tammikuu 06, 2025, 22:12:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Intialainen Vindaloo curry ja couscous

Aloittaja Jolixir, toukokuu 06, 2012, 19:18:16 ip

« edellinen - seuraava »

Jolixir

Ajattelinpa tänne nyt sitten postata ensimmäisen reseptin minkä olen itse kehitellyt ja muokannut vuosien varrella josta on kehittinyt naisytäväni lempiruoka =) Sen verran noista tulevista ohjeista että olen amatöörikokki mutta kaikki ainekset ja raaka-aineet koitan pitää laadukkaina ja harvemmin suosin helppoa oikotietä itselleni =) myös ohjeissa olevat mitat on suuntaa antavia koska useasti heitän vaan sekaan säveltäen ja aina ei tule samoja määriä. myöskään chilien lajikkeita en lähde listaamaan vaan jokainen saa lisättyä poltetta sitten oman maun mukaan lisäämällä chiliä mistä pitää.

ruoka valmistetaan kolmivaihena operaationa joista ensimmäisenä tarvitsee valmistaa curryn sielu eli vindaloo tahna. tätä on myös saatavana kaupasta ihan purkeissa ainakin pirkalta ja se käy loistavasti mutta koska pidän ruuanlaitosta niin valmistan sen aina itse ja ainahan saat parempaa ilman lisäaineita. mutta kuten sanoin se kaupan käy kyllä mainiosti myös.

Vindaloo tahna ainekset:

korianterijauhetta 1tl
juustokumina 1tl
kurkumaa 1tl
inkivääri 2tl
kaneli 1tl
tähtianis 1 kpl
maustepippuri 1tl
2-3 kpl laakerin lehteä
mustapippuria 1rkl (kokonaisia)
2 sitruunanruohon vartta
merisuolaa hieman
muskottipähkinää 1tl
2-3 kynttä valkosipulia
sekä kuivattua tai tuoretta chiliä mitä haluat käyttää niin about 6-8 kokonaista
öljyä

valmistus on yksinkertaista ja parasta tehdä huhmaressa jolloin saat murkattua kaikki maut valloilleen. myös kannattaa aloittaa kovista aineista ja lisätä aina yksi kerralla mukaan. chili ja merisuola aluksi hyvä kun merisuola rikkoo chilin kuoren. teet vain aineksista tahnamaista mössöä ja öljyn määrällä saat säädetyä notkeutta. tosta tulee enemmän kun ohjeessa tarvitaan mut sen voi jemmata seuraavia kertoja varten

vindaloo kana ainekset:

paketti kanan fileesuikaleita maustamattomia
2 chiliä
2 valkosipulin kynttä
1 iso sipuli
vindaloo currytahnaa
garam masala mausteseosta sekä curryjauhetta
hunajaa juoksevana
hippu ruokosokeria
purkki tai pari kermaa
limen mehua

Valmistus:

Homma lähdetään rakentamaan niin että pilkot sipulit sekä chilit ja aloitat freesailemaan niitä hieman pannulla tilkassa öljyä kunnes ne hieman pehmenee. lisää noin 2-3 rkl aikaisemmin tehtyä tahnaa tai sitten sitä kaupan valmista sipulien sekaan ja anna taas hieman makujen muhia. Lisää joukkoon kanasuikaleet ja paista kypsiksi ja anna niille kaunis ruskea pinta. lisää joukkoon aluksi 1 purkki kermaa ja anna makujen taas porista hieman. Sitten olen yleensä heittänyt mukaan tässä vaiheessa 4-5 curryn lehtiä sekä ruokalusikallisen ruokosokeria ja garam masalaa. myös tota curryjauhetta joku tl perään vaan =) kannattaa maistella välillä ja jos tuntuu liaan hotilta voit aina sitä laimentaa hieman sillä kermalla. myös limen mehun voi puristaa mukaan luomaan hieman raikkautta. mutta periaatteessa ruoka on sitten valmis ja loppumaistelulla tietää yleensä että tarviiko korostaa jotain makua ja lisätä sitten sen mukaan lisää

lisukkeeksi sopii loistavasti couscous jonka ohjetta en jaksa kirjottaa kun löytyy couscous purkin kyljestä =)

Kuvaa ei valitettavasti ole nyt tai on olemassa mutta se sattuu olemaan samasta ruuasta vaan lihasuikaleilla tehtynä ja ei oikein sovi tohon kanan ohjeeseen =)

Janne

Vähän pitää saivarrella, vaikka varmasti onkin erinomaisen makuinen curry tämä niin vindaloo -curryssä on aina viinietikkaa, ja sitruunaruoho taasen on vähän eri suunnalta kaakkois-aasia ;)

Kivinen huhmare on tosiaan minustakin aika ylivertainen väline tehosekoittimeen verrattuna currytahnojen valmistuksessa.

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Jolixir

Mut tyyli on vaan sellasta fuusiokeittiötä varmaan =) ei se sitruunanruoho oikein Intiaan sijotu mutta antaa omasta mielestä mukavaa lisää, ja toi tahnan resepti on hieman omia kokeiluja ja en tarkalleen tiedä mitä siihen tulee, etikkaa siis messiin !

Janne

Joo fuusiomeininki on pop, fiiliksellä kokkailu on kivaa!
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Jolixir

Kyllä mulla saa käsittelyssä välillä perus ranskalainen klassinen ruoka hieman twistiä meksikon ja väliamerikan maastosta =) kampasimpukatkin saa uuden ulottuvuuden kun hieman chileistä  ja limestä tekee päälle tekasee soosia =)