Minkäslaista multasekotusta käytätte?

Aloittaja Terra Rossa, elokuu 04, 2012, 19:03:59 ip

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

marraskuu 16, 2014, 20:51:26 ip #140 Viimeisin muokkaus: marraskuu 16, 2014, 20:53:30 ip käyttäjältä Huru-ukko
Multahan /turve on vain ainetta missä kasveja kasvatellaan, niihin on hiukan lisätty lannoitetta. Kookoskuitu on myös kasvupohja kuten multakin, mutta ilman lannoitetta.
Kun lannoite on loppunut, niin sitä pitää lisätä sinne vaikka kastelun yhteydessä.
En itse näe syytä repiä juuria ja vaihdella multaa, paitsi talvetus leikattuna tapeiksi se on järkevää; kai.
Jos pystyt pitämään kasvit ilman leikkausta talven yli, niin isompaa ruukkua kehiin ja sinne lisää multaa.

Nebs

Kekkilän kukkamullalla taitaa mennä tällä kertaa.

Matinpoika

Mulla on yhdessä ruukussa rainbow kukkamultaa ja muissa on sitten samaa multaa ja n. 30% lecasoraa pitämässä multaa ilmavana. Kyllähän lecasora varmaan jonkin verran ruukun tilavuutta vie, mutta kivan kokoinen puska silti löytyy. En ole itse ainakaan tässä 10kk aikana huomannut, että multa jotenkin paakkuntuisi tiiviisti ja hyvin tuntuu chili viihtyvän molemmilla tyyleillä. Tosin altakastelua olen suosinut ja ehkä juuri tämän takia multa ei painu kasaan yhdeksi klöntiksi.

MiM

helmikuu 04, 2015, 09:37:47 ap #143 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2015, 09:39:29 ap käyttäjältä MiM
Kekkilän kukkamullalla meni edellinen kausi, nyt tarttui Plantagenin vastaava tuote mukaan, kun kävin sieltä ruukkuja hakemassa. Kevytsoraa on ollut tapana sekoittaa pieni määrä mukaan (ei mitään 30%), ja ehkä ohuesti ruukun pohjalle. Plantagenin tuote tuntui hiukan huonolaatuisemmalta, sain sieltä siivota aika isoja puutikkuja pois, ja löytyi sieltä joku brikettimäinen turvekimpalekin seasta. Kai nuo kaikki käy, paitsi Biolanin musta multa, se muuttuu ruukussa sellaiseksi kivipaakuksi, että...

Sekä paikallisessa K-raudassa, että Plantagenissa on ollut runsaasti erilaisia multasäkkejä esillä, ihan sisätiloissa. Ehkä ei niitä suurimpia, en ole kovin tarkkaan sellaisia etsinyt.

Se mikä minua ihmetyttää on reiättömät ruukut. Löytyy vaikka minkälaisia kivan näköisiä ja halpojakin savi/posliiniruukkuja joissa ei ole reikä pohjassa. Jopa alan liikkessä (Plantagen) näitä näytti olevan paljon isompi valikoima kuin reiällisiä. Ja siitä reiästä joutuu sitten vielä maksamaan muutaman euron lisää.  :o
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Wolfman

helmikuu 04, 2015, 09:45:59 ap #144 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2015, 09:53:29 ap käyttäjältä Wolfman
Lainaus käyttäjältä: MiM - helmikuu 04, 2015, 09:37:47 ap
Kai nuo kaikki käy, paitsi Biolanin musta multa, se muuttuu ruukussa sellaiseksi kivipaakuksi, että...

Tuohon mustaanmultaan auttaa kun sekoittaa sekaan reilusti (20-25%?) turvetta tai vastaavaa, itsellä on aikaisempina vuosina ollut Biolanin kylvö ja taimimultaa (vaaleata "turvetta") kun niitä sattui olemaan valmiiksi. Tietysti kun uutta multaa hakee niin kannattaa valita joku sellaisenaan sopiva.

Edit: Ohos... Biolanin sivuilla on jopa ihan asiallista tekstiä http://www.biolan.fi/suomi/ajankohtaista/kausikohtaiset-vinkit/puutarha/chili-on-vuoden-vihannes-2013  "Chilit ovat monikäyttöisiä ruoanlaitossa. Chilien suurta väri-, maku- ja tulisuuskirjoa käyttäen on mahdollista loihtia monipuolisia herkkuja. Varsinaisten chiliruokien lisäksi monet tutummatkin ruoat saavat uutta potkua taitavalla chilin käytöllä. Chiliruoan ei tarvitse tarkoittaa aina tulista - oikein valituilla chililajikkeilla saadaan mukava lämmöntunne, joka ei kuitenkaan nouse hallitsevaksi." Ja lopussa vielä linkki idätyslautan ohjeeseen.

teroasi

Puutarha mullalla mennään ja ruukun pohjalle soraa/lecasoraa... Ehkäpä kans ens kesänä jotain vähän ilmavuutta mukaan antamaan.. Saas nähdä.

Muurahaiskarrhu

Minkäslaista multaa marketista viitsii ostaa sisäkasvatuksiin, ettei ole heti kämppä täynnä harsosääskiä tms.? Käytän tavallisesti hifimpiä multia, joiden mukana ei ikinä mitään öttiäisiä ole tullut, mutta nyt olis tarkoitus hankkia yhteen projektiin jotain halvempaa multaa marketista.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Muurahaiskarrhu - maaliskuu 26, 2015, 14:01:52 ip
Minkäslaista multaa marketista viitsii ostaa sisäkasvatuksiin, ettei ole heti kämppä täynnä harsosääskiä tms.? Käytän tavallisesti hifimpiä multia, joiden mukana ei ikinä mitään öttiäisiä ole tullut, mutta nyt olis tarkoitus hankkia yhteen projektiin jotain halvempaa multaa marketista.

Et sinä niiltä harsosääskisltä välty :)  Suosittelen ennenminkin muutamia myrkyttömiä torjuntakeinoja, jolla ainakin minä olen päässyt eroon harsosääskistä. Perinteinen mehufairi-ansa. Elikkäs vaikkapa syvälle lautaselle (tai muu vastaava) mehua ja loraus astianpesuainetta. Pesuaine rikkoo mehun pintajännitystä ja harsosääsket menevät sinne ja hukkuvat. Mehu houkuttelee ilmeisesti värin ja hajun vuoksi vettä paremmin.
Maalarinteippiä kaksinkerroin siten, että molemmille puolille tulee liimapinta. Niitä ruukkujen kylkeen muutamia, harsosääsket kun siellä tiluksilla lentelevät, niin jossain vaiheessa jäävät kiinni.
Ja toki perinteinen pintamullan kuivanapito altakastelulla estää paskiaisia munimasta.

Muurahaiskarrhu

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 26, 2015, 14:22:50 ip
Et sinä niiltä harsosääskisltä välty :)

Niin kauan kun olen hifimpiä multia käyttänyt niin ei ole ollut asunnossa yhtä ensimmäistäkään harsosääskeä. Ja vaikka tänne aloittelijoiden osastolle postasinkin niin on tässä pian kymmenen vuotta tullut harrastettua ja harsosääskien torjuntakeinot on tullut tutuiksi myös aikoinaan.

Mutta juu, jos ei marketista saa harsosääsketöntä multaa niin mieluummin maksan jatkossakin enemmän siitä ilosta, ettei tarvitse niiden kanssa alkaa taistelemaan.

Rikkaruoho

Puutarhaturve loppui ja ei kävin kaupassa eikä sieltä löytynyt ko. säkkiä. Seuraavat ruukkuvaihdot mennään sitten Greencare puutarhamullalla. Sekaan aavistus ruukkusoraa.

Whili

Kokemuksia Mustasta mullasta ??
Aikanaan varoiteltiin Mustan mullan laadun heittelystä, mitenkä on tänäpäivänä ??
Itse olen suosinut Turvemultaa, muttakun tuo MM olisi puolta halvempaa..  ???

pErehtyjä

Missä MM on turvemultaa halvempaa? oman tietämyksen mukaan tuo puolet halvempi on toiseen suuntaan.
If something is worth doing, it is worth overdoing

Whili

toukokuu 18, 2015, 09:59:17 ap #152 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2015, 10:02:52 ap käyttäjältä Whili
Lainaus käyttäjältä: pErehtyjä - toukokuu 18, 2015, 09:30:23 ap
Missä MM on turvemultaa halvempaa? oman tietämyksen mukaan tuo puolet halvempi on toiseen suuntaan.

Eilen katselin Nekalan Rauta Otrassa oli MM neljä säkkiä 14,95 euroo ja TM 5,20 euroo säkki.
Ei se nyt ihan puolta ollut, mutta halvempaa kuitenkin.

http://dreambuilder.fi/campaigns/kevatkuvasto/#40  sivu 41

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Whili - toukokuu 18, 2015, 09:59:17 ap
Lainaus käyttäjältä: pErehtyjä - toukokuu 18, 2015, 09:30:23 ap

Eilen katselin Nekalan Rauta Otrassa oli MM neljä säkkiä 14,95 euroo ja TM 5,20 euroo säkki.
Ei se nyt ihan puolta ollut, mutta halvempaa kuitenkin.

http://dreambuilder.fi/campaigns/kevatkuvasto/#40  sivu 41

Jos etsit halpaa OK puutarhaturvetta, niin osta Kekkilän Garden sarjan 320 litran säkki à 16,50€. Jos etsit halpaa ja hyvää turvetta, osta Kekkilän Professional sarjan 300 litran Kasvuturvesäkki à 19,50€.
Biolankin myy laadukasta kasvuturvetta 180 litran säkeissä à 13€, mutta niitä ei juurikaan kaupoissa näy.

Edellisten valmistajien ja ainakin myös Greencaren 45-85 litran puutarhaturpeet/turvemullat ovat omien kokemuksien mukaan täyttä rahan haaskausta ja kuluttajan kusetusta. Vaikka litrahinta on suurempi kuin laatutavarassa, säkistä löytyy yleensä useampi 20-40cm keppi, muovisuikaleita, raakaturvemöhkäleitä ja lannoitepaloja.

Trioniska

Kangasala http://www.hongkong.fi/fi/tuotevalikoima/puutarha/belinda-80-l-puutarhaturve/p/1295893/ 3,99 säkki ja vielä tarjouksena 4 säkkiä 12€ toki tuossa nimetty puutarhaturpeena.

http://www.hongkong.fi/fi/lannoitteet-ja-kasvualustat/mullat-ja-turpeet/biolan-50-l-turvemulta/p/1973975/ 4,5

Toki Nekalasta sen 20km että jos ei muuta asiaa tuolle suunnalle niin...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Whili

Jotain kasvuturvetta ostelin keväällä pari säkkiä ja oli melkoinen kananpaskan käry kylkiäisenä  :o 
Nyt oli hakusessa multaa äireen parvekkeelle ja mielellään hajutonta.
Lähinnä alkuperäisessä kysymyksessä kiinnosti onko tuo mustamulta päässyt eroon huonosta maineestaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - toukokuu 18, 2015, 11:56:04 ap... kiinnosti onko tuo mustamulta päässyt eroon huonosta maineestaan.

Muualta kuin chilinkasvattajilta olen kuullut, että musta edelleenkin painuu ja tiivistyy kovaksi päältä päin kastellessa. Sen koostumuksessa on kait enemmän savea. Alta kastelussa se saattaisi toimiakin.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Whili - toukokuu 18, 2015, 11:56:04 ap
Jotain kasvuturvetta ostelin keväällä pari säkkiä ja oli melkoinen kananpaskan käry kylkiäisenä  :o 
Nyt oli hakusessa multaa äireen parvekkeelle ja mielellään hajutonta.

Omien kokemusten mukaan Kekkilän puutarhaturpeessa on vähemmän hajuhaittaa kuin Belindassa tai Biolanissa (johon kana on kakkinut).

Olen siirtynyt omissa kasvatteluissani mahdollisimman paljon turvelinjalle. Kyllä siitä sitten lopulta multaakin tulee :).

Huru-ukko

Pelkkää Belindaa on tällä hetkellä. Kekkilän turpeeseen verrattuna ehkä hiukan huonompilaatuista, kuivuessaan supistuu voimakkaammin.
Minun kasvatteluihini ihan kelvollista silti, syksyllä turve menee kasvimaalle tai pionipenkkeihin.

Everkistus

Greencare puutarhaturve + kevytsorakate + kanankakka. Hyvin näyttää kasvavan ja kukkivan. :)