tammikuu 10, 2025, 22:57:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen kausi 2013

Aloittaja jewe, lokakuu 21, 2012, 10:52:31 ap

« edellinen - seuraava »

jewe

Ja päivitystahti jatkuu nyt tiiviinä mutta kauden ehdottomasti kuumin vaihe nyt menossa kun monista kasveista kerätään loppusatoa. Toinen ulkokaappi tuli pistettyä pakettiin ja loppusatoa tuli kaapin chinenseistä hyvin epätasaisesti. Kaapista ollut päätyseinä irti ja silti kasvit olivat varsin pirteitä, tosin harsoa ollut viime viikkoina suojana.
7 Pod Yellow                           435 gr
Bhut Jolokia Improved II      430 gr
Naga Raja Mirsch                 2875 gr
lisäksi varastossa olleesta Guajillosta loput 510 gr

Suurin osa tuli nyt raakoina mutta olen melko optimistinen että noista podeista suurin osa kypsyy sisällä lämpimässä kun varsinkin Raja Mirschin podit (kuvassa pöydällä) olivat pääosin isoja täysikasvuisia mollukoita.

Satoa tuli nyt kerättyä tuolla tavalla eli kasvit ensin palasiksi ja sitten podit pois.

Pelkästään lokakuussa on satoa nyt kerätty yli 17 kiloa ja ensi viikolla sitten taas kasvihuoneen kimppuun kun pääsee taas savustamaan. :)

bluesman

Täysikokoiset chinenset kypsyvät lämpimässä nopeasti ja ihan kohtuumakuisiksikin. Olen kyllä yleensä kuivannut jälkikypsytetyt podit mutta  voi kai niitä savustellakin ensin.
On sulla taas melkoinen perkuurupeama tiedossa.

jewe

Elämä on nyt pelkkää perkaamista ilta illan perään ja kaksi kuivuria hurisee lähes tauotta. Harrastus muuttunut työksi perkaamisen osalta ja yritän ajatella että tämä on viimeinen syksy kun perataan ja säilötään urakalla. Loppukautta tosin motivoi missä ollaan satokiloissa kun viimeiset podit kerätään kun nyt meni kuuskymppiä rikki.

jewe

Vettä sataa ulkona ja hämärää oli jo viiden aikaan illalla ja pimeys hankaloitti rocotojen keruuta huoneella mutta pakko oli lähteä noukkimaan kun huomenna illalla pitäisi laittaa pari jääkaapillista savuun muutamaksi päiväksi.

Sadonkorjuukuva vaihteeksi hämärästä kasvihuoneesta. Tänään tuli kerättyä runsaat 7,6 kiloa rocotoja.

Raakileita jäi puskiin vielä jonkin verran ja muutamia podeja saa vielä kypsytellä marraskuussakin.

Rocoto Costa Rica Red raakileita ja ihan hyvät satokilot tulleet puskasta jo lähes 3 kiloa tänä vuonna.

Rocoto Costa Rica Red nousi suosikkien joukkoon ja tehnyt komeita podeja ja maukas lajike, ulkokasvatuksessa menestyi mitä parhaiten tänä vuonna. Pääsato alkoi kypsymään vasta syyskuun lopulla mutta kesällä jo antoi maistiaisia tasaisin väliajoin. Tänään kerätty 1,6 kg joista osa kuvassa.

Manzano Rojo takuuvarmaa suosikkikamaa jo vuodesta 2010 jolloin amppelirocotona teki läpimurron omissa rocotokasvatuksissa ja sen jälkeen pubet olleet silmäteriä tällä plantaasilla. Siemenet tuli aikanaan bluesmanilta jolta nimikin peräisin.

Herkkukorin pohjalla keltaisia Manzano Amarilloja joista tuli illan satopohjat 2224 gr.

jewe

Perkasin eilen n. 5 kiloa noita rocotoja ja samalla tuli maisteltua niitä. Täytyy sanoa että ei ole ennen ollut näin hyviä hedelmiä lokakuun lopulla noukitut. Mehukkaita, rapsakoita ja poltekin kaikilla tallella ihan kuin kesällä kypsyneissä, taisi tuo aurinkoinen ja melko lämmin lokakuu edesauttaa paljon kypsymisessä. Täytyy taas todeta että mitä enemmän podit saa aurinkoa ja lämpöä kypsymisen aikana niin sitä parempia ne on. Ehkä muutama kilo tuolta vielä voisi tulla ja siksi pitää toivoa aurinkoa myös marraskuulle kun kasvihuone käsittääkseni saa kaiken auringonvalon mikä vielä on tarjolla näin myöhään syksyllä ja lämpötila nousee silloin vielä helposti 20 asteen paremmalle puolelle.

Jostain olin lukevinani että joku huusi Riesenin siemeniä mutta mielestäni ei ehkä kannata kasvattaa. Ei kovin hääppöinen tapaus ja ehkä heikoin pube tänä vuonna. Varsin mitäänsanomaton maku ja poltekin aika heikko. Isohkot podit jos plussaa haluaa etsiä ja käy sekoituksiin vaikkei flopiksi voi sanoakaan. Kaikki muut rocotolajikkeet olleet varsin onnistuneita tänä vuonna jos Rieseniä nyt vähän mollaankin. Lajikkeet olleet sitä mitä siemenkauppiaat luvanneetkin.

SK

Nyt en ole ihan varma, mutta olikos sulla Rocoto Chile de seda kasvamassa? Hyvin sen näkösiä on yhdessä valkeassa kipossa.
Siitä muodostui kesän mittaan minulle uusi suosikki rocoto. Mehukkuus, maku ja tulisuus vain yksinkertaisesti löi muut.
Satoa sai myös kerätä juhannuksesta pakkasiin asti tasaisen varmasti. Yksi amppeli tuotti yli viisi kiloa herkkua.

Onko rocotogurulla samanlaisia kokemuksia vai olikohan tämä vaan sattumaa...?

jewe

Lainaus käyttäjältä: SK - lokakuu 24, 2013, 18:30:45 ip
Nyt en ole ihan varma, mutta olikos sulla Rocoto Chile de seda kasvamassa? Hyvin sen näkösiä on yhdessä valkeassa kipossa.
Siitä muodostui kesän mittaan minulle uusi suosikki rocoto. Mehukkuus, maku ja tulisuus vain yksinkertaisesti löi muut.
Satoa sai myös kerätä juhannuksesta pakkasiin asti tasaisen varmasti. Yksi amppeli tuotti yli viisi kiloa herkkua.

Onko rocotogurulla samanlaisia kokemuksia vai olikohan tämä vaan sattumaa...?

Olihan noita ja on vieläkin ja oikein näit. Piti taas ihan maistaa kun noita en ollut vielä perannut ja ihan hyvän makuinen ja kärkikastissa sen puolesta ja erittäin voimakas polte jo podin päässä ja ehkä voimakkain polte tämän vuoden rocotoista. Podit keskikokoista pienempiä ja hienosti korkkaantuvat ja oli kasvimaan kasvatti tänä vuonna.
Vai yli viisi kiloa amppelissa, hyvä jos itse olen saanut Chile de Sedaa edes puolet tuosta. Jos jotain gurutitteleitä on olemassa niin viimeistään nyt voin siirtää ne teikäläiselle ja vaikka Huru-ukon suuntaan. :)

jewe

NFT -chinensien alalsajo kasvihuoneella alkoi ja suurin osa kasveista sai nyt lähteä.

Aikamoista suttapyttyhommaa mutta onneksi tuolla ei ole soraa, muuten menisi hermot. Nuokin kipot pitäisi joskus pestä.

Huoneella on taas tilaa vähän enemmän ja valoakin tulee taas enemmän sisään.

Podeja tippui samalla kippoihin 2,5 kilon edestä.

Black Naga Fat jäi kaatamatta kun jostain noita podeja oli taas siunaantunut vaikka luulin pari viikkoa sitten että puska oli lähes tyhjä.

Ulkokaapeistakin tuli taas jotain kerättyä. Isommassa kipossa Habanero Adalberto C.Chinense 527 gr ja ensimmäinen sadonkorjuu. Samassa kipossa muutama Burkina Yellow maistiaisiksi, suurin osa vielä puskassa. Vieressä Fatalii White joka satoaa varsin runsaasti tänä vuonna.  Etualalla Naranjaa kasvihuoneelta.

Satolaskuri näyttää tänään lukemia 70687 gr ja loppukuukausi pitää nyt ainakin pitää taukoa sadonkorjuun suhteen. Ei tätä muuten enää jaksa kun sisällä on taas perattavaa monta kiloa ja mössöjäkin pitäisi taas tehdä.

Jame

Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 17, 2013, 20:30:12 ip
Minulla onkin varsin mielenkiintoinen ongelma noiden chinensien kanssa. Taloudessa on yksi henkilö eli allekirjoittanut joka niitä pystyy käyttämään ja olin ajatellut että niistä tulisi satoa muutama kilo ja nyt tuleekin kymmeniä kiloja. Jäänee tuleville sukupolville kuivatut ja jauheet perinnöksi. ::)

Huutonettiin tms. vaan myyntiin  ;)
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

jewe

Jauheita meneekin myyntiin tosin vähän eri kanavia pitkin, saa vähän harrastuksen kuluja katettua. En tiedä voiko noita oikein netin kautta edes myydä.

jewe

Tämän kauden satoa olen punninnut tarkemmin kuin ennen ja tässä nyt täysin turhanpäiväistä satotilastoa joka ei ketään kiinnosta mutta pistetään nyt kuitenkin esille kun olen eskeliin noita pistänyt ylös eli satojakaumaa kuukausittain.

Maaliskuu - ensimmäiset jallut syöty (vihreinä), ei punnituksia
Huhtikuu - ensimmäiset numeropubet kypsyivät - ei punnituksia
Toukokuu - ensimmäiset punnitukset 61 gr
Kesäkuu - 2,4 kg
Heinäkuu - 7,4 kg
Elokuu - 13,1 kg
Syyskuu - 19,3 kg
Lokakuu - 28,4 kg

Lokakuu ollut varsinainen superkuukausi ja marraskuussa tulee varmaan vielä muutama kilo ja joulukuussa muutama podi ainakin sisällä kasvavasta chinensestä. Pitkin kesää ja alkusyksyä on kerätty kasveista yksittäisiä podeja joita ei ole laskettu ja mökillä kerättyjä ja käytettyjä chilejä ei myöskään ole laskettu mutta kokonaissatokiloihin nämä eivät paljoa tuo lisäystä ehkä 1-2 kg.

Viime viikkojen chinensesato on mennyt lähes kokonaan jauheeksi kun kaikkea on nyt yllin kyllin ja kahdella kuivurilla menty nyt parisen viikkoa.

Vanhemmassa värkissä ei ole termostaattia ja joutaa kierrätykseen kauden jälkeen, tahtoo käydä liian kuumana ja muutenkin epätasainen käyntiääni. Kuivurit hyrränneet nyt lähes joka yö viime viikkojen aikana mutta kohta helpottaa.

jewe

Viikko huilia sadonkorjuusta ja hommat jatkuu taas, kuivamista ja jauhamista silti riittänyt viikollakin lähes joka illalle. Joka tapauksessa nyt tuli toinenkin ulkokaappi purettua chinenseistä ja kasvit palasiksi ja ulos nurmikolle ja sieltä sitten podeja keräämään taskulampun valossa...hullua hommaa mutta taas tuli kiloja plakkariin ja chinensien "ulkokasvatuskauden" voisi nyt ajatella tulleen päätökseen näin marraskuun ensimmäisenä päivänä. ::)

Takaa vasemmalta oikealle
Fatalii White               1187 gr
Burkina Yellow             720 gr
Habanero Adalberto     323 gr
Sunrise Scorpion          989 gr

Fatalii White teki tänä vuonna satoa lähes kolme kiloa ei paha.

Sunrise Scorpion pyramidi ja suurin osa podeista jäi vähän hailakan punaisiksi ja pitää vielä kypsytellä sisällä jonkin verran, ulkokaapissa mikään ei enää kypsynyt moneen viikkoon niin kalsaa siellä oli.

Kasvihuoneeltakin tuli nagoja vielä lähes kilon verran. Muutama viikko sitten luulin että Black Naga oli jo lähes tyhjä mutta vielä tuli sitäkin runsaat puoli kiloa mutta nyt kasvinraato on kaluttu ja jokunen raakile vielä on ja pitää jättiläinen kaataa kunhan ehtii. Naga Moricheja jäi vielä jonkinverran kypsymään joten nagakausi jatkuu vielä. Tuntuu että poditkin vaan pulskistui mitä pidemmälle kausi eteni. :)

Miquel

Millaisia amppeleita maestro suosittelee? Jonkinlaisia olisi hankittava ensikauden rocotoille ja muutamalle tomaatille.  ::)
Asiallisen näköisiä nuo käyttämäsi, kerroit niiden olevan tammisillalta peräisin? 
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

PP

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 03, 2013, 14:51:21 ip
Millaisia amppeleita maestro suosittelee? Jonkinlaisia olisi hankittava ensikauden rocotoille ja muutamalle tomaatille.  ::)
Asiallisen näköisiä nuo käyttämäsi, kerroit niiden olevan tammisillalta peräisin?

Voin varmaan vastata, kun olen kopionut menetelmäni maestrolta. :) Amppeli on hyvä kunhan se on iso ja pohjassa on vesireiät. Vihreät amppelit näyttää sellaisilta 9-lirtaisilta, joita on saanut Tammisillasta naurettavalla 3,5 eurolla.

bobster

Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

jewe

Joo noi vihreät amppelit ovat Tammisillalta ja PP:n kertomat speksit varmaan oikeat kun itse en enää oikein muista kun on monta vuotta sitten hankittu. Joka tapauksessa tukevat amppelit ja hyvin ovat toimineet kasvatuksessa kun jokunen podikin on kasveista saatu. Ei kai sillä väliä mistä noita hankkii kunhan on riittävän tukevat ja kokoakin tarpeeksi. Mulla on myös yksi isompi amppeli mutta en osaa sanoa onko siitä sitten paremmin tullut satoa. Jokainen on automaattikastelussa kuitenkin kesällä ja nyt on blumatit niistä purettu.

Miquel

Vesireijällinen ei toimi sisällä, tai muutoin joudun käyttämään jotain muuta ruukkua kunnes kasvit muuttavat ulos...  ???

Joku säiliöllinen malli olisi bueno.  :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Chilivaari

Vesireiällinen toimii ihan hyvin sisälläkin, ei sitä vettä tarvi niin runsaasti lotrata. Reiät ovat muutaman sentin kohokkeiden päällä, ei pohjan tasolla. Mutta ei noin isoon heti pikkutaimia kannata laittaa, keväämmällä vasta.

Toin tuommoisen 30 cm leveän (ilmeisesti 9 litraa, Chilitarvikkeesta) tomaattiamppelin sisään, eikä yhtään ole valuttanut pohjasta, vaikka aika reippaasti olen kastellut. Eli kokemusta on.
http://chilivaari.blogspot.fi/2013/07/f1-hybridia-uudistamassa.html

Jozpe

Meikäläinen löysi keväällä tuollaisen Plantagenista hintaan 8,90 €. Tosin se oli viimeinen kappale, eli muutkin olivat etsineet altakasteluamppeleita. Tuo on muistaakseni kuuden litran purkki.

jewe

marraskuu 04, 2013, 18:02:31 ip #619 Viimeisin muokkaus: marraskuu 04, 2013, 18:08:47 ip käyttäjältä jewe
Rocotot olen siirtänyt yleensä amppeleihin vasta kun ne muuttavat kasvihuoneeseen ja silloin on taimien siipienväli jo reippaasti yli puoli metriä, viime keväänä taisi olla pari poikkeusta jolloin tilanpuutteen takia tuli jo varastossa siirrettyä kasveja amppeliin. Mielestäni ei pitäisi olla ongelmia että vesi tulisi läpi sillä sitten saa vettä kaataa todella reilusti, itse kastelen näppituntumalta ja koskaan ei ole tullut pohjasta vesi läpi. Eri asia on kesäkuumalla kun parin päivän poissaolon takia tulee tarkoituksella joskus kaadettua vettä niin paljon että varmuudella koko amppelin multa on märkä, yleensä blumatit hoitaa kastelun jo siinä vaiheessa.

Yleensäkin pyrin kasvattamaan taimia mieluummin liian pienissä taimi-astioissa kuin liian isoissa, työtä on vähän enemmän kun saa kastella useammin mutta ainakin kasvit kasvaa kokoa paremmin ja parin-kolmen kuukauden ikäisinä voi keskittyä jo kasvien kasvattamisen ei juuriston joka tapahtuu liian isoissa ruukuissa kasvin kokoon nähden.
Kun olen täällä joidenkin aloittelijoiden päiväkirjoja lukenut niin mielestäni yksi virhe on pieni taimi liian isossa ruukussa ja silloin maanpäällinen kasvu voi olla tuskastuttavan hidasta ja näin olen tehnyt itsekin vielä muutama vuosi sitten.