tammikuu 11, 2025, 10:46:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tuore "äiti" :-)

Aloittaja Marjo Marjolainen, marraskuu 14, 2012, 14:56:59 ip

« edellinen - seuraava »

Marjo Marjolainen

No niin... Kauan olen haaveillut omista chileistä, mutta en ole koskaan uskaltanut ostaa. Ihaillut vaan kaupoissa :-)
Nyt sattuman kautta, kun ystäväni luopui chileistänsä, toin ne juuri uuteen kotiin.
Lajeina ovat, champion, aji christal ja Pirkan (?) chilit.
Vaihdoin juuri chilit uusiin, suurempiinmpurkkeihin ja lisäsin uudet mullat.
Mitäs nyt sitten? Kertokaa kaikki mitä mun tarvii tietää, että pääsen alkuun..

Chilit ovat kaikki n 30 cm korkeita. Tällä hetkellä ei kukkaa, eikä sadon alkua. Kauniita vihreitä lehtiä vain.. :-)

-Kuinka usein kastellaan?
- Lannoitus?
- Talvehtivatko chilit, mitä toimenpiteitä vaatii?

unenkuva

Valo ja lämpö tärkeintä, etenkin se valo. Elikkäs sitä ensimmäisenä hommamaan. Kastelun suhteen ei voi antaa tarkkaa ohjetta, sillä muutkin kasvuolosuhteet vaikuttaa siihen kuin paljon vettä haituu. Itse kastelen kun lehdet alkaa vähän roikkumaan, 3-4pv välein. Liikakastelu on yleinen aloittelijan virhe, kannattaa välttää sitä, ennemmin liian vähän kuin liikaa. Altakasteluruut ovat parempia, koska silloin multa ei pakkaudu niin helposti. Myös ruukkusoraa kannattaa lisätä ilmavuutta antaman.

http://www.chilitarvike.fi/
http://www.chilitarvike.fi/

Tuolta löytyy lannoitteita ja paljon muuta, on paljon muitakin osoitteita, googlaamalla löytyy. Ei voi suoraan sanoa, että mikä lannoite on paras, sillä toinen on sitä mieltä ja toinen tätä.
Foorurumia kannattaa ahkerasti lukea, niin saat paljon apua.
Tervetuloa vaan kasvattelemaan :)

Whili

Lainaus käyttäjältä: Marjo Marjolainen - marraskuu 14, 2012, 14:56:59 ip

Mitäs nyt sitten? Kertokaa kaikki mitä mun tarvii tietää, että pääsen alkuun..

Lueppas ensin perustieto täältä ja kyseleppä sitten lisää ja kasvatuspäiväkirjaa pystyyn  :)

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 14, 2012, 15:20:26 ip
Altakasteluruut ovat parempia...

???  Montaa ollaan mieltä, juurimätä iskee helpommin jos vesi seisoo ruuussa pitkään.

Toni.A

Melkein kaikki kasvatusvinkit löytyy, myös osoitteesta www.chiliwiki.fi  ;) Samoiten pakko mainita, kun laittaa tuohon chilifoorumin hakuun sanan, mitä haluaa, niin paljon sieltä tulee tietoa vastaan myös! :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Jani M

Paljon oppii myös lukemalla muiden päiväkirjoja. Itsekin vuosi sitten vasta haaveilin chilien kasvattamisesta, nyt tiedän chilien kasvattamisesta ja yhtä sun toista. :)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 14, 2012, 15:50:14 ip

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - marraskuu 14, 2012, 15:20:26 ip
Altakasteluruut ovat parempia...

???  Montaa ollaan mieltä, juurimätä iskee helpommin jos vesi seisoo ruuussa pitkään.

ei tienkään kannata antaa veden seistä. Kun ei liikakastele, niin homma rokkaa. Tarkoitin lähinnä, että verrattuna "umpiruukkuihin" niin altakasteluruukut parempia, ja varsinkin aloittelijoille (kuten minä itse) ovat altakasteluruukut helppoudessaan parempia. Vielä enemmän "umpiruukkuissa" vesi pääsee seisomaan jos liikaa kastelee.

unenkuva

ja tarkennuksena: en puhu säilöruukuista, vaan altakastelu.

tonttu

Odotahhan vaan kun pienokaisille puhkeaa ensimmäiset torahampaat ja sen jälkeen alkaakin yövalvomiset rääkyvien roffien parissa. Ensimmäisen sadon jälkeen yövalvomista kylmäsavupöntön savutilannetta tarkeillen, että hengittäähän se varmasti. Kun alkaa vuosia olla takana, niin vanhemman tuskaa joutuu kokemaan raskaan alasleikkauksen muodossa ja taas murehditaan viikkotolkulla, että miten se siitä toipuu. Lopulta, kun raskas urakka alkaa olla ehtoopuolella vuosien päästä, niin luopumisen tuska on suunnaton. Tuo vanha kumppani, kun pitäisi pienokaisten tieltä joko lähettää sijaisperheeseen, tai raskaaseen tunkion koulukotiin.

Ja koko elämäntaipaleen ajan nämä pienokaiset tuottaa vanhemmilleen pelkkää tuskaa. Jotkut on tietysti lempeämpiä ja yhteistyökykyisempiä, mutta toiset tuntuu tietävän juuri mistä hermosta vääntää, niin että holhoajan olo saadaan mahdollisimman ikäväksi.