tammikuu 10, 2025, 11:32:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2013

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2012, 12:55:49 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Lainaus käyttäjältä: bluesman - toukokuu 31, 2013, 18:21:24 ip
Lainaus käyttäjältä: MrFrost - toukokuu 31, 2013, 17:55:53 ip
Onkos heinäkuun loppupuolelle/elokuun alkupuolelle suunnitteilla THE BLUESMEET Vol. 2?

Edellisestä jo tovi ja ne oli loistavat pirskeet.

-T

Saas nähdä. Jos ei ole muita kiireitä kuten saunamökin rakentaminen tai joku muu tekosyy niin vaikkapa juu. En ihan vielä pysty varmistamaan happeningiä. Ihan kiva olis myös pienimuotoisempikin tapaaminen. Ehtis vähän jutellakin vieraiden kanssa (ja tuttujen).

PIRKAMMAAN JAOSTO KANNATTAA !!

Voidaan vaikka tulla "auttamaan" saunamökkitalkoisiin  ..tai johonkin muuhun ;)

Sihijuoma666

Neljän "tähden" talkoot..  ::)

kalat69

varsinaiset chilipäätkin odottelee kutsua ;D se pienempi meetti on vissiin ihan mahoton, jos et kutsu yksityisviestein ja pakota kutsuttuja pitämään suunsa tiukasti suljettuna. pistät jotkut talkoot pystyyn niin saat reipaita apulaisia, ja vaimokin on tyytyväinen ku chilipäistä on kerrankin jotain hyötyä  ;D

2010- 2013 hallituksen jäsen

Kalakukko

bluesman

kesäkuu 03, 2013, 13:07:33 ip #384 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 07, 2013, 17:43:06 ip käyttäjältä bluesman
 Saattaapi alkaa sadonkorjuu jo tällä viikolla. Lämmöt ovat kuulemma korkealla seuraavat pari viikkoa.

Rocotoja roikkumassa puussa. Kerkisivät jo kärsiä kuumuudesta ja puolet lehdistä kellastui ja putosi pois. Olisi pitänyt viedä ne ulos jo paljon aiemmin.

jewe

Tyylikäs paikka amppelirocotoille. Mulla noi ylimääräiset pubet ovat olleet ulkona jo ainakin kuukauden verran.

Missä sulla niin kuuma on että lehdet kellastuu ja tippuu pois ? Mulla ei tuota ongelmaa ole ainakaan kasvihuoneessa ollut. Lämmöt pysyy hyvin kurissa vaikka nyt on aikamoista hellettä. Näillä keleillä +25-26 niin kasvihuoneessa on n. +29 kun ovi ollut päivisin auki. Jos menee yli 30 niin voi tulla ongelmia ainakin rocotoille.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 03, 2013, 15:30:00 ip
Tyylikäs paikka amppelirocotoille. Mulla noi ylimääräiset pubet ovat olleet ulkona jo ainakin kuukauden verran.

Missä sulla niin kuuma on että lehdet kellastuu ja tippuu pois ? Mulla ei tuota ongelmaa ole ainakaan kasvihuoneessa ollut. Lämmöt pysyy hyvin kurissa vaikka nyt on aikamoista hellettä. Näillä keleillä +25-26 niin kasvihuoneessa on n. +29 kun ovi ollut päivisin auki. Jos menee yli 30 niin voi tulla ongelmia ainakin rocotoille.

On ollut jopa yli +40C lämpötiloja. Ei hyvä rocotoille. Kun ei vielä oo Bluematiakaan niin kuivahtelevat aina välillä josta eivät myöskään tykkää.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 03, 2013, 16:18:42 ip

On ollut jopa yli +40C lämpötiloja. Ei hyvä rocotoille. Kun ei vielä oo Bluematiakaan niin kuivahtelevat aina välillä josta eivät myöskään tykkää.

Järkyttävää...mulla on nyt ensimmäisessä seinänvieruskaapissa noita chinensejä ja kun vielä on tuplaverhot (harsot) edessä niin siellä +37.2 nyt kun ulkona on +26.5. Tuntuu että jopa chinensetkin jo vähän ylälehtiä roikottaa noissa lämpötiloissa.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Ingeniero - kesäkuu 01, 2013, 08:16:35 ap
Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - toukokuu 31, 2013, 19:13:21 ip
Neljän "tähden" talkoot..  ::)

Eikös jallussa ole vain kolme tähteä ;)

Ainoassa oikeassa Jallussa on vain yksi ainoa tähti. Muu on hifistelyä...

Ja itse asiaan. Kiitos toveri neljästä flexupodista, 16 siementä niistä löytyi ja kaikki
meni itämään. Foodarama (C. chinense) tosiaan sisälsi vain yhden siemenen, sekin meni
purkkiin. Aivan järkyttäviä puunalkuja nuo sun kasvarissa olevat, eikös paksuin ollut jotain 29mm
paksu?

Niin ja joo, täytyy tulla taas käymään, kunhan aikataulut saadaan sopimaan yhteen. Siitä uudesta
saunapirtistä tulee varmasti upea!

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

bluesman

Laita sitten raporttia kuinka itävät. Ovat kauden ekat flexunsiemenet. Aikaisemmat marjat on tullut syötyä siemenineen.

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 03, 2013, 16:18:42 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 03, 2013, 15:30:00 ip

On kyllä meilläkin kasvarissa se 40C ja risat ollut moneen kertaan. Tänään pariinkin otteeseen tein köyhänmiehen sprinklerit puutarhaletkulla, mutta ei kauaa kestä veden haihtuminen näillä keleillä.
Ei valiteta helteestä, ei näitä kauaa riitä. Kohta alkaa taas poru kun on niin kylmä ja sateinen kesä. Siis heti kun menee pilveen.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

bluesman

Selvisihän se syy miksi rocotot ja muutkin chilit tiputtelevat kellertyviä lehtiään. Aloittelijan moka. Kun oon niin tottunut ebbeihin ja hydrosoran pH:ta tasaavaan ominaisuuteen niin en ollut tarpeeksi usein tarkistaut litkujen pH:ta ja yläkanttiinhan se tietenkin oli.
Tyhmää hankkia hieno mittari jos ei älyä sitä käyttää. Taas oon pykälän viisaampi.

shp

Ehkä sä joskus vielä opit kasvattamaan chilejä!  ::)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

bluesman

Jokunen foto sieltä täältä napsittuna.

Vladan viper F1, dinosauruksen näköinen podi.

Tobago sweet Scotch Bonnet.

Tuon mainostamani ja halajamani Tobago sweet saattaa alunperinkin olla hybridi josta ei saa tasalaatuista jälkeläistöä. TS:n eka podi kypsyi keltaiseksi. Siemenet Mad Dogilta jolla oli punainen podinväri. Räyhikseltä pari kautta sitten saamani TS yellow kasvaa nyt neljän kasvin voimin F3-polvea. Jännä nähdä ovatko kaikki keltaisia vai tuleeko jostain punainen podi. Lievähkö pettymys sillä TS on yksi parhaista ellei paras chinense oman makuni mukaan. Eipä silti, TSyellowkin on varsin maukas olkoon sitten risteymä tai ei.

Guajillossa kiitettävästi podeja. Kypsyisivät nyt jo.

NFT Murupi amarelo ylhäällä, Turveyksilön oksa alhaalla.

C.frutescens Aji picante näyttäisi viihtyvän kun jo ekana vuotenaan pukkaa kukkia ja podeja. Siemen tarttui mukaan Venezuelanreissulta.

Aji cristal.

Trinidad Moruga scorpion alkaa kypsyillä. Hirvittää ajatuskin näin alkukaudesta vetäistä koko podi naamaan.

Tätä ei voi olla kuvaamatta kun on takaosan ainoa valoisa kohta.

Kasvarin takaosa on täysi. Kohta on pakko aloittaa puunkaatohommat. Pimeys ei tee hyvää chileille.

Loppuun kiitos illan kohokohdalle; M;kko soi audienssin uuteen upeaan kasvariinsa josta ottamansa kuvat eivät kerro läheskään koko totuutta. Korkeutta on komeasti ja kuutioita on riittävästi jotta valokin mahtuu sekaan. Hyvinhoidettuja kasveja, paljon muitakin kuin chilejä suurin määrin. Oli oikein antoisaa tutustua kasvatteluihinsa ja kiitos tarjoiluista ja hienoa että talon emäntäkin on mukana puutarhaharrastuksessa. Intoa uuden talon ison pihan kohentamisessa tuntui olevan. Hedelmäpuissa löytyy. Kiitos!

SK

kesäkuu 08, 2013, 01:15:06 ap #395 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 08, 2013, 01:25:28 ap käyttäjältä SK
Minulla kasvoi viime kaudella tuota Tobago sweetiä, siemenet oli myöskin mad dogilta ja punaisia tuli.
Myös muoto näyttää sinulla sileämälle. Mausta olen samaa mieltä. Tähän mennessä on paras maistamani chinense.
Sait joskus talvella pikkupussin jauhetta siitä. Tällä kaudella en tuota kasvata, mutta jusolla on minun podeista otetuista siemenistä kasvamassa.
Jos ne näyttää samalle, kuin minulla viime vuonna, niin veikkaisin, että mad dogilla on voinu risteytyä joku podi, mutta kaikki talteen otetut siemenet ei välttämättä ole risteytyksiä.

Mikä on tuo jossa on paljon punaisia podeja? Ne näyttää jokseenkin samalle, kun minulla viime kaudella TS.

bluesman

Täytyy kinuta siemeniä Jusolta tai myös M;kolta joilla lienee punainen versio lajikkeesta. Kumma ettei kolmannellakaan kaudella saa oikeaa versiota. Mulla on vielä yksi yksilö turpeessa joka on Mad Dogin siemenistä peräisin muttei ole vielä kypsiä podeja.

SK

oho muokkasin yhtä aikaa, kun vastasit...
Pitäis minultakin löytyä siemeniä viime kesältä tuosta. Otan vaikka niitä mukaan, jos nähdään kesän aikana.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: SK - kesäkuu 08, 2013, 01:33:09 ap
oho muokkasin yhtä aikaa, kun vastasit...
Pitäis minultakin löytyä siemeniä viime kesältä tuosta. Otan vaikka niitä mukaan, jos nähdään kesän aikana.

OK. Sopii mainiosti. Ellei turpeessa oleva nyt satu sitten olemaan punainen podeiltansa.

Feint

Aika sanattomaks vetää noi kuvat  :o ei uskois että tolta näyttää chilit kesäkuun alussa...tai koskaan! Olispa itelläkin tilaa ja resursseja toteuttaa kasvatusta vastaavissa mittasuhteissa  :-\