tammikuu 10, 2025, 15:57:59 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ruukunvaihto

Aloittaja Horna, elokuu 01, 2012, 19:25:30 ip

« edellinen - seuraava »

Horna

elokuu 01, 2012, 19:25:30 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2012, 19:29:57 ip käyttäjältä Horna
Hitsi, mitenköhän mahtaa olla, pelkäänpä että vuoden vaihteessa itämään laittamani starfish elää ahtaalla. Juurakko puskee pikkuisen ruukun pohjasta, mutta en nyt ole yhtään varma kannattaako kesken sadon kasvamisen lähteä vaihtamaan?

Kasvi elelee 70cm korkuisen n. 12cm ruukussa,, Satoa tuntuu tulevan sihen malliin että pelottaa nähdä miten oksasto kestää sen tulevan painon kun podit saavuttavat täyden mitan..
Onko siis haittaa jos lähtee sähläämään ruukun vaihtojen kanssa tässä vaiheessa? Kaveri on ollut ulkona takapihalla viimeiset 2 kk ja muuten hyvin terveen oloinen..

kiitokset kovasti jo etukäteen vastauksista :)

edit: niin.. kyseessä on itseasiassa kaksi kasvia - eli kaksi vartta samassa ruukussa

edit: kiitos inferno linkistäsi hyviin ohjeisiin - tästä syystä kuitenkin juuri kirjoitin tänne, olit kirjoittanut että ruukunvaihto olisi hyvä tehdä ennen kukintaa.. :S auts
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

jaolsten

Siirsin nyt kuitenkin omaksi aiheekseen, kun ei se tuonne oikein kuulunut.

Itse vaihtaisin varovaissti isompaan ruukkuun. Kunhan et katko turhaan juuria, niin ei tuosta omille chileille mitään kummempaa haittaa ole tullut. Toki lopulliseen ruukkuunsa chilit kannattaa ehdottomasti siirtää jo keväällä ennen ulos viemistä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

Mulla on yksittäinen starfish 40 litran ruukussa ja siihenkin se saa juuret kasvatettua niin, ettei tunnu muka tila riittävän. Aika vekkuleita. Varovasti vaihtaisin ruukkua, se on tuon kokoisen kasvin kanssa jo melkein semmonen operaatio, että kaipaa hyvästi tilaa ja apukädet. Btdt, yksin oli pikkaisen hankalaa, joskin mahdollista.

Herpiili

Jos varsi on vahva ja kasvi läpijuurtunut entiseen ruukkuunsa niin operaatio on varsin helppo, tyvestä kiinni ja nostetaan ylös, sitten vaan uuteen ruukkuun.  Jos juuret kasvavat pohjaa pitkin spiraaliksi muotoutuneena niin kannattaa hieman avata juurikiehkuraa ennen uuteen ruukkuun sijoittamista.

Tukikeppejä tai narua kannattaa muuten käyttää ajoissa jos satoa on tulossa paljon, mikään ei sapeta yhtä suuresti kuin katkennut, satoa täynnä oleva oksa. Jos kuitenkin vahinko sattuu ja oksa ei aivan kokonaan pääse katkeamaan niin tilanteen voi korjata lastoittamalla katkenneen oksan.

Horna

Kiitos avuista. Nyt othexin 20x20cm altakasteluruukussa..
Ja kyllä, juuret oli niin spiraalilla ettei sitä vyyhteä enää oikein auki saanut, joten laitoin reilun ruukkusoran kera semmoisenaan.

Kiitos myös vinkistä tuennan osalta. Olen toistaiseksi sitonut varret toisiinsa kohtalaisen alhaalta kun alkoivat viipottaa vinoon, mutta täytynee tosiaan viritellä jotain latvustoonkin :)
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

Minbaari

Vähän kaiken kokoisissa ruukuissa nuo rehut kasvaa, mutta suurin osa on n.10 litraisissa muoviruukuissa. Itse olen noiden katkenneiden oksien kanssa käyttänyt tukemisen ohella teippiä huoletta, eli sitonut katkenneen oksan vielä teipillä kiinni ja kun oksa parantanut itsensä ottanut teipin pois.

Toby

Tommosessa sopivassa (eli 20cm) ORTHEX altakasteluruukussa jöpöttää päivät pitkät. Ens vuonna isompi ruukku...
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

ChiliChillailija

Taitaa kasvaa tsilit n.25 cm. ruukussa Guyanalaista lukuunottamatta. Se tarvitsee reilusti isomman ruukun.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Nightfrost89

Ämpäreitä olen käyttäny ja 20l laastipaljuja :D, Kasvihuoneessa kun ei niin väliä ole tuon esteettisyyden kanssa :D