tammikuu 09, 2025, 22:50:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Olen huolestunut lähikaupan chilivalikoimasta!

Aloittaja Fredrik-flugarn, syyskuu 15, 2012, 09:20:22 ap

« edellinen - seuraava »

Fredrik-flugarn

syyskuu 15, 2012, 09:20:22 ap Viimeisin muokkaus: syyskuu 15, 2012, 09:51:34 ap käyttäjältä Fredrik-flugarn
Nyt näyttää melko hyvältä. Jotain bulkki-annuumeja sieltä mistä halvimmat saa ja Pirkan pikkupaketit, Fasse-sedän tuoreet cristalit ja nagat.
Välillä ollut tarjolla Ugandasta tuorehabanerot.
Kauniit hyvinvoivat amppelichilit oli myynnissä kesällä.
Säilykkeitä löytyy laidasta laitaan myös kotimaisia jonkun verran.
Ison maustetalon chiliflakesit hyllyssä. Jauhevalikoima suppeampi mutta jotain muuta kun pelkkä cayenne löytyy.
Blairsin ja vähän muita Jenkki-soosia löytyy ja tietty suomi-mex osasto sipsien vieressä.

Mutta
Joka ikinen tuote rupee olla lähellä parasta ennen päivämääränsä. Tuorechilit lötköjä. Ihan kun ei menisi kaupaksi.
Kävimmekö siis jo huipulla? Onko chilibuumi nyt ohi? Tasaantuuko nyt valikomat kaupoissa niin että heikot tuotteet häipyvät hyllyistä?

Tuntui siltä kun valikoima olisi ollut menossa parempaan suuntaan koko kevään. Onko grillisesonki ohi vai miksei nyt tavaraa liiku? :-\ Entäs teillä?
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Ryhis

Toveri Fredrik, minä olen ollut chilitouhuissa pidempään messissä kuin sinä ja voin sanoa tähän asiaan vain yhden asian;

Suomalaiset ihmiset ovat perseestä.

Tuotteita kyllä vaaditaan kauppoihin, mutta sitten kun niitä on, ne jätetään ostamatta. Tekosyitä löytyy aina. Kyllähän Fataliin tuotteita pitää saada, mutta kun ne maksavat kaupassa liikaa ja netistä tilattuna joutuu maksamaan POSTIMAKSUN - aivan uskomatonta! Lihatiskiin pitää saada niin järjettömän tulisia ja kalliita tuotteita, että tavallinen kuluttaja ei edes vilkaise ja "chilipää" ostaa kerran kokeeksi, mutta kun persreikä ei muuttunutkaan savuavaksi kraateriksi niin tuote koetaan jonkinlaiseksi huijaukseksi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Fredrik-flugarn

Kiitos kun ymmärsit huoleni oikealla tavalla. ;D

Toivon sentään että tuorechilit ja etikkasäilykkeet jää...
Kaikki "chili lisätty myyntivalttina" lässyperkausjäteeinespuristeet voisivat jo tänään poistua.
...paitsi blairsin sipsit ::)

Ei nyt chili millään tavalla mitään hankalaa raaka-ainetta ole. Kyllä sitä voi lisätä itse jos olisi runsaammin tarjolla.
-Nyt kupollinen naagao ettei vaan tule kylmä olo... (Kohta varmasti löytyy naagaojauhe uusavuttomille vanenemassa kaupan hyllyllä Oboy purnukoiden vieressä...)

Aji Inferno

Osut kysymykseen, jota olen tuuminut jo hyvän aikaa. Onko "chilibuumin" huippu nyt ohi? Kysyin asiaa juuri Fataliilta, jonka vastaus oli: "ei todellakaan ole!". Kysyntä kuuluu vain kasvavan, mitä Tampereen chilifestarikin tukee.

Toisaalta, havaintosi on uskoakseni oikea, ja monet tuotteet myyvät pirun huonosti. Syy on ilmeinen: suomalainen tavis ei pidä chilistä, tai uskoo ettei pidä tulisesta. Se on iskostettu meihin niin syvälle jo lapsesta alkaen, eikä se muutu nopeasti.

Saattaa olla, että Jotain on nyt ohitse. Ylilyöntien ja tiettyjen kokeilujen aika, kenties. Eri tahoilla aletaan tietää mikä myy, mikä ei, ja mikä todellinen kaupallinen potentiaali chilituotteilla suomessa on. Nyt alkaa pudotuspeli - kannattamattomat tuotteet luultavasti alkavat kadota marketeista aika nopeasti. Kaikki ei varmasti katoa. Esim. juuri Blairin sipsit ovat, uskon, tulleet jäädäkseen. Samoin Savuhovin tietyt herkut. Mega Deatheilla yms. taas ei ole mitään paikkaa perhemarketeissa, missä saman tilan voi käyttää kannattavampiin tuotteisiin. Ne ovat erikoiskauppojen kamaa jatkossakin. Luulen, että chili on nyt vakiintumassa maahamme luonnollisempaa tietä - kokkaajien kautta. Tässä esim Fataliin loistavat chilijauheet ovat käännyttäneet monta skeptistäkin tuttuani, ja muuttuneet osaksi arjen kokkausta. Ja niin on hyvä! :)

Uutisointi chilistä "ilmiönä" on pyörinyt pitkälti pienen vähemmistön äärijutuissa, kuten nagansyönnin mm-kisoissa ja ylipäätään yltiöpäisen tulisuuden ihmettelyssä ja ylistyksessä. En itse pidä erityisemmin tuosta puolesta harrastusta, vaikka aikoinani itsekin omat kokeiluni jumalattoman pahanmakuisilla supersooseilla ja tuorechililläkin tein. Sillä puolella on omaa huumoriaan äijäilystä pitäville, mutta kaupallisesti siellä ei ole tulevaisuutta muille kuin pienille erikoisliikkeille. Tai niin uskon. Kotimaiselle tuorechilille taas saattaa olla pysyvääkin tulevaisuutta, ainakin toiveita siitä on. Se on sitten oma kysymyksensä, mille lajikkeille ja missä osissa suomea.

Uskon jalostusasteen lisäämiseen. Savuhovin herkut ovat tästä hyvä esimerkki. Samoin Fataliin chilitoffeet ja suklaat, unohtamatta Poppamiestä ja muita. Näin syntyy vähän laajemmallekin kansalle käyttökelpoisia asioita arkiseenkin ruoanlaittoon. Harva osaa tai viitsii opetella tekemään ruokaa tuoreesta nagasta, mutta esim. jauheilla se on jo paljon helpompaa.

Buumimme tulevaisuus ratkennee siihen, sulautuuko chili osaksi riittävän laajan ja kasvavan kansanosan ark(t)ista elämäntapaa, vai uutisoidaanko siitä vain yhtenä Lordimaisena ääri-ilmiönä, jota on mukava naureskella tai paheksua. Tässä kaikessa chiliyhdistyksen rooli tulee olemaan tärkeä. Seuraavaksi olisi hyvä valloittaa laaturavintoloita kotimaisella puhtaalla laatuchilillä!

-jumi-

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 15, 2012, 16:59:02 ip
Uutisointi chilistä "ilmiönä" on pyörinyt pitkälti pienen vähemmistön äärijutuissa, kuten nagansyönnin mm-kisoissa ja ylipäätään yltiöpäisen tulisuuden ihmettelyssä ja ylistyksessä. En itse pidä erityisemmin tuosta puolesta harrastusta, vaikka aikoinani itsekin omat kokeiluni jumalattoman pahanmakuisilla supersooseilla ja tuorechililläkin tein. Sillä puolella on omaa huumoriaan äijäilystä pitäville, mutta kaupallisesti siellä ei ole tulevaisuutta muille kuin pienille erikoisliikkeille. Tai niin uskon. Kotimaiselle tuorechilille taas saattaa olla pysyvääkin tulevaisuutta, ainakin toiveita siitä on. Se on sitten oma kysymyksensä, mille lajikkeille ja missä osissa suomea.

Uskon jalostusasteen lisäämiseen. Savuhovin herkut ovat tästä hyvä esimerkki. Samoin Fataliin chilitoffeet ja suklaat, unohtamatta Poppamiestä ja muita. Näin syntyy vähän laajemmallekin kansalle käyttökelpoisia asioita arkiseenkin ruoanlaittoon. Harva osaa tai viitsii opetella tekemään ruokaa tuoreesta nagasta, mutta esim. jauheilla se on jo paljon helpompaa.

Nyt alat olla asian ytimessä. Chilin integrointi pysyvästi suomalaiseen ruokakulttuuriin ja vahvojen brändien ja yksittäisten tuotteiden tunnetuksi tekemiseen kannattaa panostaa.

Joskus chipotle voi olla Suomessa yhtä tunnettua kuin Spam jenkeissä - vai voiko? (Tiedostan vertaavani yleisnimeä erisnimeen, mutta teen sen silti.)

jaolsten

Muistakaa Aamulehden yleisönosaston kirjoitus:

LainausKyllä minä viime vuonnakin niin mieleni pahoitin, kun henkensä uhalla noita söivät. Pitäisi kieltää koko tapahtuma, kyllä mausteeksi riittää suola!

Nää mielensäpahoittajat meidät valitettavasti ovat kasvattaneet. He osaavat maustaa ruokansa seuraavasti: suolakinkkukiusaus-, suolakinkku-, suolamakkara, sualpualikas, suolakurkku, suolakala, aromisuolaleipä yms.. Ja kyllä sen pitää olla jodioitua teollista nacloridia, ettei vaan pääse tulemaan porukalle struumaa.

Kunnioitan vanhempaa sukupolvea, mutta monessa asiassa halveksun tuota ylitsevuotavaa asenteellisuutta, ennakkoluuloa ja etenkin mielensäpahoittamista. Onneksi olen noi mun 70-v vanhemmat saanut totutettua jollain muulla, kuin suolalla maustettuun ruokaan.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Aji Inferno

Jumin kysymys siitä, voiko esim. chipotle olla jonain päivänä yhtä kuuluisaa täällä kuin Spam jenkeissä, on myös mielenkiintoinen. Uskon itse vahvasti jonkin sortin nagakalakukon syntyyn ja muuttumiseen jopa ikoniksi suomalaisessa keittiössä. Aikanaan. :)  Chipotle liittyy niin vahvasti meksikolaiseen keittiöön, että on vähän vaikea nähdä sen "suomettumista" sen enempää kuin vaikka tandoorimausteet. Mutta siihen kyllä uskon vankasti, että mm. Fassen tekemä maukas tutkimustyö voi hyvinkin tuottaa jotain täysin omintakeista, suomalaista - ehkä jotain samaan malliin kuin Koreaan on muodostunut kimchi. Tässä kohdin taas pakko mainita se fakta, ettei chili ole koskaan kasvanut Koreassa - tai muuallakaan Etelä-Amerikan ulkopuolella luonnostaan, vaan on silkkaa "tuontitavaraa". Jos tuosta tuontitavarasta on syntynyt osaltaan kimchi ja koko tulinen aasialainen keittiö, mikä estäisi vastaavaa tapahtumasta Suomessa? Lähin esimerkki omintakeisesta kansallisesta chilikeittiöstä on tietysti Unkari. Perässä tullaan! :)

TunturiTiger

Tässä tulee jälleen mieleen eräs asia, mitä yhdistyksen alkuajoilla haaveiltiin - se keittokirja.  Sillä mahdollisesti saataisiin joku vanhoillinen suolan suurkuluttaja ja mielensäpahoittaja siirtymään chiliin.
...Mahdollisesti.

Tätä projektia on mietitty pitkään ja veikkaan, ettei se ole mahdoton toteutettava. Ans kattoo, millainen hallitus yhdistykseen tulee. Siitä riippuu nyt monet asiat..

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - syyskuu 15, 2012, 19:19:24 ip
Tässä tulee jälleen mieleen eräs asia, mitä yhdistyksen alkuajoilla haaveiltiin - se keittokirja.  Sillä mahdollisesti saataisiin joku vanhoillinen suolan suurkuluttaja ja mielensäpahoittaja siirtymään chiliin.
...Mahdollisesti.

Tätä projektia on mietitty pitkään ja veikkaan, ettei se ole mahdoton toteutettava. Ans kattoo, millainen hallitus yhdistykseen tulee. Siitä riippuu nyt monet asiat..

Eiköhän yhdistyksen hallitukseen tule chiliä rakastavia järkihemmoja ja -hemmottaria, joilla on myös tunne kohdallaan! :) Niin haluan uskoa.

Mutta... Tämä "missio" lähtee uskoakseni tosiaan myös siitä, että hyvään ja loistavaan chilipitoiseen ruokaan törmättäisiin vähän kaikkialla, kaiken aikaa. Siksi esim. maamme paremman luokan ravintolat olisivat vaikea, mutta tärkeä kohde yhteistyöhön.

Keittokirja on kyllä loistava ajatus. "Suomalaista tulta"  -tms. ;)  Tiettyjä ihan oikeitakin keskusteluita suomalaisesta chilikirjasta on jo lähtenyt liikkeelle, ja julkaisijakin saattaa olla ainakin sähköisessä muodossa tiedossa. Mutta: katsotaan ja säädetään! ;)

Fredrik-flugarn

Voi olla että ihminen jo kuulu olla chilikoukkuun jäänyt ennenkuin semmoisia ostelee... :)

"Ihmisten tyhmyys" mielestäni ei liity siihen ettei ne ymmärtäisi chilin paikka keittiössä vaan kauppiaiden jatkuva piinaaminen. Vaaditaan kovalla äänellä ohimot sinisenä erikoistuoteita mitkä vaan jäävät hyllyyn vanhenemaan. Minun lähikaupassa näyttää tilanne semmoiselta että Jeesus kohta tulee siivoomaan temppelin. Kaikki ei voi rikastua lisäämällä chiliä niiden tuotteisiin.

Pirkan mieto salsa ei pahemmin minua lämmitä vaikka varmasti kate on kohdallaan.
Huolestuttaa. Jääkö "minun" tai normiperheen tuotteet?

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 15, 2012, 16:59:02 ip
Buumimme tulevaisuus ratkennee siihen, sulautuuko chili osaksi riittävän laajan ja kasvavan kansanosan ark(t)ista elämäntapaa, vai uutisoidaanko siitä vain yhtenä Lordimaisena ääri-ilmiönä, jota on mukava naureskella tai paheksua. Tässä kaikessa chiliyhdistyksen rooli tulee olemaan tärkeä. Seuraavaksi olisi hyvä valloittaa laaturavintoloita kotimaisella puhtaalla laatuchilillä!

Sikaritalon keskustelupalstalla on nähtävissä jonkinlainen "esimerkki" kuinka 'Chiliä? Hyi saatana!'-asenteella varustetut ihmiset saadaan kokeilemaan, tutkimaan ja lopulta ehkä innostumaan chilistä.

http://www.amanita.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=3047&start=0
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - syyskuu 16, 2012, 01:12:43 ap
Olen seurannut sivusilmällä täällä käytyjä keskusteluja siitä, kuinka ihmiset ovat "tyhmiä"
kun eivät ota chiliä avosylin vastaan ruoanlaitossa, tai hyväksy makkaraa joka turruttaa
makuaistit.

Huonostipa olet seurannut jos tuo on jäänyt päällimmäisenä mieleen. Tai sitten sivusilmässäsi on taittovikaa  ;)
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

ZAZ

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 16, 2012, 13:54:59 ip
Sikaritalon keskustelupalstalla on nähtävissä jonkinlainen "esimerkki" kuinka 'Chiliä? Hyi saatana!'-asenteella varustetut ihmiset saadaan kokeilemaan, tutkimaan ja lopulta ehkä innostumaan chilistä.

http://www.amanita.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=3047&start=0

Kah, löysin itseni sivu nro 5:den videolta muiden foorumistien kera. :D
Shit happens when you party naked.

ChIlIDoG

Itse kyllä ymmärrän miksi esim. fatalin tuoreita chilejä näkyy harvakseltaan paikallisessa cittarissa, Useat laatikot kerkeävät homehtua hyllyyn ennenkuin menevät kaupaksi. Itse kyllä pyrin ostamaan aina tarvittaessa, mutta jos itse kasvattaa, niin nuo omat kestää hetken syödä kun tässä taloudessa joudun tällä hetkellä yksin syömään.  Taas mitä tulee poppamiehen hyllyyn, niin näyttäs että Habanero kastiketta menee ja nagat yms jää hyllyyn. Tietty voihan olla että Habakastikkeista oli parastaennen päivä mennyt :)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 15, 2012, 20:55:30 ip
Keittokirja on kyllä loistava ajatus. "Suomalaista tulta"  -tms. ;)  Tiettyjä ihan oikeitakin keskusteluita suomalaisesta chilikirjasta on jo lähtenyt liikkeelle, ja julkaisijakin saattaa olla ainakin sähköisessä muodossa tiedossa. Mutta: katsotaan ja säädetään! ;)

Eihän tämä mikään hokkuspokkus-konsti olisikaan Suomen chilikulttuurin edistämiseksi, mutta yhtenä monista. Kustantajakin varmasti löytyisi ja ihan paperimuotoon asti.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - syyskuu 17, 2012, 13:11:05 ip
Sivusilmän taittovirheestä huolimatta sillä näkee todennäköisesti kuitenkin huomattavasti paremmin
kuin kieli jonkun perseessä koko ajan. Kannattaisi ottaa happea välillä!

Olipas nokkela sivallus. Onneksi tuollainen kielenkäyttö on joillekin sallittua. Jos eräät muut sortuvat edes pienenpieneen nokkeluuteen, leimataan heidät kiusaajiksi.

Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin, oikein tekisi mieleni kostoksi poistaa kaikki kirjoitukseni. Joten korjauslakkakanisteri käteen, aloitan ala-asteen äikän esseistä.

Pusi ja hali. Nyt laitan naaman takaisin takapuoleeni.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Fredrik-flugarn

Perse on tulessa. On nyt kyllä niitä  Fassen nagoja tullut syöty koko viikkorahan edestä, välillä vaikka ne  olleet rasiassa kuukauden odottamassa mua kaupan tiskillä.

Mutta

Ei enää. En syö tarpeeksi :(
-Oli fantasyt jäljellä sentään mutta...

Fredrik-flugarn

Nyt ihan harmittaa... Ei lähiprismassakaan.
-Kuuluko minun ajaa ohi kolme kauppaa ennenkuin saan?

wille

Oliskohan Fasse-sedän naga-kausi jo ohi tältä vuodelta?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit