kesäkuu 17, 2024, 00:17:56 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Alokas kasvatuksessa sekä käytössä

Aloittaja Satsu, lokakuu 12, 2012, 15:44:24 ip

« edellinen - seuraava »

Satsu

Heissan vain kaikille!

Täälläpä esittäytyisi -83 vuosimallin naikkonen Kuopiosta ja kuten otsakkeesta voikin jo päätellä en ole suuremmin ollut chilien ystävä aijemmin. Jotenkin vasta nyt olen tutustunut noihin kauniisiin kasveihin, jotka ovat niin monimuotoisia muutenkin kuin kuivattuna jauheena mitä kaupan maustehyllyltä olen ostellut :)

Olen aina ollut hyötykasveista ja kukista kiinnostunut ja niitä aina innolla lisää haalinut. Nyt sitten on tullut nuo chilitkin sydämmen lähelle ja olohuoneesta on aikomus yksi nurkka pikkuisille omistaa (eipähän tartte enää muita valoja poltella olkkarissa :D). Keittiön puolen valtaa tällä hetkellä kesän ulkona asustaneet Starfish x2, Champion, Aji Benito. Lisäksi pieninä taimina löytyy Habanero Sudden Death sekä Aji Cristal ja lautalla tulossa Aji Fantasy sekä Madame Jeanette. Myös Prairie Fire koristaa mahtavan tuuheana monine kukkineen ja kauniine pystyhedelmineen ikkunalaudalla <3

Kovin tuliset chilit saa meikäläisen vain puhaltelemaan niin tarkoituksena olisikin yrittää löytää lisää sellaisia miedompia lajikkeita mitä voisi käytellä juurikin salaateissa yms raakana. Kaverilta saaduilla Sudden Death habsuil möhelsin jo ne perinteiset noboilut eli vaikka se varotteli et älä sit silmiä hiero tms kun niitä käsittelet niin eikö tää tyttö hiuksia naamalta pyyhkiny ja men 5min ni naama aivan tulessa  :-[ Noh ompahan sit kokeiltu öljy-sokeri pesu naamallekkin. Vui että tul pehmiä iho!

En myöskään ollut tietoinen noista tuholaisista ketkä ulkoa sisään matkustaa kunnes huomasin mun pikkusten olevan aivan kirvojen valtaamat! Parin viikon taisto mäntysuopaliuoksel vei kylläkin voiton, mutta vasta kukkimisvaiheessa ollut Starfish tiputti kaikki kukkansa :( No nyt onneksi alkanut uudestaan kukkimaan. Champion ja Aji Benito olivat jo raakileilla kotiutuessaan minulle ja ne selvisivät vähän paremmin kirvahyökkäyksestä ja niissä alkaisikin olemaan jo maistiaisia <3

Eli rävellystä näil kulmil luvas chilien kaa, mutta kiitos teidän kaikkien selviän varmasti vähemmillä mokilla kun täältä löytyy niin hyviä kasvatuspäiväkirjoja ja jippoja mitkä todellakin on valaisseet minun chili tietämyksen aivan uusiin fäsääreihin.


ChiliChillailija

Heissulivei ja tervetuloa chilifoorumille. :)
Lajikkeistasi varsinkin Aji Cristal on omaan mieleeni. Todella hyvän makuinen lajike.
Pistä päiväkirjaa vain pystyyn kasvatuksistasi!

Vielä kerran: Tervetuloa!
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Toby

Hurjasti lajikkeita, upeata! tervetuloa foorumille!
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Jani M

Tervetuloa. Tämä foorumi on kyllä täynnä tietoa, ongelmana on lähinnä sen löytäminen, mutta hiljakseen se sieltä sitten löytää tiensä yksilötason osaamiseksikin. Starfish on kyllä makoisa lajike, melkein järki lähtee kun odottelee niiden podien kypsymistä. :)

Jahvetti

#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Whili

Tervetuloa ja menestystä chilien parissa  :)

TunturiTiger

Tervetuloa! Tulisimpien chilien käyttö onkin taitolaji. Ne maistuu hyvältä ja niillä voi saada hyvän maun ruokaan myös ilman roffeja. :)

Satsu

Nyt on remppa prokkikset saatu näiltä osin päätökseen ja pääsin vihdoin olohuoneen valaistuksen kimppuun. Päätin lopulta hankkia 4 x 28w T5 loisteputkia (http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin-T5-teollisuuskayttoon-46301/), ei pahan hintaisia ja sopivat kivasti sisustukseenkin :)
Valojen alla on tällä hetkellä kesän ulkosalla olleet isommat chilit. Kysymys kuuluukin kuinka monelle tuon valomäärän pitäisi riittää ja onko hankinnassani ollut mitään järkeä? Minulla on mahdollisuus hankkia noita kyseisiä valoja vielä sama määrä rinnalle ja laitella yksittäisiä valoja sivulle matalemmille kasveille jos tarvetta.
Championissa on alkaneet ensimmäiset raakileet jo muuttamaan väriä. Yksi jo orassin värinen. Olikos kyseinen lajike hyvä jo vihreänä? Joko saan omia chilejä mahdollisesti salaattiinkin. Aji Benito on tuottanut satoa kokoa ajan yli omien tarpeiden vaikka sitä olen kaikkiin  tekemiini ruokiin laittanut ja voi että on ollut maittavia piffei ja laatikoita yms herkkuja :)

Kuvia laittelisin tännekkin, mutta onkos mitään kuvan jemmaus paikkaa mikä toimisi vanhalla IE:n selaimella?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Satsu - marraskuu 14, 2012, 08:16:22 apKysymys kuuluukin kuinka monelle tuon valomäärän pitäisi riittää?

Valon määrähän riippuu eniten lampun etäisyydestä ja se taas rajaa valaisualuetta. Valon tarve chileillä vaihtelee ja hengissä pitämiseen riittää paljon vähempi kuin sadon tuottamiseen talvella. Valon riittävyydestä ei siis pysty antamaan selkeätä yhtä lukua.


Nuo ovat aika lähellä perinteisen 36W putken tehoja, vähän himmeämpiä. Neljä putkea rinnakkain valaisee jo hyvin ja läheltä (n. 30 cm) se riittää sadon saamiseen habanerollakin, monilla baccatumeilla kauempaakin.

Xbow

Tervetuloa vaan ja mukavia chilistelyhetkiä :)

Tarkalleen ottaen valon määrä riippuu tietenkin siitä, että paljonko valoa saa suunnattua chileihin. Ei normaali ilma valoa absorboi mainittavia määriä. Paistaahan aurinkokin 100m korkeudella suunnilleen samalla teholla kuin 10m korkeudella. Lisäksi toki se, että se valo tulee chiliin nähden järkevästä suunnasta, että se saa suunnattua lehtensä optimaalisesti siten että se saa sitä valoa tasaisesti :) Lisäksi on hyvä antaa chileille riittävä lepohetki, niillä kun on selkeä vuorokausirytmi.

Muutama hyvin laitettu loisteputki riittää mainiosti hengen pitimiksi ja pientä satoakin voi saada. Loistarit säteilevät valoa satunnaisiin suuntiin, joten nopeasti se intensiteetti pienenee etäisyyden funktiona. Heijastimet auttavat tähän jonkinverran. Kun kevät tulee, niin aurinko vaikkapa lasin läpi on se valon lähde numero 1. Enempi satoa voi saada vaikkapa natikalla, tai ledeillä, mikäli saa järjestettyä asian niin että suoraa valoa tulee riittävän suurelle pinta-alalle riittävän tasaisella sekä suurella intensiteetillä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti