lajike kestämään kylmää. Mulle paistaa aurinko lähes koko päivän tohon, joten lämpöä pitäis jo riittää.

Pjuukula

Täällä on ollut lauantaista asti (nyt kolme yötä) muutama puska clas ohlssonin minikasvihuoneessa itään olevalla avoimella parvekkeella. Aurinko lämmittää jo aikaisin aamusta. Harsoja olen toki myös pitänyt päällä estämässä palamista. Ensimmäisenä aamuna oli lemon dropin ja de arbolin varret vähän velttona, mutta oikaisivat itsensä saatuaan vettä. Muuten näyttää kyllä hyvältä, jopa nuput näyttävät kehittyvän. Tarkkoja lämpötiloja ei öiltä ole, mutta kyllä se varmasti alle kymmeneen asteeseen putoaa siellä muovin ja harsojen allakin. Loput puskat lähtee seuraksi parin viikon sisällä kunhan ehtivät tottumaan lopullisiin ruukkuihin.

Lolwutter

toukokuu 09, 2012, 21:13:00 ip #14 Viimeisin muokkaus: toukokuu 09, 2012, 23:04:23 ip käyttäjältä Lolwutter
Lainaus käyttäjältä: FryGuy - toukokuu 07, 2012, 21:42:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Lolwutter - toukokuu 05, 2012, 21:13:37 ip

Ilmottele sitten tännekin, että miten reagoivat :)

Vähän ottivat nokkiinsa kun ekana yönä vähän oli viileää, mutta nyt ovat jo toipuneet ja näyttää varsin hyvältä.

Finprick

Pidin pari pubea lasittamattomalla parvekkeella amppeleissa viime yön. +3 taisi olla ennustettu lämpötila. +7 oli ollut alin lämpö parvekkeen lattialla, +8,8 oli amppelin pinnalla yön alin. Yksi kerros hallaharsoa päällä. Turbo Pube ja Orange Rocoto lajikkeet. Ei ainakaan mitään näkyviä vaurioita.

Jarell

+18 lasitetulla parvekkeella 3 kerroksessa nyt klo 1.00...

SK

Pubet ja C. Rhomboideumit selvisi -1,5asteen pakkasesta pari viikkoa sitten, eivätkä pudottaneet edes kukkiiaan.

Finprick

Juu nyt oli lämmin yö, +12,5 alimmat lämmöt, olin näköjään unohtanut yhden annuumin ilman harsoja parvekkeelle, hyvin pärjäsi sekin :P

Aurinia2

Harsohan pidättää maan lämpöä, mutta jos kasvi on pienehkössä ruukussa, ei se harso kovin kauaa auta. Muistuu tässä mieleeni naapuri, joka kietoi amppelien ympäri harsoa. Meikäläinen laittoi amppelit maahan ja vasta sitten harson tiiviisti päälle. Naapurin kesäkukat paleltuivat, minun eivät.

Jostain joskus olen päähäni takonut luvun +12 astetta eli se on itselläni ollut rajana chilien parvekkeella pitämisellä. Nyt meni kyllä välillä jo 10 asteeseen ja ainakin lemonit näyttivät hieman nuhjuisemmilta sen jälkeen. Jalapenoissa ei näkynyt mitään. Itse asiassa mulla on tuolla sellainen ylimääräinen jalapenon taimi yötäpäivää partsilla. Kasvu on hyytynyt, mutta elossa on.