Nightfrostin kausi 2013 (Ensimmäiset C. Pubescensit)

Aloittaja Nightfrost89, joulukuu 25, 2012, 18:14:17 ip

« edellinen - seuraava »

Nightfrost89

Parhaiten tuntuu edelleen kasvavan Mini Rocoto Sen oksat tuntuvat aika vahvoilta, ja  vielä se näyttää aika puumaiselta. Toki kun tuosta haarat pitenee ni alkaa varmasti tuennalle olla tarvetta.

Tässä kuva praetermissumista. Se sen sijaan ei tunnu haluavan haarautua vielä. Tulisiko se latvoa vai antaa kasvaa ja haarautua omia aikojaan? Viimevuonna miulla oli pinquito de mono joka teki samalla tavalla ja sen annoin kasvaa ja haarautua omia aikojaan, mikä oli ihan hyvä niin, sillä siihen tuli syksyllä todella paljon haaroja latvustoon mutta samalla hyvä vahva runko.

Nightfrost89

maaliskuu 03, 2013, 21:31:18 ip #21 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2013, 21:34:03 ip käyttäjältä Nightfrost89
Nyt näyttäisi Praetermissumin latvassa olevan ihan pientä merkkiä haarautumisesta, joten jätän tälläkin kertaa latvomisen tekemättä.

Kasvilista päiväkirjan alusta päivitetty tänään

Herpiili

Kyllä ne praetermissumit haarautuvat latvomattakin. Tässä vähän esimerkkiä:

CAP469

Nightfrost89

Ohhoh johan onkin, ei kyllä uskois kun kattoo tuota omaa taintani joka muistuttaa baccamaisesti aurauskeppiä :D Mutta hyvä tietää millainen puska on tulossa niin osaan sijoittaa sen sopivaan koloon kasvihuoneessa :) Kiitoksia!

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - maaliskuu 03, 2013, 22:11:13 ip
Ohhoh johan onkin, ei kyllä uskois kun kattoo tuota omaa taintani joka muistuttaa baccamaisesti aurauskeppiä :D Mutta hyvä tietää millainen puska on tulossa niin osaan sijoittaa sen sopivaan koloon kasvihuoneessa :) Kiitoksia!

Tuo näytti tuolta toisena kesänään, mutta melkoisen vahvan varren se ensimmäisen kesän aikanakin sai aikaan.

Nightfrost89

Tämä on tosiaan nyt toinen kerta kun pidän kasvatuksistani päiväkirjaa täällä. Viimevuotiseen nähden olen idätyksissä edellä noin 4-6 viikkoa lajikkeesta riippuen. Kavu on kuitenkin ollut nopeampaa kuin mitä viimevuonna ja muina aikaisempina vuosina, ehkä siis jotain on tullut opittuakin :) Hyvän kasvun ansiosta vaikuttaisi että 4 viikkoa aikaisemmin kylvämäni lajikkeet ovat nyt noin 5 viikkoa edellä viimevuotiseen nähden.

Kasvit kasvatan edelleen turvemulta sekoituksessa, viime kesältä jäi kuitenkin hyvä ebbipöytä jonka laitan toimintaan sitten toukokuulla ja siihen yhden kasvin koristeeksi. Pöytä on siis lähinnä koriste, eikä sillä voi kasvattaa kun yhden kasvin (kuvia 2012 päiväkirjassa).

Tässä vaiheessa kuitenkin hieman huolestuttaa, vaikka olenkin edellä monien lajikkeiden osalta, mutta pubeja en ole koskaan aiemmin kasvattanut. Laitoin ne itämään 21.12.2012, ja nyt ovat tuollaisia 15-25cm korkeita taimia, mutta kun katselee täälä foorumilla muiden pubeja tuntuu omat onnettomilta rääpäleiltä :D

Olenko pahastikin myöhässä noiden kanssa, vieläkö on toivoa kypsistä podeista? Kasvatuskautta en pysty hirveän myöhään jatkamaan, syyskuun jälkeen ei ole mahdollista pitää kuin muutama kasvi sisällä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - maaliskuu 05, 2013, 08:25:00 ap
Tämä on tosiaan nyt toinen kerta kun pidän kasvatuksistani päiväkirjaa täällä. Viimevuotiseen nähden olen idätyksissä edellä noin 4-6 viikkoa lajikkeesta riippuen. Kavu on kuitenkin ollut nopeampaa kuin mitä viimevuonna ja muina aikaisempina vuosina, ehkä siis jotain on tullut opittuakin :) Hyvän kasvun ansiosta vaikuttaisi että 4 viikkoa aikaisemmin kylvämäni lajikkeet ovat nyt noin 5 viikkoa edellä viimevuotiseen nähden.

Kasvit kasvatan edelleen turvemulta sekoituksessa, viime kesältä jäi kuitenkin hyvä ebbipöytä jonka laitan toimintaan sitten toukokuulla ja siihen yhden kasvin koristeeksi. Pöytä on siis lähinnä koriste, eikä sillä voi kasvattaa kun yhden kasvin (kuvia 2012 päiväkirjassa).

Tässä vaiheessa kuitenkin hieman huolestuttaa, vaikka olenkin edellä monien lajikkeiden osalta, mutta pubeja en ole koskaan aiemmin kasvattanut. Laitoin ne itämään 21.12.2012, ja nyt ovat tuollaisia 15-25cm korkeita taimia, mutta kun katselee täälä foorumilla muiden pubeja tuntuu omat onnettomilta rääpäleiltä :D

Olenko pahastikin myöhässä noiden kanssa, vieläkö on toivoa kypsistä podeista? Kasvatuskautta en pysty hirveän myöhään jatkamaan, syyskuun jälkeen ei ole mahdollista pitää kuin muutama kasvi sisällä.

Riippuu olosuhteista, mutta mulla pubet kukkii neljän kuukauden ikäisenä, lokakuussa itäneessä turbo pubessa on kiinni pari podiakin jo. Että ei varmaan ihan hirveää hätää ole niiden kanssa, veikkaisin että sullakin jo toukokuussa ihan hyvän kokoisia ne pubet ja aivan valmiita kukkimaan kunnolla ja tekemään satoa. Loppu riippuukin siitä, millainen kesä sattuu tulemaan.

Nightfrost89

Kiitoksia lohdutuksen sanoista :D Alkoi jo hirvittää että toivonko turhaan satoa.

Olen tähänasti käyttänyt lannoitteena puutarhankesää ja käyttänyt sitä noin 1tl/1-1.5l vettä. Tähän mennessä kasvit ei ole vaikuttaneet oireilevan liikalannoituksesta, ellei tuo aikaisempi lehti josta laitoin kuvan sitten johdu liikalannoituksesta. Viime kesänä käytin tuota 1tl/1l määrää eikä liikalannoitusoireita ollut silloinkaan, en uskaltanut kuitenkaan lisätä määrää kun pelkäsin että lannoite pilaisi hedelmien maun jos sitä olisi liikaa, Onko se mahdollista?

Onko tuo määrä hyvä, vai tulisiko sitä vähentää tai kenties jopa lisätä?

Nightfrost89

Tämä ongelma esiintyy lähinnä parin championin lehdissä. Ja vain ja ainoastaan sen vanhemmissa lehdissä. Tuore kasvu vaikuttaa terveeltä.

Laitoin jo kuvan aiemmin samankaltaisesta ongelmasta, mutta kuten huomaa niin kehitys ei ole ollut ainakaan hyvään suuntaan :(

Voiko tämä todella johtua auringosta? lajikkeissa on toki eroja mutta nuo championit jotka tuosta ongelmasta kärsivät eivät ole lähimpänä ikkunaa, vaan siinä on paljon muita baccoja ja pubeja välissä.(tosin matalampia, mutta varjostavat kuitenkin vähän championeita) Hieman samankaltaista ongelmaa näkyy parissa pienessä chinesessa ( molemmat habanero hot lemonit sekä toinen cajamara)

Vai voisiko kasvuolosuhteissa muuten olla jotain vialla? Liikaa vettä? Liikaa lannoitetta? Tai joku tauti?

Vai onko kyseessä joku ilkeä ötökkä???? :( :( Viime kevät meni kirvojen kanssa tapellessa, toivottavasti ei taas ötökkäinvaasiota :(
Kirvoja ei ole ainakaan vielä näkynyt, ja toivottavasti niiltä tämän kevään säästyisinkin.

akselsson1

Jos ei ötököitä näy niin heittäisin seuraavia ideoita: Liian kuiva ilma, tai sitten hän vaan ei koe alhaalla olevista lehdistä olevan enää hyötyä.
samanlaista vauriota kun sulla on tossa kärjen "sivuilla" mulla on ainakin talvetetuilla vanhoissa lehdissä, tippuilevat jossain vaiheessa ja tulee uusia tilalle, mutta nuo keskemmällä olevat laikut vaikuttavat joltain muulta, ei ainakaan itsellä ole tuollaisia ollut  ???
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Nightfrost89

Aaa voisiko kuiva ilma aiheuttaa moista :O No ainakaan en ole tullut sumutelleeksi kasveja tänäkeväänä, pitänee kaivaa sumupullo esiin
Josko vaikka auttaisi :) Toivotaan parasta

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - maaliskuu 12, 2013, 21:01:33 ip
Aaa voisiko kuiva ilma aiheuttaa moista :O No ainakaan en ole tullut sumutelleeksi kasveja tänäkeväänä, pitänee kaivaa sumupullo esiin
Josko vaikka auttaisi :) Toivotaan parasta

Ainakin reunoilta lähtevää kuivumista ymmärtääkseni, mutta noihin keskellä oleviin pilkkuihin en osaa sanoa juuta enkä jaata  ???
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

PP

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - maaliskuu 12, 2013, 19:57:48 ip
Tämä ongelma esiintyy lähinnä parin championin lehdissä. Ja vain ja ainoastaan sen vanhemmissa lehdissä. Tuore kasvu vaikuttaa terveeltä.

Lihavoidun takia en olisi huolissani. Alimmat lehdet kärsii ja näyttää sairailta aina ennenpitkää. Tarkennuksena kuitenkin kysyn minkä ikäisestä kasvista ja lehdistä on kyse, ja kuinka paljon uutta kasvua tuollaisten lehtien yläpuolella on?

Nightfrost89

Kasvit on idätetty tammikuussa ja ovat noin 25-30cm korkeita taimia. yläpuolella on vain muutamia lehtipareja siis

Nightfrost89

Noniin pistetäämpä väliksi kuvia kasveista, kun ehkä jotain pientä kasvamista on kuitenkin havaittavissa. Tuossa oli pieni tauko ettei merkittävää kasvua tapahtunut, liekkö sitten johtui pilvisistä päivistä kun tuo lisävalaistus on mitä on.

Mini Rocoto PI387838

Kasvaa mukavalla vauhdilla :) Toivon tästä aikaista satoa. tähän mennessä tiputtanut kyllä kaikki nuppunsa, mutta varmaan johtunee vielä valon puutteesta. (en tosin tiedä paljon pubet kaipaa valoa satoamiseen)

Numex Sunglow

Sai ensimmäisenä kasvina aikaan kukkasen. Mini Rocotolla olisi ollut tilaisuuksia monesti mutta kuten aikaisemmin mainitsin tiputtelee nuppunsa pois.

Pientä yleiskatsausta viidakkoon. Kaikki kasvit ei ole kuvassa, mutta vastaavanlaisena viidakkona vieressä.

Lisäksi tänään tuli kasveja leviteltyä vähän myös loisteputkien alle jotta jokainen näkisi valonpilkahduksen, eikä jäisi muiden jalkoihin.

Nightfrost89

Tänään aukaisi Aji Verde ensimmäisen kukkansa. Kukat ja nuput leikkelin kyllä pois vielä tässä vaiheessa, keskittyisi kasvi nyt vain kasvamaan kokoa vielä hetken.

Tänään tuli myös todettua ekat liikalannotusoireet kasveilla. Oikeastaan ainoat jotka kärsivät ovat Numex Sunglowit, jotka ovat saanut ihan samaa litkua kuin muutkin. Lannotetta kasteluveteen olen napannut aina 1tl/1l (lannoitteena puutarhankesä ja lusikallinen on ollut aina se mitä siinä on sattunu nostettaessa pysymään :D)

Nightfrost89

Kuten tässä on aiemmin tullut todettua niin tänävuonna olen paljon aikaisempia vuosia edellä.

Aiemmin en ole katsonut tarpeelliseksi siirtää kasveja 8cm ruukuista välikokoisiin ja niistä sitten loppusijoituksena 10l ämpäreihin, vaan olen antanut olla 8cm ruukussa kevääseen ja sitten kasvihuoneeseen siirtäessä pistänyt 10l ämpäreihin.

Nyt kuitenkin kun olen aiempaa huomattavasti edellä, mietin että kuinka tarpeellista tuo olisi nyt? Miten isoiksi kasvit voi kasvaa 8cm ruukussa ilman että se pahemmin hidastaa kasvua?? En haluaisi että tämä saavutettu etumatka aiempiin vuosiin nähden valuisi hukkaan?

Käykö niin jos jätän nuo 8cm ruukkuihin?

PS: Ne kasvit tosiaan ovat tällä hetkellä tuollaisia 30-40cm korkeita keppejä, osa toki pienempiäkin.

Jani M

1tl/1l on aika jämerä määrä puutarhan kesää. Itse olen käyttänyt teelusikallista 3-4 litraan vettä näin sisäkaudella.

Nightfrost89

Juu, täytyy tuossa kertaalleen kastella ihan vedellä välissä, ja sitten laittaa hieman miedompata litkua noille.

Mutta ei tuo 1tl/1l kuitenkaan nyt mitenkään järjetöntä yliannostusta liene, kun sitä olen jo pari kuukautta käyttänyt ja vasta nyt ensimmäiset oireet kahdella Sunglowilla tuli esiin. Tai näin ainakin itse päättelisin :D Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä ja ongelmia edessä :D

Jokatapauksessa tiputan tuota määrää nyt ainakin siihen 1tl/2l vettä (ja sitten tosiaan nyt hetki tässä viel vähän laimeampaa, ni en ainakaan pahenna sillä jo olemassa olevaa tilannetta)

Huru-ukko

Sellaisestakin täällä on ollut puhetta, että reilulla ylilannoituksella hidastetaan tarkoituksella kasvua. Tätä keskustelua siis on vesiviljelyssä esiintynyt.
Siitä en tiedä toimiiko se myös multakasvatuksen kanssa.