Mikä kyseisiä chilejä vaivaa ???

Aloittaja Tomppa0211, toukokuu 05, 2012, 12:15:43 ip

« edellinen - seuraava »

Tomppa0211

toukokuu 05, 2012, 12:15:43 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2012, 12:17:30 ip käyttäjältä Tomppa0211
1. Kuvassa isompi. Lajiketta ei tiedossa (Fataliin ylläri). Aluksi lehtipari oli kokonaan yhtä vaalea. Ei ole ollut auringossa, joten palaminen ei mahdollista. Lähtenyt korjautumaan, mutta kasvu ollut lähes pysähtynyt.

2. Syntyi vioittuneella sirkkalehdellä. Laji Catarina

Lannoitteena molemmilla Nutriforten Tomaatti&Mansikka 1+2 yhdistelmä ohjeiden mukaisesti. Lukuunottamatta ensimmäistä viikkoa jolloin koneesa Herbie 23 mukana tullut oma lannoite.

tonttu

Missä nuo oikein likoaa? Veikkaisin liikakastelu ja kasvalusta näyttää kuvissa kukkamullalta. Mites lannotus on hoidettu?

Mutta jottei tartte arvailla, niin kerro ihmeessä miten oot noita hoitanut, niin syy löytyy sitten.

Tomppa0211

Kasvit ovat siis kivivillakuutiossa, jotka lepäävät "hyllyllä" johon pieni vesipumppu pumppaa kokoajan vettä, joten happea pitäisi saada. Valona 24w ESL. Kasvi siis heti alkuun pukkasi nuo lehdet lähes valkoisina. Tämä sirkkalehti viallinen ollut vain nutriforten lannoitteessa ja sen kummempia kolhuja ei ole tullut.

chilley

Mulla oli viime vuonna hiukan saman kaltainen ongelma multakasvatuksessa. Ensin lehtiin alkoi muodostumaan saman kaltaisia laikkuja, mutta ne olivat ensin kellertäviä ja lähtivät siitä sitten vaalentumaan hiljalleen.

Itselläni ongelma oli magnesiumin puute. Lisäilin kasteluveden mukana hiljalleen epsom suolaa ja ongelma poistui.
Jääkiekon maailmanmestaruuskisojen kunniaksi:
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen

Tomppa0211

Onko aihetta katkoa nuo lehdet pois? Jos energiaa riittäisi tällöin paremmin kasvuun. Kyseessä ensimmäinen lehtipari. Ja onko tuolla yksisirkkaisella mitään toivoa?

chilley

Itse kasvattelen chilejä vasta toista vuotta ja en todellakaan ole ammattilainen / tiedä näistä hommista juuri yhtään mitään, mutta itse jättäisin leikkaamatta ja koittaisin lisätä jotain magnesium pitoista ravinnetta, kuten vaikkapa tuota epsom suolaa (karvassuola, magnesiumsulfaatti).
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen

JOOONA

Mistä kyseistä Epsom suolaa saisi? Itselläkin noissa Naga moricheissa on vähän kellertävää lehdissä...

Kuva nagan lehdestä: http://dl.dropbox.com/u/55166667/Chilit/2012-05-05%2017.27.31.jpg

Olisi kiva tietää mikä auttaisi, samanlaista minulla on toisessa nagassa myös.  :(

chilley

Lainaus käyttäjältä: JOOONA - toukokuu 05, 2012, 17:29:21 ip
Mistä kyseistä Epsom suolaa saisi?

Omat Epsom suolani sain viime vuonna kaveriltani. Hän sanoi ostaneensa ne Helsingin yliopiston apteekista. Eli Epsom suola, karvassuola tai magnesiumsulfaatti nimellä voisi löytyä. Toimivuudesta tai mistäkään muusta en mene takuuseen, mutta omalla kohdallani tämä toimi.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Tomppa0211 - toukokuu 05, 2012, 12:24:29 ip
Kasvit ovat siis kivivillakuutiossa, jotka lepäävät "hyllyllä" johon pieni vesipumppu pumppaa kokoajan vettä, joten happea pitäisi saada. Valona 24w ESL. Kasvi siis heti alkuun pukkasi nuo lehdet lähes valkoisina. Tämä sirkkalehti viallinen ollut vain nutriforten lannoitteessa ja sen kummempia kolhuja ei ole tullut.

Jaa kivivilla, enpä ois kuvasta arvannut. Mulla teki tuolleen kivivillataimet, kun ei saanu tarpeeks ravinteita. Eli itte nostasin lannotusta, jälleen paha sanoa, kun en tiedä paljonko oot antanut, mutta arvaillaan.

Ja tosiaan lehtiä ei nypitä pois. Kasvi käyttää noita lehtiä myös ravinnokseen varsinkin silloin, kun on joku hätänä. Ja ensimmäiset isot aurinkolehdet pääsääntöisesti muutenkin putoaa jossain vaiheessa pois. Isompien kasvien kanssa sitten ei ole niin väliä, jos ulkonäöllisistä, tai muista trimmaus syistä haluaa lehtiä/varsia poistella.

Jani M

Kyllä tärkeät taimet kannattaa kasvattaa vaikka sirkkalehdet olisikin vioittuneet. Mulla on loistavan tuuhea, hurjasti nuppuileva sudden death habanero tossa vieressä, jolla oli aluksi vain pienen pienet jämät sirkkalehdistä. Vähän hitaammin kasvaa aluksi, kuin jos olisi täydelliset sirkkalehdet, mutta kyllä se siitä sitten kun saa lisää lehtiä. Hurjin tilanne oli yhdessä pink habanerossa, missä ei ollut kuin puolikas toisesta sirkkalehdestä jäljellä. Mätäni sirkkalehdet siemenen sisään.

Allaolevasta kuvasta näkyy lähtötilanne:

chilley

Lainaus käyttäjältä: chilley - toukokuu 05, 2012, 18:00:35 ip

Omat Epsom suolani sain viime vuonna kaveriltani. Hän sanoi ostaneensa ne Helsingin yliopiston apteekista. Eli Epsom suola, karvassuola tai magnesiumsulfaatti nimellä voisi löytyä. Toimivuudesta tai mistäkään muusta en mene takuuseen, mutta omalla kohdallani tämä toimi.

Tulin tässä itsekin miettineeksi tuota Epsom suolan ostamista kun sitä ei kovinkaan paljon ole enää jäljellä. Tosin en kyllä tiedä tulenko sitä ylipäätään edes tarvitsemaan, mutta onhan sitä hyvä olla kaiken varalta. Karvassuola nimellä sitä näyttää myyvän ainakin:

Lootuskauppa (http://www.lootuskauppa.fi/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/27052009-143228/Products/1124
1kg 26,90€

Viidakkotohtori (http://www.viidakkotohtori.fi/karvassuola-epsomsalt-05kg-p-920.html)
0,5kg 11,90€

JOOONA

Lainaus käyttäjältä: chilley - toukokuu 07, 2012, 13:03:09 ip

Tulin tässä itsekin miettineeksi tuota Epsom suolan ostamista kun sitä ei kovinkaan paljon ole enää jäljellä. Tosin en kyllä tiedä tulenko sitä ylipäätään edes tarvitsemaan, mutta onhan sitä hyvä olla kaiken varalta. Karvassuola nimellä sitä näyttää myyvän ainakin:

Lootuskauppa (http://www.lootuskauppa.fi/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/27052009-143228/Products/1124
1kg 26,90€

Viidakkotohtori (http://www.viidakkotohtori.fi/karvassuola-epsomsalt-05kg-p-920.html)
0,5kg 11,90€

Kiitos tästä vastauksesta, jos en nyt mistää löydä niin ei auta muu kuin tilata tuolta sitten.
Onko mahdollista käyttää magnesium tabletteja jos vaikka ne murskaa vai pitääkö sen ihan olla suolaa?

chilley

Lainaus käyttäjältä: JOOONA - toukokuu 07, 2012, 19:55:08 ip
Lainaus käyttäjältä: chilley - toukokuu 07, 2012, 13:03:09 ip

1kg 26,90€

0,5kg 11,90€

Kiitos tästä vastauksesta, jos en nyt mistää löydä niin ei auta muu kuin tilata tuolta sitten.
Onko mahdollista käyttää magnesium tabletteja jos vaikka ne murskaa vai pitääkö sen ihan olla suolaa?

Nyt laitoit pahan. Mitä nopealla vilkaisulla tuli vastaan niin ainakin jotkin magnesium tabletit sisältää myös sellaisia ainesosia kuin Tiamiini, Niasiini, Pyridoksiini, Krospovidoni, Piidioksidi ja Povidoni. Myös muitakin ainesosia löytyy, en kaikkia jaksanut eritellä mitä vastaan tuli. Siitä ei ole mitään tietoa, että miten nämä ainesosat mahtavat vaikuttaa chilien kasvuun.

Kärsä Babar

Olisko helpompi käyttää jotain lannoitetta joka sisältää myös magnessiumia?
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

chilley

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - toukokuu 07, 2012, 23:39:01 ip
Olisko helpompi käyttää jotain lannoitetta joka sisältää myös magnessiumia?

Suattaapi olla  ;D Itse olen kyllä huomannut tuon Epsom suolan todella käteväksi. Se kun on niin pirun riittoisaa tavaraa.