tammikuu 10, 2025, 23:57:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Bluesmanin kausi 2013

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2012, 12:55:49 ip

« edellinen - seuraava »

Juso

elokuu 13, 2013, 21:59:02 ip #660 Viimeisin muokkaus: elokuu 13, 2013, 22:04:58 ip käyttäjältä Juso
Josko tämä on sitten virallinen hapatusketju:

Saksalainen valmistaja myy kanssa   ja siellä on webbikauppa mistä voi myös tilata vaan tilaus ei mene läpi, jos toimitusmaa on Suomi. Ystävällisesti kuitenkin vastasivat että 5+10 litran astioiden rahti on 35€ eli hieman enemmän. Myyvät näitä myös Amazonin kautta ja aika paljon jenkkeihin. Maksutapana Paypal. Itse astiat ovat melko halpoja ja valinnanvaraa malleissa on niukasti eli yksi, ainoa ja klassinen. Monia paikkoja ei googlaamalla kyllä löytynyt ja kulhoja muutama saksanmaalla näköjään tekee. Huru-ukon linkissä on kauniita astioita, vaikken mä niin estetiikasta ymmärräkään.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Pirunpalko - elokuu 13, 2013, 21:00:25 ip
Herkullisen näköisiä kokkauksia täälläkin :)

Osaisitko suositella säilöntätapoja (kuivaus, salsa, chipotle tms.) noista omasta muutamasta lajikkeesta tai yhdistelmästä? Starfish, Habanero, Naranga ja Barbere varmaan sellaisia, joista jää naposteluista ylikin. Sopisiko noista esimerkiksi salsan aineksiksi tai kuivattuun maustesekoitukseen?

Narangaa en tunne mutta kaikki muut sopivat sekä kuivatettavaksi että salsan aineksiksi. Starfishistä olen tehnyt marmeladia joka oli oikein mainiota. Sekoituksia kannattaa kokeilla ja joskus yllättyy kun 5-6 lajiketta tuottaa yhdistelmänä paremmanmakuisen tuotoksen kuin mikään yksinään.

bluesman

Tässä lajike jota maisteltiin Mr.Frostin kanssa. 7pod Infinity. Infernaalisen vahva.

Toni.A

Mukavan näköistä menoa on siellä ollut kesänmittaan, olen silloin tällöin katsellut päiväkirjaasi. Itse olen vakavasti harkinnut tuota NFT-tsydeemiä tulevalle kaudelle, pistäisin siihen pari kasvia vain. Täällä kohtalaisesti kausi edennyt ja kaikesta on jotain tullut. Kaikkein tyytyväisin pitää olla pubeihin, mitä tuleekin runsaasti. Myös villeistä on marjaa tulee, ainoastaan Tovarii ja Galapagoense antavat odottaa itseään.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 14, 2013, 04:18:18 ap
Mukavan näköistä menoa on siellä ollut kesänmittaan, olen silloin tällöin katsellut päiväkirjaasi. Itse olen vakavasti harkinnut tuota NFT-tsydeemiä tulevalle kaudelle, pistäisin siihen pari kasvia vain. Täällä kohtalaisesti kausi edennyt ja kaikesta on jotain tullut. Kaikkein tyytyväisin pitää olla pubeihin, mitä tuleekin runsaasti. Myös villeistä on marjaa tulee, ainoastaan Tovarii ja Galapagoense antavat odottaa itseään.

Samoin täällä. C.tovarii ja gala ei tee kumpikaan marjoja vaikka molemmissa on kukkia ollut. Tänäaamuna bongasin ekat kypsät rhombomarjat. Neljäs kausi ja varmaan 15 kasvia ja nyt vasta saan jotain aikaiseksi. SK:n hurjasta puskasta saaduista siemenistä kasvatettuja.
NFT on kyllä harkitsemisen arvoinen kasvatusmenetelmä. Ikinä en tällaista kasvuvauhtia ole nähnyt. Vieläpä todella simppeli ja edullinen rakentaa.
Mukavaa kun kommentoit. Sinua kaivattaisiin päiväkirjoinesi mukaan foorumille.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 13, 2013, 22:28:14 ip
Tässä lajike jota maisteltiin Mr.Frostin kanssa. 7pod Infinity. Infernaalisen vahva.

Kyllä potkas ja kovaa....

Onneksi haukkasin vaan vajaan sentin podin alkupäästä.... Ei siinä juuri ehtinyt mausta nauttimaan.

Jo vuosien takaa kokemusta perus seiskoista, ei oo ihan mun suosikkeja, kun vertaa Nagaan.

P.S. nimimerkki on ilman pistettä yhteen kirjoitettuna.

Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

bluesman

Vielä vähän säilömistä. Tällä kertaa vakuumitsydeemi.

Tuorepakastuksessa ehdoton ykkönen on vakuumiin laitto. Kohteena mieto lasten chinense. Annospakkaus riittää nippanappa yhteen pastasoosiin kahdelle hengelle.

jewe

Kätevää toi vakuumisysteemi...pitäisikö itsekin tuollaiset vehkeet hankkia. Näköjään laitat tuollaisia lasten annoksiakin pusseihin. :)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jewe - elokuu 14, 2013, 15:36:01 ip
Kätevää toi vakuumisysteemi...pitäisikö itsekin tuollaiset vehkeet hankkia. Näköjään laitat tuollaisia lasten annoksiakin pusseihin. :)

Toimii hyvin myös esim yrttien pakastuksessa. Luonnollisesti myös kaikessa pakastuksessa. Hyvin nestepitoiset tuotteet saattavat aiheuttaa sulkutoiminnossa falskausta eikä vakuumia synny. Muutaman kerran on ollut niin kosteaa riistalihaa etten saanut vakuumia aikaiseksi. Chileille pelittää tosi hyvin. En nyt muista laitteen tarkkaa hintaa mutta jossain sadan ja kahdensadan välillä taisi olla.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 14, 2013, 08:03:18 ap
Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 14, 2013, 04:18:18 ap

Samoin täällä. C.tovarii ja gala ei tee kumpikaan marjoja vaikka molemmissa on kukkia ollut. Tänäaamuna bongasin ekat kypsät rhombomarjat. Neljäs kausi ja varmaan 15 kasvia ja nyt vasta saan jotain aikaiseksi. SK:n hurjasta puskasta saaduista siemenistä kasvatettuja.
NFT on kyllä harkitsemisen arvoinen kasvatusmenetelmä. Ikinä en tällaista kasvuvauhtia ole nähnyt. Vieläpä todella simppeli ja edullinen rakentaa.
Mukavaa kun kommentoit. Sinua kaivattaisiin päiväkirjoinesi mukaan foorumille.

Nooh, ei tätä(foorumia) ole ollut tarkoitus unohtaa kokonaan, mutta nyt on hiukan ollut todellisia kiireitä töiden alettua. Nytkin on 5 viikon listalla pelkästään ykkösvapaita, joten ei ole ajankäytön kanssa ongelmia. Varmaan tuo päiväkirjatouhu saa vielä huilata, ja odottaa aikaa parempaa, sillä ei ole aika aina riittänyt bloginkaan päivittämiseen. Mitä esim. tuohon Galaan tulee, niin uusia nuppuja on tuloillaan mukavasti, joten toivottavasti niitä marjojakin sieltä tulisi viimein.

Käteviä nuo vakuumit, mutta tokkopa emännyytesi on kovinkaan iloinen tuosta chilistä, jos kattilaan pistät! ;) Voi olla, että joudut yksinään sen kahdenhengen annoksen pupettamaan. :P

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 14, 2013, 16:02:36 ip
En nyt muista laitteen tarkkaa hintaa mutta jossain sadan ja kahdensadan välillä taisi olla.

Onko tuo joku pro-malli? OBH-Nordikan ihan hyvin toimivan laitteen saa 70 e:lla, ja joitain halvemmallakin. Omani ostin LIDListä muistaakseni 40 e:lla.

bluesman

http://www.savusta.fi/product/193/vakuumilaite-takaje-deluxe

Varmaan sain halvemmalla mutta maksoin silti varmaan liikaa. Riistalihojen pakastuksessa lienee kuitenkin jo maksanut itsensä takaisin.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 14, 2013, 19:15:16 ip

Varmaan sain halvemmalla mutta maksoin silti varmaan liikaa. Riistalihojen pakastuksessa lienee kuitenkin jo maksanut itsensä takaisin.

Näyttää olevan ihan eri laatuluokan laite kuin OBH tai LIDLin mikälie.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 14, 2013, 19:34:57 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 14, 2013, 19:15:16 ip

Näyttää olevan ihan eri laatuluokan laite kuin OBH tai LIDLin mikälie.

Ja vielä italialainen!

bluesman

Tällainen kaupanpäällinen rupesi sitten rajun punkkihyökkäyksen jälkeen kukkimaan. Blue mystery. Katsotaan ehtiikö podeja muodostua.

Tämän sitten pitäisi olla Jaguar. Näyttää ja maistuu Orange habalta. Hyvä lajikehan se kyllä on mutta kun tilasin jotain muuta...

Toni.A

Näyttää praetermissumin kukalta. Vieläkö sulla on punkkeja ollut minkä verran? Itselläni pahimmat ötökät ovat olleet kirvat.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - elokuu 14, 2013, 20:54:51 ip
Näyttää praetermissumin kukalta. Vieläkö sulla on punkkeja ollut minkä verran? Itselläni pahimmat ötökät ovat olleet kirvat.

On niitä joissain kasveissa ollut riesaksi asti. Useimmat kerkisivät kukkia ja muodostaa podeja niin sain jonkimoista satoakin pariin aikaisempaan kauteen verrattuna. Kohta laitan pillit pussiin ja kaikki lentää ulos ihan muutamaa kasvia lukuunottamatta.
Kirvoista ei ole ensimmäistäkään havaintoa.

RySky

Kiitoksia Mestarille maukkaasta kierroksesta, komeat oli satomaisemat kyllä :)

bluesman

.
Eräs perusbaccatum, Aji verde. Huomasin runsaan podimäärän oikein kunnolla vasta kun alkoivat punertua. Kun palko on suuri ja painava tulee äkkiä kerättyä ämpäri täyteen. Äsken poimin ämpärin täyteen noin kymmenessä minuutissa.
Rupatellessani äsken Jewen kanssa kerroin 50 kilon kokonaissatorajan varmaan nyt menneen rikki. Vaan eipäs vielä mennytkään, 76 grammaa jäi vajaaksi eli pari Aji verden podia pitäisi vielä hakea. Kymmenisen kiloa tuli taas tänään kerättyä ja alkaa olla ihan kypsä olo kun tuntuu pelkältä chilienperkuulta koko vapaa-aika.

Amiraali auringonkukassa.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - elokuu 16, 2013, 20:47:47 ip
Rupatellessani äsken Jewen kanssa kerroin 50 kilon kokonaissatorajan varmaan nyt menneen rikki. Vaan eipäs vielä mennytkään, 76 grammaa jäi vajaaksi eli pari Aji verden podia pitäisi vielä hakea...

eli ei muuta kuin kasvarille takaisin. ;D

Se on niin suhteellista nämä satomäärät kun itse käyn yleensä kasvarilla noukkimassa niin kilon verran jää käsiin kerralla, no rupeaa mullakin kohta kakskymppiä häämöttämään. Eikös me vähän juteltu että ensi vuonna on sitten ihan uudellainen kisa ja siinä mä kyllä päihitän sut mennen tullen.