tammikuu 09, 2025, 22:29:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

yan

Nyt laatikko on eksynyt tänne asti. Ei ollut postimies saanu kuullema mahtumaan lootaa luukusta sisään.. Piti hakea postista erikseen. Mukavasti siemeniä on tarjolla.. Valinnan vaikeutta alkaa tulla :D Sitten eikun selailemaan..

Whili

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - helmikuu 20, 2013, 16:32:49 ip
Olisiko suurempi painovoitto jos pakkais kaikki pikkupusseihin? Hirmu työ mutta jos joka äijä pari kolme lajia uudelleen pussittais... Ehkä ei nyt niin paljon isoja pusseja ollut. Itse olen lävistänyt omat pussit ompeluneulalla. Pikkureikä kulman läpi auttaa ainakin minua saamaan niitä littanaksi.

Pikkupusseihin
Joo, itse suosin 60x80mm pusseja. Ne on tuon tilan puutteen kannalta parempia kuin esim. 100x100 minigripit.
Ja tuo pussien puhkominenkin kuulostaa ihan hyvältä.

Lainaus käyttäjältä: Jarok - helmikuu 20, 2013, 17:56:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Nipsu - helmikuu 20, 2013, 17:05:53 ip
Huomasin myös useita saman lajikkeen siemeniä eri pusseissa, niitä yhdistelemällä saisi myös aika paljon painoa pois.

Puhumattakaan siitä, että kun ne on siellä sekaisin. Katsot jotakin lajiketta, että täähän on ihan lopussa, ei tätä viitsi ottaa ja sitten sieltä ohi meneekin liki täys pussillinen samaa. Selkeästi samat lajikkeet pitäisi laittaa samaan pussiin, mutta itse en sitä tohtinut tehdä. Voihan olla, että jollekin siemenketjukirjeeseen osallistujalle se siementen lähde on tärkeä.

Onhan se hyvä että siementen alkuperä olisi tiedossa. Mutta tuo että saman lajin siemeniä on viidessä pussissa, kolme per pussi,
ei oikein tunnu järkevältä. Mielestäni ne voisi yhdistää.

Yritetään nyt saada tämä kierros vietyä vielä alle 500g kirjeenä ja tuumataan sitten lisää  :)

Herpiili

helmikuu 22, 2013, 12:35:48 ip #162 Viimeisin muokkaus: helmikuu 22, 2013, 12:48:36 ip käyttäjältä Herpiili
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 22, 2013, 12:04:08 ip
Puhumattakaan siitä, että kun ne on siellä sekaisin. Katsot jotakin lajiketta, että täähän on ihan lopussa, ei tätä viitsi ottaa ja sitten sieltä ohi meneekin liki täys pussillinen samaa. Selkeästi samat lajikkeet pitäisi laittaa samaan pussiin, mutta itse en sitä tohtinut tehdä. Voihan olla, että jollekin siemenketjukirjeeseen osallistujalle se siementen lähde on tärkeä.

Onhan se hyvä että siementen alkuperä olisi tiedossa. Mutta tuo että saman lajin siemeniä on viidessä pussissa, kolme per pussi,
ei oikein tunnu järkevältä. Mielestäni ne voisi yhdistää.

Yritetään nyt saada tämä kierros vietyä vielä alle 500g kirjeenä ja tuumataan sitten lisää  :)

Itse en lähtisi siemeniä yhdistelemään jos alkuperät eroavat. Jos sattuu vaikkapa koeidätysten/kasvatuksen tuloksena huomaamaan, että yksittäinen siemenerä on itämiskyvytön, kärsii virustaudista/muista ongelmista tai on risteytynyt niin kyseisen siemenerän voi jatkossa kuitenkin blokata pois tai lisätä siemenpussiin maininnan.

Vaaranahan tuossa on myös se, että yksittäinen väärällä nimellä kulkeva lajike saattaa sitten jatkoa ajatellen syrjäyttää aidon ja alkuperäisen kannan harrastajien kasvatuksessa. Esimerkkinä mainittakoon nyt vaikkapa Adjuman ja Madame Jeanetten sekaannus.

Jos samasta lajikkeesta on useampia versioita niin ne voisi kuitenkin laittaa vaikkapa hieman isompaan minigrip-pussiin alkuperäisine pusseineen ja merkintöineen. Merkitys kirjeen painoon ja postikuluihin lienee kuitenkin varsin minimaalinen.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - helmikuu 22, 2013, 12:35:48 ip
Itse en lähtisi siemeniä yhdistelemään jos alkuperät eroavat. Jos sattuu vaikkapa koeidätysten/kasvatuksen tuloksena huomaamaan, että yksittäinen siemenerä on itämiskyvytön, kärsii virustaudista/muista ongelmista tai on risteytynyt niin kyseisen siemenerän voi jatkossa kuitenkin blokata pois tai lisätä siemenpussiin maininnan.

Vaaranahan tuossa on myös se, että yksittäinen väärällä nimellä kulkeva lajike saattaa sitten jatkoa ajatellen syrjäyttää aidon ja alkuperäisen kannan harrastajien kasvatuksessa. Esimerkkinä mainittakoon nyt vaikkapa Adjuman ja Madame Jeanetten sekaannus.

Jos samasta lajikkeesta on useampia versioita niin ne voisi kuitenkin laittaa vaikkapa hieman isompaan minigrip-pussiin alkuperäisine pusseineen ja merkintöineen. Merkitys kirjeen painoon ja postikuluihin lienee kuitenkin varsin minimaalinen.

Näinhän se kyllä on. Mennään kierros loppuun näin.

Mutta palataampa tuohon "paprikat SKK3:seen" ajatukseen. Löytyykö kannatusta ??

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Whili - helmikuu 22, 2013, 12:54:43 ip
Näinhän se kyllä on. Mennään kierros loppuun näin.

Mutta palataampa tuohon "paprikat SKK3:seen" ajatukseen. Löytyykö kannatusta ??

Jos jotain yksittäistä siemenerää on vaikkapa useamman sadan siemenen verran/yli kysynnän, niin siitähän voisi erottaa osan siemenistä jatkoa ajatellen vaikkapa muiden ketjukirjeiden aloittamiseksi?

Larski

Chilipark toi paketin jokunen tunti sitten. Koitan saada tämän jatkamaan matkaansa huomenna kohti Rundaria.

Fredrik-flugarn

Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Tunari

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - helmikuu 27, 2013, 21:08:02 ip
hm....  ;)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022716725814_uu.shtml

Totta tuokin... Itse useamman paketin menettänyt (Itellan kaveri "käynyt" tarjoamassa pakettia; itse olen ollut paikalla, ei ole ovikello soinut; paketti lahoaa jossain Itellan varastossa ja palautetaan lähettäjälle (ei pakettikoodia tavaran toimittajalta...)... Tuttua ja perinteikästä Itellan toimintaa....

Rundari

On selvinnyt ja tänään lähtee matkaan, sori pieni viivästyminen sen kanssa. Niin ja poistakaa ne kaikki vanhat viivakoodit kuoresta, meinas olla ongelmia postissa kun oli monta viivakoodia paketissa ja oli lajittelelussa eri viivakoodi leimattu kuin saapumisilmoituksessa.

Jani M

maaliskuu 04, 2013, 13:13:30 ip #171 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2013, 14:52:55 ip käyttäjältä Jarok
Lainaus käyttäjältä: Rundari - maaliskuu 04, 2013, 10:26:29 ap
Niin ja poistakaa ne kaikki vanhat viivakoodit kuoresta, meinas olla ongelmia postissa kun oli monta viivakoodia paketissa ja oli lajittelelussa eri viivakoodi leimattu kuin saapumisilmoituksessa.

Eikös tästäkin ollut jo aiemmin puhetta, että se paketti pitää siistiä ennen postiin vientiä. Ei voi olla niin laiska, ettei jaksa edes repiä tai peittää niitä viivakoodeja esimerkiksi tussilla. Skarpatkaahan ihmiset sen postittamisen kanssa vähän.

Edit: Niin joo, ja tää oli muistutuksena näin yleisesti, ei kohdistettu kenellekään henkilökohtaisesti. :D

Larski

Ok, pahoittelut aiheuttamastani sekaannusesta! Olinko lie liian unessa pakettia pakatessa vai mitä, mutta kaikki ylimääräiset härpäkkeet luulin repineeni pois.

mohla

maaliskuu 06, 2013, 10:05:35 ap #173 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 06, 2013, 21:42:17 ip käyttäjältä mohla
Kirje löysi tiensä mulle ja koetan saada sen tänään käytyä läpi. Vien sen huomenna aamulla postilaatikkoon, joka tyhjennetään aamulla. Toivottavasti ehtii perjantaiksi näillä toimin Minbaarille.

E: Kirje käyty läpi ja huomenna postiin.

Minbaari

Kirje saapui eilen ja käyn sen läpi nyt viikonloppuna ja Maanantaina jatkaa taas matkaa kohti Filagoa.

Whili

maaliskuu 09, 2013, 08:59:13 ap #175 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2013, 15:25:19 ip käyttäjältä Whili

Elokuussa alkavaan kierrokseen otetaan ilmoittautumisia vastaan

ja ilmoittautumissäännöthän löytyvät ensimmäisestä viestistä.

E: Myös tämän kierron loppuun pääsee vielä mukaan.

sorrii

Kuinkas äkkiä tuo toinen kierros lähtee?? Oishan se mukava taas syksyllä vaihdella vähän ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

maaliskuu 09, 2013, 11:39:38 ap #177 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 09, 2013, 15:28:37 ip käyttäjältä Whili
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 09, 2013, 11:24:57 ap
Kuinkas äkkiä tuo toinen kierros lähtee?? Oishan se mukava taas syksyllä vaihdella vähän ...

Pistetään heti uuteen kiertoon, kunhan ensin hieman setvin noita vanhoja pusseja
Jatketaan kierrosta hieman ja sitten vähän taukoa.  Elokuussa sitten..

sorrii

Eli uusi kierros joskus Vapun tienoilla, jo? ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Katotaas, jos se kirje on tulossa Ouluun taas, niin voin osallistua. Mun takia sitä tuskin kannattaa täällä alkaa pyöräyttään, jos ei muita kiinnostuneita ole.