huhtikuu 18, 2026, 11:07:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin kasvatusta kerrostalossa kausi 2013

Aloittaja Jozpe, syyskuu 18, 2012, 14:40:12 ip

« edellinen - seuraava »

Jozpe

Nyt on baccat parvekekasvarissa Neem-öljykäsittelyn jälkeen. Samalla tuli siirrettyä Lemon Drop Air-Pot:iin ja Piri Piri Orthexin Edeniin. Saas katsoa kumpia tilaan sitten noille lopuille chileille, mitkä pitäisivät siirtää isompiin purkkeihin lähiviikkoina. Löysin Plantagenistä altakasteluamppelin, joka on käsittääkseni aikalailla harvinaisuus. Tuokin kappale oli puljun viimeinen. Amppeliin istutin Canarion.

Baccat ja pari muutakin parvekekasvarissa

Canario uudessa amppelissa

Lemon Drop Air-Potissa ja Piri Piri Orthexin Edenissä

Fatalii Gourmet Jigsawin taimet tuuheutuvat

Siku

Blogisi puolelta:
"Kuusi litraisessa ruukussa tuosta Lemon Droposta saattaa kasvaa sen verran iso, ettei se mahdu tuonne parvekekasvihuoneeseen enää loppukesästä"
Hyvä kun yhden tai kaksi pientä baccaa saat sinne mahdutettua siinä kohtaa  :D

Olen pariin otteeseen noita FG Jigsaw taimiasi katsellut. Jos Kiinnostaa, niin voisin vaihtaa yhden vaikka pariin olutpulloon.

Jozpe

Lainaus käyttäjältä: Siku - toukokuu 09, 2013, 19:11:47 ip
Blogisi puolelta:
"Kuusi litraisessa ruukussa tuosta Lemon Droposta saattaa kasvaa sen verran iso, ettei se mahdu tuonne parvekekasvihuoneeseen enää loppukesästä"
Hyvä kun yhden tai kaksi pientä baccaa saat sinne mahdutettua siinä kohtaa  :D

Olen pariin otteeseen noita FG Jigsaw taimiasi katsellut. Jos Kiinnostaa, niin voisin vaihtaa yhden vaikka pariin olutpulloon.

Juu ei taida olla ihan fiksua laittaa LD noin isoon purkkiin varsinkin kerrostalossa :D

FG Jigsawin taimista en ole vielä tehnyt päätöstä, että kuinka monta meinaan kasvattaa lopulliseen kokoonsa. Täytyy katsella josko parista luopuisi sitten kun ovat vähän isompia.

Caide

Mulla on LD 6 litraisessa airpotissa sisällä. 20 cm matkaa enää kattoon. On tosin ikkunalaudalla, maahan ei voi laittaa, kun kissat tykkää noita lehtiä syödä. Huomasin, että turpeeni on vielä tuota luonnonturvetta, missä chilit ei laisinkaan kasva. Onneksi ei ole kasvuturvetta :o

Siku

Sen verran hyvällä mallilla sunkin taimet, ettei taida iso ruukku muuta kun helpottaa kastelurumbaa. Isoiksi noi jokatapauksessa ehtii :)

Jozpe

40 litran turvemullan ja kookoskuituharkon jälkeen parvekekasvari oli melko täynnä airpot-ruukkuihin istutettuja chilejä.

Chinense Cheiro Roxa on edelleen suurin ja kaunein

Lemon Drop F1 Red oli vähän kärähdellyt auringossa, ei kuitenkaan mitään vakavampaa

Ikkunalaudalla majaileva Biquinho on pysynyt kompaktina pienen ruukun ansiosta ja puskee nyt kukkaa

Zengrowssa on lähtenyt lapasesta jo aikoja sitten Trinidad Moruga Scorpionien kanssa. Pitäisi vaan siirtää tuo valoisempaan paikkaan, jotta ne alkaisivat tekemään hedelmää.

FG Jigsawin taimet tekevät suurta lehteä. Päätin, että kasvatan itse kaksi yksilöä. Caide ja Siku saavat omansa, jos vielä löytyy tilaa :)

Ensimmäiset maistiaiset tälle vuodelle saatiin talvehtineesta African Devilistä. Pölö chili tekee satoa ilman lannoitusta ja aivan liian pienessä purkissa.

Caide

Jozpe

Lainaus käyttäjältä: Caide - toukokuu 24, 2013, 10:56:34 ap
Aina löytyy Jigsawille tilaa :)

Täältä vaan hakemaan :) tai voin heittääkkin jossain välissä.

Jozpe

Siku tuossa omassa päiväkirjassaan kerkisikin jo mainita noiden Venti-Potien testaamisesta ja itselläni oli kunnia saada yksi Kärsän ruukku testikäyttöön. Itse ruukku kyllä haisi melko "jännälle" :) Noh, hajut lähtivät tehokkaasti mäntysuopakäsittelyssä. Kiitos kuitenkin Sikulle aktiivisuudesta tässä ruukkuasiassa, joka oli itseltä mennyt täysin ohi.

Venti-Pot on aikalailla samanlainen ruukku kuin Air-Pot, joita itsellä on melkein kaikilla chileillä. Mielenkiintoista nähdä, miten nämä eri ruukkutyypit eroavat toisistaan kun chilien juurakot alkavat täyttämään kasvutilaa :)

Jos nyt olisi tulevien FG Jigsawien ruukutusta lukuun ottamatta tämän kasvatuskauden ruukutukset tehty:

Venti-Pottiin valitsin vielä ilman isoa ruukkua olleen Vietnamese Tearjerkerin (C. frutescens)

Tearjerker oli elänyt tuossa pienessä saviruukussa aikalailla ahtaasti, joten nyt on hyvä testata uuden ruukkutyypin ominaisuuksia

Itse Venti-Pot tyhjänä...

...ja nyt täytettynä!

Lisäksi vaihdoin kaverilta adoptoimani baccan nimeltä Blondie isompaan ruukkuun

Laitetaan loppukevennyksenä vielä kuva Biquinhon kukasta :)

Jozpe

kesäkuu 06, 2013, 18:58:20 ip #89 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 08, 2013, 02:16:43 ap käyttäjältä Jozpe
Tulipa tuossa leikeltyä hieman ZenGrowissa kasvavia Trinidad Moruga Scorpioneja (C. chinense) pienemmiksi ja otin samalla laitteen lampun pois käytöstä, sillä se tuntuu peittyvän viikossa. Päätin myös siirtää koko hökötyksen aurinkoisemmalle ikkunalle jossa sen luulisi saavan paremmin valoa. Johdonkin sain naamioitua viereisen lampun mustaa johtoa hyväksi käyttäen, niin emännänkin luulisi olevan ratkaisuun tyytyväinen  8)

ZenGrow pääsi tuonne ylätasanteelle Cayennen (C. annuum) seuraan. Alhaalla onkin vasemmalta lueteltuna vähän mysteerichiliä Etelä-Afrikan Durbanista, Duke Pequin (C. frutescens), Rhomboideum (C. rhomboideum) ja African Devil (C. annuum)

Kasvihuoneessa baccat saavuttivat jo pubehyllyn tason, joten jouduin siirtämään sen kasvarin toiselle puolelle. Puoli metriä on enää kasvutilaa  :o Noh, kaikki näyttävät jo kukkivan ja pistin muutenkin rehuille kukkalannotteet jos vaikka kasvu vähän tyrehtyisi ja alkaisi sadotus oikein urakalla. Kookoskuidussa tuntuu kasvavan 2x kertaa nopeammin! Champion otti pisimmät baccat kiinni ja menee kohta ohi, siinä on muutenkin aivan valtavat lehdet. Taitaa seuraava kasvatuskausi mennä pelkästään kookoskuidulla  8) Ensimmäisiä kirvojakin tuli nähtyä kun puhdistin parvekkeen penkkejä siitepölystä  >:( Vielä ne eivät ainakaan ole chileihin päässeet ja onhan niitä ahkerasti Neem-öljyllä ruiskuteltukin. Jos samanlainen kirvainvaasio meinaa tänä vuonna nostaa päätään kuin viime vuonna, saa Biotus yhden tilauksen täältä.

Sadottamisesta puheen ollen, ikkunalaudan Biquinho (C. chinense) kukkii rajusti...

...ja ensimmäiset maistiaisetkin on kohta saatavilla :) Jänniä nuo bonsai-ruukut kun niissä tulee todella kompakteja chilipuskia. Viime vuonnahan minulla oli Medusa tuossa samassa kipossa ja sekin jäi hyvin lyhyeksi ja teki silti aikalailla satoa.

Tuli siirrettyä FG Jigsawit (C. chinense) vähän suurempiin saviruukkuihin kun taimiruukuissa alkoi olla ahdasta

Pimenta da Neyden (C. chinense) runko on jo sysimusta ja lehdetkin alkavat saamaan väriä pintaan

Jozpe

Tulipahan häärättyä parvekkeella taas tovin.

Purin kaikki chilipuskat 0.6 neliön parvekekasvarista emännän alueelle ja kivastihan ne peittäisivät koko parvekkeen  8)

Baccat näyttivät siltä, että olisi syytä langoitta kasvustoa vähän perusteellisemmin. Olin jo tilannut metrin koivutikkuja pitämään puskat aisoissa, mutta neikin näyttävät jo valmiiksi jäävän tämän kasvukauden jalkoihin...

Siirsin siksi pubet kasvarin ylätasanteelta (jossa ne olivat muutenkin liian paahteisessa paikassa kasvarin ulkopuolelle) pois ja rakensin hyllyjen perustuksiin lankaviidakon, joihin on hyvä tukea takarivin baccat ja muut hormoonichilit, jotka eivät tajua kasvavansa helvetin pienellä pervekkella :o

Näin takarivin baccojen ei tarvitse enään riiputella oksiaan  :P Tuohon on hyvä myös kieputtaa hieman matalammat chililajikkeet, jotka eivät tajua rungon kestävyyttään.

Ohessa vielä Lemon Dropin kukka

Täytyy tässä samalla mainostaa hieman kaupallisempaa blogia, mitä kirjoitan. Kirjoitan sitä verkkokaupalle Pihanetti ja sieltä löytyy ehkä aloitteleville chilipuutarhureille vinkkejä paremmin, kuin varsinaisesta blogistani. Pihanetin blogin löydät osoitteesta http://pihanetti.blogspot.fi/ Blogin tarkoitus on tuoda esille omat kokemukseni chilien kasvattamisesta ja neuvoa aloittelijoita muutamissa sudenkuopissa. Kaikki neuvot eivät välttämättä ole niitä ainoita ja oikeita, mutta blogin tarkoitus on tuoda chilien kasvatusta esille hieman perinteisimmille puutarhureille. Ehkä tapaamme tulevilla chilifesteillä  8)

Huru-ukko

Hehkutat niin kovin sitä kookoskuitua, niin on pakko kysyä oikeita perusteita sen käytön paremmuuteen verrattuna multaan. Minulle ei vielä mene läpi se väite, että joku sanoo sen olevan ylivoimaisesti parempaa.
Lähinnä olen ajatellut, että sama vaikka sahanpuruissa kasvattaisi.

Kosteuden pidätyskyvystä puhuit, viitsitkö selittää tarkemmin, siis ero turpeeseen tai multaan.
Jostain luin myös että esim Puutarehan Kesä ei olisi niitä parhaita lannotteita. Ja tällä kookoskuidulla olisi kyky sitoa haitallisesti joitain ravinteita itseensä, joten sille tarvitaan erikoislannoite, jotta siitä saa kaiken hyödyn irti ?.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, ei ole tarkoitus trolailla  :).

Turpeella on se ikävä ominaisuus, että jos se pääsee kuivaksi, niin se kutistuu, ja litkut menee suoraan osa läpi ruukun ja turpeen väliin jäävästä raosta.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 09, 2013, 09:09:53 ap
Turpeella on se ikävä ominaisuus, että jos se pääsee kuivaksi, niin se kutistuu, ja litkut menee suoraan osa läpi ruukun ja turpeen väliin jäävästä raosta.

Kyllähän taimi- ja kukkamultakin tuota kutistumista tekee jossain määrin.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Jozpe

Hehkutat niin kovin sitä kookoskuitua, niin on pakko kysyä oikeita perusteita sen käytön paremmuuteen verrattuna multaan. Minulle ei vielä mene läpi se väite, että joku sanoo sen olevan ylivoimaisesti parempaa.

Kosteuden pidätyskyvystä puhuit, viitsitkö selittää tarkemmin, siis ero turpeeseen tai multaan.
Jostain luin myös että esim Puutarehan Kesä ei olisi niitä parhaita lannotteita. Ja tällä kookoskuidulla olisi kyky sitoa haitallisesti joitain ravinteita itseensä, joten sille tarvitaan erikoislannoite, jotta siitä saa kaiken hyödyn irti ?.

Lähinnä omat kokemukset on kookoskuidusta tuossa Airpotissa ja kookoskuitu toimii ainakin siinä paremmin kuin turvemulta. Turvemulta päästää ravinneliemen liian helposti noista rei'istä läpi kun kookoskuitu imee ravinteet itseensä ja litku ei valu ulos ruukusta missään vaiheessa. Lisäksi kookoskuitu on halpaa, kevyttä ja kuohkeaa tavaraa. Minä ainakin olin myyty jo heti alusta asti.

PetraK

Mulla oli viime vuonna ongelma mullan kanssa parvekkeella, kun lämpö nousi ajoittain korkeaksi, niin ehtivät aamupäivän aikana nuukahtaa vaikka kuinka ois kastellut yöllä kotiin tullessaan. Kookoksen kanssa tätä ongelmaa ei ole esiintynyt ainakaan vielä, vaan rehut jaksaa paahtessakin. Kookoksen sekaan olen laittanut 20% perliittiä ja 20% lekasoraa. tämä alkukesä on ollut kuuma etten ole edes hirvinnyt katsella lämpötiloja päivällä.  ;)
Taksimafian Pääkaupunkiseudun Puutarhaosasto

Feint

Lainaus käyttäjältä: PetraK - kesäkuu 09, 2013, 15:35:33 ip
Mulla oli viime vuonna ongelma mullan kanssa parvekkeella, kun lämpö nousi ajoittain korkeaksi, niin ehtivät aamupäivän aikana nuukahtaa vaikka kuinka ois kastellut yöllä kotiin tullessaan. Kookoksen kanssa tätä ongelmaa ei ole esiintynyt ainakaan vielä, vaan rehut jaksaa paahtessakin. Kookoksen sekaan olen laittanut 20% perliittiä ja 20% lekasoraa. tämä alkukesä on ollut kuuma etten ole edes hirvinnyt katsella lämpötiloja päivällä.  ;)

Mulla käy nimenomaan noin ja toistaiseksi se on vaan hyvä asia. Voi huoletta kastella kasvit aamulla kun lähtee töihin, eikä koskaan tule kasteltua liikaa ;)

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Jozpe - kesäkuu 09, 2013, 15:12:07 ip

Lähinnä omat kokemukset on kookoskuidusta tuossa Airpotissa ja kookoskuitu toimii ainakin siinä paremmin kuin turvemulta. Turvemulta päästää ravinneliemen liian helposti noista rei'istä läpi kun kookoskuitu imee ravinteet itseensä ja litku ei valu ulos ruukusta missään vaiheessa. Lisäksi kookoskuitu on halpaa, kevyttä ja kuohkeaa tavaraa. Minä ainakin olin myyty jo heti alusta asti.

Itse asiassa kookos pidättää vettä huonommin kuin turve, joka on siis etu, kun ylimäärä valuu ulos. Se imee kosteuden vain nopeammin ja siirtää sen tasaisemmin koko astiaan. Koska kookoksessa on siis enemmän ilmaa seassa, se lämpenee vähemmän auringossa, jonka olen edellisten tavoin itsekin huomannut.

Lannoituksen suhteen kookos onkin sitten kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, koska siinä ei itsessään ole ravinteita voidaan lannoitusta jatkaa pienilläkin taimilla heti ruukutuksen jälkeen "täysillä", jolloin kasvuun ei tule stoppia. Toisaalta kookos tosiaan sitoo itseensä kasvin ulottumattomiin ainakin typpeä ja magnessiumia, josta saattaa tulla ongelmia. Omissa kasvatuksissa ehkä 2/3 kookoskasveista on enemmän tai vähemmän vaaleampia kuin turvekasvit, mutta kasvuun tai poditukseen se ei tunnu vaikuttavan. Chinenset tuntuvat pitävän vähiten kookoksesta. Kaksiosaisen lannoitteen typpiosan lisääminen ja EC:n nosto on auttanut vihreyteen.

Kookoksessa juuret ovat paljon paksumpia, vesiviljelymäisiä, kuin turpeessa ja se saattaa olla syy nopeampaan kasvuun. Pidin myös itse talvella kookosta lähes ihmeenä, koska kasvunopeuden ero turvekasveihin oli hurja. Silloin oli käytössä sudeksi osoittautunutta puutarhaturvetta. Nyt kun käytössä on parempaa tavaraa eli Kekkilän white 420:stä niin ero kookos- ja turvekasvien välillä on kaventunut lähes olemattomaksi.

Jozpe

Sitten vähän päivitystä työpaikan Habanero Vietnamin kuulumisista. Itse puska on melkein parhaiten pärjäävä chilini, joka on sinänsä outoa, että työpaikan koneellinen ilmastointi tekee ilmasta melko kuivaa ja viileähköä. Ahkera sumutus ja vesikipon vieressä pitäminen on siis auttanut taimivaiheessa. Runko tuossa on ylivoimaisesti paksumpi kuin kotona kasvavien chilien. Tämän taas luulisi johtuvan voimakkaammasta taimikasvatuslampusta (15 W LED).

Tuo on nyt kukkinut huhtikuusta lähtien siten, että melkein sata kukkaa on ollut kokoajan auki. Yhtään hedelmän alkua en kyllä ole havainnut ja ne kukat, jotka näyttivät hedelmöittyneen putosivat muutamassa päivässä. Itse puska saa ledin lisäksi valoa toimiston ikkunasta ja työpäivän jälkeen siihen paistaa näin kesäisin aurinko. Tuntuu, että joku seuraavista asioista voisi olla esteenä hedelmien tuotossa:

• Typpeä liikaa? Tällä hetkellä menee Biobizz-litkuja litraan kasteluvettä 2 ml Growta, 4 ml Bloomia ja 3 ml TopMaxia. Tosin näillä liemillä kotona oleva Biquinho tekee kyllä satoa normaalisti, mutta onkohan Habanerot yleisesti tarkempia typestä?

• Valoa liian vähän? Tämä korjausasteella, sillä olen vienyt puskan pihalle aurinkoisina päivinä aluksi 30 min tuplaten ulkoilun määrän seuraavana aurinkoisena päivänä

• Sisälämpötila ilmastoinnin takia liian alhainen?

• Joku muu, mikä?

Chinenseistä itselläni ei ole kokemusta kuin Naga Morichista ja Peruvian White Habanerosta. Tai onhan niitä tullut kasvateltua, mutta edellä mainitut vaan tekivät satoa. Varjoisella parvekkeella kun ei tuo valo tahdo riittää kotopuolessa. Onneksi sentään tuo Biquinho tekee jo kymmentä hedelmää :)

Rungon paksuus ainakin pitäisi riittää hedelmien kannattelemiseen, vaikkei se teidän NFT-virityksille pärjääkkään :)

Jani M

Chinenset tuntuvat tykkäävän lämpimästä ja kosteasta ilmasta, kuivassa tuntuvat lähinnä pudottelevan kukkiaan. Eli tuo ilmastointi voi olla yksi syy.