heinäkuu 01, 2024, 05:11:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


SK.n kausi 2013

Aloittaja SK, joulukuu 06, 2012, 12:58:29 ip

« edellinen - seuraava »

SK



Cajamarja C.chinense. Näyttää niin herkulliselle, mutta pitänee odottaa vielä...

SK

Baccatumeilla on nyt hyvä vauhti päällä, mikä tarkoittaa sitä, että tila loppuu kasvarista.
Jotain noista täytyy siirtää ulos, mutta yöt on olleet turhan viileitä (alle 15c), niin ainakin chinenset saa olla toistaseksi kasvarissa.


Baccatumit nukkumassa pari päivää sitten. Iltaisin aina latvat taipuvat alas ja nousevat aamulla takaisin.


Ja tänä aamuna hereillä taas.

SK

Kaikenlaista on taas tapahtunut chilen kanssa, joten kuvakoostetta tulee...


Lanceolatum koki kovia, kun mansikka-amppeli tippui sen päälle viikko siitten.


Sairasosasto on nyt suljettu ja jätin siitä itselleni Pimenta Pretan (edessä) ja Peteneron, chinensejä molemmat.
Siirtäessä uutteen ruukkuun huomasin, että Pimenta pretan juurissa oli muurahaisten pesä.
Kolme muuta taimea lähti siskon miehen matkaan kohti Kuopiota.


Taas Rhombo.


Jota muurahaisetkin on yrittäneet valloittaa.


Aji escabensche (tai jotain sinne päin) runko on haljennut jostain syystä parista eri kohdasta. Voiko syynä olla hurja kasvuspurtti?
Ei kai tuosta haittaa ole.


Kasvihuoneessa on kolme rocotoa edelleen. Tässä Giant Rocoto.


Rocoto Peron keltainen. Pari viikkoa sitten otin tuosta yhden lähes kokonaan väriä vaihtaneen grilliin ja hyvää oli.
Myös silloin tuossa oli muutama väriä vaihtamassa, eikä ne ole kahdessa viikossa paljoa edistyneet vaan on edeleen puoliksi vihreitä. :o

Juso

Sellainen kysymys, että vaihtoiko sulla viime vuonna Tobago Sweet värin suoraan punaiseen vai keltaoranssin välivaiheen kautta? Punaisiahan nuo lopuksi oli, ainakin saatu näyte. Josko siis muistat asian vielä.

SK

heinäkuu 06, 2013, 14:16:24 ip #124 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2013, 14:18:58 ip käyttäjältä SK
Tobago Sweet kypsyi keltaisen ja oranssin kautta punaiseksi.
Tarkistus: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9640.240 Siellä näkyykin hyvin.

Vieläkö epäilet sen risteytyneen Pink Haban kanssa vai onko vaan kasvit kasvaneet yhteen, eikä tiedä mikä maistiainen on minkä kasvin? :D

Juso

Eka varmasti (tarkistettu on käsikopelolla oksan alkuperä oikeaan ebbiin ulottuvana) Pink Haba on kypsymässä ja annan sen  olla muutaman päivän värjäytyneenä ennenkuin testaan. Chisenseillä on puskat niin sekaisin ja tiheät, että voi hyvin olla, että erehdyin ottamaan kellertävän Tobago Sweetin Pinkin sijasta. Laittelen kuvia ennen syömistä niin ihmetellään sitten. TSjä olen syönyt jo tuossa kellertävässä vaiheessa, ja maukas on, ehkä paras chinense (ja chili ylipäätään) mitä on maistanut. Nyt pitää malttaa muutamia päivä. Jos vielä epäilyttää PH koemaiston jälkeen niin laittelen sulle muutaman näytteen takaisin päin. Oli miten oli kumpikin vaihtoehto kelpaa.

SK

Amppeli rocotot viihtyy hyvin ulkona. Kaikissa on satoa tulossa ihan mukavasti, yli 20 podia on niissä joiden pitäisi tehdä omenan kokoisia podeja.
Ja pienempiä podeja tekevissä on määrällisesti enemmän satoa. Parhaana Locato long red, jossa yli 60 podia kiinni.


Canario. Tätä odotan vesi kielellä, yksi viime kesän suosikeista.


Rocoto Peru puno markin podit värjäytyy lähes mustiksi auringossa.


Rocoto manzano rojo menetti jokin aika sitten suurimman oksansa, mutta on tuostakin maistiaisia tulossa.


Missä podit?

Locato. Rocotojen tapana on tehdä sato piiloon lehden taakse, varmaankin auringolta suojaan?

SK

Toiset jo satoa punnitsee ja esittelee, niin tässä minun sadon korjuuta.


Aronia viiniä. Hyvä väri tuli tuohon ja makukin vaikutti olevan ok. Mutta lopullinen makutuomio tulee vasta ensi jouluna, kun avaan ensimmäisen pullon.
Siihen asti tekeytyvät kellarissa.

Lillen

Olen nyt varmaan hieman väärä henkilö kysymään tätä...sillä minähän en ikinä alkoholiin koske ::)...mutta joka tapauksessa onko sinulla reseptiä viinin tekoon? Meillä kun kasvaa kymmeniä viinimarja/musta herukka pensaita ja satoa tulee aina liikaa ja viininteko kiinnostaisi mutta toistaiseksi puuttuu vielä tarvikkeet sen tekoon ja hyvä resepti :)

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Lillen - heinäkuu 08, 2013, 22:55:34 ip
Olen nyt varmaan hieman väärä henkilö kysymään tätä...sillä minähän en ikinä alkoholiin koske ::)...mutta joka tapauksessa onko sinulla reseptiä viinin tekoon? Meillä kun kasvaa kymmeniä viinimarja/musta herukka pensaita ja satoa tulee aina liikaa ja viininteko kiinnostaisi mutta toistaiseksi puuttuu vielä tarvikkeet sen tekoon ja hyvä resepti :)


Vanhemmat ovat tehneet jo vuosikymmeniä viinimarjoista viiniä. Marjat voi mäskätä ja laittaa astiaan tai jos haluaa helpommalla päästä lopputuotteessa niin kannattaa marjat keittää ensin mehuksi ja mehusta tehdä viini. Ainakin joskus käyttivät kaupan valmiita viinin valmistus paketteja.

Huru-ukko

 Luvatta lainaan.... Oma mustaherukkaohje menee siten että Mehumaijasta herukat läpi ja mehu talteen ihan pelkästään mehuksi. Itse en lisäile siihen sokeria, vaan pakastan.
Se sakka joka jää sinne Mehumaijan pohjalle, otetaan talteen. Yleensä laitan sitä viinikäymisastiaan 1,5 kertaisen satsin. Eli ensimmäinen kokonaan ja sitten vielä seuraavasta Mehumaijallisesta puolet. Enemmän on mielestäni liikaa... Sitten lisätään sokeri, 6,5 kg on maksimi, sillä saa noin 16% viiniä. Vähemmän sokeria, vähemmän prosentteja, 4kg saa noin 12%.
Lisäksi 800g rusinapakkaus, ja viiinin käymis pakkaus kaupasta.  Itse olen suosinut Bacchusta. Varmaan muutkin on hyviä. Sieltä löytyy hyvät valmistus ohjeetkin.
Hintaa tulee tuolla tavalla 20-25€.
Itse nautin silloin tällöin vuoden 2011 mustaherukka- tai vadelmaviiniä. Metsävadelmista tietysti....

Lillen

Jotain tuollaista muistelisin, itse olin joskus pienenä nassikkana mukana tekemässä...(kai?) kun isoäidilläni oli tapana valmistaa mustaherukka ja myös omenaviiniä. Siitä on tosin on jo lähes kymmenen vuotta ja resepti on kadonnut.

Niin siis lisätäänkö myös se mehu niistä 1.5 mehumaija satsista vai ainoastaan mäski?

Huru-ukko

Ainoastaan se mäski, siitä tulee makua aivan tarpeeksi, nimim. 10 vuoden kokemus....Voihan siitä mehustakin myös tehdä viiniä .
Vadelmaviinin teen tuoreista metsävadelmista, noin 5 kiloa käymisastiaan. Puutarhassani kyllä kasvaa puutarhaavadelmaa, mutta vaikka sekin on hyvää, metsävatussa on silti se oikea maku....

Edelleissä viestissä en huomannut erikseen mainita että käymisastia ei kuulu tuohon 20-25 euron hintaan.

Iivari

Lisätäänkö tuohon vettä?

Lillen

Tuota itsekin mietin, että jos ei mehua niin kai siihen jotain vettä tai jotain nestemmäistäkin pitäisi lisätä? :D

Huru-ukko

heinäkuu 10, 2013, 11:11:15 ap #135 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 10, 2013, 11:14:02 ap käyttäjältä Huru-ukko
Varsinaisessa käyttöohjeessahan vesikin mainitaan  ;). Muuten, jos on Jeesus, niin et tarvitse kuin veden  8).

Viinin käymisastiaat valmiina ostettuina sisältävät tarpeelliset osat, kannen ja vesilukon. Tilavuus on yleensä 25 litraa, ja sitä vettä lisätään niin, että kokonaistilavuus on 22l, tai vaikka vähemmän. Kotitarve käymisastiahan voi olla mikä vain ja sen kokokin.

Ainekset voi laittaa käymispussiin. Saa kaupasta. Itse olen antanut mössön lillua loppuun asti käymisastiassa.
Yleensä ohjeet suosittelevat sen poistoa jossain kohden käymistä.
Myös sokerin lisäämisessä on erilaisia käytäntöjä eri firmojen käymisaine pakkausten ohjeissa.

Valmisaine pakkauksissa on myös ohjeet, kuinka paljon esim. eri mehuja kuuluu käyttää.
Myös ohjeita eri viineille niissä yleensä on.
Jos käyttää sokeroituja mehuja, niin lisättävän sokerin osuutta täytyy vähentää.

Olen aina antanut viinin käydä loppuun, eli tarkoittaa että siitä tulee aina kuivaa. Eli ominaispaino on laskenut reilusti alle 1000. Tuon toteamista varten tilaus viinikauppaan viinin ominaispainomittarista.
Välihuomautuksena että jotkut ohjeet suosittelevat että viinin käynti pysäytetään kun seos on saavuttanut oikean ominaispainon, eli siis onko viini makeaa, puolimakeaa tai kuivaa.

Minun tapani on käyttää kaikki sokeri pois, ja sitten käyminen pysäytetään ja lisätään kirkastusaineet ja muut jauheet ja liemet.  Ominaispaino mittarin näyttää yleensä lukemaa 970. Noin.
Kun viini on kirkastettu, sitä maistetaan.( Huomatkaa, että viini kypsyy ajan kanssa. Loppasuut menee tosin juomaan sitä jopa suoraan käymisaine astiastakin. 3 kk olisi ainakin jaksettava odottaa, jotta tuote edes alkaisi maistua hiukan kypsemmältä.)
Jos viini maistuu omaan suuhun liian kitkerältä ja happamelta, siihen lisätään sokeria varovasti. Ja taas maistetaan  :o.....
Paha homma Lillenille, mutta eihän sitä ole pakko nielaista, riittää kun maistaa  :).

Jos sitä sokeria lurahtaa liikaa sitä ei saa pois. Siksi varovaisesti. Sitten kun maku on melkein hyvä, aavistuksen liian kuiva, kannattaa lopettaa siihen ja pullotat viinin. Kypsyessään viini makeutuu.

Juso

Spämmätään SK:n päivikseen kun siitä on nyt tullut foorumin alkoholivinkit osio :D ... Aronioista saa hyvää likööriä (tai sen tapaista) seuraavalla ohjeella:

- sokeria ehkä desin puolentoista verran puolen litran pulloon (maun mukaan)
- pullo  täyteen aronian marjoja kokonaisena
- päälle jotain väkiviinaa (esim täällä Viru Valge-juomaa)
- korkki kiinni ja kuukausiksi muhimaan.

Jouluna hyvää sellaisenaan tai glögin terästykseksi.


SK

Hienoa täällähän on ollut juttua, kun oma netti on pätkinyt. (Tänään kaivoivat valokaapelin taloon, mutta saan vasta vuoden päästä sen käyttöön.)

Marja-aronian käytöstä saa muutenkin antaa vinkkejä, kun sitä kasvaa aitana tontin ympärillä. Niin marjoja jää puskiinkin niin paljon, että pari mustarastasta
talvehtii niitä syöden. Mehua tuosta on tullut tehtyä jonkin verran.

Tuon viinin tein niin, että keräsin viime syksynä tarkoin valikoituja marjoja noin neljä litraa. Vain isoimmat, mehukkaimmat marjat ihan loppu syksystä.
Mieluiten niin, että olisi vaikka yksi pakkasyö ennen keruuta, jonka pitäisi nostaa marjojen sokeripitoisuutta huomattavasti.
Ja laitoin marjat kokonaisina pakkaseen. Pakastetuista marjoista irtoaa mehu paremmin viiniä tehdessä.
Valmis käymispakkaus, missä on ohjeet, viinihiiva, kirkaste, käymisen pysäyttäjä ja muutama muu pussi.
Panimosokeria käytin 5,5kg, mutta mittarin mukaan alkoholipitoisuudeksi tuli 11 til.%
Käytin myös viinin loppuun, ainakin kuplinta loppui viikon ennen kuin ehdin tehdä suraavaa vaihetta. Muutenkin käytin tuon tekemiseen lähes kaksi kuukautta, vaikka ohjeita noudattamalla ois pitänyt olla valmista kahdessa viikossa. Tavoitteena kirkkaampi viini, jossa onnistuin mielestäni hyvin.
Makua oli myös antamassa muutama omena ja rusinoita 750g.
Huru-ukolla oli niin hyvät ohjeet tuossa, että ei siihen lisättävää tai korjattavaa.

Laskin joskus, että pullolle tulee hintaa 50 senttiä, että ei tätä tarvitse kovin vakavsti ottaa vaikka menisi pieleen.
Hinnassa ei ole mukana välineitä, mutta ne saa varmaankin 50 eurolla.

Lillen

heinäkuu 10, 2013, 21:53:16 ip #138 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 10, 2013, 21:58:15 ip käyttäjältä Lillen
Ei ole ainakaan paha hinta :o.

Kiitoksia ohjeista! Täytyy kirjoittaa ohjeet ylös ja välittää tieto vanhemmille perheenjäsenille. Itse en ole pahemmin viinin ystävä mutta onhan se aina mukava kokeilla tehdä itse eri asioita :)  Huru-ukko: Ei nyt kuitenkaan muutama hörppäsy miestä (tai lähes sellaista) ojaan kaada ::)

//: Sitten kun alatte näkemään outoja postauksia meikäläiselta voitte päätellä että ensimmäinen onnistunut erä on valmis :D...vitsit vitsinä ;)...

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Juso - heinäkuu 10, 2013, 11:17:11 ap
Spämmätään SK:n päivikseen kun siitä on nyt tullut foorumin alkoholivinkit osio :D ... Aronioista saa hyvää likööriä (tai sen tapaista) seuraavalla ohjeella:

- sokeria ehkä desin puolentoista verran puolen litran pulloon (maun mukaan)
- pullo  täyteen aronian marjoja kokonaisena
- päälle jotain väkiviinaa (esim täällä Viru Valge-juomaa)
- korkki kiinni ja kuukausiksi muhimaan.

Jouluna hyvää sellaisenaan tai glögin terästykseksi.
Tää sama toimii muuten luumun ja kirsikankin kanssa. ;) Ja mikä ettei mansikankin.