heinäkuu 03, 2024, 04:59:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2013

Aloittaja jewe, lokakuu 21, 2012, 10:52:31 ap

« edellinen - seuraava »

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 07, 2013, 21:01:21 ip
Huvittaa kun kasvattaja ei enää löydä kasvejaan viidakon keskeltä. Taitaa olla yhteinen ongelma. Kai ne sieltä sitten joskus löytyy kun alkaa siirto-operaatio kasvarin suuntaan. Taitaa tuntua jo mukavalta että on kunnolla satsattu kasvatteluun ja vielä onnistuttukin siinä. NFT:n potentiaalia ei varmaan meistä kumpikaan osannut ennustaa. Tai ainakaan minä. Kylvöt seuraavalla kaudella vasta helmikuussa.


Joo ja varovaisesti uskallan jo ajatella että tämä on ensimmäinen kerta kun onnistun ihan oikeasti myös chinensien kanssa, ainakin tällä hetkellä kasvit on paljon suurempia kuin koskaan ennen minulla tähän aikaan vuodesta, kaukana nuo ovat vielä sinun kasveista mutta olen hyvin tyytyväinen. Ainut ongelma on tuo kun kasvavat liian tiiviisti ja se toisaalta estää kasvien kasvua kun eivät saa valoa tarpeeksi, ja nuo kuvan kasvit eivät ole edes NFT:ssä.
Taimi NFT:ssä olevat ovat minulla ehkä yllättävänkin pieniä, alle puolimetrisiä mutta tuuheita ja varsin paksurunkoisia. Tuokin laitos pitäisi purkaa jossain vaiheessa ja siirtää kasvit Ikea NFT:hen jotka on vielä tekemättä tuota yhtä lukuunottamatta. Olen tarkoituksella ollut nyt lähes koskematta kasveihin ettei satu vahinkoja ja aika mennyt lähinnä kasvarissa pubejen kanssa, ensi viikolla ruvetaan varmaan taas touhuamaan chinensien kanssa.

Jani M

Minun chinenseillä on myös ongelmana liika tiheys, tulee sellainen sademetsämäinen kasvu, että rungot on paljaana ensimmäiseen haarautumiskohtaan asti ja sitten on sellainen hyvin tiivis latvus. Noh, kiertääpähän ilma tuolla ruukkujen pinnalla... :D

jewe

Ikealainen NFT on pelittänyt nyt viikon verran ja viisi päivää vielä vajaalla teholla. Menin vahingossa laittamaan vesipumpun pistotulpan samaan rasiaan jossa lamput ja ajastin on joten pumppu sammui aina yöksi. Vaikutelma vehkeestä on kuitenkin jo aika positiivinen ja kolme muuta kasvia meni tänään samanlaisiin pönttöihin.

Juuristo lähtenyt hyvin kasvamaan ja kuitukankaan alla olevan kumimaton kastelukanavat näyttäisivät toimivan kun osa juurista meni samantien kankaan alle.


Tuli myös vähän tuunattua laitetta ja päälilaatikon kulmiin saa kätevästi kierretangot kiinnitettyä niin saa jotenkin kasvia tuettu ainakin nyt vielä kun sitä pystyy siirtämään ravinteiden lisäämisen ajaksi.


Lisää NFT kasveja. Pieni Congo ja Cili Coronong Yellow


Madame Jeanette on hienoimpia chinensejä ja runsaasti kukkia. Toivon mukaan pian nähdään tuleeko noista niitä aitoja keltaisia.

Olen ollut laiska säätämään PH:ta tänä talvena. Yaran hydrolannoitteilla PH on mennyt noin 6:n paikkeille ja siinä on saanut pysyä noissa isoissa resoissa. Ikea NFT:n PH:ta olen nyt jonkin verran laskenut sinne 5,5 paikkeille. Taimi NFT:ssä jossa ravinteina Micro/Mato yhdistelmä PH on ollut 4,8 - 5,0 haarukassa.

jaolsten

Jos tuosta MME Jeanettesta tosiaan tulee keltaisia marjoja, niin hauska vertailla mulla kasvavaan sukulaiseensa Aji Umbaan.

Oli muuten hyvä kuva Ison villakuution pohjasta NFT:ssä! Olen entistä vakuuttuneempi, että  ensi kesäksi teen pari villa-NFT:tä ja jätän verkkoruukkuhommat taimikasvatuksiin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jewe

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - maaliskuu 09, 2013, 21:48:54 ip
Oli muuten hyvä kuva Ison villakuution pohjasta NFT:ssä! Olen entistä vakuuttuneempi, että  ensi kesäksi teen pari villa-NFT:tä ja jätän verkkoruukkuhommat taimikasvatuksiin.


No jaa hyvä ja hyvä, katsotaan vaikka miltä tuo näyttää vaikka kuukauden päästä. Joka tapauksessa näyttää siltä että NFT on tosi kova juttu jatkossa mitä olen katellut sun ja bluesmanin NFT -kasvatuksia ja lukenut Juson ja Herpiilin infopaketteja...puhumattakaan Tammisillan NFT -virityksistä.

Mun oli tarkoitus tehdä kasvihuoneeseen kymmenen ebbiä, mutta nyt näyttää siltä että ehkä teenkin niitä vain pari (ihan vaan vertailun vuoksi) ja kahdeksan single NFT:tä. Seinänvieruskasvareihin tulee NFT:t ja terasseille NFT:t katosten alle. Kivivillakasveja pöydillä kun riittää yli 40 kpl.

jewe

Annuumit ja baccat olleet paitsiossa tämän vuoden päiväkirjassa ja kaikista ei ole edes tietoa missä ne pöydillä on ja osa aika heikosti kasvaneita kun jääneet chinensejyrän alle hunningolle. Pari vähän isompaa kasvia kaivoin kuvattavaksi.

Guajillo vasemmalla on ihan nätti ja tasapainoinen kasvi, mutta vieressä oleva Dulce Dolor kasvanut ihan hullusti eli teki 80cm vartta ja sitten vasta haarautui. Pitänee joskus istuttaa Autopotin ruukun pohjalle.


Ensimmäisillä chinensillä tuli katto vastaan. Pitää tehdä lähipäivinä päätös mitä tekee...moottorisahalla reikä kattoon tai lähes metri haaroista pois.

Rocotokasvarilla ei mitään ihmeempää paitsi viime viikolla petti iso lämppäri. Nyt lainassa 3 kw tykki ja viime viikonlopun -25 asteen pakkasilla sisällä oli +17 astetta eli ei ongelmia niin kauan kuin sähköt toimii. Kasvit sen sijaan ovat piristyneet ja uutta kasvua tulossa ja mm. Canariot ja numeropube tekevät kukkaa eli samaa rataa mennään kuin edellisinä vuosina. Orange Rocotossa ja Turbo Pubessa ensimmäiset podit tulossa.

jewe

Kasvihuoneessa rocotoilla menee nyt ihan mukavasti. Kasvien totutteluvaihe rupeaa olemaan ohi ja uutta kasvua taas tulossa, kukkia tulee ja mikä parasta podeja rupeaa jäämään kiinni ja lähes joka päivä noita tulee kasveista pongattua.

Orange Rocotolla on paras vauhti päällä. Kuvassa kolme ja kasvissa viisi podia tulossa ja kukkiakin kymmenittäin vaikkei kasvi ole suurimmasta päästä.


Turbo Pube ja Canario


Käytävän vasemmalla puolella olevissa amppeleissa on uusia tuttavuuksia joissa ei vielä ole kukkia. Etualalla Orange Locoto ja sitten Rio Hualaga Orange, ylivuotinen mysteeri kun nimilappu katosi ehkä Ultra Pube ja neljäntenä jonossa Manzano Amarillo.

Kasvatuslistalle tuli vielä yksi lajike kun vajaat pari viikkoa sitten iti chili nimellä Madeiran Piri Piri.

bluesman

 On se uskomatonta kun meillä oli aamulla -22C ja Jewellä pubet ulkona kasvarissa podittaa! Sähkölaitos lähettää varmaan jouluksi kinkun lahjaksi tai jotain vastaavaa. Kylmä kausi tuntuu jatkuvan ja hirvittää ajatella siirtävänsä mitään vielä aikoihin kasvariin.
Onko sulla hälytin puhaltimen lakkoillessa tai sähkökatkosten varalta?

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 14, 2013, 20:52:12 ip
On se uskomatonta kun meillä oli aamulla -22C ja Jewellä pubet ulkona kasvarissa podittaa! Sähkölaitos lähettää varmaan jouluksi kinkun lahjaksi tai jotain vastaavaa. Kylmä kausi tuntuu jatkuvan ja hirvittää ajatella siirtävänsä mitään vielä aikoihin kasvariin.
Onko sulla hälytin puhaltimen lakkoillessa tai sähkökatkosten varalta?


No joo ei tämä nyt oikein mukavalta tunnu kun pakkaset vaan jatkuu ja jatkuu. Toisaalta päivällä paistaa aurinko ja silloin ei lämmittimet puhku kun huoneessa on yli +20 astetta. Onhan tuolla hälytys jos jotain sattuu mutta toimii vain kotona ollessa, toisaalta päivisin kun ollaan töissä on lämpöä muutenkin riittänyt huoneessa.

Pitäisi vaan saada nyt lisää taimia huoneeseen, baccoja ja annuumeja ja joitakin olen sinne jo viikolla kantanutkin. silti se ahtaus vaan lisääntyy varastossa kun chinenset vaan leviää entisestään. Voi olla että jossain vaiheessa kevättä täytyy tuoda takaisin niitä tänne asunnon puolelle kun ei viitsisi ihan hurjaksi saksien kanssa ruveta.

Fredrik-flugarn

Kannattaa käydä Jewen viidakossa vähän hymyilemään :-) Taitaa olla jo toukukuu hänen kalenterin mukaan ;-)
-jos itse laitaisin vähän vaan aikaisemmin itämään seuraavan sesongin rehut... :-D
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Siku

Et ole muuten mitään vesiastiaa laittanut lämpöä keräämään?
Voisin kuvitella, että musta saavi täynnä vettä laskisi sähkölaskua ainakin pikkasen. Kerää auringon lämmöt päivällä ja luovuttaa yön mittaa...

jewe

Lainaus käyttäjältä: Siku - maaliskuu 14, 2013, 21:32:00 ip
Et ole muuten mitään vesiastiaa laittanut lämpöä keräämään?


Ei tuolla muuta ole kuin lantaämpärit. ;D Joskus tuota ajattelinkin mutta nyt siitä voisi jotain iloa ollakin.

Ja mukava kun kävit Fredrik, tällä viikolla noita ihmettelijöitä on käynyt muitakin. ;)

Huru-ukko

Joskus olen ajatellut myös tuota vesisaavia kasvariin lämmittäjäksi. Oma ajatus vain siitä sitten tuli että todennäköisesti se sitten seuraavana aamuna tekee hallaa kasvatuksille, koska vesi on kumminkin yön aikana jäähtynyt...  Eli aamulla hidastaa kasvarin lämpenemistä.
   Tiedä sitten mikä siinä olisi oikein.

jewe

Päivän suururakka oli tyhjentää altakastelupöydät kasveista ja samalla pöydät tuli pestyä. Pariin kuukauteen en kaikkia kasveja ollut nähnyt ja suurinpiirtein kunnossa olivat useimmat, jotkut tosin aikamoisia honkkeleita. Samalla tuli taas chilejä kuvattua yksittäin. Viikolla tosin pöydältä löytyi habanero joka oli heikossa hapessa.


Ulupiga Large löytyi hengissä vaikka onkin aikamoinen honkkeli.


Naga Raja Mirsch ja Bido Tacana, nagasta alalehdet kaikki tippuneet pimeydessä.


Antillas 14.5 ja Arriba a Saia


Gelbe Zwerge ja Habanero Naranja Picante

Kärsä toi tänään Tammisiltaan pari isompaa NFT:tä jotka menee talon päätykasvareihin kesällä. Toinen niistä tulee 7 Pot huoneeksi jonne menee kasvatuksessa olevia variaatioita ja useimmat on ihan hyvässä kunnossa vielä.


7 Pot Brain Strain


7 Pot Bubblegum


7 Pot White

Lillen

On ne vaan komeita taimia! Mielenkiintoisia ja kauniita chinense lajikkeita olet kyllä valinnut, odotan innolla nähdä millaisen makutuomion niille annat :).

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Siku - maaliskuu 14, 2013, 21:32:00 ip
Et ole muuten mitään vesiastiaa laittanut lämpöä keräämään?
Voisin kuvitella, että musta saavi täynnä vettä laskisi sähkölaskua ainakin pikkasen. Kerää auringon lämmöt päivällä ja luovuttaa yön mittaa...

Meillä sattuu kasvihuoneessa olemaan siirtolohkare jonka päällä vesitynnyri, kyllä nuokin tuntuu lämpöä jossain määrin varaavan o.O
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

ottulo

Aikamoinen viidakko siellä olikin aamupäivällä, toivottavasti nyt on vähän selkeämpää. :D
Ohjaan muuten vaimokkeen valitukset vaikka kirjallisena sinne suuntaan tässä lähitulevaisuudessa... nimim. "NFT mielessä" ::)

jewe

Lainaus käyttäjältä: Lillen - maaliskuu 17, 2013, 00:34:11 ap
On ne vaan komeita taimia! Mielenkiintoisia ja kauniita chinense lajikkeita olet kyllä valinnut, odotan innolla nähdä millaisen makutuomion niille annat :).


Niin mielenkiintoista joskus havaita onko nuo hyviä myös maultaan, ainakin varsin havinaisia kasvatettavia monet. Yhtään podin alkua en noista chinenseistä vielä löytänyt vaikka jonkin verran on tuolla kukkia, osa kasveista olisikin jo riittävän isoja jotta jotain podejakin voisi jo tulla.
Kiitollisena ottaisin vastaan jotain vinkkiä kokeneemmiltä vesiviljelijöiltä miten lannoitesuhteita pitäisi muuttaa. Käytössä siis Yaran hydro/calcinit lannoitteet ja molempien stokit olen tehnyt kilon jauheesta 10 litraan vettä ja niistä annostellut 1:1 kasvun aikana, nyt olen lisännyt hydroa ja vähentänyt calcinittiä mutta mikä olisi oikea suhde kukitukseen ja podien muodostukseen ?

Sanoisin että tämä on opettavainen päiväkirja ainakin siinä suhteessa miten ei pidä viljellä jos haluaa pitää kumppanin tyytyväisenä, viime aikoina kun lähes kaikki vapaa-aika palanut kasvien parissa ja fillaritkin lensi ulkovarastoon kasvien tieltä.


bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 17, 2013, 11:10:53 ap

Kiitollisena ottaisin vastaan jotain vinkkiä kokeneemmiltä vesiviljelijöiltä miten lannoitesuhteita pitäisi muuttaa. Käytössä siis Yaran hydro/calcinit lannoitteet ja molempien stokit olen tehnyt kilon jauheesta 10 litraan vettä ja niistä annostellut 1:1 kasvun aikana, nyt olen lisännyt hydroa ja vähentänyt calcinittiä mutta mikä olisi oikea suhde kukitukseen ja podien muodostukseen ?

Sanoisin että tämä on opettavainen päiväkirja ainakin siinä suhteessa miten ei pidä viljellä jos haluaa pitää kumppanin tyytyväisenä, viime aikoina kun lähes kaikki vapaa-aika palanut kasvien parissa ja fillaritkin lensi ulkovarastoon kasvien tieltä.


Juu, meilläkin emäntä jo lähes pakkaa kamojaan ja munkin on kohta tehtävä raakoja ratkaisuja jos kelit eivät tästä yhtään lämpene.
Onpahan seuraavaa kautta ajatellen toivottavasti hiukkasen viisaampi kylvöajankohdan suhteen. Herpiilillä on just oikea-aikaiset taimet. Ei kaikkien tarvitse tuottaa satoa jo huhtikuussa.

Lannoitusta olen muuttanut jo pari viikkoa sitten kun havaitsin ekat podit chinenseissä, siis NFT:ssä. Alkuun oli juuri tuo 1:1 mutta nyt on siten että otan 80ml hydrostokkia (Ferticare hydro) ja 20 ml salpietaristokkia (Calcinit)/ 10 litraa vettä. EC tulee n. 1,5 mikä kuulosta niukalta mutta NFT:ssä ei näytä haittaavan. Kukat pysyvät hyvin kiinni ja melko monessa chinensessä on jo podinalkuja ja joissain jo suht suuriakin podeja, tosin vielä raakoja. Typpeä ei pidä jättää pois kokonaan mutta sen osuuden voi laskea jonnekin 1/5- 1/8 tasolle.
Loppukaudesta joka näillä kasvuvauhdeilla alkaa jo heinäkuussa voi kasveillensa antaa pelkkää vettä.
Hydrosoraa käyttessä ei pH ole ongelma kun laskee sopivalle tasolle ilman toimenpiteitä. NFT:ssä täytyy veden pH tsekata aina kun resoon jotain lisää. Kun tuota soran puskurivaikutusta ei ole. pH Downia sitten vaan sopivasti.
Tässä oleva sepustus on ohjeellista infoa joka ei välttämättä ole ainoaa oikeaa vaan perustuu muutaman kuukauden kokeiluun.
Ensimmäinen kympin hydrostokkipänikkä on jo käytetty, salpietaristokkia on vielä puolet jäljellä koska sitä kuluu melko tarkkaan puolet hydrostokin määrästä.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: bluesman - maaliskuu 17, 2013, 13:07:35 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 17, 2013, 11:10:53 ap

Sanoisin että tämä on opettavainen päiväkirja ainakin siinä suhteessa miten ei pidä viljellä jos haluaa pitää kumppanin tyytyväisenä, viime aikoina kun lähes kaikki vapaa-aika palanut kasvien parissa ja fillaritkin lensi ulkovarastoon kasvien tieltä.


Juu, meilläkin emäntä jo lähes pakkaa kamojaan ja munkin on kohta tehtävä raakoja ratkaisuja jos kelit eivät tästä yhtään lämpene.
Onpahan seuraavaa kautta ajatellen toivottavasti hiukkasen viisaampi kylvöajankohdan suhteen. Herpiilillä on just oikea-aikaiset taimet. Ei kaikkien tarvitse tuottaa satoa jo huhtikuussa.


Tammikuussa meinas iskeä pienehkö paniikki päälle kun idätykset piti alun perin aloittaa jo neljä viikkoa aiemmin ja tuntui, että kausi alkaa auttamattomasti myöhässä. Näin maaliskuussa tuntuu siltä, että onneksi idätykset myöhästyivät ja hydroilukin on jäänyt taimihydroja lukuunottamatta väliin. Saipahan pienellä myöhästymisellä idätysten suhteen tilanpuuteongelmaa siirrettyä vähän myöhempään ajankohtaan keväällä.