Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Päävalikko

Makon toinen kausi - 2013

Aloittaja Raumala, lokakuu 30, 2012, 23:08:06 IP

« edellinen - seuraava »

Raumala

#280


Pubet kukkivat kivasti ja podeja tarttuu. Ensimmäiset ajatukset jo syksyyn, ajattelin antaa chilien kukkia heinäkuun loppuun ja sitten alkaa napsia kukat pois. Ajattelin että saavat olla syyskuun puolelle asti parvekkeella/siihen asti kun ei ole pakkasöitä ja sitten tuoda sisälle kypsyttelemään loppusadon. Järkeä vai ei ?

Podicount 888 g.

jaolsten

Itse ajattelin antaa rocotojen kukkia niin kauan, kun lämpimiä riittää, eli vaikka elokuun loppuun. Onhan siinä vielä kaksi kuukautta Perun ylänköjen kasvilla ennen pakkasia ja senkin jälkeen pääsevät sisälle kypsyttämään loput. ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Raumala

#282
Offtopic päivitys !

Toipumista Olympiastadion reissusta, eipä konsertti paljon tuosta voi parantua.
Tuli pitkästä aikaa otettua kamerakin mukaan kun tuli oltua selvinpäin, tässä muutama paras siivu.







No pistetään yksi Maidenistakin, kun vinkuminen alkaisi muuten välittömästi. ;D


Huomenna pientä sadonkorjuuta, taitaa mennä ensimmäinen kilo rikki.

Raumala

#283
Kilon raja rikki, podicount 1107 grammaa.  Satoa kertyy hitaasti mutta varmasti. ;D
Cajamarcassa ei havaittu nyt minkäännäköistä nahistumista.


Selailin päiväkirjaani läpi kun ihmettelin että Aji Finlandia podit eivät ole kypsyneet. Podit kiinni 5.5 eli olleet kiinni jo reilut 10 viikkoa. Onko Aji Finlandia baccaksi näin hidas kypsymään ? Näköjään, ei auta muuta kun odotella. >:(

Raumala

#284
Pientä parvekepäivitystä. Laitoin reilusti lisää tukinaruja ja keppejä kun rupeaa olemaan hieman podejakin. Mikkelissä ollut pari tuulista päivää että kaikki chilit eivät ole edes pysyneet pystyssä, onneksi yhtään podia ei ole irronnut.

Tuli vähän paskoja kuvia, kun joutui ottamaan salamalla... mutta näillä mennään.


Pubeja.




Champion.


Aji Cristal.


Aji Amarillo Small.


Podicount 1139 g.

Raumala

#285
Satoa kertyy hitaasti mutta varmasti. Cajamarcaa, Hawaiian Habaneroa ja Championia. Napsaisin myös yhden Aji Finlandian maisteltavaksi. Ihme horsma, 5.5 podit kiinni ja ei vieläkään näytä mitään merkkejä kypsymisestä. Ei ensikaudelle !


Podicount 1345 g.

Feint

Sullahan kertyy ihan kivasti satoa tällä kaudella :)

Otitko ollenkaan videokuvaa olympiastadionilta vai pelkkiä kuvia? Oli se vaan mahtavaa meininkiä pitkästä aikaa, Ghostillakin on siistejä melodioita vaikken lyriikoita/laulua osaakaan arvostaa :D

Raumala

#287
Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 29, 2013, 12:51:15 IP
Sullahan kertyy ihan kivasti satoa tällä kaudella :)

Otitko ollenkaan videokuvaa olympiastadionilta vai pelkkiä kuvia? Oli se vaan mahtavaa meininkiä pitkästä aikaa, Ghostillakin on siistejä melodioita vaikken lyriikoita/laulua osaakaan arvostaa :D

Tuo määrä on tullut pää-asiassa sisächileistä, pääsato kypsyy parvekkeella, 4-5 kg vaikuttaa jo ihan realistiselta kun pubeissa podeja pirusti kiinni.

Ei tullut otettua kun vähän valokuvia, youtubesta löytyy pirusti videoita kaikilta bändeiltä. Oli kyllä käsittämättömän mukava ja leppoisa keikkailta. Kaikki bändit tuli katseltua 10-20 metristä hyviltä paikoilta.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Raumala - heinäkuu 29, 2013, 17:23:38 IP
Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 29, 2013, 12:51:15 IP
Sullahan kertyy ihan kivasti satoa tällä kaudella :)

Otitko ollenkaan videokuvaa olympiastadionilta vai pelkkiä kuvia? Oli se vaan mahtavaa meininkiä pitkästä aikaa, Ghostillakin on siistejä melodioita vaikken lyriikoita/laulua osaakaan arvostaa :D

Tuo määrä on tullut pää-asiassa sisächileistä, pääsato kypsyy parvekkeella, 4-5 kg vaikuttaa jo ihan realistiselta kun pubeissa podeja pirusti kiinni.

Ei tullut otettua kun vähän valokuvia, youtubesta löytyy pirusti videoita kaikilta bändeiltä. Oli kyllä käsittämättömän mukava ja leppoisa keikkailta. Kaikki bändit tuli katseltua 10-20 metristä hyviltä paikoilta.

Elättelin toiveita videosta Sabatonin perkele!-huudatuksesta :D Kolmannessa rivissä oli vähän vähemmän leppoisaa, mutta oli sen arvoista. Nestehukkaa sai korjailla seuraavat kolme päivää.

Kuvien perusteella olisin itsekin heittänyt tuon 4-5kg täysin mahdolliseksi, kun sulla on jo reilu kilo tähän mennessä. Lämpöä ja aurinkoa on taas viime päivinä riittänyt, toivotaan chilien puolesta että riittää jatkossakin :)

Raumala

#289
Kävin keräämässä kaverin ranchilta rapiat 18 litraa marjoja. Karviaisia, puna & musta viinimarjoja. Olisivat jäänet muuten käyttämättöminä pensaaseen, joka olisi ollut sääli. Kaverille ei paljon marjat maistu, minulle kyllä. Onko kenelläkään mitää ideaa miten chilejä ja marjoja saisi yhdisteltyä ? Paholaishillojahan noista varmaan saisi. Riittänee ensitalveksi c-vitamiinit.  ;D


turaukko

Meillä nuo marjat menee yleensä mehuksi. Sinne vähän chiliä sekaan :D


Raumala

#291
Alma pyöräytti kauden ennätyspodin 53,5 grammaa.


Aji Finlandia kypsytti ensipodinsa, pitkään kesti kypsyminen. Podit kiinni 5.5 -> kypsiä 1.8. Luulin että nämä muuttuvat kypsyessään punaisiksi ? Lähes täysin polteettomia ja makukin aivan paprikamainen, ei ensikaudelle !


Podicount 1424 g.

Michilin

Punaviinimarjat sovellu oikein muuhun ku sekamarjaksi mehuun... Pieni määrä pakastetuissa sekamarjoissaki menee muta jos laittaa vähääkään liikaa niin tulee niin kitkerää ettei sitä saa alas. Enpä siis niitäkään oikein fanita.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Michilin - elokuu 01, 2013, 14:51:26 IP
Punaviinimarjat sovellu oikein muuhun ku sekamarjaksi mehuun... Pieni määrä pakastetuissa sekamarjoissaki menee muta jos laittaa vähääkään liikaa niin tulee niin kitkerää ettei sitä saa alas. Enpä siis niitäkään oikein fanita.
Ihan parasta mehua saa kyllä pelkistä punaviinimarjoista. Mä en sekoita niiden kanssa mitään muuta kuin sokeria.

Raumala

Tyrkkäsin pakkaseen, nappaa sieltä sitten kupillisen protskudrinkin sekaan antamaan makua ja C-vitamiinia.

Ketjukuula

Jännä kun nuo siun finlandiat on noin erimuotosia kun miulla vaikka samoista sieministä taitaa olla idätetty? miulla nuo on tommosia pikkusen oranssimmanpunasia, pitäisköhän vaan jo napsia pois?

Raumala

#296
Lainaus käyttäjältä: Ketjukuula - elokuu 01, 2013, 16:45:51 IP
Jännä kun nuo siun finlandiat on noin erimuotosia kun miulla vaikka samoista sieministä taitaa olla idätetty? miulla nuo on tommosia pikkusen oranssimmanpunasia, pitäisköhän vaan jo napsia pois?
Joo, samoista siemenistä on. Vaihdossa tulleista siemenistä eli lajipuhtaudesta ei voi olla aivan varma ja lajikekkaan ei ole vissiin vielä aivan stabiili. On noissa aavistus oranssia, salama hieman vääristää. Eiköhän nuo sullakin ole jo kypsiä kuvasi perusteella.


Makon chilikeittiössä tänään:
-pekoni/broilerin filepala pyttipannu savurocoto maustettuna
-lisäkkeenä Alma Paprika chili pekoniin kääräistynä pippurituorejuusto sisuksella + Cajamarca/Aji Fantasy maustettu tzatziki

Mites tälläinen maistuisi ? No aika mukavasti


Täytyy sanoa että yllätti tuo täytetty Alma maullaan. Täysin mitättömän makuinen chili pelkästään mutta täytettynä + pekoniin kääräistynä aivan fantastisen makuinen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Raumala - elokuu 01, 2013, 17:05:36 IP
Täytyy sanoa että yllätti tuo täytetty Alma maullaan. Täysin mitättömän makuinen chili pelkästään mutta täytettynä + pekoniin kääräistynä aivan fantastisen makuinen.

Eikö tuolla menetelmällä voi syödä kengänpohjiakin hyvällä halulla? :) Erottuuko siis Alman oma maku paremmin paistettuna juustn ja pekonin kanssa?

Raumala

#298
Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 01, 2013, 23:32:56 IP
Lainaus käyttäjältä: Raumala - elokuu 01, 2013, 17:05:36 IP
Täytyy sanoa että yllätti tuo täytetty Alma maullaan. Täysin mitättömän makuinen chili pelkästään mutta täytettynä + pekoniin kääräistynä aivan fantastisen makuinen.

Eikö tuolla menetelmällä voi syödä kengänpohjiakin hyvällä halulla? :) Erottuuko siis Alman oma maku paremmin paistettuna juustn ja pekonin kanssa?

Heh, kyllä se sieltä erottui. Tuki, vahvisti, komppasi ja täydensi makuelämystä. ;)

Chilivaari

Perkaamisen asteellakin on merkitystä. Almaa ei pidä putsata siemenkiinnikkeistä kokonaan. Täytettynä ja uunissa kypsytettynä maku tosiaan on toinen kuin raakana. Minä olen lisännyt hiukan happamuutta täytteeseen unkarilaiseen tapaan hapankaalilla tai ihan vain sitruunalla.
Vaan mietohan se on naganpurijalle.