tammikuu 10, 2025, 19:21:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hanat auki - Minbaarin neljäs kausi

Aloittaja Minbaari, marraskuu 22, 2012, 14:42:22 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

Näyttäis noissa lehdissä olevan hieman ödeemaa. Tuota ruskettumaa tulee joskus liian tymäköistä liemistäkin.

Chilivaari

Hankauksesta tuollaiset ruskeat syntyy pubescensin lehdille. Olisiko karvaisuudella osansa tuossa. Riittää, että lehdet hinkkaavat toisiinsa.
Lannoituksesta se ei ainakaan minulla johdu tänä vuonna, sillä enemmän noita vioituksia on siinä Canariossa, jota en vielä ole lannoittanut lainkaan. Toisesta pudottelin kukkanuput voimakkaalla typpilannoituksella, eikä se aiheuttanut ruskeutta.

Minbaari

Joo ruukunvaihdossa nuo hankausjäljet ovat täytyneet tulla. Ödeemaa on muutamassa pubessa, annuumissa ja baccoissa, mutta sekin jännä kun en mielestäni ole lannoittanut kovin vahvoilla liemillä vielä. Toisaalta eipä nuo mitään haittaa kun uusi kasvu on tervettä.

Juso

Erinomaisen terveen näköiset kasvit ja vielä siististi järjestettynä ja organisoituneena (tätä minulta puuttuvaa kykyä kadehdin aina kun sellaisen tunnistan).

En ihan koko päiväkirjaa ole lukenut läpi, mutta huomasin alusta että tarkoitus on veivata joku kasvihuone. Jos näin on kehottaisin kokeilemaan hydroiluakin esim ebbin tai simppelin NFT:n kanssa, kun on kasveja mistä kokeilla. Veikkaan että ero tuotossa tulee hämmästyttämään. Hydro + kasvari on kuumottava yhdistelmä. Varsinkin chinenseillä tulokset voivat yllättää.

Sain vastauksen itseänikin askarruttaneeseen kysymykseen rocoton lehtien ruskettumisesta. Voi olla Neemilläkin on osuutta mutta meikäläisen huiskimisella tuo hankausvamma on todennäköisempi.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Juso - maaliskuu 01, 2013, 10:14:47 ap
Erinomaisen terveen näköiset kasvit ja vielä siististi järjestettynä ja organisoituneena (tätä minulta puuttuvaa kykyä kadehdin aina kun sellaisen tunnistan).

En ihan koko päiväkirjaa ole lukenut läpi, mutta huomasin alusta että tarkoitus on veivata joku kasvihuone. Jos näin on kehottaisin kokeilemaan hydroiluakin esim ebbin tai simppelin NFT:n kanssa, kun on kasveja mistä kokeilla. Veikkaan että ero tuotossa tulee hämmästyttämään. Hydro + kasvari on kuumottava yhdistelmä. Varsinkin chinenseillä tulokset voivat yllättää.

Kiitosta vaan. Saa nähdä näyttääkö tuo huone enää kuukauden kahden päästä kovin siistiltä kun chilit kasvaa metrisiksi.  :) Ja mitä tuohon vesiviljelyyn tulee, niin vaimolle olen näyttänyt noita kuvia Ikea ebbeistä ja NFT:stä, eikä hän tyrmännyt ajatusta laittaa niihin muutamaa chiliä. Harmi vaan kun en ole idätellyt yhtään taimea kivivillassa, niin liekö jonkun multakasvin siirto vesiviljelyyn hyvä idea..? Toisaalta vielä ehtisi idättää jonkun lajikkeen tuota kokeilua varten kun kerran tuo kasvu noissa systeemeissä näyttää huimalta. Eri asia osaisinko minä noita kaikkia vesiviljelyn jippoja.

Juso

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 03, 2013, 05:40:32 ap

Kiitosta vaan. Saa nähdä näyttääkö tuo huone enää kuukauden kahden päästä kovin siistiltä kun chilit kasvaa metrisiksi.  :) Ja mitä tuohon vesiviljelyyn tulee, niin vaimolle olen näyttänyt noita kuvia Ikea ebbeistä ja NFT:stä, eikä hän tyrmännyt ajatusta laittaa niihin muutamaa chiliä. Harmi vaan kun en ole idätellyt yhtään taimea kivivillassa, niin liekö jonkun multakasvin siirto vesiviljelyyn hyvä idea..? Toisaalta vielä ehtisi idättää jonkun lajikkeen tuota kokeilua varten kun kerran tuo kasvu noissa systeemeissä näyttää huimalta. Eri asia osaisinko minä noita kaikkia vesiviljelyn jippoja.

Kyllä ne ihan hyvin siirtyy. Ebbiin voi laittaa sellaisenaan, putsailee juuret  vaikka suihkuttelemalla ja tukee aluksi soralla. NFT:hen hieman hankalammin kun ei sitä isompaa kasvia enää kuutioon saa. Mutta laittamalla suht pienenä verkkoruukkuun, täytteeksi soraa ja muutama viikko bubblerissa juuria kasvattamassa onnistuu tuokin. Kurkun, tomaatin ja ananaskirsikan siirtelin viime vuonna tuolla menetelmällä. Kyllähän kasvu pysähtyy mullasta hydroon siirrossa viikoksi pariksi vesijuurien kasvattelua varten mutta se korvautuu myöhemmin.

Makuasioita, mutta vesiviljely on omasta mielestäni simppelimpää, ja siinä pystyy asioita kontrolloimaan helposti. Kasvihuoneessa se on parhaimmillaan.

Minbaari

Unohtui laittaa muutama kuva joilla pystyy vertaamaan kasvua aikaisempiin nähden.

Chinensejä ja pubeja.

Canario Peru Cusco haarautui reilu viisi senttiä korkeampana muihin pubeihin nähden.

Hidastelija pubet Canario, Manzano Rojo ja Rocoto Riesen ovat sentään vähän kasvaneet viime päivityksestä. Turbo Pube tuon laatikon isoin.

Minbaari

Kuvatuksia huvin vuoksi.

Kauden eka kukkija on Tinkerbell c.annuum, joka on vasta 7 viikkoa vanha. Kova hätä tällä keijulla..

Sama kukka eri kuvakulmassa.

Koko kasvi. Ei huimaa päätä koollaan.  ;D

Jossain mielenhäiriössä tuli siirreltyä muutama taimi kookokseen kasvamaan. Alla olevissa altakasteluruukuissa edellä mainitussa kookoksessa kasvavat nyt Moruga Scorpion, Turbo Pube ja Trapadeira Werner. Myös yksi Ulupica, Large sai kookosta ruukunvaihdon yhteydessä.

Välipohdintaa:
Kookospakkauksessa lukee, että ravinteita on kasville 3-6 viikoksi, joten kai tuolla hyvin alkuun pääsee. Nyt kun tuo systeemi on ilmeisesti passiivista vesiviljelyä, niin pitääkö sitä vettä seisottaa siellä vesitilassa jatkuvasti, vai antaa kookoksen kuivua välillä? Tarvitseeko tässä jo ruveta EC:tä ja Ph:ta mittailemaan vai pärjääkö sillä, kun lannoittaa samalla tavalla kuin multakasveja?

Kaksi Ulupicaa mullassa. Mullan pinnalle näköjään lentänyt myös kookosta.

Aina silloin tällöin on tullut vaimolta salaa kannettua joitakin taimia talomme etelään päin olevalle ikkunalle. Varsinaiseen kasvatustilaan kun ei suoraa paistetta tule kuin muutama tunti iltapäivällä..  :-\

Minbaari

maaliskuu 20, 2013, 23:49:23 ip #68 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2013, 23:55:07 ip käyttäjältä Minbaari
Laitetaan nyt kuvia vaikkei mitään sen suurempaa ole tapahtunut.

Kokonaiskuva kasvatuksista. Vaihtelin aika paljon chilien paikkaa, kun suurin osa baccatumeista on venähtänyt jo sen verran, että nostin ne tuohon alemmalle tasolle ja kasvussa jämähtäneet pubet saamaan luonnonvaloa ylemmäs.

Valtaosa pubescenseista. Olisivat ruukunvaihdon tarpeessa, mutta ajattelin siirtää ne sitten noista suoraan amppeleihin, joita en ole vielä saanut aikaiseksi hommata. Toisaalta vievät vähemmän tilaa noin.

Isommat Ulupicat ovat jopa hieman kasvaneet viime päivityksestä.

Alma on aloittanut kukinnan.

Kuin myös Beaver Dam.

Lanceolatum(it) ne vaan kasvaa räjähtävästi. Vissiin sata haaraa/varasta/oksaa kasvattanut. Tulee kiva puska..

Cajamarca aloitti myös kukinnan. Kivasti saanut väriä jo varteensa.

Cajamarca päältä.

Ensimmäinen puben kukka. Ei tule yllätyksenä että se on PI585273:n.  :)

Kookoksessa kasvavat chilit eivät ainakaan vielä ole kuolleet...

Aurauskeppi Aji Chanca ja risu Peru Cusco. Nämä oli pakko siirtää suuriin ruukkuihin kun alkoivat olla jo pelottavan korkeita. Chilejä vartioimassa pääsiäistipu.

Mainittakoon tässä vielä, että Orange Habanerokin on aloittanut kukinnan.

mohla

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 20, 2013, 23:49:23 ip
Valtaosa pubescenseista. Olisivat ruukunvaihdon tarpeessa, mutta ajattelin siirtää ne sitten noista suoraan amppeleihin, joita en ole vielä saanut aikaiseksi hommata. Toisaalta vievät vähemmän tilaa noin.

Kovasti on samanoloista suunnitelmaan ja taitaa olla identtiset taimiruukutkin. =) Ootko jo katsonut amppeleita jostain vai vasta ihan suunnitelman asteella? Mullakin ne on vielä hommaamatta, mutta eiköhän niitä jostain puutarhaliikkeestä löydy lähistöltä.

Lainaus
Chilejä vartioimassa pääsiäistipu.

Kasvaako teilläkin chilien ohessa valojen alla rairuoho? :D

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: mohla - maaliskuu 21, 2013, 11:04:14 ap
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 20, 2013, 23:49:23 ip

Kovasti on samanoloista suunnitelmaan ja taitaa olla identtiset taimiruukutkin. =) Ootko jo katsonut amppeleita jostain vai vasta ihan suunnitelman asteella? Mullakin ne on vielä hommaamatta, mutta eiköhän niitä jostain puutarhaliikkeestä löydy lähistöltä.

Lainaus
Chilejä vartioimassa pääsiäistipu.

Kasvaako teilläkin chilien ohessa valojen alla rairuoho? :D
Amppeleita olen kyllä käynyt etsimässä paikallisista kaupoista, mutta sopivia ei ole tullut vastaan. Taidan siis tilata kärsältä.. Kuin myös jotain muutakin. :) Rairuohoa ei olla vielä laitettu mutta tarkoitus olisi tulevan viikonloppuna sitä laittaa tyttärien kanssa.

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 13, 2013, 00:10:27 ap
Välipohdintaa:
Kookospakkauksessa lukee, että ravinteita on kasville 3-6 viikoksi, joten kai tuolla hyvin alkuun pääsee. Nyt kun tuo systeemi on ilmeisesti passiivista vesiviljelyä, niin pitääkö sitä vettä seisottaa siellä vesitilassa jatkuvasti, vai antaa kookoksen kuivua välillä? Tarvitseeko tässä jo ruveta EC:tä ja Ph:ta mittailemaan vai pärjääkö sillä, kun lannoittaa samalla tavalla kuin multakasveja?

Itse oon turvotuksen suorittanut ravinneliuoksella, jonka EC on ollut 1.8-2.0 tuntumassa ja pH:n olen säätänyt tuonne 5.5-5.8 välille. Kookos tuntuu itsessään sitovan vettä sen verran, etten ole toistaiseksi itse vesitilaan viitsinyt jatkuvasti ravinneliuosta lisäillä ja hyvin näyttää toimivan.

Ainakaan omassa kookoskuidussani ei valmistajan mukaan pahemmin ravinteita ole, niin oon lannoitellut melkeinpä joka kastelulla. pH:n oon koittanut pitää hieman alle kuuden, kun sitä näyttäis moni lähde suosittelevan hieman mullasta eroavien ominaisuuksiensa vuoksi.

Juuristo tuntuu kasvavan melko vauhdikkaasti.

Minbaari

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - maaliskuu 23, 2013, 12:22:10 ip
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 13, 2013, 00:10:27 ap
Välipohdintaa:

Itse oon turvotuksen suorittanut ravinneliuoksella, jonka EC on ollut 1.8-2.0 tuntumassa ja pH:n olen säätänyt tuonne 5.5-5.8 välille. Kookos tuntuu itsessään sitovan vettä sen verran, etten ole toistaiseksi itse vesitilaan viitsinyt jatkuvasti ravinneliuosta lisäillä ja hyvin näyttää toimivan.

Ainakaan omassa kookoskuidussani ei valmistajan mukaan pahemmin ravinteita ole, niin oon lannoitellut melkeinpä joka kastelulla. pH:n oon koittanut pitää hieman alle kuuden, kun sitä näyttäis moni lähde suosittelevan hieman mullasta eroavien ominaisuuksiensa vuoksi.

Juuristo tuntuu kasvavan melko vauhdikkaasti.

Kiitos infosta. Täytyy varmaan jossain vaiheessa hommata nuo mittarit, kun nyt ei ole mitään käryä minkäläisissa arvoissa mennään. Juuristo näytti tosiaan nopeasti saavuttavan vesitilan noissa altakasteluruukuissa.

Minbaari

Mopo tuntuu karkaavan totaalisesti nyt myös muidenkin kuin chilien osalta. Itämässä on tällä hetkellä kuutta eri tomaattia, yrttejä/maustekasveja n.15 erilaista joista mainittakoon mm. Ruusujuuri ja Ashwagandha. Kurpitsat, pavut, kurkut ja muut hyötykasvit laitetaan sitten vielä kevään edetessä tulille.

wille

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - maaliskuu 24, 2013, 23:43:56 ip
Mopo tuntuu karkaavan totaalisesti nyt myös muidenkin kuin chilien osalta.

Tervetuloa kerhoon. Tomaatin taimia on nyt 18 ja suunnitelmia enemmän.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Hauskaa Huhtikuuta kaikille! Kuvapäivityksen paikka taas.

Pientä venymistä erityisesti baccojen osalta tapahtunut.

Osa pubeista ei ole kasvanut varmaan senttiäkään viime päivityksestä, joten ruukunvaihto alkaisi olla ajankohtainen. Ja pian onkin, sillä kärsältä tilatut amppelit saapuvat varmaan tällä viikolla.  ;D

Baccatumeista ensimmäisenä kukinnan aloitti CAP 220.

Kauden 2013 ensimmäisen chilin taitaa tarjota: Alma Paprika Chipös.

Kirjaimellisesti ikkunalautarocoto PI585273 yrittää vääntää ekoista kukista podeja.

Kukinta alkaa olla nyt ajankohtainen lähes kaikilla lajikkeilla, sillä nuppuja ja niistä aukeavia kukkia ilmaantuu lähes päivittäin. Hyvä pössis!

Minbaari

Noniin...  ;D

Siinä se nyt lepää. Meikäläisen ensimmäinen vesiviljelysysteemi Ikea-NFT. Laitoin tällä päivämäärällä kivivillaan Jalapeno DRH-7400 lajiketta itämään, joista sitten valkkaan parhaan yksilön tähän systeemiin. No eihän sitä kuitenkaan malttanut pitää tuota tyhjillään kun se kerta tuli väsättyä, joten laitoin siihen Starfishin tuplataimen joka oli aiemmin majaillut kookoksessa.

Nyt on jännää...  ::)

Onkohan tää nyt ees sinne päin?

Kopioin röyhkeästi Jewen ja Bluesmanin tapaa rakentaa tämä, eli laatikkoina Ikean Trofastit, pumppuna Jebao, pätkä letkua, patolevyä(jota sopivasti oli täysi rulla ullakolla edellisten asukkaiden jäljiltä), kastelukangas ja itse kasvi. Huuhtelin tuon kyseisen kasviraukan juuret mahdollisimman hyvin kookoksesta ja sulloin hajotetun kivivillan kanssa verkkoruukkuun. Resoon kippasin reilu 10L lannoitevettä, lannoitteena nyt pelkkää puutarhan kesää, mutta jatkossa Matoa ja Microa. Ph:t perseellään sillä testi taisi antaa tuloksen 8,5. En ole kyllä varma teinkö sen oikein.. No huomenna jos testaisi uudestaan ja säätäisi tuolla Ph Downilla kohdilleen jos tarvetta. Minkäläisillä määrillä tuota jauhetta uskaltaa tuonne veteen kipata?

Minbaari

Jep. Hanaveden Ph oli 8,5 ja saman sain NFT:n liemestäkin. Pari maustemitallista Ph Downia sekoitin puoleen litraan vettä ja kaadoin resoon. Seuraavasta testistä sain tuloksen 6, joten taitaa olla aika passeli.