Lillen 2013, The Story Of An Young Chilifarmer Continues

Aloittaja Lillen, marraskuu 17, 2012, 16:09:01 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Peru Puno Markissa on ainakin tuollainen syvän violetti kukka, tosin suurempi. Yksi parhaista pubeista jota en ole saanut aikaisemmin kunnolla tekemään satoa eikä tee tänäkään vuonna vaan kasvi tykkää vaan pääasiassa kukkia. Guatemalaakin olen joskus kasvattanut mutta ei muistu mieleen oliko kukka tuollainen.

Huru-ukko

Kävin ottamassa omistani ko. (3) kasveista kukkien kuvat.

Vertailun vuoksi samalle sivulle kuvasi.

Tämä oli kasvarissa olevan kukka. Kamera vääristää väriä, pitäisi olla hiukan enemän punaiseen menevä. Tai sellanen pubemaisempi.......

Vasemmanpuoleinen oli kiinni maassa kasvavassa yksilössä, oikeanpuoleinen taas Huru-lootassa. Nuo näyttää omalla ruudulla samalta kuin näppiksen vieressä.

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 17, 2013, 20:17:43 ip
Kyllä se luonnossa on saman värinen ja saat siemeniä jos kasvi vain suostuu podeja tuottamaan. Pieni varaus kuitenkin, sen pitäisi olla Guatemalan Orange, mutta on pieni mahdollisuus myös että se olisi Peru Puno Marki. Se tosin selviää viimeistään podien väristä  :).

Kiitos! Nimellä niin väliä, olkoon vaikka Dark Rocoto! ;) Kukan värissä outo piirre on tuo keskustan tummuus.

Olen myös pistänyt merkille, että violetin (ja tiettyjen sinisten) sävyt ovat juuri niitä, joita ainakaan omat kamera & näyttö eivät suostu hyvin toistamaan, vaikka eivät ihan siitä heikoimmasta päästä olekaan. Pubejen kukkien kuvaus on haastava laji.

Lillen

Mielenkiintoista, no katsotaan mitä tulee :). Otan varmuuden vuoksi muutamia lisäkuvia muutaman päivän kuluttua ja tutkin jos väri muuttuu kesän edetessä. Ainakin tähän astiset nuput ja kukat ovat kaikki saman värisiä.

Sulla Huru-ukko on muuten tuossa Huru-loota kuvan kulmassa aikamoisen kokoinen puben podi...vai mikä lienee :).

Huru-ukko

Riman koko on noin 2x2cm. Peruvian podi siinä on, kävelin katsomaan kun en sitä kuvatessa huomannut katsoa.
Näyttää vain kuvassa isolta, halkaisija oli noin 4 cm luokkaa. :)

Lillen

kesäkuu 18, 2013, 00:04:10 ap #105 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 18, 2013, 00:08:47 ap käyttäjältä Lillen
Aijaa, no on se kuitenkin jo huomattavasti parempi kun ei peruvianin podeja lainkaan...kuten esim. minulla ;).
Jättimäiseltä vain vaikutti kuvassa, mutta oletin kai että rimat olisivat olleet paksumpia.

//: Mukava taas tehdä come backi pienen foorumi tauon jälkeen. Ei oikein innostanut muiden jättikasveja seurata kun omat kituivat vieressä, mutta nyt kun omat rehut voivat taas joten kuten hyvin on taas mukava seurailla muidenkin touhua :)...nyt tosin on sivuittain ja sivuittain lukemista kun on jäänyt paljosta paitsi :D.

Huru-ukko

Mukavaa lueskella sinunkin tekstejäsi, täällä varmaan moni muukin odotellut kuulumisia  :).

Lillen

Kiitoksia, toivotaan niin :). Joku ainakin on väitellyt minua autistiksi blogin puolella matkani aikana ???
Perin mielenkiintoista :D. "When i find out who did it..." ::)

Tallinnassa piipahdin, ei mitään erikoista chilikannalta sieltä kerrottavaa. Vanhaa kaupunkia kiertelin ja ruuasta nautiskelin...ei paha :).

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 19, 2013, 22:04:24 ip
Kiitoksia, toivotaan niin :). Joku ainakin on väitellyt minua autistiksi blogin puolella matkani aikana ???
Perin mielenkiintoista :D. "When i find out who did it..." ::)

Tallinnassa piipahdin, ei mitään erikoista chilikannalta sieltä kerrottavaa. Vanhaa kaupunkia kiertelin ja ruuasta nautiskelin...ei paha :).

Kävin kans tallinnassa viime viikolla, huomasitko, että vanhassa kaupungissa oli chilikauppa! Semmoinen kuin Kauplus chillis, Müürivahe -nimisellä kadulla. oli soosseja poikineen!  ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Lillen

?!!

Oliko, no voihan hemmetti, en nimittäin itse kyllä löytänyt >:(. Höh.
No onneksi on vielä sooseja viime kaudelta jääkaapissa ja kohta saa tehdä uusia! :)

Ensi kerralla täytyykin poiketa siellä :).

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 24, 2013, 22:13:44 ip
?!!

Oliko, no voihan hemmetti, en nimittäin itse kyllä löytänyt >:(. Höh.
No onneksi on vielä sooseja viime kaudelta jääkaapissa ja kohta saa tehdä uusia! :)

Ensi kerralla täytyykin poiketa siellä :).

Jep, laatuja oli varmastikin ainakin 50, ja muutamaa olisi päässyt ihan maistamaankin, jos myyjän höpinöistä mitään ymmärsin :D
Muutama avattu puteli siinä oli pöydällä joten...
Ja ei ihan helppo ollut löytää, kun vähän pienemmällä kujalla, mutta halusin sinne, joten  ;)

Lillen

Hieman taas päivittelyä.

Kasvari alkaa pikku hiljaan täyttymään vihreästä. Muutama käärme on sinne eksynyt mutta pilkottu valkosipuli pitää kyllä kuokkavieraat suhteellisen hyvin loitolla.

7 Pod Yellow on kasvanut mukavan kokoiseksi pensaaksi.
Hieman on kamera ilmeisesti tärähtänyt kuvatessa.

Aji Cristal sinnittelee 7 Pod Yellowin takana, ihan hyvin ottanut itsensä vaikka epäilin että heittäisi veivit, kun oli niin kurjan näköinen koko kevään.

Kurkku kukkii, perus kasvihuone kurkku kyseessä jos oikein muistan...

Aji Fantasyn ensimmäinen podi.

Muutamissa tomaateissa on oudon suuret nuput, en ole eläessäni nähnyt yhtä suuria.
Toivottavasti niistä tulisi myös jätti tomaatteja ::)

Nämä nuput määrittelisin itse "normaaleiksi".

Ensimmäiset kukatkin ovat esittäytyneet :).

Lillen

Vähän ihmeteltävää porukalle.

Mikä ihme jättää tällaisia jälkiä kasvimaan turpeeseen?

Kasvimaata ympäröi tuollainen aita ja eläin on päässyt kuitenkin sinne sisään. Kyseessä on suunnilleen 1.5 metrin korkuinen koira aitaus joka ympäröi koko kasvimaan. Aidan mutkaisesta ulkomuodosta päätelleen kyseinen jäljen jättäjä on kiivennyt sen yli.

Mitä veikkaatte? Itse menisin ilveksen puolelle, mikäli kyseessä ei ole lintu joka olisi kaivanut useita vastaavanlaisia jälkia ympäri kasvimaata...mikä lienee epätodennäköistä.

Siinä myös kuvassa meikäläisen avomaankurkku ja kesäkurpitsa viljelykset :).

Kun nyt jo valmiiksi ollaan sivuraiteilla chileistä niin postataanpas muutama kesäkukan kuva.

Kärhö

Valmu

Kasvarista lisää yleiskuvaa:
Purkkeja olen taas vaihtanut isommaksi ja alkaahan tuonne päätyyn ainakin pikku hiljaan syntymään jonkinlainen viidakko tunnelma, vaikka paljon olisi vielä venymis tilaakin kasveilla.

akselsson1

Veikkaisin jäljen jättäjäksi ilvestä? Jos ei ihan sula mahdottomuus. Kaiketi aika arkoja ja suht harvinaisia, mutta ainakin hyppäisi kevyesti aidan yli, ja tassut ovat isot. Tosin syytä vierailulle vaikea keksiä  :D

bluesman

heinäkuu 02, 2013, 00:02:56 ap #114 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 02, 2013, 00:09:23 ap käyttäjältä bluesman
 Farmin alkuaikoina kun istuttelin omenapuita kävivät peurat niitä syömässä. Laitoin 2m korkean kanaverkkoaidan mutta kun lunta oli yli puoli metriä niin aidalla ei ollut juuri mitään vaikutusta. Peurat hyppivät yli menne tullen.
Ilveksellä on aivan kissantassunmuotoinen jälki, vaan paljon suurempi. Levein päkiäleveys minkä olen mitannut oli 9cm. Otus on ollut iso uros. Kaksi ilvestä olen nähnyt farmilla ihan livenä. Eipä ole etelässäkään enää mikään harvinaisuus.
Kuvissa näkyy kynsien painaumat joita ei ilveksen jäljissä näy. Todennäköisesti isohko koira on käynyt kusella.

Lillen

heinäkuu 02, 2013, 00:09:21 ap #115 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 02, 2013, 00:12:08 ap käyttäjältä Lillen
Pihamme poikki käy ilmeisesti kyseisen eläimen (ilves)  kulkureitti, sillä yhdessä kohtaa pihaamme on selvästi kulkenut jokin noin keskikokoisen koiran kokoinen otus. Sen olen huomannut tallatusta pitkästä heinästä/viherkasveista. Huomasin sen jo toissa päivänä, tällöin kuvan jäljet eivät olleet vielä kasvimaalla ja tänään kun äiti huomasi jäljet huomasimme myös että samainen kohta missä eilen oli jokin kävellyt oli uudelleen tallattu ja polku oli eilistä kookkaampi.

//:Peurat suljen ainakin heti pois jo ihan jäljen perusteella, mutta myös koska peurilla on aivan toinen kulkureitti pihamme poikki. Koiraa mietin myös, mutta kuinka pirussa se olisi päässyt tuon läpi? Nimittäin tuo aita on pitänyt aikoinaan Berhandilaisen koirankin aisoissa...

bluesman

Ilves ei yleensä tee polkuja joita tallustelisi jatkuvasti. Kettu kyllä tekee. Voiskos olla kettu?

Lillen

Niitä kyllä täällä juoksentelee mutta jättävätkö noin isoja jälkiä?

Yritin etsiä jotain jätöksiä sieltä, mutta en löytänyt yhtään mitään. Samoin mietin myös että mitä ihmettä kyseinen otus tuolla teki? Nimittäin tuolla ei kasva kurpitsoiden, avomaankurkkujen lisäksi muuta kuin hieman perunaa, lipstikka, papuja ja herneitä.

Lillen

Saattaa tuo siinä tapauksessa olla kettu, sehän toki pääsee varmasti luikahtamaan aidan alikin jos oikein tahtoo. Varmasti todennäköisin vaihtoehto sillä niitä pihalla näkee aina  kerran vuodessa. Ilveksiäkin on lähistöllä liikkunut, yksi ammuttiinkin aivan tässä muutaman kilometrin päässä (valitettavasti!!), Karhunkin näkivät viime torstaina läheisellä golf-radalla noin 8km päässä täältä. Karhu tuo nyt ei ole, sen verran pystyn itsekin ajattelemaan :D