kesäkuu 17, 2024, 03:10:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilisoosi vinkkejä ja reseptejä

Aloittaja Zizzuz, syyskuu 22, 2012, 15:58:48 ip

« edellinen - seuraava »

Zizzuz

En tiedä onko mätä nyt se alue minne pitäisi näistä itse tehdyistä chilisooseista kirjoittaa, mutta kirjoitampa nyt sitten.

Tässä juuri on valmistunut hieno naga puskamme ja olemme porukalla tehneet ohjeiden kera sekä itse keksien kaikenmaailman sooseja kun ei niitä jaksa kokoaikaa ostaa ja varsinkin kun itsellä tuli juuri valmiiksi. Jotenka ajattelin tänne kirjoitella omia kokemuksia ja reseptejä chilisooseihin. Tässä nyt ensimmäinen jonka juuri äsken tein, tarvii hetken varmaan aikaa maustua vielä purkeissa.

1 isohko sipuli
8 valkosipulin kynttä
4 Nagaa
1 Ruokalusikallinen Cayanepippuria
1 Ruokalusikallinen Suolaa
10 Mustaippuria
2 Ruokalusikallista basilikaa
Öljyä
Reipas Loraus Omena-hunaja viinietikkaa
1dl Paseerattua tomaattia

Leikkaa valkosipulin kynnet ja sipulit palasiksi ja laita paistinpannulle, lisää öljyä niin että sitä on melkein yhtä paljon kun sipulia ja valkosipulia. Paistele läpikuultaviksi. Leikkaa Nagat palasiksi ja lisää ne paistinpannulle ja "keitä" 5-10minuuttia. Lisää paseerattu tomaatti ja omena-hunaja viinietikka. Anna hetken kiehahtaa. Kaada materiaali tehosekottimeen ja lisää muut mausteet. Vedä soosiksi ja purkita säilöön tai ota käyttöön.

Ohjeiden aineksia saa laittaa oman maun mukaan. Itse sain kohtalaisen poltteen antavan soosin, olisi saanut olla vähän enemmän valkosipulia mutta jokainen tavallaan. Luulen että muutaman viikon seisonta antaa paremman ja aromaattisemman maun.

Lisäilen tulevaisuudessa lisää sooseja mitä tässä valmistelen pitkin viikkoa. Seuraavaksi tarkoitus kokeilla jotain hedelmäisempää soosia.