tammikuu 25, 2025, 07:12:02 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Enpä ole minä ajatellut siementeni Fataliin bisneksiä syövän, vaikka samojakin olisi. Itse tilaan uudet usein Fataliilta, ja silloin kun haluan varmistaa että saan aitoja.
Kyllähän ketjukirjeen siemenet ovat vähän 2-laatua, eli ylläreitä on odotettavissa enemmän... On niitä ylläreitä kyllä tullut kyllä F'n siemenistäkin.

JOS sellaista "SKK5-ketjukirjettä" ylläpidettäisiin, jossa olisi oikeasti varma laatu, niin osallistuminenkin pitäisi olla rankasti rajoitetumpaa. Nythän tämä SKK on paljolti kanava josta chilipään urasta vasta haaveilevat hakevat ilmaisia siemeniä. Jotkut vanhat piarut sitten täydentävät ... Enemmistö on ottavalla puolella, luulen.

Mullahan on tuota 2-laadun siementä varmaan ~100 lajia ja monia paljonkin. Oon kuitenkin kasvatellut kasveja sikinsokin, enkä juuri koeidättele niitä. Tokikin niihin on oltu ihan tyytyväisiä, kun oon jaellut joskus. Eipä kait niitä risteymiä niin hirveen helposti kuitenkaan tule vahingossa ...

Voin täydentää reilustikin lajeja sitten kun vuoroni tulee, jos vaan aikaa on sählätä noiden %¤#"!€$£@ pussien kanssa  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Oikeastaan on kummallista, jos ei ala kaikkien siemenketjukirjeiden käyttäjien ja sinne siemeniä lähettäneiden omaatuntoa ala kolkutella  >:(.
Siemenketjukirjehhän on melkein kokonaan sisällöltään Fataliin ja muidenkin liikkeiden myymien lajikkeiden siemeniä 100 proenttisesti täynnä  :o.
Itsekkin häpeän jo kun olen vienyt osallistumisellani monta kymmentä euroa osallistumalla SKK:hon, puhumamattakoon niistä siemenistä joita olen tilannut 1,5€ lapsellisella hinnalla muilta kauppiailta. Sehän tekisi jopa satasia niistä laskettuna  :o :o :o.....

Ehdotan että tämä haitallinen toiminta lopetetaan ja ryhdytään mahdollisiin syyteharkintoihin asiasta vastuussa olevien tahojen kuriin saamiseksi  8). Tai ainakin katsotaan kieroon mokomaan hullutukseen osallistuneita.
Jokainen joka tuntee nyt syyllisyyttä, peittäköön peilit kotonaan, ettei silmät jää ikiajoiksi vinoiksi  :o :o 8).

;)

Wolfman

Onkos Whilillä noita pieniä pusseja ? Jos kirjeen mukaan lähtisi muutama pussi puuttuvien lajikkeiden varalta (ne tyhjentyneet jos ovat ehjiä ?). Aika monia niistä mitä itseltäni löytyy siemeniä oli listalla reiluhkoja määriä mutta jotain täydennystäkin lähtee varmaan matkaan kunhan kirje tänne ehtii. Niitä kaipaamiani näytti onneksi olevan reilusti  ;)

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 28, 2016, 14:15:10 ip
Minulle tuli nyt moraalinen ongelma.
Olen joskus jakanut siemeniä blogissani ja kerran täytin jonkun siemenkirjeenkin perusvaraston, mutta olen aina tarkistanut, että samoja lajikkeita ei ole kaupan Fataliilta, jolta alun perin olen siemeneni hankkinut. En haluaisi chiligurulta syömähampaita lyhentää tarjoamalla ilmaiseksi hänen kauppatavaraansa.

Juuri nyt näyttää siltä, että Fataliilla on myynnissä ne lajikkeet, joista minulla on iso kasa siemeniä. Pitänee käydä tarkemmin läpi pienemmät erät ja Fataliin hinnasto.
Moraalisesti arveluttavia ovat Fassen kehittämät lajikkeet kuten esim. Aji Fantasy jonka poistin kirjeestä. Myös Jigsaw saattaa poistua listalta ennen kirjeen liikkeelle lähtöä. Muiden siementen osalta tuo "moraalijalanjälki" on aikas olematon.

Whili

NPhoBiaz

Siemenketjukirjeeseen osallistujat ovat kuitenkin aika pieni osa esim. Fataliin tilaajajoukosta, ja uskoisin että ainakin osa osallistujista ei silti tilaisi Fataliilta siemeniä, vaikkei niitä siemenketjukirjeestä saisikaan. Sitten kasvatettaisiin muita lajikkeita, jotka on saatavilla.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 28, 2016, 15:54:04 ipMoraalisesti arveluttavia ovat Fassen kehittämät lajikkeet kuten esim. Aji Fantasy jonka poistin kirjeestä. Myös Jigsaw saattaa poistua listalta ennen kirjeen liikkeelle lähtöä.

Juurikin tuo Fantasyn Sparkly White, erinomaisen kaunis ja maukas lajike pisti miettimään asiaa. Niitä on perkauksen jäljiltä aika kasat, mutta kun se on Fataliin kehittämä uutuuslajike ja hintakin on yli 5€ pussi, jätän nuo siemenet varastoon. Jos vaikka parin vuoden päästä Fataliilla ei tuota enää ole, lahjoitan ne sitten pois.

tp.teppet

Lajikepuhtaudesta en voi sanoa oikein mitään, mutta ois Pimenta Diomarin ja Inca Berryn siemeniä jonkin verran omista puskista ja voin ne mitä Fataliin pusseista jäi yli pistää myös yleiseen jakoon. Tuskin kovin päässy risteytymään kun ei kolmannen kerroksen parvekkeella pahemmin mitään pörriästä ole näkyny ja lasien vuoksi ei juuri tuultakaan. Noita kahta lajiketta ei juuri näyttänyt olevan. Harold St. Bartsia ois kerättynä chilifesteiltä ostetuista podeista. Jos kelpuutetaan niin noista voin luopua, muiden siemeniä sen verta vähän itsellä tai runsaasti kirjeessä että ei kannata.

Onko tullut lainkaan uusia lajikkeita? 68 lajikkeen poistuminen on jo paljon.

PP

Ei se Fataliin bisnes tosiaan meidän kokeneiden varassa pyöri. Saattaa mennä jopa isompi osa ulkomaille kuin Suomeen.

En tiedä, kuin yleinen ajatus se on, että fataliin siemenet on varmasti puhtaita, mutta aika moni olettaa niiden olevan huippulaatua. Ne on paljon parempia kuin ulkomaalaisten kauppiaiden, mutta kasvarikuvista päätellen puhtaudesta ei ole takeita juuri sen kummemmin kuin harrastajillakaan. Vai onko jollain muuta tietoa?

chilifellow

Sama juttu, en viittis fataliiseedsin liiketoimintaa haitata liikaa, vaik tori osiossa myyn halvalla siiduja. Kauppa se on mikä kannattaa. Respektit Fataliille!
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

sorrii

LainausMoraalisesti arveluttavia ovat Fassen kehittämät lajikkeet kuten esim. Aji Fantasy jonka poistin kirjeestä. Myös Jigsaw saattaa poistua listalta ennen kirjeen liikkeelle lähtöä. Muiden siementen osalta tuo "moraalijalanjälki" on aikas olematon.

Mikä niissä on arveluttavaa ... paitsi tiet joidenkin lajikkeiden epämääräinen laatu, kuten Aji Finlandia oli ainakin ennen. Vai olisiko Fatalii kasveihin sekaantuja perverssi ... vai mitä?

Arvokasta työtä se on tehnyt ja innostanut varmaan satoja uusia harrastajia ainakin.
Laatu voi olla parempaa kuin jollain muulla siemenjobbarilla: Varmaankaan ei mitään laboratoriotarkuutta kuitenkaan, jossa kasvit eristetään puhtauden takaamiseksi. Ei kukaan voisi pitää kymmenien lajikkeiden valikoimaa, jos kukkia alettaisiin suojaamaan jollain teepusseilla tms. nerokasta  ::)
Itsellä oin tullut varmaan joka vuosi joku ylläri niistä. Joka vuosi oon muutaman lajikkeen tilannut.

Viime vuonna pari lajia jäi itämättä kokonaan. Farmers Market Potato -jalapeno oli hankala tapaus. Edelliskeväänä se joko jäi kirjeestä tai itse hukkasin heti kirjeen avattuani. Viime keväänä tilasin uusiksi ja idättelin kaikki: Niistä lähti 4 kpl kasvuun ja 2kpl annoin taimina pois. Toisen pidin sisällä ja se oli aika kitulias, vaikkakin kantaa nyt raakileita. Toisen vein ulos kasvimaalle ja siitä tuli kummallisia vaaleanvihreitä, melkein keltaisia "jalapenoja" eikä kasvi muutenkaan ihan vastannut kuvausta. Edellisessä oli asianmukaisesti karvaiset oksatkin.
Joskus 6 vuotta sitten yhdestä Cascabelista tuli oliviin kokoisia jalapenoja! Maku oli ihan oikea - siis oikea jallu: kasvi vaan sellainen minipaprika ja hedelmät 2-3cm.

Hauskojahan nuo yllärit ovat jos ei ihan kaikki mene sekaisin  8) Siksi minäkin oon tätä siemenketjuilua harrastellut...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chilifellow

Joo, luonto on oikukas, aina on riski et ei saa mitä tilaa. Fataliilta on tähän mennessä saanu vain priimaa. Palvelu on yks parhaista verkossa olevista siemenkaupoista. Ja ne xtratkin!

Annan kans paljo taimia keväällä nimeliseen hintaan 1 euro, ja levitän hoosiannaa uusille chilipäille.
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Whili

Siemenketjukirje ei juurikaan haittaa oikeita kaupallisia siemenmyyjiä kuten fatalii.  Enempi olisin huolissani yksityisistä siemenkauppiaista, jotka esim. fasepuukissa kauppaavat hybridien podeista poimittuja siemeniä ja kaikkea muuta jännää.

Trioniska

Loppuviimein Fassekin ihan tyytyväinen kun hyvän makuun päässyt chilipää ei osaa lopettaa kesken... lisäksi kirjeen käytyä tai sen innoittamana haluaa vain lisää.

Toki tuo Fantasy + Jigsaw on ok että ei niitä leviteltäisi kirjeessä koska panostusta Fassen suunnalta suoritettuna. Muutoin omasta mielestä aika sama kun Fasse kuitenkin vaihtelee tarjontaansa. Lisäksi kirjeen kierrossa on yleensä kourallinen henkilöitä niin vaikka miitissä olisi joskus viisikin henkeä niin loppuviimein ei hiekkalaatikossa ole kuin kourallinen hiekanjyviä.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Whili

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - lokakuu 28, 2016, 23:48:53 ip
Toki tuo Fantasy + Jigsaw on ok että ei niitä leviteltäisi kirjeessä
......hiekkalaatikossa............hiekanjyviä.........

Näillä mennään  :thumbup:

sorrii

Mä oon sitä mieltä, ettei kirjettä pidä "sensuroida" ...
SKK2'sta itsekin sain Jigsawn - sekä C. Reaperin, joka musta oli paljon parempi!

Fantasy Sparkly White on hieno, muttei maistu millekään: Sen arvo on samaa tasoa kuin jonkun Bolivian Rainbown  8) .. Hienonnäköinen kasvi hedelmineen. Sitten kun ne hedelmät poimii, voi melkein heittää kaiken biojätteeseen.

SKK'n siemenet ovat kuitenkin harrastajasiemeniä joilla ei ole "tekijänoikeuksia", mutta ei myöskään takeita laadusta. Hienoa olisi että kirjeessä olisi juurikin kaikkia haluttuja siemeniä, paljjonn lajeja kokeiltaviksi, ilman rajoituksia! Ja harvinaisia ihmekasveja jotka saa vaikka näkemään näkyjä ...  8) [ ??? ?]

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 29, 2016, 11:41:04 ap
Mä oon sitä mieltä, ettei kirjettä pidä "sensuroida" ...

Ei sitä varmasti "tarvitsisi" sensuroida, mutta onhan se herrasmiesliike ja osoitus molemminpuoleisesta kunnioituksesta Fataliin kanssa. Mielestäni se on hieno asia, että Fataliin todella kovan risteytystyön tulokset eivät ole ilmaisjakelussa, vaan nämä kyseiset lajikkeet pyhitetään herran itsensä myytäviksi.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 29, 2016, 11:41:04 apFantasy Sparkly White on hieno, muttei maistu millekään: Sen arvo on samaa tasoa kuin jonkun Bolivian Rainbown  8) .. Hienonnäköinen kasvi hedelmineen. Sitten kun ne hedelmät poimii, voi melkein heittää kaiken biojätteeseen.

Makuasioita tietysti, mutta kokeilepa etikkasäilykkeenä, vaikka kokonaisena säilöttynä.
Sellainen lautaselle koristeeksi ruoan viereen ja siitä veistelemään makua ruokaan.

PP

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - lokakuu 29, 2016, 12:07:31 ip
Ei sitä varmasti "tarvitsisi" sensuroida, mutta onhan se herrasmiesliike ja osoitus molemminpuoleisesta kunnioituksesta Fataliin kanssa. Mielestäni se on hieno asia, että Fataliin todella kovan risteytystyön tulokset eivät ole ilmaisjakelussa, vaan nämä kyseiset lajikkeet pyhitetään herran itsensä myytäviksi.

Sama. Ja vielä enemmän näin, jos ja kun SKK mielletään ainakin osittain yhdistyksen toiminnaksi.

sorrii

LainausMakuasioita tietysti, mutta kokeilepa etikkasäilykkeenä, vaikka kokonaisena säilöttynä.
Sellainen lautaselle koristeeksi ruoan viereen ja siitä veistelemään makua ruokaan.

Toki voi olla ettei itsellä ollut ihan parhaat olosuhteet tuottaa hyvänmakuisia niistä: Ainoat kasvit jotka jäi itselle, olivat koko kesän sisällä keittiössä. Toki hyvässä valossa, eli ikkunan edessä ja 200W Marshydro päällä.

Itse oon pitänyt enemmän makeista baccatumeista ainakin jos ovat mietoja. Lemondrop ja Aji Cristal ovat kuitenkin itsellä kestosuosikit, joista jälkimmäinen on sekä makea, tulinen, että riittävän mietokin .. oikeestaan. Etikkasäilykkeet joita on tullut tehtailtua, ovat 80%'sesti jääneet syömättä ja joutuneet yleensä 3v vanhoina roskiin. AC on niissäkin vaan niin ihmeellinen kasvi, kun liemestä riippumatta aina on ollut hyvää. Sama kasvatuksessa: Kaikissa olosuhteissa on maku ollut hyvä, vaikka tulisuus ja mehevyys vähän vaihtelee. Noissa miedoissa palleroissa Champion tai PI441551 tms. ovat makeutensa ansiosta musta parempia kuin A.Fantasy ..

Pitäisikö muuten sen Sparklyn jotenkin erota tavallisesta Fantasysta muutoin kuin värin puolesta?? Otinhan mä siidut talteen niistä Sparklyistakin, jos vaikka ensi kesänä saisin niitäkin ajoissa kasvihuoneeseen tai edes parvekkeelle. Tänä vuonna jäivät vähän muiden jalkoihin ...